Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 30, 2024

Επ. Ανταγωνισμού: Πρόστιμο €9,2 εκατ. στη Motor Oil για παρεμπόδιση ελέγχου


Η Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού, με την υπ’ αριθ. 835/2023 Απόφασή της, κατόπιν σχετικής Έκθεσης του Εισηγητή κ. Φώτη, περί παράβασης των διατάξεων του άρθρου 39 παρ. 5 του Ν.3959/2011, από την εταιρεία ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ Α.Ε. και τον διακριτικό τίτλο «ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ» καθώς και το φυσικό πρόσωπο ΙΒ, κατά τη διεξαγωγή αιφνιδιαστικού επιτόπιου ελέγχου, ο οποίος διατάχθηκε στο πλαίσιο αυτεπάγγελτης έρευνας της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού στα στάδια διύλισης, χονδρικής και λιανικής πώλησης στην αγορά της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης, διαπίστωσε ομόφωνα ότι η εταιρεία ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ και το φυσικό πρόσωπο παραβίασαν το προαναφερόμενο άρθρο και, αφού έλαβε υπόψη την ιδιαίτερη σοβαρότητα της εν λόγω συμπεριφοράς, την απαξία και την επίπτωσή της στη διενεργούμενη έρευνα, επέβαλε πρόστιμο ύψους 9.200.000,00 ευρώ στην εταιρεία και 50.000 ευρώ στο φυσικό πρόσωπο.

Ειδικότερα, όπως επισημαίνεται στο σκεπτικό της απόφασης, κατά τη διάρκεια του επιτόπιου ελέγχου η εταιρεία ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ και το φυσικό πρόσωπο δεν συνεργάστηκαν ενεργά, αλλά προκάλεσαν με τις ενέργειες και τις παραλείψεις τους προσκόμματα, καθυστερήσεις και δυσχέρειες κατά τη διάρκεια του ελέγχου, και ως εκ τούτου, δεν διασφάλισαν την ακεραιότητα - διαθεσιμότητα των επαγγελματικών αρχείων της εταιρείας και την αποτελεσματικότητα του ελέγχου.

Αντιθέτως, με τη συμπεριφορά τους παρεμπόδισαν τον έλεγχο και παραβίασαν την υποχρέωση ενεργούς και διαρκούς συνεργασίας με τους εντεταλμένους υπαλλήλους της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού. Με τον τρόπο αυτό, κατέστησαν αναποτελεσματικό τον έλεγχο.

Κατόπιν αυτών, η ΕΑ αποφάσισε τα ακόλουθα:

Α. Διαπιστώνει, κατά το σκεπτικό της Απόφασης, ομόφωνα, ότι η εταιρεία με την επωνυμία «ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ Α.Ε.» παραβίασε το άρθρο 39 παρ. 5 του Ν. 3959/2011.

Β. Επιβάλλει, κατά το σκεπτικό της Απόφασης, ομόφωνα, πρόστιμο στην εταιρία με την επωνυμία «ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ Α.Ε.» ύψους εννέα εκατομμυρίων διακοσίων χιλιάδων ευρώ (9.200.000,00)

Γ. Διαπιστώνει, κατά το σκεπτικό της Απόφασης, ομόφωνα, ότι ο ΙΒ παραβίασε το άρθρο 39 παρ. 5 του Ν. 3959/2011

Δ. Επιβάλλει, κατά το σκεπτικό της Απόφασης, κατά πλειοψηφία, πρόστιμο στον ΙΒ ύψους πενήντα χιλιάδων ευρώ (50.000,00)

Η απάντηση της Motor Oil

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού ανακοίνωσε σήμερα την επιβολή προστίμου σε βάρος της Εταιρείας μας επικαλούμενη παρακώλυση του αυτεπάγγελτου ελέγχου που πραγματοποίησε στα γραφεία του Ομίλου Εταιρειών Μotor Oil Hellas τον Σεπτέμβριο 2021.

Σεβόμαστε πλήρως τον θεσμικό ρόλο της Επιτροπής αλλά διαφωνούμε απόλυτα με την απόφαση της θεωρώντας πως η προηγούμενη ηγεσία έχει κάνει λάθος.

