Τρίτη, Σεπτεμβρίου 03, 2024

Λιβύη: Συνομιλίες υπό την αιγίδα του ΟΗΕ για επίλυση της κρίσης στον πετρελαϊκό τομέα και της κεντρικής τράπεζας

 

Ο ΟΗΕ ανακοίνωσε χθες Δευτέρα ότι οργάνωσε έμμεσες διαπραγματεύσεις ανάμεσα στις δυο αντίπαλες κυβερνήσεις της Λιβύης, οι διαφορές των οποίων πυροδότησαν κρίση στη διοίκηση του κεντρικού πιστωτικού ιδρύματος της χώρας και ανησυχία εντός και εκτός χώρας για τον πετρελαϊκό της τομέα.

Η Αποστολή Υποστήριξης των Ηνωμένων Εθνών στη Λιβύη (MANUL στα γαλλικά, UNSMIL στα αγγλικά) εξήγησε πως διεξήχθησαν χωριστά συναντήσεις με τα μέρη και διεξήχθη «ανοικτός και τίμιος διάλογος».

Βυθισμένη στο χάος μετά την πτώση και τον θάνατο του δικτάτορα Μουάμαρ Καντάφι το 2011, η Λιβύη έχει δυο αντίπαλες κυβερνήσεις, αυτήν του πρωθυπουργού Αμπντελχαμίντ Ντμπάιμπα, στο δυτικό τμήμα της χώρας, επισήμως αναγνωρισμένη από τον ΟΗΕ, και ανταγωνιστική στο ανατολικό της τμήμα, που υποστηρίζεται από τον ισχυρό στρατάρχη Χαλίφα Χάφταρ.

Οι «προσπάθειες για την επίλυση της κρίσης» καταγράφονται μετά την απόφαση των αρχών στην Τρίπολη να απομακρύνουν από τη θέση του τον διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας της Λιβύης (ΚΤΛ)· ο ελιγμός καταδικάστηκε από την κυβέρνηση στο ανατολικό τμήμα της χώρας, που βλέπει σ’ αυτόν απόπειρα της άλλης πλευράς να πάρει τον έλεγχο του θεσμού.

Η πλευρά του στρατάρχη Χάφταρ αντέδρασε σταματώντας την παραγωγή και τις εξαγωγές πετρελαίου.

Από τις αρχές Αυγούστου, οι εντάσεις είχαν αυξηθεί κατακόρυφα· η έδρα του κεντρικού πιστωτικού θεσμού πολιορκήθηκε από πλήθος ανθρώπων, ορισμένοι από τους οποίους ήταν οπλισμένοι, με κύρια απαίτηση να παραιτηθεί ο διοικητής, ο Σαντίκ ελ Καμπίρ.

Ο τελευταίος δήλωσε στην εφημερίδα Financial Times ότι ο ίδιος και άλλα κορυφαία στελέχη του διοικητικού συμβουλίου του θεσμού αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τη χώρα της βόρειας Αφρικής εξαιτίας «απειλών» παραστρατιωτικών οργανώσεων — για να «προστατεύσουμε τη ζωή μας».

Η αποστολή του ΟΗΕ ανέφερε πάντως χθες μέσω X ότι οι αντίπαλες πλευρές δέχθηκαν να υποβληθεί σχέδιο συμφωνίας στα κοινοβούλιά τους αντίστοιχα, ενόψει της υπογραφής της σήμερα.

Ο διοικητής ελ Κεμπίρ, στη θέση από το 2012, επικρινόταν το τελευταίο διάστημα από το περιβάλλον του κ. Ντμπάιμπα για τον τρόπο που διαχειριζόταν το πετρελαϊκό μάννα: κατηγορήθηκε πως επεδείκνυε υπερβολική εύνοια στο στρατόπεδο του στρατάρχη Χάφταρ.

Την περασμένη Δευτέρα 26η Αυγούστου, εισήλθε στην έδρα της ΚΤΛ νέο διοικητικό συμβούλιο, όμως αναλυτές εκφράζουν αμφιβολίες για το κατά πόσον είναι σε θέση να διευθύνει με επάρκεια τον θεσμό, η λειτουργία του οποίου σταμάτησε τελείως μετά την αποχώρηση του κ. Κεμπίρ.

