Παρασκευή, Αυγούστου 09, 2024

“Αυτή είναι η κατάσταση στα ΕΛΠΕ τις τελευταίες μέρες”

 

Εξακολουθητική ρύπανση το τελευταίο διάστημα επισημαίνει πολίτης, ο οποίος μάς στέλνει και την πρωινή φωτογραφία (9/8) από τον πυρσό καμινάδα των ΕΛΠΕ.

Ταυτόχρονα ο κ. Γιώργος Τσουμελέας επισημαίνει: “Αυτή είναι η κατάσταση στα ΕΛΠΕ σχεδόν καθημερινά τις τελευταίες ημέρες… Μπορούμε να το ψάξουμε λίγο;”

Από αναζήτηση στο Κέντρο Ενημέρωσης της HELLENiQ ENERGY δεν προκύπτει κάποιο συγκεκριμένο γεγονός, όπως εργασίες προγραμματισμένης συντήρησης που θα μπορούσαν να προκαλέσουν αυξημένη φλόγα από τους πυρσούς του διυλιστηρίου. Η τελευταία σχετική ανακοίνωση είναι από τις 20 Μαΐου 2024.

Ας ενημερώσει λοιπόν η εταιρεία για την αιτία που προκαλεί την τρέχουσα δραστηριότητα, καθώς και τα επίπεδα ρύπανσης.

Πηγή:xaidarisimera.gr

Ιστορικό deal στις ΑΠΕ στην Εύβοια από Motor Oil και EDPR

 

Πρόκειται να κατασκευαστεί αιολικό πάρκο ισχύος 500 MW στην Εύβοια, μετά την απόρριψη όλων των προσφυγών εναντίον του έργου από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Η απόφαση αυτή ανοίγει τον δρόμο για την υλοποίηση μιας από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στη χώρα.

Μια από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας τα τελευταία χρόνια πρόκειται να υλοποιηθεί στην Εύβοια, με την κατασκευή αιολικού πάρκου συνολικής ισχύος 500 MW. Το έργο, το οποίο έχει αναλάβει η κοινοπραξία της Motor Oil με την Πορτογαλική EDPR, αναμένεται να ξεπεράσει τα 600 εκατ. ευρώ σε κόστος.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο deal στον τομέα των ΑΠΕ τα τελευταία χρόνια, ενισχύοντας την παρουσία του ομίλου Βαρδινογιάννη στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και δίνοντάς του σημαντικό ρόλο στην αγορά της πράσινης ενέργειας. Το έργο είχε ενταχθεί στις στρατηγικές επενδύσεις εδώ και καιρό.

Σύμφωνα με πληροφορίες, θα χρειαστεί τροποποίηση της άδειας, καθώς το έργο αρχικά προβλεπόταν να συνδεθεί στο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης Γέροντα (Ερέτρια), ενώ τώρα η γραμμή μεταφοράς θα καταλήξει στο ΚΥΤ της Λάρυμνας.

Το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) απέρριψε όλες τις προσφυγές εναντίον του έργου, ανοίγοντας τον δρόμο για την πραγματοποίηση της επένδυσης. Από το 2021, Δήμοι της Εύβοιας και πολίτες είχαν μπλοκάρει τα 354 MW του σχεδίου, επικαλούμενοι τις επιπτώσεις στο περιβάλλον.

Ωστόσο, το ΣτΕ έκρινε ότι τα έργα δεν παραβιάζουν την εθνική και κοινοτική περιβαλλοντική νομοθεσία και δεν διαταράσσουν την ακεραιότητα των προστατευόμενων περιοχών, επιτρέποντας έτσι τη συνέχιση της επένδυσης.

Πηγή:energyworld.gr

Πέμπτη, Αυγούστου 08, 2024

Τελειώνει η «χρυσή εποχή» για τα διυλιστήρια

Μια χρυσή περίοδος κερδοφορίας για τα διυλιστήρια ξεθωριάζει, καθώς μια νέα γενιά μεγαλοδιυλιστηρίων τίθεται σε λειτουργία τη στιγμή που η οικονομία της Κίνας παραπαίει.