Τόσο τα Μέλη του Δ.Σ. της Εταιρείας όσο και το προσωπικό αυτής συνεργάστηκαν πλήρως με την Αρχή και διευκόλυναν τον διενεργηθέντα έλεγχο κατ΄απόλυτη συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις που υπέχουν ή και ζητήθηκαν. Αυτό, άλλωστε, αναφέρεται και στα κείμενα της Επιτροπής.

Κατά την διάρκεια του ελέγχου προσωπικό της Επιτροπής απαίτησε να επισκεφθεί και να ελέγξει ιδιωτικό χώρο του διευθύνοντος συμβούλου που δεν συμπεριλαμβάνεται στους χώρους άσκησης των δραστηριοτήτων της Motor Oil και των εταιρειών του ομίλου της (είναι χώρος τρίτης εταιρείας που μισθώνει χώρο στο ίδιο κτίριο με την ΜΟΗ).

Για την υπερβολή αυτή, θεωρούμε ότι η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού εδράζεται σε εσφαλμένες και αναπόδεικτες παραδοχές για δήθεν περιστατικά που έλαβαν χώρα κατά τη διενέργεια του ελέγχου τους και, κατά συνέπεια, η Εταιρεία μας θα προσφύγει στην Δικαιοσύνη. 

Πηγή:www.euro2day.gr

Κλείνει και ο τελευταίος σταθμός παραγωγής ενέργειας από άνθρακα στο Ηνωμένο Βασίλειο

 

Ο τελευταίος σταθμός παραγωγής ενέργειας από άνθρακα του Ηνωμένου Βασιλείου πρόκειται να κλείσει επισήμως σήμερα τις πόρτες του, βάζοντας ένα τέλος στη χρήση αυτού του καυσίμου για την παραγωγή ηλεκτρικού, κάτι που κάνει για πρώτη φορά ένα μέλος της Ομάδας των Επτά (G7) περισσότερο ανεπτυγμένων βιομηχανικών κρατών.

Το κλείσιμο του σταθμού, ο οποίος είχε εγκαινιασθεί το 1967, αποτελεί ένα συμβολικό σταθμό στη φιλοδοξία του Λονδίνου να αφαιρέσει πλήρως τον άνθρακα από την παραγωγή ηλεκτρικού μέχρι το 2030 και στη συνέχεια να φθάσει σε ουδετερότητα άνθρακα το 2050.

Το Ηνωμένο Βασίλειο γίνεται έτσι η πρώτη χώρα της G7 που απαλλάσσεται από το καύσιμο αυτό. Η Ιταλία έχει θέσει ως όριο για να το πράξει το 2025, η Γαλλία το 2027, ο Καναδάς το 2030, η Γερμανία το 2038. Η Ιαπωνία και οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν έχουν ανακοινώσει ακριβή χρονολογία.

Το κλείσιμο αυτό «σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής», αλλά ανοίγει επίσης «ένα νέο αιώνα» που θα ευνοήσει τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στον τομέα της ενέργειας, υπόσχεται σε ανακοίνωσή της η βρετανική κυβέρνηση, η οποία έθεσε σε εφαρμογή αυτό το καλοκαίρι ένα σχέδιο για τις πράσινες ενέργειες.

Ο σταθμός παραγωγής ενέργειας, ο οποίος βρίσκεται στο Ράτκλιφ-ον-Σορ, ανάμεσα στο Ντέρμπι και το Νότιγχαμ, στην καρδιά της Αγγλίας, πρόκειται να διαλυθεί εντελώς «μέχρι το τέλος της δεκαετίας», σύμφωνα με τη γερμανική εταιρεία ενέργειας Uniper, η οποία είναι ο ιδιοκτήτης του, πριν δημιουργηθεί στο ίδιο σημείο ένας «πόλος τεχνολογίας και ενέργειας χωρίς άνθρακα».

Ο άνθρακας συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό στην οικονομική ανάπτυξη του Ηνωμένου Βασιλείου από το 19ο αιώνα και μέχρι τα χρόνια του 1990.

Αυτή η εξαιρετικά ρυπογόνα ενέργεια εξακολουθούσε να παράγει στα χρόνια του 1980 σχεδόν το 70% του ηλεκτρισμού της χώρας. Στη συνέχεια το ποσοστό αυτό μειώθηκε θεαματικά: 38% το 2013, 5% το 2018 και 1% πέρυσι.

