Παρασκευή, Αυγούστου 09, 2024

Αν η ζητηση πετρελαίου δεν αυξηθεί με ταχύτερο ρυθμό, δε θα απορροφήσει την αύξηση προσφοράς του ΟΠΕΚ+

 

Την ανάγκη επιτάχυνσης της αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου υπογραμμίζουν αναλυτές, προκειμένου η αγορά να μπορέσει να απορροφήσει την αύξηση προσφοράς που σχεδιάζει ο ΟΠΕΚ+ από τον Οκτώβριο.

Η αύξηση της ζήτησης τους πρώτους 7 μήνες του έτους από τις ΗΠΑ και την Κίνα δεν ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες.

Όπως μεταδίδει το Reuters, εάν η οικονομία συρρικνωθεί περαιτέρω, η παγκόσμια ζήτηση πιθανά θα επιβραδυνθεί. Αυτό σημαίνει ότι ο ΟΠΕΚ+ θα πρέπει είτε να καθυστερήσει τα σχέδια άντλησης περισσότερου πετρελαίου, είτε να αποδεχτεί χαμηλότερες τιμές.

Η τιμή του αργού έπεσε κάτω από τα 80 δολάρια ανά βαρέλι τον Αύγουστο - λιγότερο από ό,τι χρειάζονται τα περισσότερα μέλη του ΟΠΕΚ+ για να ισοσκελίσουν τους προϋπολογισμούς τους.

Πηγή:energypress.gr

“Αυτή είναι η κατάσταση στα ΕΛΠΕ τις τελευταίες μέρες”

 

Εξακολουθητική ρύπανση το τελευταίο διάστημα επισημαίνει πολίτης, ο οποίος μάς στέλνει και την πρωινή φωτογραφία (9/8) από τον πυρσό καμινάδα των ΕΛΠΕ.

Ταυτόχρονα ο κ. Γιώργος Τσουμελέας επισημαίνει: “Αυτή είναι η κατάσταση στα ΕΛΠΕ σχεδόν καθημερινά τις τελευταίες ημέρες… Μπορούμε να το ψάξουμε λίγο;”

Από αναζήτηση στο Κέντρο Ενημέρωσης της HELLENiQ ENERGY δεν προκύπτει κάποιο συγκεκριμένο γεγονός, όπως εργασίες προγραμματισμένης συντήρησης που θα μπορούσαν να προκαλέσουν αυξημένη φλόγα από τους πυρσούς του διυλιστηρίου. Η τελευταία σχετική ανακοίνωση είναι από τις 20 Μαΐου 2024.

Ας ενημερώσει λοιπόν η εταιρεία για την αιτία που προκαλεί την τρέχουσα δραστηριότητα, καθώς και τα επίπεδα ρύπανσης.

Πηγή:xaidarisimera.gr

Ιστορικό deal στις ΑΠΕ στην Εύβοια από Motor Oil και EDPR

 

Πρόκειται να κατασκευαστεί αιολικό πάρκο ισχύος 500 MW στην Εύβοια, μετά την απόρριψη όλων των προσφυγών εναντίον του έργου από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Η απόφαση αυτή ανοίγει τον δρόμο για την υλοποίηση μιας από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στη χώρα.

Μια από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας τα τελευταία χρόνια πρόκειται να υλοποιηθεί στην Εύβοια, με την κατασκευή αιολικού πάρκου συνολικής ισχύος 500 MW. Το έργο, το οποίο έχει αναλάβει η κοινοπραξία της Motor Oil με την Πορτογαλική EDPR, αναμένεται να ξεπεράσει τα 600 εκατ. ευρώ σε κόστος.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο deal στον τομέα των ΑΠΕ τα τελευταία χρόνια, ενισχύοντας την παρουσία του ομίλου Βαρδινογιάννη στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και δίνοντάς του σημαντικό ρόλο στην αγορά της πράσινης ενέργειας. Το έργο είχε ενταχθεί στις στρατηγικές επενδύσεις εδώ και καιρό.

Σύμφωνα με πληροφορίες, θα χρειαστεί τροποποίηση της άδειας, καθώς το έργο αρχικά προβλεπόταν να συνδεθεί στο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης Γέροντα (Ερέτρια), ενώ τώρα η γραμμή μεταφοράς θα καταλήξει στο ΚΥΤ της Λάρυμνας.