Τα κέρδη από τη μετατροπή του αργού σε πετρελαϊκά προϊόντα έχουν περιοριστεί φέτος, οδηγώντας αρκετά διυλιστήρια σε ορισμένα μέρη του κόσμου σε μείωση της παραγωγής τους.

Η ισχνή αύξηση της ζήτησης, που αντανακλά σε μεγάλο βαθμό την οικονομική αδράνεια της Κίνας, είναι ένα μεγάλο μέρος του αφηγήματος αυτού, αν και υπάρχει ένα διαρθρωτικό στοιχείο το οποίο παίζει σημαντικό ρόλο, συγκεκριμένα αυτό της αυξανόμενης ικανότητας παραγωγής.

Πλήθος νέων εγκαταστάσεων από τη Μέση Ανατολή έως την Αφρική, τη Λατινική Αμερική και την Ασία, συμπεριλαμβανομένων αρκετών γιγαντιαίων μονάδων, έχουν ξεκινήσει τη λειτουργία τους.

Δεδομένης της ολοκλήρωσης της συντήρησης των διυλιστηρίων η οποία καθυστέρησε τόσο λόγω της πανδημίας όσο και λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, τα κέρδη τους υποχώρησαν απότομα.

«Έχουμε επιστρέψει, πια, στην προ-πανδημική κανονικότητα στην αγορά» δήλωσε ο Πατρίκ Πουγιάν, της TotalEnergies SE, κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης στα τέλη Ιουλίου. «Οι διυλιστές γνωρίζουν ότι πρέπει να προσγειωθούν στην πραγματικότητα και να παραδώσουν καλά αποτελέσματα με χαμηλότερα περιθώρια κέρδους», προσέθεσε.

Τα νέα εργοστάσια συμβάλλουν στην αντιστροφή της ανάπτυξης που προκλήθηκε από τη μείωση της παραγωγικής ικανότητας κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τη μεταγενέστερη αναζωπύρωση της ζήτησης και στη συνέχεια από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τα προβλήματα που αυτή προκάλεσε στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα διυλιστήρια επεξεργάζονται φέτος περίπου 900.000 βαρέλια αργού την ημέρα περισσότερο από ό,τι πέρυσι, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας. Οι προσθήκες περιλαμβάνουν δύο νέες εγκαταστάσεις οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να μεταμορφώσουν τις τοπικές οικονομίες τους, καθώς και την αγορά πετρελαίου αυτή καθαυτή.

Το διυλιστήριο της Dangote στη Νιγηρία με δυναμικότητα 650.000 βαρελιών την ημέρα θα καταστήσει τη χώρα σημαντικό παραγωγό καυσίμων μόλις τεθεί σε πλήρη λειτουργία. Μετά από αρκετές καθυστερήσεις, η μονάδα Dos Bocas του Μεξικού πρόκειται να φτάσει στην πλήρη δυναμικότητα των 340.000 βαρελιών ημερησίως αυτόν τον μήνα, καθώς η χώρα επιδιώκει να γίνει ενεργειακά ανεξάρτητη.

Υπάρχει επίσης το διυλιστήριο Shandong Yulong της Κίνας, το οποίο είναι έτοιμο να ξεκινήσει δοκιμαστικές λειτουργίες μέσα στο 2024, μετά από πολλαπλές καθυστερήσεις, καθώς και το εργοστάσιο Duqm του Ομάν, το οποίο προχώρησε σε αύξηση της παραγωγής του τους τελευταίους μήνες.

Η Vitol Group, ο μεγαλύτερος ανεξάρτητος έμπορος πετρελαίου στον κόσμο, δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι η λειτουργία των διυλιστηρίων σε παγκόσμιο επίπεδο θα αγγίξει ιστορικά υψηλά επίπεδα φέτος. 

Αυτό ακολουθεί κάποιες προσθήκες διυλιστικής ικανότητας οι οποίες έλαβαν χώρα το 2023, καθώς το γιγαντιαίο διυλιστήριο Al-Zour του Κουβέιτ άρχισε να λειτουργεί κανονικά. Οι ΗΠΑ αύξησαν τη δική τους μεταποιητική ικανότητα κατά 270.000 βαρέλια ημερησίως, αποκαθιστώντας εν μέρει ποσοστό του όγκου που είχε χαθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Ωστόσο, υπάρχουν όρια για το πόσο μακριά είναι πιθανό να διολισθήσουν τα περιθώρια κερδοφορίας των πετρελαϊκών.