Για να απαλλαγούν από τον άνθρακα, οι Βρετανοί τον αντικατέστησαν με το φυσικό αέριο, ένα ορυκτό καύσιμο που εμφανίζεται ως λιγότερο ρυπογόνο και χρησιμοποιήθηκε το 2023 για την παραγωγή ενός τρίτου του ηλεκτρικού. Το ένα τέταρτο παράγεται από αιολική ενέργεια, μια αξιοσημείωτη αναλογία. Η πυρηνική ενέργεια αντιστοιχεί περίπου στο 13%.

«Η θέση του άνθρακα βρίσκεται πλέον στα βιβλία της ιστορίας», λέει ο Τόνι Μπόσγουορθ της μη κυβερνητικής οργάνωσης Φίλοι της Γης. «Η προτεραιότητα είναι τώρα να απομακρυνθούμε από το αέριο αναπτύσσοντας όσο το δυνατόν ταχύτερα το τεράστιο δυναμικό του Ηνωμένου Βασιλείου σε ανανεώσιμες ενέργειες».

«Η Βρετανία έδωσε ένα παράδειγμα που ο υπόλοιπος κόσμος οφείλει να ακολουθήσει», υπογράμμισε από την πλευρά του ο Νταγκ Παρ της Greenpeace UK.

Πηγή:www.energymag.gr

Πετρέλαιο θέρμανσης: Εκτιμήσεις για μείωση της τιμής έως και 20%

 Έως και κάτω από 1 ευρώ το λίτρο μπορεί να φτάσει η τιμή του πετρελαίου φέτος, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο πρόεδρος Βενζινοπωλών Αττικής, Νίκος Παπαγεωργίου, στο ertnews.

Σε δύο εβδομάδες αναμένεται να ξεκινήσει η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης, με την τιμή εκκίνησης του εφέτος να διαμορφώνεται γύρω στο 1,11 ευρώ/λίτρο τουλάχιστον στις αστικές περιοχές.

Αυτή η τιμή είναι σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις και υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν δυσμενείς γεωπολιτικές εξελίξεις.

«Η τιμή εκκίνησης εφέτος θα είναι αρκετά πιο χαμηλά από ότι τις τελευταίες τρεις χρονιές, καθώς υπάρχει μια ομαλοποίηση στην αγορά διεθνώς, όπου βλέπουμε το πετρέλαιο τύπου μπρεντ από τα 80 δολάρια το βαρέλι να έχει σταθεροποιηθεί κοντά στα 70 δολάρια το βαρέλι, που σημαίνει ότι όλα τα καύσιμα, οι βενζίνες, το πετρέλαιο κίνησης αλλά και το πετρέλαιο θέρμανσης που θα έρθει σε λίγες ημέρες στην καθημερινότητά μας για κατανάλωση να είναι σε ποσοστά από 10 έως 20% πιο φτηνά», εκτίμησε.


Σημείωσε ότι «Η αναμενόμενη τιμή έναρξης για το πετρέλαιο θέρμανσης αναμένεται να είναι σε χαμηλότερα επίπεδα εφέτος, σε επίπεδα που είχαμε δει πριν το 2019, πριν από την πανδημία του κορονοϊού στη χώρα μας.

Αν η τιμή παραμείνει στο 1 ευρώ και 10 λεπτά ή αν γίνει αποδεχτή από την κυβέρνηση η πρόταση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, όπου ζητήσαμε η επιδότηση στην τιμή του πετρελαίου να μπει κατευθείαν στην αρχική τιμή διάθεσης του προϊόντος, δηλαδή οριζόντια στην τιμή που θα πωλούν τα διυλιστήρια προς τις εταιρείες χονδρικής και προς τα πρατήρια υγρών καυσίμων, ίσως να δούμε και την τιμή και κάτω από 1 ευρώ το λίτρο».

Όπως τόνισε, «πέρυσι είχε εξαγγείλει η κυβέρνηση ότι θα διατεθούν 276 εκατομμύρια ευρώ προς ενίσχυση των νοικοκυριών για την προμήθεια του πετρελαίου θέρμανσης. Από αυτά, τα 200 εκατομμύρια περίπου απορροφήθηκαν από τους καταναλωτές.

Και εφέτος εκτιμούμε ότι εκεί περίπου θα είναι το ποσό επιδότησης που το οικονομικό επιτελείο θα διαθέσει ξανά στους πολίτες για την προμήθεια του πετρελαίου θέρμανσης.