Το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) απέρριψε όλες τις προσφυγές εναντίον του έργου, ανοίγοντας τον δρόμο για την πραγματοποίηση της επένδυσης. Από το 2021, Δήμοι της Εύβοιας και πολίτες είχαν μπλοκάρει τα 354 MW του σχεδίου, επικαλούμενοι τις επιπτώσεις στο περιβάλλον.

Ωστόσο, το ΣτΕ έκρινε ότι τα έργα δεν παραβιάζουν την εθνική και κοινοτική περιβαλλοντική νομοθεσία και δεν διαταράσσουν την ακεραιότητα των προστατευόμενων περιοχών, επιτρέποντας έτσι τη συνέχιση της επένδυσης.

Πηγή:energyworld.gr

Πέμπτη, Αυγούστου 08, 2024

Τελειώνει η «χρυσή εποχή» για τα διυλιστήρια

Μια χρυσή περίοδος κερδοφορίας για τα διυλιστήρια ξεθωριάζει, καθώς μια νέα γενιά μεγαλοδιυλιστηρίων τίθεται σε λειτουργία τη στιγμή που η οικονομία της Κίνας παραπαίει.

Τα κέρδη από τη μετατροπή του αργού σε πετρελαϊκά προϊόντα έχουν περιοριστεί φέτος, οδηγώντας αρκετά διυλιστήρια σε ορισμένα μέρη του κόσμου σε μείωση της παραγωγής τους.

Η ισχνή αύξηση της ζήτησης, που αντανακλά σε μεγάλο βαθμό την οικονομική αδράνεια της Κίνας, είναι ένα μεγάλο μέρος του αφηγήματος αυτού, αν και υπάρχει ένα διαρθρωτικό στοιχείο το οποίο παίζει σημαντικό ρόλο, συγκεκριμένα αυτό της αυξανόμενης ικανότητας παραγωγής.

Πλήθος νέων εγκαταστάσεων από τη Μέση Ανατολή έως την Αφρική, τη Λατινική Αμερική και την Ασία, συμπεριλαμβανομένων αρκετών γιγαντιαίων μονάδων, έχουν ξεκινήσει τη λειτουργία τους.

Δεδομένης της ολοκλήρωσης της συντήρησης των διυλιστηρίων η οποία καθυστέρησε τόσο λόγω της πανδημίας όσο και λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, τα κέρδη τους υποχώρησαν απότομα.

«Έχουμε επιστρέψει, πια, στην προ-πανδημική κανονικότητα στην αγορά» δήλωσε ο Πατρίκ Πουγιάν, της TotalEnergies SE, κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης στα τέλη Ιουλίου. «Οι διυλιστές γνωρίζουν ότι πρέπει να προσγειωθούν στην πραγματικότητα και να παραδώσουν καλά αποτελέσματα με χαμηλότερα περιθώρια κέρδους», προσέθεσε.

Τα νέα εργοστάσια συμβάλλουν στην αντιστροφή της ανάπτυξης που προκλήθηκε από τη μείωση της παραγωγικής ικανότητας κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τη μεταγενέστερη αναζωπύρωση της ζήτησης και στη συνέχεια από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τα προβλήματα που αυτή προκάλεσε στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα διυλιστήρια επεξεργάζονται φέτος περίπου 900.000 βαρέλια αργού την ημέρα περισσότερο από ό,τι πέρυσι, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας. Οι προσθήκες περιλαμβάνουν δύο νέες εγκαταστάσεις οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να μεταμορφώσουν τις τοπικές οικονομίες τους, καθώς και την αγορά πετρελαίου αυτή καθαυτή.

Το διυλιστήριο της Dangote στη Νιγηρία με δυναμικότητα 650.000 βαρελιών την ημέρα θα καταστήσει τη χώρα σημαντικό παραγωγό καυσίμων μόλις τεθεί σε πλήρη λειτουργία. Μετά από αρκετές καθυστερήσεις, η μονάδα Dos Bocas του Μεξικού πρόκειται να φτάσει στην πλήρη δυναμικότητα των 340.000 βαρελιών ημερησίως αυτόν τον μήνα, καθώς η χώρα επιδιώκει να γίνει ενεργειακά ανεξάρτητη.

Υπάρχει επίσης το διυλιστήριο Shandong Yulong της Κίνας, το οποίο είναι έτοιμο να ξεκινήσει δοκιμαστικές λειτουργίες μέσα στο 2024, μετά από πολλαπλές καθυστερήσεις, καθώς και το εργοστάσιο Duqm του Ομάν, το οποίο προχώρησε σε αύξηση της παραγωγής του τους τελευταίους μήνες.