Μια μείωση των κερδών μειώνει το κίνητρο για την πλήρη λειτουργία μίας μονάδας, περιορίζοντας ενδεχομένως την προσφορά. Στην Κίνα, τα ποσοστά λειτουργίας μεταξύ των ιδιωτικών διυλιστηρίων στην επαρχία Shandong έχουν υποχωρήσει στο 48%, κοντά στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Μάρτιο του 2020, εν μέρει λόγω της ήπιας ζήτησης για καύσιμα όπως η βενζίνη και το ντίζελ.

Μακροπρόθεσμα, παλαιότερες μονάδες πρόκειται να κλείσουν, ιδίως στην Ευρώπη. Το καλοκαίρι στο βόρειο ημισφαίριο προκαλεί επίσης κινδύνους διαταραχών, από τις υψηλές θερμοκρασίες ως τους τυφώνες στον Ατλαντικό που έχουν τη δυνατότητα να πλήξουν την εφοδιαστική αλυσίδα των ΗΠΑ.

«Παρατηρήσαμε μειωμένη λειτουργία των μονάδων εκτός της χώρας», δήλωσε ο Μάθιου Λούσι, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του αμερικανικού διυλιστηρίου PBF Energy Inc. 

Οι διαχωριστικές γραμμές του κλάδου φάνηκαν στα εταιρικά αποτελέσματα. Η Chevron Corp. κυμάνθηκε υπό των εκτιμήσεων των αναλυτών σε μεγάλο βαθμό λόγω της ασθενέστερης διύλισης.

Η γαλλική TotalEnergies βρέθηκε επίσης κάτω από τις εκτιμήσεις ως αποτέλεσμα της αδυναμίας στον τομέα διύλισης. Η Phillips 66 αναθεώρησε προς τα κάτω τις εκτιμήσεις της για τα ποσοστά δυναμικότητας ενώ ανακοίνωσε πως θα επισπεύσει την προγραμματισμένη της συντήρηση.

«Είναι δίκαιο να πούμε ότι έχουμε δει στην ουσία την ομαλοποίηση των τιμών και των περιθωρίων κερδοφορίας σε όλο τον τομέα της ενέργειας, τα οποία επιστρέφουν στα προ-πανδημικά επίπεδα», δήλωσε ο Ουαέλ Σάουαν, διευθύνων σύμβουλος της Shell Plc σε συνέντευξη στην τηλεόραση του Bloomberg.

 Πηγή:www.newmoney.gr

Petroleum oil

 


Τετάρτη, Αυγούστου 07, 2024

Elpedison: Εν Αναμονή της “Ολλανδικής Δημοπρασίας” οι Δύο ως Τώρα Εταίροι – Ο Ρόλος του Μαξίμου


 Εν αναμονή των εξελίξεων σχετικά με το μέλλον της Elpedison βρίσκονται όχι μόνο οι δύο εταιρείες – η HELLENIQ ENERGY και η ιταλική Edison – που ως τώρα κατέχουν το 50% αυτής έκαστη, αλλά γενικά η ελληνική αγορά ηλεκτρισμού. Η δημοπρασία για την μελλοντική μετοχική σύνθεση της εταιρείας αναμένεται σύντομα, ενώ οι δύο ως τώρα εταίροι έχουν στείλει τα δικά τους μηνύματα ο καθένας προς το Μαξίμου

Από πλευράς Ιταλών, έχει διαμηνυθεί προς την ελληνική κυβέρνηση η πρόθεση να συνεχίσουν, μέσω της Elpedison, την παρουσία τους στην αγορά της χώρας μας, που, όπως τονίζουν, ανάγεται στο 2000 και είναι, όπως με νόημα προσθέτουν, “στρατηγικής σημασίας”. Από πλευράς HELLENiQ ENERGY, υπήρξαν, στα τέλη Ιουλίου, επαφές με τους Υπουργούς Οικονομικών κ. Χατζηδάκη και Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σκυλακάκη, με στόχο να διασφαλιστεί πως η εταιρεία θα έχει τη στήριξη των μελών του Δ. Σ. της που εκπροσωπούν σε αυτό τα συμφέροντα του ελληνικού Δημοσίου, εν όψει της συνεδρίασης στην οποία θα εγκριθεί η εισήγηση Σιάμισιη για το ύψος των προσφορών στην δημοπρασία για την Elpedison.