Εμείς θέλουμε αυτό το ποσό μαζί με τα χρήματα τα οποία δεν διατέθηκαν πέρυσι, να μπουν οριζόντια στην τιμή.
Αυτό θα φέρει μεγαλύτερη κατανάλωση, άρα περισσότερα έσοδα στα ταμεία του κράτους λόγω της εισπραξιμότητας του ΦΠΑ και του ειδικού φόρου κατανάλωσης.
Διευκρίνισε ότι «και πέρυσι και πρόπερσι η τιμή εκκίνησης ήταν στο 1,40 ευρώ το λίτρο, στις αστικές πόλεις γιατί στην επαρχία και στη νησιωτική χώρα το είχαμε συναντήσει και 1,47 και 1,48 ευρώ/λίτρο.

Η τιμή του πετρελαίου ντίζελ έχει πέσει αρκετά, κι αναμένεται να πέσει κι άλλο. Σήμερα η μέση τιμή πανελλαδικά είναι στο 1,50 ευρώ/λίτρο», είπε.

Πηγή:www.newsit.gr

Ν. Ρήγας (EnEarth): Η αποθήκευση CO2 στον Πρίνο, καθοριστική για το μέλλον της βιομηχανίας στην Ελλάδα

 

Την σημασία που το project της αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στον Πρίνο έχει για τη συνέχιση της λειτουργίας της βιομηχανίας στην Ελλάδα καθώς και την ανάγκη να συνεργαστούν όλοι οι εμπλεκόμενοι προκειμένου αυτό να προχωρήσει απρόσκοπτα και χωρίς γραφειοκρατικές καθυστερήσεις τόνισε ο κ. Νικόλας Ρήγας, Head of Carbon Storage στην EnEarth, θυγατρική του ομίλου Energean,στο πλαίσιο δύο σημαντικών εκδηλώσεων που πραγματοποιήθηκαν τις προηγούμενες ημέρες στην Αθήνα.

Συγκεκριμένα, ο κ. Ρήγας επισήμανε, μεταξύ άλλων ότι η ανάγκη αντιμετώπισης των συνεπειών της κλιματικής κρίσης στη βάση του Net Zero Industry Act που έχει εκπονήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα αυξανόμενα κόστη δικαιωμάτων εκπομπών CO2 έχουν καταστήσει μονόδρομο την δέσμευση και την αποθήκευση CO2 για τη βιομηχανία που δεν είναι δυνατό να λειτουργήσει χωρίς εκπομπές (hard-to-abate industry). Είναι χαρακτηριστικό ότι στη Μεσόγειο έχουν δρομολογηθεί ήδη δύο projects αποθήκευσης CO2, στον Πρίνο και στη Ραβέννα στην Ιταλία με συνολική δυναμικότητα, όμως, που καλύπτει λιγότερο από το 10% των εκπομπών από τις βιομηχανίες των δύο χωρών που φθάνουν τις 75 εκατ. τόνους συνολικά.

«Και μόνο αυτό το στοιχείο δείχνει πόσο επιτακτική είναι η ανάγκη να προχωρήσουν τα projects, κάτι για το οποίο είναι απολύτως απαραίτητο να συνεργαστούν μεθοδικά όλοι οι κρίκοι της αλυσίδας: η πολιτεία, χαράσσοντας τις απαραίτητες πολιτικές για την επιτάχυνση και την υποστήριξη αυτών των επενδύσεων, οι ρυθμιστικοί και αδειοδοτικοί φορείς, η βιομηχανία, η οποία καλείται να προβεί σε σημαντικότατες επενδύσεις για την δέσμευση των εκπομπών, η ίδια η βιομηχανία ή αλλοι φορείς για την υγροποίηση τους, οι μεταφορείς και, βέβαια, οι διαχειριστές των εγκαταστάσεων αποθήκευσης. Αν ένας από τους κρίκους αυτούς δεν είναι συντονισμένος, τα projects δεν θα υλοποιηθούν και η βιομηχανική δραστηριότητα θα βρεθεί κάποια στιγμή μπροστά σε  τεράστια κόστη, αντιμετωπίζοντας το φάσμα της κατάρρευσης», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Ρήγας.