Σχεδόν το σύνολο των δημοσίων εσόδων της Λιβύης οφείλεται στην εκμετάλλευση των κοιτασμάτων πετρελαίου, η παραγωγή του οποίου έφθασε πρόσφατα τα 1,2 εκατ. βαρέλια την ημέρα (έναντι 1,5 ως 1,6 εκατ. βαρέλια την ημέρα πριν από την εξέγερση του 2011).

Πηγή:www.energymag.gr

Σκυλακάκης: Στα 1,4 λεπτά ανά κιλοβατώρα η επιδότηση στους λογαριασμούς ρεύματος του Σεπτεμβρίου

 

Οι τιμές του ρεύματος στη λιανική αγορά είναι λίγο κάτω από τον Αύγουστο και η επιδότηση τελικά για τον Σεπτέμβριο θα ανέλθει στα 1,4 λεπτά ανά κιλοβατώρα δήλωσε σήμερα ο Υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Θεόδωρος Σκυλακάκης στο Mega.

Πρόσθεσε μάλιστα πως το φθινόπωρο πέφτει η ζήτηση και έτσι αναμένεται αποκλιμάκωση τιμής χονδρικής το Σεπτέμβριο για τις επιχειρήσεις.

Ο Υπουργός Ενέργειας διαφοροποίησε την τρέχουσα αύξηση των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος από εκείνη που συντελέστηκε το 2022-2023 λόγω της αύξησης των τιμών του φυσικού αερίου που έφερε η ρωσική εισβολή.

Κατά το τρέχον διάστημα, σημείωσε ο κ. Σκυλακάκης υπάρχει μία κρίση δυσλειτουργίας τοπικά του ευρωπαϊκού συστήματος και δεν πρόκειται για μία δυσκολία σαν εκείνη που είχαμε στην κρίση του φυσικού αερίου. Τότε πλήρωσε η οικονομία 8 – 9 δισ. ευρώ, σημείωσε.

Ο ίδιος τόνισε «είμαστε οι ακριανοί του συστήματος, δεν έχουμε διασυνδέσεις», ενώ επισήμανε πως «η ανατολική με τη δυτική Ευρώπη δεν είναι επαρκώς διασυνδεδεμένη». Ως ακόμα πιο ακραίο παράδειγμα, ο Υπουργός έφερε την Κύπρο η οποία έχει διπλάσιες τιμές σε σχέση με την Ελλάδα γιατί δεν είναι συνδεδεμένη.

Πηγή:www.energymag.gr


 

Το "θαύμα" του ΔΕΣΦΑ - Πως κατάφερε να εξασφαλίσει αυξημένες ταρίφες για το δίκτυο και ο ρόλος της Ρεβυθούσας

 

Το επιτρεπόμενο έσοδο για υπηρεσίες LNG ορίστηκε στα 23,6 εκατ. ευρώ, με τη ΡΑΑΕΥ να παρατηρεί ότι από το 2019 και μετά καταγράφεται υπέρβαση των εσόδων που κορυφώθηκε το 2023, με το Τέρμιναλ να δουλεύει στο «φουλ» στο κάδρο της ενεργειακής κρίσης.