Η έναρξη της δημοπρασίας αναμένεται τις επομενες ημέρες, ενώ στόχος είναι να ξεκαθαρίσει το τοπίο εντός του Σεπτεμβρίου. Η δημοπρασία θα είναι “ολλανδικού τύπου”, καθώς σε αυτήν αμφότεροι οι μέτοχοι θα διαθέτουν ταυτόχρονα δικαίωμα πώλησης (put option) και δικαίωμα αγοράς (call option). Χρονικός ορίζοντας της ηλεκτρονικής αυτής δημοπρασίας αναμένεται να είναι οι τρεις με τέσσερεις εβδομάδες, μέσα στις οποίες οι δύο σημερινοί μέτοχοι της Elpedison θα “διασταυρώσουν” τις αντίπαλες προσφορές τους, οι οποίες και θα οριστικοποιήσουν το “διαζύγιό” τους, το οποίο ξεκίνησε με πρωτοβουλία της HELLENiQ ENERGY την περασμένη άνοιξη.

Το συγκεκριμένο μετοχικό σχήμα, με μερίδιο 50% – 50% των δύο εταίρων, χρονολογείται από το 2009, όταν αποχώρησε ο τρίτος εταίρος, η Ελλάκτωρ. Υπενθυμίζεται ότι σήμερα διαθέτει δύο μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, ενώ το μερίδιό της στην προμήθεια ηλεκτρικού ρεύματος υπολογίζεται σε 6,14%.

Όσον αφορά την κυβέρνηση, το πώς θα κατευθύνει τη στάση των εκπροσώπων του Δημοσίου στην ως άνω συνεδρίαση του Δ. Σ. της HELLENiQ, θα κρίνει και το ύψος της προσφοράς της τελευταίας στη δημοπρασία. Ωστόσο, και αυτό, με τη σειρά του, θα εξαρτηθεί από το πώς θα αξιολογήσουν οι συναρμόδιοι Υπουργοί – Οικονομικών και Περιβάλλοντος & Ενέργειας – τις προθέσεις της ιταλικής Elpedison για την ελληνική αγορά ηλεκτρισμού. Θα πρόκειται, απλώς, για μία στρατηγική που θα αποφέρει κέρδη σε μία μελλοντική μεταπώληση; Ή, αντίθετα, οι Ιταλοί βλέπουν σοβαρά και στρατηγικά την θέση τους στην αγορά της χώρας μας και, άρα, θα παραμείνει η Elpedison στον έλεγχό τους μακροπρόθεσμα, μετά και την πιθανή εξ ολοκλήρου εξαγορά της; Στη δεύτερη περίπτωση είναι ευνόητο πως το “σήμα” της κυβέρνησης προς τη HELLENiQ ENERGY είναι να αποφύγει την κατάθεση μιας πολύ υψηλής προσφοράς, που θα δώσει το “σήμα” της αποθάρρυνσης ξένων επενδυτών στο μέλλον.

Προτεραιότητα έχει η HELLENIQ ENERGY στην κατάθεση προσφοράς, την οποία η Edison είτε θα αποδεχθεί είτε θα “απαντήσει” με αντιπροσφορά. Ας σημειωθεί, πάντως, ότι ήδη έχουν στείλει το μήνυμα και προς τη HELLENIQ και προς το Μαξίμου ότι δεν είναι στις προθέσεις του η αποεπένδυση.