Η Vitol Group, ο μεγαλύτερος ανεξάρτητος έμπορος πετρελαίου στον κόσμο, δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι η λειτουργία των διυλιστηρίων σε παγκόσμιο επίπεδο θα αγγίξει ιστορικά υψηλά επίπεδα φέτος. 

Αυτό ακολουθεί κάποιες προσθήκες διυλιστικής ικανότητας οι οποίες έλαβαν χώρα το 2023, καθώς το γιγαντιαίο διυλιστήριο Al-Zour του Κουβέιτ άρχισε να λειτουργεί κανονικά. Οι ΗΠΑ αύξησαν τη δική τους μεταποιητική ικανότητα κατά 270.000 βαρέλια ημερησίως, αποκαθιστώντας εν μέρει ποσοστό του όγκου που είχε χαθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Ωστόσο, υπάρχουν όρια για το πόσο μακριά είναι πιθανό να διολισθήσουν τα περιθώρια κερδοφορίας των πετρελαϊκών.

Μια μείωση των κερδών μειώνει το κίνητρο για την πλήρη λειτουργία μίας μονάδας, περιορίζοντας ενδεχομένως την προσφορά. Στην Κίνα, τα ποσοστά λειτουργίας μεταξύ των ιδιωτικών διυλιστηρίων στην επαρχία Shandong έχουν υποχωρήσει στο 48%, κοντά στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Μάρτιο του 2020, εν μέρει λόγω της ήπιας ζήτησης για καύσιμα όπως η βενζίνη και το ντίζελ.

Μακροπρόθεσμα, παλαιότερες μονάδες πρόκειται να κλείσουν, ιδίως στην Ευρώπη. Το καλοκαίρι στο βόρειο ημισφαίριο προκαλεί επίσης κινδύνους διαταραχών, από τις υψηλές θερμοκρασίες ως τους τυφώνες στον Ατλαντικό που έχουν τη δυνατότητα να πλήξουν την εφοδιαστική αλυσίδα των ΗΠΑ.

«Παρατηρήσαμε μειωμένη λειτουργία των μονάδων εκτός της χώρας», δήλωσε ο Μάθιου Λούσι, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του αμερικανικού διυλιστηρίου PBF Energy Inc. 

Οι διαχωριστικές γραμμές του κλάδου φάνηκαν στα εταιρικά αποτελέσματα. Η Chevron Corp. κυμάνθηκε υπό των εκτιμήσεων των αναλυτών σε μεγάλο βαθμό λόγω της ασθενέστερης διύλισης.

Η γαλλική TotalEnergies βρέθηκε επίσης κάτω από τις εκτιμήσεις ως αποτέλεσμα της αδυναμίας στον τομέα διύλισης. Η Phillips 66 αναθεώρησε προς τα κάτω τις εκτιμήσεις της για τα ποσοστά δυναμικότητας ενώ ανακοίνωσε πως θα επισπεύσει την προγραμματισμένη της συντήρηση.

«Είναι δίκαιο να πούμε ότι έχουμε δει στην ουσία την ομαλοποίηση των τιμών και των περιθωρίων κερδοφορίας σε όλο τον τομέα της ενέργειας, τα οποία επιστρέφουν στα προ-πανδημικά επίπεδα», δήλωσε ο Ουαέλ Σάουαν, διευθύνων σύμβουλος της Shell Plc σε συνέντευξη στην τηλεόραση του Bloomberg.

 Πηγή:www.newmoney.gr

Petroleum oil

 


Τετάρτη, Αυγούστου 07, 2024

Elpedison: Εν Αναμονή της “Ολλανδικής Δημοπρασίας” οι Δύο ως Τώρα Εταίροι – Ο Ρόλος του Μαξίμου


 Εν αναμονή των εξελίξεων σχετικά με το μέλλον της Elpedison βρίσκονται όχι μόνο οι δύο εταιρείες – η HELLENIQ ENERGY και η ιταλική Edison – που ως τώρα κατέχουν το 50% αυτής έκαστη, αλλά γενικά η ελληνική αγορά ηλεκτρισμού. Η δημοπρασία για την μελλοντική μετοχική σύνθεση της εταιρείας αναμένεται σύντομα, ενώ οι δύο ως τώρα εταίροι έχουν στείλει τα δικά τους μηνύματα ο καθένας προς το Μαξίμου