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι είναι κρίσιμο να υπάρξει αποτελεσματική και με βάση τα συμφωνημένα χρονοδιαγράμματα διαχείριση από την δημόσια διοίκηση, καθώς και συνεχής συνεργασία με τους διαχειριστές (Operators), με στόχο τα projects να μην κινδυνεύσουν από την γραφειοκρατία. «Η EnEarth κατέθεσε τον Ιούνιο στην Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) την αίτηση για την απόκτηση άδειας αποθήκευσης για το project του Πρίνου, ενώ στις πρώτες ημέρες του Αυγούστου κατέθεσε τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που πρόκειται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, και αναμένει τον έλεγχο της πληρότητας του σχετικού φακέλου» ανέφερε ο επικεφαλής του Τομέα Αποθήκευσης CO2 της εταιρείας. 

Σημειώνεται ότι οι επισημάνσεις αυτές διατυπώθηκαν από τον κ. Νικόλα Ρήγα στο πλαίσιο του συνεδρίου «14th Annual Capital Link Operational Excellence in Shipping Forum» που διοργανώθηκε από το Capital Link Forum, καθώς και κατά τη διάρκεια της συνάντησης εργασίας «The Capacity Building Workshop» που συνδιοργανώθηκε από το Global CCS Institute, την ΕΔΕΥΕΠ και την EBN, την υπό κρατικό έλεγχο ενεργειακή εταιρεία της Ολλανδίας που επενδύει στους τομείς της έρευνας και ανάπτυξης υδρογονανθράκων, της ενεργειακής μετάβασης και της δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα. 

Πηγή:energypress.gr

Εξόρμηση στα ΕΛΠΕ απαιτώντας μέτρα Υγείας και Ασφάλειας στην εργασία

 

Εξόρμηση στα ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη πραγματοποίησαν εργαζόμενοι μαζί με τα Συνδικάτα Οικοδόμων και Μετάλλου.

Με αφορμή το πρόσφατο εργατικό «ατύχημα», όπου 59χρονος εργολαβικός εργαζόμενος υπέστη εγκαύματα, οι εργαζόμενοι απαίτησαν μέτρα Υγείας και Ασφάλειας στην εργασία.

«Το τελευταίο συμβάν είναι η κορυφή του παγόβουνου σε μια μεγάλη λίστα εργατικών ατυχημάτων και δυστυχημάτων και έχουν συμβεί όχι μόνο στα ΕΛΠΕ αλλά και άλλους μεγάλους εργασιακούς χώρους» σημειώνουν το Συνδικάτο Οικοδόμων Θεσσαλονίκης και το Συνδικάτο Μετάλλου και Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας Κ. Μακεδονίας.

Επισημαίνουν ότι «η προστασία της υγείας των εργαζομένων και κατοίκων από επιχειρήσεις που εντάσσονται στην οδηγία Seveso III δε μπορεί να αφεθεί στους ίδιους τους επιχειρηματίες ή στο κράτος και τα κόμματά τους που κάνουν ό,τι μπορούν για να τους διευκολύνουν. Είναι υπόθεση των εργαζομένων, του οργανωμένου εργατικού κινήματος να επιβάλει τα μέτρα που θα διασφαλίσουν την υγεία και την ασφάλειά μας στην εργασία. Δε περιμένουμε από κανένα να μας τα χαρίσει, γραφόμαστε στα σωματεία και συμμετέχουμε ενεργά στον αγώνα για να τα κατοχυρώσουμε».

Τα συνδικάτα διεκδικούν μεταξύ άλλων:

  • Ουσιαστικά μέτρα υγείας και ασφάλειας στους χώρους δουλειάς σύμφωνα με τις σημερινές δυνατότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης.
  • Να ληφθούν όλα τα αναγκαία τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για την προστασία εργαζομένων και κατοίκων από Βιομηχανικά Ατυχήματα Μεγάλης Έκτασης, με ουσιαστικό κρατικό έλεγχο της εργοδοτικής ευθύνης.
  • Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας με αυξήσεις για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.
  • Να προσληφθούν απευθείας στα ΕΛΠΕ οι εργολαβικοί εργαζόμενοι που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, με όλα τα δικαιώματα.
  • Να επιταχυνθούν τα περιβαλλοντικά μέτρα που έχουν δεσμευτεί να υλοποιήσουν τα ΕΛΠΕ και να επεκταθούν για όλους τους ρυπογόνους παράγοντες (μηδενισμός εκπομπών).
Πηγή:www.902.gr

Οι κίνδυνοι στη Μέση Ανατολή ανεβάζουν το πετρέλαιο

 

Το πετρέλαιο αυξήθηκε μετά τη δολοφονία του ηγέτη της Χεζμπολάχ, Χασάν Νασράλα, από το Ισραήλ, με την αγορά να περιμένει να δει πώς θα αντιδράσει το Ιράν.