Αναφορικά με την αποτίμηση της Elpedison από τους δύο μέχρι σήμερα συν-εταίρους της, θεωρείται πως υπάρχουν αποκλίσεις. Συγκεκριμένα, αποτιμούν το 50% της εταιρείας σε 200 με 300 εκατ. ευρώ, με την ιταλική εταιρεία να το αποτιμά υψηλότερα και την HELLENIQ ENERGY να κινείται στο χαμηλότερο άκρο του εν λόγω εύρους

Σενάρια για πετρέλαιο στα 200 δολάρια σε περίπτωση ευρύτερης σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή

Στη σκιά μιας γενικευμένης σύρραξης στη Μέση Ανατολή, σε περίπτωση αντιποίνων του Ιράν για το θάνατο Χανίγια, εκφράζονται έντονες ανησυχίες για την πορεία των τιμών του πετρελαίου και πως θα μπορούσαν να επηρεαστούν από μια ενδεχόμενη κλιμάκωση του πολέμου. 

Ενδεικτική του κλίματος είναι η δήλωση του Michael Rubin, ανώτερου συνεργάτη του American Enterprise Institute (AEI) στο Rigzone ο οποίος εκτίμησε ότι σε περίπτωση ευρύτερης σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή, θα υπήρχε άνοδος στις τιμές του πετρελαίου ίσως και έως τα 200 δολάρια το βαρέλι. Εάν στην κρίση στη Μ. Ανατολή προστεθεί και μια ενδεχόμενη κρίση στη Βενεζουέλα, ίσως φτάσουμε ακόμη και στα 250 δολάρια το βαρέλι, σύμφωνα με τον ίδιο. 

Σημειώνεται ότι η Μέση Ανατολή παράγει πάνω από το 20% της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου και οποιαδήποτε διακοπή αυτής της παραγωγής ή των εξαγωγών αργού στην διεθνή αγορά θα είχε ως αποτέλεσμα μια αύξηση των τιμών του πετρελαίου. Μόνο το Ιράν συμβάλει περίπου με 3,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα στην παγκόσμια προσφορά πετρελαίου. Έτσι ακόμη και ένα μικρό ποσοστό αυτής της παραγωγής εάν επηρεαστεί τότε η τιμή του πετρελαίου θα δεχόταν πιέσεις. Εκτιμάται ότι μια μείωση της ιρανικής παραγωγής κατά 15% θα οδηγούσε σε αύξηση της τιμής του πετρελαίου κατά 3 δολάρια. 


Η εξειδικευμένη στη ναυτιλία εταιρεία πληροφοριών Dryad Global αξιολογεί ότι είναι εξαιρετικά πιθανό να επηρεαστεί το θαλάσσιο εμπόριο εξαιτίας ενδεχόμενων  αυξημένων αεροπορικών επιθέσεων των Χούθι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, στον Κόλπο του Άντεν και στη Θάλασσα της Αραβίας, καθώς και από πιθανές καταλήψεις εμπορικών πλοίων στον Περσικό Κόλπο και στον Κόλπο του Ομάν. Στο πλαίσιο του αυξημένου κινδύνου η εταιρεία συμβουλεύει την αποφυγή όλων των διελεύσεων πλοίων συνδεδεμένων με το Ισραήλ από την Ερυθρά, τον Κόλπο του Άντεν, του Ομάν και τον Περσικό μέχρι νεοτέρας. 

Μια ευρύτερη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή θα ασκήσει ανοδική πίεση στις τιμές του πετρελαίου, ωστόσο οι ημέρες της κυριαρχίας του OPEC έχουν τελειώσει ανέφερε από την πλευρά της στο Rigzone η διευθύντρια του κέντρου για την ενέργεια το κλίμα και το περιβάλλον του Heritage Foundation Diana Furchtgott-Roth, επικαλούμενη την ενίσχυση της θέσης της αμερικανικής παραγωγής στην παγκόσμια προσφορά. 

Οι Ηνωμένες Πολιτείες ήταν ο μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου στον κόσμο το 2023, παράγοντας το 16% της παγκόσμιας παραγωγής, σε σύγκριση με το 12% από τη Σαουδική Αραβία. Οι Ηνωμένες Πολιτείες παρήγαγαν 19,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα πετρελαίου και υγρών φυσικού αερίου το 2023, οκτώ εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα περισσότερα από τη Σαουδική Αραβία και οκτώ εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα περισσότερα από τη Ρωσία σύμφωνα με την εκπρόσωπο του Heritage Foundation.