Σημαντικά αυξημένες θα είναι οι χρεώσεις για τη Χρήση του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου για το 2025, στη βάση της εισήγησης του ΔΕΣΦΑ που ενέκρινε η ΡΑΕΕΥ -με ορισμένες τροποποιήσεις σε σχέση με την πρόταση του Διαχειριστή- και πήρε ΦΕΚ πριν από μερικές μέρες.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του γνωστού ενεργειακού think tank Argus, η ετήσια ταρίφα εισόδου στο ΕΣΦΑ ορίζεται για το επόμενο έτος στα 0,35 ευρώ/ΜWh, περίπου 4% υψηλότερα σε σχέση με την χρέωση του 2024. Οι ταρίφες εξόδου στα εγχώρια και διεθνή σημεία διασύνδεσης ορίζονται στα 0,59 ευρώ/MWh, με αύξηση 21% σε σχέση με το 2024.  Η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφεται στη χρέωση για τη χρήση του Τερματικού Επαναεριοποίησης LNG της Ρεβυθούσας που ορίζεται στο 0,30 ευρώ/MWh, αυξημένη κατά 35% σε σχέση με το 2024, σε μια εξέλιξη που στηρίζει τα έσοδα του ΔΕΣΦΑ από το Τέρμιναλ, υπό το πρίσμα της μείωσης της χρήσης του σε σχέση με την περίοδο 2022-2023  λόγω της μείωσης των εξαγωγικών ροών προς Βορρά που συναρτάται με τις αυξημένες ποσότητες ρωσικού αερίου που εισήλθε στη Νοτιοανατολική Ευρώπη μέσω Τουρκίας, υποκαθιστώντας σε μεγάλο βαθμό φορτία LNG στο «μείγμα» των εισαγωγών αερίου.

Όπως σημειώνει ο αναλυτής της Argus Brendan A’ Hearn, πριν από τις ετήσιες δημοπρασίες δέσμευσης δυναμικότητας στο ΕΣΦΑ που έλαβαν χώρα τον Ιούλιο, ο ΔΕΣΦΑ είχε προτείνει διαφοροποιήσεις στις ταρίφες εσόδου και εξόδου για διαφορετικά σημεία διασύνδεσης, αλλά η ΡΑΕΕΥ κινήθηκε προς την κατεύθυνση της εξίσωσης των χρεώσεων εσόδου και των χρεώσεων εξόδου ανεξάρτητα από το σημείο διασύνδεσης.

Η ΡΑΑΕΥ όρισε στα 149,2 εκατ. ευρώ το επιτρεπόμενο έσοδο για υπηρεσίες μεταφοράς φυσικού αερίου μέσω του συστήματος των αγωγών του ΕΣΦΑ, με το μεγαλύτερο μέρος να προέρχεται από τα σημεία εξόδου (90,5 εκατ. ευρώ), ένα ποσό σημαντικά υψηλότερο σε σχέση με αυτό που αντιστοιχεί στα σημεία εισόδου (58,7 εκατ. ευρώ).  Το επιτρεπόμενο έσοδο για υπηρεσίες LNG ορίστηκε στα 23,6 εκατ. ευρώ, με τη ΡΑΑΕΥ να παρατηρεί ότι από το 2019 και μετά καταγράφεται υπέρβαση των εσόδων που κορυφώθηκε το 2023, με το Τέρμιναλ να δουλεύει στο «φουλ» στο κάδρο της ενεργειακής κρίσης. 

Σημαντική εξέλιξη για την εγχώρια αγορά φυσικού αερίου συνιστούν και οι προωθούμενες αλλαγές στον Κανονισμό του Βάθρου Εμπορίας Φυσικού Αερίου του Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας (ΕΧΕ), που αναμένεται να αυξήσουν το ποσοστό των συμμετεχόντων καθώς το σχέδιο που έθεσε προ ημερών σε δημόσια διαβούλευση η Ρυθμιστική Αρχή προβλέπει τη δημιουργία της νέας κατηγορίας του «Ειδικού Συμμετέχοντα»  που δεν απαιτείται να είναι εγγεγραμμένος χρήστης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, αλλά αρκεί να έχει συνάψει αποκλειστική σύμβαση με εγγεγραμμένο χρήστη του ΕΣΦΑ που να εγγυάται ότι θα εκπληρώσει τις όποιες υποχρεώσεις απορρέουν από εκκαθαρισμένες συναλλαγές. Εάν ο  χρήστης του ΕΣΦΑ απωλέσει το καθεστώς αυτό, τότε «συμπαρασύρεται» και ο Ειδικός Συμμετέχων που είναι συμβεβλημένος με αυτόν. 