Το μπρεντ για τον Δεκέμβριο -το πιο ενεργό συμβόλαιο με βάση τον ημερήσιο όγκο- είναι γύρω στα 72 δολάρια το βαρέλι, ενώ το West Texas Intermediate είναι πάνω από τα 68 δολάρια.

Ο Νασράλα σκοτώθηκε σε αεροπορική επιδρομή στην πρωτεύουσα του Λιβάνου Βηρυτό, επιφέροντας σημαντικό πλήγμα στην ομάδα. Ισραηλινά αεροσκάφη βομβάρδισαν επίσης στόχους στην Υεμένη μετά τις επιθέσεις που δέχθηκε η χώρα αυτό το μήνα από τους υποστηριζόμενους από το Ιράν αντάρτες Χούτι.

Πηγή:www.euro2day.gr

Υδρογονάνθρακες: Στα 680 δισ. κυβικά μέτρα τα κοιτάσματα αερίου στην Ελλάδα, εκτιμά η ΕΔΕΥΕΠ – Οι αποφάσεις για γεώτρηση στην Κρήτη

 

Στην πρώτη επίσημη συντηρητική εκτίμηση ως προς το μέγεθος των κοιτασμάτων της χώρας σε υδρογονάνθρακες προχωρά η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ).

Όπως αποκαλύπτει ο ΟΤ, η ΕΔΕΥΕΠ στις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις της για το 2023 και αναφερόμενη στον απολογισμό των δράσεων της για τους υδρογονάνθρακες στην Ελλάδα παρουσιάζει προκαταρκτικά στοιχεία για τα αποθέματα φυσικού αερίου στα blocks της Κρήτης και του Ιονίου.

Τα κοιτάσματα σε υδρογονάνθρακες στην Ελλάδα

Η ΕΔΕΥΕΠ υπό τον πρόεδρο Ρίκαρντ Σκούφια και τον διευθύνοντα σύμβουλο Άρη Στεφάτο στην ετήσια οικονομική έκθεση για το 2023 της εταιρείας αναφέρει ως προς το μέγεθος των αποθεμάτων σε υδρογονάνθρακες (φυσικό αέριο):

«Μια συντηρητική εκτίμηση των δυνητικών και πιθανών αποθεμάτων των εν λόγω περιοχών, στις οποίες ωστόσο δεν έχει ακόμη διενεργηθεί εξερευνητική γεώτρηση, κυμαίνεται σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία της ΕΔΕΥΕΠ στα 24 τρις κυβικά πόδια (trillion cubic feet) ή 680 bcm (δισ. κυβικά μέτρα) φυσικού αερίου (risked recoverable reserves). Η πιθανή επιβεβαίωση αυτών των κοιτασμάτων υπερκαλύπτει τόσο την παρούσα όσο και τη μέλλουσα εγχώρια ζήτηση φυσικού αερίου καθιστώντας τη χώρα μας εξαγωγική έως τα τέλη της δεκαετίας», αποκαλύπτει η ΕΔΕΥΕΠ στην ετήσια οικονομική έκθεση, που έχει στη διάθεση του ο ΟΤ.

Οι περιοχές που αναφέρει η ΕΔΕΥΕΠ είναι: «Αυτήν τη στιγμή υπάρχουν οκτώ ενεργές συμβάσεις έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων στην Ελλάδα, με τη συμμετοχή σημαντικών επενδυτών όπως η ExxonMobil, η HELLENiQ ENERGY και η Energean. Η περιοχή του Πρίνου βρίσκεται σε φάση παραγωγής, το Κατάκολο σε φάση ανάπτυξης, ενώ έξι ακόμη περιοχές βρίσκονται σε φάση έρευνας: μία στην χερσαία περιοχή των Ιωαννίνων, τρεις θαλάσσιες περιοχές στο Ιόνιο Πέλαγος (Μπλοκ 2, Μπλοκ 10, Μπλοκ Ιονίου), και δύο θαλάσσιες περιοχές στην Κρήτη (Δυτικά της Κρήτης, Νοτιοδυτικά της Κρήτης)».