 Πηγή:energypress.gr

Τρίτη, Αυγούστου 06, 2024

ΔΕΠΑ Εμπορίας: Σύντομα το MOU ΤΑΙΠΕΔ - Helleniq Energy για την εξαγορά του 35% - Το σενάριο για τίμημα 200 εκατ. ευρώ με έσοδα από μερίσματα των ΔΕΚΟ που εισπράττει το Υπερταμείο

Τον δρόμο για την εξαγορά από το Δημόσιο του συνόλου των μετοχών της ΔΕΠΑ Εμπορίας ανοίγει το επικαιροποιημένο ΜΟU το οποίο πρόκειται να υπογράψουν το ΤΑΙΠΕΔ που ελέγχει το 65% της εταιρείας και η Hellenic Energy που κατέχει το υπόλοιπο 35%.

Στο νέο αυτό μνημόνιο συνεργασίας θα ανανεώνεται η πρόθεση του ομίλου διύλισης να πουλήσει το 35% της ΔΕΠΑ, ωστόσο για να κλείσει η συναλλαγή και να αγοράσει το παραπάνω ποσοστό το Δημόσιο, θα πρέπει να βρεθεί και ο τρόπος με τον οποίο αυτό θα γίνει. Το ΤΑΙΠΕΔ, βάσει καταστατικού πουλάει ή εκμισθώνει περιουσιακά στοιχεία, δεν έχει δυνατότητα να προβεί σε αγορά.

Είτε θα πρέπει να προηγηθεί κάποιου είδους νομοθετική ρύθμιση, είτε να υποδειχθεί ένας άλλος φορέας ως αγοραστής, π.χ. το Υπερταμείο ή κάποιος τρίτος. Επομένως και αφού πρώτα βρεθεί ο τρόπος της πώλησης, τότε, όπως εξηγούν πηγές του ΤΑΙΠΕΔ, οι όροι της συναλλαγής θα περιγραφούν σε μια συμφωνία Sales and Purchase Agreement, όπως συμβαίνει πάντα σε παρόμοιες περιπτώσεις.

Αυτός είναι ο οδικός χάρτης για την αποχώρηση της Hellenic Energy από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, με βάση τις συζητήσεις και διεργασίες που γίνονται τελευταίως και ενώ ανοικτό παραμένει πάντα το διαζύγιο EΛΠΕ-Edison, στην Elpedison, το οποίο δεν είναι ανεξάρτητο με τα παραπάνω.

Σε ό,τι αφορά το τίμημα για την πλήρη κρατικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας, δηλαδή την πώληση του 35% λέγεται ότι έχει τεθεί στα 200 εκατ. ευρώ, που σημαίνει συνολική αποτίμηση της εταιρείας σε λίγο πάνω από τα 570 εκατ. ευρώ. 

Τίμημα με έσοδα από τα μερίσματα των ΔΕΚΟ

Στο ερώτημα από που θα βρεθούν τα κεφάλαια για την εξαγορά, η απάντηση είναι ότι το τίμημα μπορεί να προέλθει από το Υπερταμείο, το οποίο και απορροφά, σύμφωνα με το νέο θεσμικό πλαίσιο, το ΤΑΙΠΕΔ, όπως και το ΤΧΣ.

Εδώ και καιρό εξετάζεται ένα μέρος του τιμήματος ή και όλο το ποσό των 200 εκατ ευρώ, να καλυφθεί από τα μερίσματα που εισπράττει το Υπερταμείο από τις συμμετοχές του σε ΔΕΚΟ και τις εταιρείες που έχει στο χαρτοφυλάκιο του. Στην ουσία, το Υπερταμείο θα προσφέρει ρευστότητα στο Δημόσιο, ως μέρισμα, για να γίνει η αγορά του 35% της ΔΕΠΑ. Θυμίζουμε ότι, στην περίπτωση του Υπερταμείου, στην εξυπηρέτηση του χρέους πάει το 50% των εσόδων και αποδόσεων, σε αντίθεση με το ΤΑΙΠΕΔ που υποχρεωτικά κατευθύνει στην εξυπηρέτηση του χρέους το 100%.