Από πλευράς Ιταλών, έχει διαμηνυθεί προς την ελληνική κυβέρνηση η πρόθεση να συνεχίσουν, μέσω της Elpedison, την παρουσία τους στην αγορά της χώρας μας, που, όπως τονίζουν, ανάγεται στο 2000 και είναι, όπως με νόημα προσθέτουν, “στρατηγικής σημασίας”. Από πλευράς HELLENiQ ENERGY, υπήρξαν, στα τέλη Ιουλίου, επαφές με τους Υπουργούς Οικονομικών κ. Χατζηδάκη και Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σκυλακάκη, με στόχο να διασφαλιστεί πως η εταιρεία θα έχει τη στήριξη των μελών του Δ. Σ. της που εκπροσωπούν σε αυτό τα συμφέροντα του ελληνικού Δημοσίου, εν όψει της συνεδρίασης στην οποία θα εγκριθεί η εισήγηση Σιάμισιη για το ύψος των προσφορών στην δημοπρασία για την Elpedison.

Η έναρξη της δημοπρασίας αναμένεται τις επομενες ημέρες, ενώ στόχος είναι να ξεκαθαρίσει το τοπίο εντός του Σεπτεμβρίου. Η δημοπρασία θα είναι “ολλανδικού τύπου”, καθώς σε αυτήν αμφότεροι οι μέτοχοι θα διαθέτουν ταυτόχρονα δικαίωμα πώλησης (put option) και δικαίωμα αγοράς (call option). Χρονικός ορίζοντας της ηλεκτρονικής αυτής δημοπρασίας αναμένεται να είναι οι τρεις με τέσσερεις εβδομάδες, μέσα στις οποίες οι δύο σημερινοί μέτοχοι της Elpedison θα “διασταυρώσουν” τις αντίπαλες προσφορές τους, οι οποίες και θα οριστικοποιήσουν το “διαζύγιό” τους, το οποίο ξεκίνησε με πρωτοβουλία της HELLENiQ ENERGY την περασμένη άνοιξη.

Το συγκεκριμένο μετοχικό σχήμα, με μερίδιο 50% – 50% των δύο εταίρων, χρονολογείται από το 2009, όταν αποχώρησε ο τρίτος εταίρος, η Ελλάκτωρ. Υπενθυμίζεται ότι σήμερα διαθέτει δύο μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, ενώ το μερίδιό της στην προμήθεια ηλεκτρικού ρεύματος υπολογίζεται σε 6,14%.

Όσον αφορά την κυβέρνηση, το πώς θα κατευθύνει τη στάση των εκπροσώπων του Δημοσίου στην ως άνω συνεδρίαση του Δ. Σ. της HELLENiQ, θα κρίνει και το ύψος της προσφοράς της τελευταίας στη δημοπρασία. Ωστόσο, και αυτό, με τη σειρά του, θα εξαρτηθεί από το πώς θα αξιολογήσουν οι συναρμόδιοι Υπουργοί – Οικονομικών και Περιβάλλοντος & Ενέργειας – τις προθέσεις της ιταλικής Elpedison για την ελληνική αγορά ηλεκτρισμού. Θα πρόκειται, απλώς, για μία στρατηγική που θα αποφέρει κέρδη σε μία μελλοντική μεταπώληση; Ή, αντίθετα, οι Ιταλοί βλέπουν σοβαρά και στρατηγικά την θέση τους στην αγορά της χώρας μας και, άρα, θα παραμείνει η Elpedison στον έλεγχό τους μακροπρόθεσμα, μετά και την πιθανή εξ ολοκλήρου εξαγορά της; Στη δεύτερη περίπτωση είναι ευνόητο πως το “σήμα” της κυβέρνησης προς τη HELLENiQ ENERGY είναι να αποφύγει την κατάθεση μιας πολύ υψηλής προσφοράς, που θα δώσει το “σήμα” της αποθάρρυνσης ξένων επενδυτών στο μέλλον.

Προτεραιότητα έχει η HELLENIQ ENERGY στην κατάθεση προσφοράς, την οποία η Edison είτε θα αποδεχθεί είτε θα “απαντήσει” με αντιπροσφορά. Ας σημειωθεί, πάντως, ότι ήδη έχουν στείλει το μήνυμα και προς τη HELLENIQ και προς το Μαξίμου ότι δεν είναι στις προθέσεις του η αποεπένδυση.