Οι σεισμικές, η Κρήτη, η ExxonMobil και οι γεωτρήσεις

Η ΕΔΕΥΕΠ μιλά επίσης για το πρόγραμμα των τρισδιάστατων σεισμικών ερευνών που ολοκληρώθηκαν το 2023: «Τον Φεβρουάριο του 2023 ολοκληρώθηκαν οι πρώτες τρισδιάστατες σεισμικές υπεράκτιες έρευνες της χώρας  την τελευταία επταετία και τον Ιούλιο του 2023 η ΕΔΕΥΕΠ ανακοίνωσε την επιτυχή ολοκλήρωση της πρώτης  φάσης εξερεύνησης στις υπεράκτιες περιοχές «Ιόνιο» και «Μπλοκ 10» και την απόφαση του Μισθωτή να προχωρήσει στη δεύτερη φάση ερευνών.

Συνολικά, έως σήμερα η ΕΔΕΥΕΠ έχει πλέον επιβλέψει συνολικά οκτώ θαλάσσιες σεισμικές έρευνες, βασιζόμενες στο έτος ορόσημο του 2022 κατά το οποίο πραγματοποιήθηκαν οι υψηλότερες επενδύσεις σε έρευνα που έγιναν ποτέ στον ελληνικό τομέα upstream. Όλες οι έρευνες έχουν διεξαχθεί σύμφωνα με νέα, αυστηρότερα, περιβαλλοντικά πρότυπα που πληρούν ή ξεπερνούν τα κριτήρια αναφοράς για τα «καλύτερα διεθνή πρότυπα», τονίζει η αρμόδια εταιρεία για την έρευνα κι εκμετάλλευση υδρογονανθράκων.

Σύμφωνα με την ΕΔΕΥΕΠ κατά το δεύτερο μισό του 2023 κυριάρχησε η επεξεργασία των ερευνητικών δεδομένων, «με σκοπό την πιθανή  λήψη αποφάσεων για ερευνητικές γεωτρήσεις προς το δεύτερο μέρος του 2024», υπογραμμίζει η εταιρεία αφήνοντας ανοιχτό το «παράθυρο» για τη λήψη επενδυτικής απόφασης.

Μάλιστα η ΕΔΕΥΕΠ δείχνει την Κρήτη και την ExxonMobil: «Βασιζόμενοι στις πρόσφατα διεξαχθείσες έρευνες, η ΕΔΕΥΕΠ, μαζί με την ExxonMobil, επιτάχυναν την πρόσκτηση πρόσθετων τρισδιάστατων σεισμικών δεδομένων στην θαλάσσια περιοχή της Κρήτης στις αρχές του 2024 με στόχο την περαιτέρω διευκόλυνση της ανάλυσης για πιθανή μελλοντική ερευνητική γεώτρηση».

Και σε άλλο σημείο της ετήσιας οικονομικής έκθεσης για το 2023, τονίζεται σχετικά με την πιθανότητα λήψης επενδυτικών αποφάσεων για ερευνητική γεώτρηση: «Μετά το 2022, που ήταν έτος ορόσημο για το επίπεδο των επενδύσεων σε

γεωφυσικές έρευνες, το φιλόδοξο πρόγραμμα για την επιτάχυνση όλων των σχετικών προγραμμάτων εξερεύνησης συνεχίστηκε το 2023. Στα μέσα Φεβρουαρίου 2023, ολοκληρώθηκαν με επιτυχία επτά θαλάσσιες γεωφυσικές (σεισμικές) έρευνες. Μετά την ολοκλήρωση των προαναφερθέντων ερευνών στις αρχές του έτους, κατά το υπόλοιπο του 2023 οι Μισθωτές των υπεράκτιων οικοπέδων εξερεύνησης εστίασαν κυρίως στην επεξεργασία του μεγάλου όγκου των συλλεχθέντων σεισμικών δεδομένων.