Άλλοι πάντως ενδιαφερόμενοι για τη ΔΕΠΑ δεν φαίνεται να υπάρχουν, καθώς η εταιρεία έχει την παλιά πληγή με την ELFE (που εμπόδισε παλαιότερες προσπάθειες ιδιωτικοποίησης), αλλά και την εκκρεμότητα που έχει προκύψει με τους Ρώσους της Gazprom, για τη ρήτρα take or pay στο φυσικό αέριο, ύψους περίπου 400 εκατ. ευρώ.

Πως η εκκρεμότητα με Gazprom επηρεάζει το τίμημα

Σύμφωνα με όσα είχε πρόσφατα πει ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Κώστας Ξιφαράς, στο περιθώριο της τελετής για την υπογραφή της δανειακής σύμβασης με την ΕΤΕπ, η ΔΕΠΑ βρίσκεται στη φάση ολοκλήρωσης του επίσημου αιτήματος προσφυγής στη Διαιτησία. Είχε δε, εκτιμήσει ότι εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025 θα έχουμε και απόφαση.

Σύμφωνα με πηγές του ΤΑΙΠΕΔ, η έκβαση της υπόθεσης θα είναι κρίσιμη όσον αφορά το τίμημα για το 35% της εταιρείας. Στο σενάριο που η ΔΕΠΑ δεν κερδίσει το δικαστήριο με τη Gazprom, τότε αυτη η εξέλιξη θα επηρεάσει αναπόφευκτα και το τελικό ποσό της εξαγοράς.

Αν δείχνουν κάτι όλα τα παραπάνω είναι ότι η κρατικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας δεν είναι μια υπόθεση που θα κλείσει σύντομα, εξαρτάται από εξωγενείς παράγοντες, όπως την προσφυγή στη Διαιτησία με το ρωσικό κολοσσό, επομένως, παρά τα όσα λέγονται, η υπόθεση έχει ακόμη δρόμο μπροστά της.

Το διαζύγιο Helleniq Energy - Edison

Τα παραπάνω συνδέονται με το γεγονός ότι η Helleniq Energy (40,41% ελέγχεται από τον όμιλο Λάτση και κατά 31,18% από το ΤΑΙΠΕΔ) στοχεύει στο να επικεντρωθεί μόνο στην Elpedison. Εδώ εκκρεμεί πάλι το διαζύγιο με τους Ιταλούς, θέμα που λέγεται ότι συζητήθηκε σε συναντήσεις που είχε τις προηγούμενες ημέρες η διοίκηση της Helleniq Energy με τους συναρμόδιους υπουργούς Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη και ΠΕΝ Θόδωρο Σκυλακάκη. 

Το «ολλανδικό μοντέλο» που θα ακολουθηθεί, δηλαδή η διαδικασία ανταλλαγής προσφορών – αντιπροσφορών από κάθε μια από τις δύο πλευρές που ελέγχουν το 50% στην εταιρεία, θα δείξει και σε ποιου τα χέρια θα καταλήξει η Elpedison. Η διαδικασία αναμένεται να ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο και οι όποιες μέχρι τώρα συζητήσεις μεταξύ των δύο μερών κινούνταν σε ανεπίσημο επίπεδο.

Η ιταλική πλευρά επιμένει ότι θα διεκδικήσει το υπόλοιπο 50% της εταιρείας και ότι δεν προτίθεται να αποχωρήσει από την ελληνική αγορά. Εδώ μένει να φανεί και ποια στάση θα τηρήσουν οι εκπρόσωποι του Δημοσίου στο διοικητικό συμβούλιο της Helleniq Energy, όταν θα έρθει η ώρα να συνεδριάσει για να ανάψει το πράσινο φως στο ύψος των προσφορών που προβλέπει η επικείμενη δημοπρασία.

Πηγή:energypress.gr

 

Ξεκινά το Πρόγραμμα πρακτικής άσκησης Empowering Interns - Υποβάλετε την αίτησή σας

Το Empowering Interns είναι το θερινό μας πρόγραμμα πρακτικής άσκησης, μέσα από το οποίο προσφέρουμε σε φοιτητές και νέους επιστήμονες την ε...