 Πηγή:www.energymag.gr


ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΠΣΕΕΠ


 Πηγή:pseep.gr

Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 02, 2024

Αίγυπτος: Γιατί Αδυνατεί να Καλύψει τις Ενεργειακές Ανάγκες της

 

Η Αίγυπτος είναι ενδεχομένως μία από τις πιο γεωγραφικά “τυχερές” χώρες, καθώς όχι απλώς ελέγχει ένα από τα σημαντικότερα choke points του κόσμου, αλλά χάρη στη θέση και την ιστορία της, μπορεί να διαδραματίσει τον ρόλο μίας γέφυρας ανάμεσα σε τρεις διαφορετικές ηπείρους. Εντούτοις, ένα από τα πιο κρίσιμα βήματα προς αυτόν τον στόχο— η ανάδειξη της Αιγύπτου σε ενεργειακό κόμβο για την ευρύτερη περιοχή— βρίσκεται πλέον στο κενό καθώς η χώρα αδυνατεί να καλύψει τις ενεργειακές της ανάγκες, και ως εκ τούτου, να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των γειτονικών κρατών

Η σημερινή κατάσταση δεν συνδέεται με ένα πρόβλημα, αλλά αποτελεί απόρροια διάφορων δυσκολιών που αντιμετωπίζει η Αίγυπτος. Αρχικά, η παραγωγή ορυκτών καυσίμων έχει μειωθεί, με αρκετούς αναλυτές και εταιρείες να υποβαθμίζουν τις εκτιμήσεις τους για τα ενεργειακά αποθέματα της Αιγύπτου. Σύμφωνα με ορισμένους ειδικούς, τα πεδία υδρογονανθράκων της Ανατολικής Μεσογείου τείνουν να απομειώνονται με πολύ ταχύτερους ρυθμούς συγκριτικά με άλλες περιφέρειες. Αυτό σημαίνει ότι απαιτούνται συνεχώς νέες έρευνες και νέα έργα εξορύξεων, δηλαδή νέες επενδύσεις. Χαρακτηριστικά, το κοίτασμα φυσικού αερίου Zohr, το οποίο διαχειρίζεται η ιταλική Eni, είχε εκτιμηθεί να περιέχει 30 τρις κυβικά πόδια του καυσίμου, όγκος που πρόσφατα αναθεωρήθηκε σε 10 τρις.

Η μειωμένη εγχώρια παραγωγή έχει οδηγήσει την Αίγυπτο σε ενεργειακές εισαγωγές, έχοντας να ανταγωνιστεί τους πλουσιότερους γείτονές της, όπως τα κράτη της Ευρώπης. Η ανάγκη για αυξημένες εισαγωγές σε συνδυασμό με τις μηδενικές εξαγωγές έχει εκ των πραγμάτων δυσχεράνει την ήδη ασθμαίνουσα οικονομική κατάσταση της χώρας. Ήδη, το Κάϊρο υποχρεώθηκε να προσφύγει στο ΔΝΤ με σκοπό να αποφύγει τη χρεωκοπία. Με την Αίγυπτο να συλλέγει όλο και μεγαλύτερα χρέη προς τους ξένους παρόχους ενέργειας, η οικονομική βιωσιμότητα αυτού του σχήματος δεν αφήνει πολλά περιθώρια για αισιοδοξία. Αν αναλογιστεί κανείς και τα έσοδα που εξανεμίζονται εξαιτίας του αποκλεισμού της Ερυθράς Θάλασσας από τους Χούθι, το μέλλον φαίνεται όλο και πιο ζοφερό.

Δεν ήταν, λοιπόν, έκπληξη όταν η Αίγυπτος αντιμετώπισε μία σειρά εκτεταμένων μπλακ-άουτ κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Οι δυσχερείς καιρικές συνθήκες, με παρατεταμένους καύσωνες να πλήττουν τα πυκνοκατοικημένα αστικά κέντρα, επιβάρυναν το ηλεκτρικό δίκτυο περαιτέρω. Μολονότι οι αρχές της Αιγύπτου έχουν καταφέρει να αποφύγουν νέα μπλακ-άουτς τις τελευταίες ημέρες, ο κίνδυνος δεν έχει εξαλειφθεί εντελώς.