Αναφορικά με την αποτίμηση της Elpedison από τους δύο μέχρι σήμερα συν-εταίρους της, θεωρείται πως υπάρχουν αποκλίσεις. Συγκεκριμένα, αποτιμούν το 50% της εταιρείας σε 200 με 300 εκατ. ευρώ, με την ιταλική εταιρεία να το αποτιμά υψηλότερα και την HELLENIQ ENERGY να κινείται στο χαμηλότερο άκρο του εν λόγω εύρους

Σενάρια για πετρέλαιο στα 200 δολάρια σε περίπτωση ευρύτερης σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή

Στη σκιά μιας γενικευμένης σύρραξης στη Μέση Ανατολή, σε περίπτωση αντιποίνων του Ιράν για το θάνατο Χανίγια, εκφράζονται έντονες ανησυχίες για την πορεία των τιμών του πετρελαίου και πως θα μπορούσαν να επηρεαστούν από μια ενδεχόμενη κλιμάκωση του πολέμου. 

Ενδεικτική του κλίματος είναι η δήλωση του Michael Rubin, ανώτερου συνεργάτη του American Enterprise Institute (AEI) στο Rigzone ο οποίος εκτίμησε ότι σε περίπτωση ευρύτερης σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή, θα υπήρχε άνοδος στις τιμές του πετρελαίου ίσως και έως τα 200 δολάρια το βαρέλι. Εάν στην κρίση στη Μ. Ανατολή προστεθεί και μια ενδεχόμενη κρίση στη Βενεζουέλα, ίσως φτάσουμε ακόμη και στα 250 δολάρια το βαρέλι, σύμφωνα με τον ίδιο. 

Σημειώνεται ότι η Μέση Ανατολή παράγει πάνω από το 20% της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου και οποιαδήποτε διακοπή αυτής της παραγωγής ή των εξαγωγών αργού στην διεθνή αγορά θα είχε ως αποτέλεσμα μια αύξηση των τιμών του πετρελαίου. Μόνο το Ιράν συμβάλει περίπου με 3,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα στην παγκόσμια προσφορά πετρελαίου. Έτσι ακόμη και ένα μικρό ποσοστό αυτής της παραγωγής εάν επηρεαστεί τότε η τιμή του πετρελαίου θα δεχόταν πιέσεις. Εκτιμάται ότι μια μείωση της ιρανικής παραγωγής κατά 15% θα οδηγούσε σε αύξηση της τιμής του πετρελαίου κατά 3 δολάρια. 


Η εξειδικευμένη στη ναυτιλία εταιρεία πληροφοριών Dryad Global αξιολογεί ότι είναι εξαιρετικά πιθανό να επηρεαστεί το θαλάσσιο εμπόριο εξαιτίας ενδεχόμενων  αυξημένων αεροπορικών επιθέσεων των Χούθι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, στον Κόλπο του Άντεν και στη Θάλασσα της Αραβίας, καθώς και από πιθανές καταλήψεις εμπορικών πλοίων στον Περσικό Κόλπο και στον Κόλπο του Ομάν. Στο πλαίσιο του αυξημένου κινδύνου η εταιρεία συμβουλεύει την αποφυγή όλων των διελεύσεων πλοίων συνδεδεμένων με το Ισραήλ από την Ερυθρά, τον Κόλπο του Άντεν, του Ομάν και τον Περσικό μέχρι νεοτέρας. 

Μια ευρύτερη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή θα ασκήσει ανοδική πίεση στις τιμές του πετρελαίου, ωστόσο οι ημέρες της κυριαρχίας του OPEC έχουν τελειώσει ανέφερε από την πλευρά της στο Rigzone η διευθύντρια του κέντρου για την ενέργεια το κλίμα και το περιβάλλον του Heritage Foundation Diana Furchtgott-Roth, επικαλούμενη την ενίσχυση της θέσης της αμερικανικής παραγωγής στην παγκόσμια προσφορά. 

Οι Ηνωμένες Πολιτείες ήταν ο μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου στον κόσμο το 2023, παράγοντας το 16% της παγκόσμιας παραγωγής, σε σύγκριση με το 12% από τη Σαουδική Αραβία. Οι Ηνωμένες Πολιτείες παρήγαγαν 19,4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα πετρελαίου και υγρών φυσικού αερίου το 2023, οκτώ εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα περισσότερα από τη Σαουδική Αραβία και οκτώ εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα περισσότερα από τη Ρωσία σύμφωνα με την εκπρόσωπο του Heritage Foundation.

 Πηγή:energypress.gr

Διαμαρτυρία στο Δημοτικό Συμβούλιο Ελευσίνας ενάντια στη διέλευση αγωγών των ΕΛΠΕ μέσα στην πόλη

Παράσταση διαμαρτυρίας στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ελευσίνας, όπου θα τεθεί προς συζήτηση το ζήτημα της εναλλακτικής όδευσης των...