Σε αυτό το πλαίσιο, εγείρονται ερωτήματα σχετικά με την ηλεκτρική διασύνδεση Ευρώπης-Αιγύπτου, η οποία θα περνούσε από την Ελλάδα. Όπως και με τον πολυσυζητημένο Great Sea Interconnector που θα ένωνε Ελλάδα- Κύπρο- Ισραήλ, οι Βρυξέλλες θεωρούν την ενεργειακή ένωση με την Αίγυπτο ιδιαίτερα κρίσιμη. Παρόλο η συνεργασία Ευρώπης και Αιγύπτου βασίζεται στην παραγωγή ΑΠΕ, με τη μεταφορά 3 GW καθαρής ενέργειας από τη βόρεια Αφρική προς τη νότια Ευρώπη, η ικανότητα του Καΐρου να υλοποιήσει αυτό το σχέδιο αμφισβητείται από τη σημερινή εικόνα. Αν η Αίγυπτος δεν μπορεί να καλύψει τις δικές της ενεργειακές ανάγκες, βυθίζοντας τον πληθυσμό στο σκοτάδι ή αυξάνοντας τις εγχώριες τιμές στα ύψη, με ποια λογική θα εξάγει ενέργεια προς την Ευρώπη;

Σαουδική Αραβία και Λιβύη χρηματοδοτούν την Αίγυπτο για αγορές LNG

 

Στην αγορά φορτίων φυσικού αερίου αξίας 200 εκατ. δολαρίων προχωρούν η Σαουδική Αραβία και η Λιβύη για να βοηθήσουν την Αίγυπτο να αντιμετωπίσει την ενεργειακή κρίση, εξαιτίας της μείωσης της παραγωγής.

Σύμφωνα με αποκλειστικό δημοσίευμα του Reuters, η Αίγυπτος χρειάζεται όγκους 2 δισ. δολαρίων για να καλύψει τη θερινή ζήτηση, έως και τον Οκτώβριο, ωστόσο η κρίση στο νόμισμά της εμποδίζει τη διάθεση σημαντικών κεφαλαίων.

Η Σαουδική Αραβία έχει χρηματοδοτήσει τρία από τα 32 φορτία LNG που έχει αγοράσει το Κάιρο μέχρι στιγμής φέτος, τα οποία σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters αξίζουν περίπου 150 εκατ. δολάρια σε τρέχουσες τιμές.

Από την άλλη, η Λιβύη αγόρασε ένα φορτίο τον Ιούλιο αξίας περίπου 50 εκατ. δολαρίων με κεφάλαια της Libyan National Oil Corporation.

HelleniQ Energy: Ξεκινούν οι αγορές ιδίων- "Προχειροδουλειά" η ανάλυση της Goldman

 

Tην καλύτερη δουλειά κάνει η δίοικηση της HelleniQ Energy ενεργοποιώντας το πρόγραμμα επαναγοράς των ιδίων μετοχών που αφορά  1 εκατ. μετοχές αριθμό, που αντιστοιχεί στο 0,327% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Το εύρος τιμών θα είναι μεταξύ 5 και 15 ευρώ.

Και αυτό γιατί η κεφαλαιοποίηση είναι υποτιμημένη με όσα πρόκειται μάλιστα να ακολουθήσουν αλλά και με βάση τα τρέχοντα assets.

Aπό την άλλη πλευρά η Goldman διατηρεί για μια ακόμα φορά τον στόχο των 7,7 ευρώ με ένδειξη sell, όταν η μετοχή είναι χαμηλότερα (πως αλήθεια θα γίνει αυτό;), δείχνοντας ότι κάνει προχειροδουλειά στον τομέα αυτό.

Πηγή:www.worldenergynews.gr

Διαμαρτυρία στο Δημοτικό Συμβούλιο Ελευσίνας ενάντια στη διέλευση αγωγών των ΕΛΠΕ μέσα στην πόλη

Παράσταση διαμαρτυρίας στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ελευσίνας, όπου θα τεθεί προς συζήτηση το ζήτημα της εναλλακτικής όδευσης των...