Το 2023 ήταν επομένως έτος προετοιμασίας ενόψει των αποφάσεων των επενδυτών για πιθανές εξερευνητικές γεωτρήσεις, οι οποίες αναμένεται να ληφθούν εντός του 2024. Η επεξεργασία και η ερμηνεία (η οποία βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη) των συλλεχθέντων σεισμικών δεδομένων θα επιτρέψει την επαναξιολόγηση του μεγέθους, της έκτασης και του ρίσκου πιθανών γεωτρητικών στόχων για τις υπεράκτιες περιοχές της Δυτικής και Νοτιοδυτικής Κρήτης, Μπλοκ 2, Μπλοκ 10 και Ιόνιο μπλοκ», επισημαίνει η ΕΔΕΥΕΠ σχετικώς.

Το κοίτασμα Ζορ και τα οφέλη από τα αποθέματα αερίο στην Ελλάδα

Οι προκαταρκτικές εκτιμήσεις που κάνει η ΕΔΕΥΕΠ για τα ελληνικά κοιτάσματα, αν κι εφόσον επιβεβαιωθούν από τις ερευνητικές γεωτρήσεις δείχνουν αποθέματα κοντά στο μεγαλύτερο κοίτασμα της περιοχής της Νοτιοανατολικής Μεσογείου που έχει ανακαλυφθεί τα τελευταία 10 χρόνια.

Πρόκειται για το κοίτασμα Ζορ στην Αίγυπτο που ανακάλυψε το 2013 ο ιταλικός κολοσσός στο upstream, η Eni. Τα αποθέματα του σε φυσικό αέριο ανέρχονται σε 30 τρισ. κυβικά πόδια ή 850 δισ. κυβικά μέτρα.

Στην Ελλάδα, οι συντηρητικές εκτιμήσεις της ΕΔΕΥΕΠ δείχνουν 24 τρισ. κυβικά πόδια ή 680 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου.

Με δεδομένο ότι η ετήσια κατανάλωση της χώρας σε φυσικό αέριο κινείται γύρω στα 4 με 5 δισ. κυβικά μέτρα γίνεται εύκολα αντιληπτό τι σημαίνει οικονομικά για τα δημόσια ταμεία.

Η ΕΔΕΥΕΠ περιγράφει σχετικώς: «Τα άμεσα οικονομικά οφέλη από την πιθανή παραγωγή φυσικού αερίου για το Ελληνικό κράτος με βάση μια χρονική διάρκεια εικοσιπενταετίας από την έναρξη της παραγωγής θα προέρχονται από την φορολογία εισοδήματος και από τα μερίσματα παραγωγής και άλλα λοιπά ανταλλάγματα. Παράλληλα η προώθηση ενός συστήματος ανακατανομής πόρων που προέρχονται από τους υδρογονάνθρακες για στήριξη των τοπικών οικονομιών που επηρεάζονται από την απολιγνιτοποίηση της ηλεκτροπαραγωγής, αλλά και σε εθνικό επίπεδο μέσω ενδεχόμενης διάθεσης πόρων για την ενεργειακή μετάβαση, αναμένεται να μετριάσει τις άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις σε τοπικό επίπεδο καθιστώντας τη λειτουργία αυτού του βρόχου ανάδρασης ως προτεραιότητα δημοσίου συμφέροντος».

Τα έσοδα από τους μισθωτές των blocks

Η ΕΔΕΥΕΠ όπως επίσης περιγράφει στην ετήσια οικονομική της έκθεση έχει επεκτείνει τη δράση της στην ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών πάρκων αλλά και στην δέσμευση και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα (CCS).

Και για τους τομείς αυτούς κάνει τον απολογισμό της.

Ωστόσο, συνεχίζει να έχει έσοδα και θετικό οικονομικό αποτέλεσμα χάρη στις ενεργές συμβάσεις έρευνας και εκμετάλλευσης με ExxonMobil, Helleniq Energy και Energean.

Έτσι για το 2023 ο κύκλος εργασιών της ΕΔΕΥΕΠ έκλεισε υψηλότερα στα 3.063.571 ευρώ από 2.118.061 ευρώ το 2022.

Ο κύκλος εργασιών προήλθε από:

  • Έσοδα από στρεμματικές αποζημιώσεις  βάσει συμβάσεων: 1.085.610 ευρώ
  • Έσοδα από σεισμικά δεδομένα βάσει συμβάσεων: 1.043.555 ευρώ
  • Έσοδα από εκπαίδευση και τεχνική υποστήριξη του προσωπικού βάσει συμβάσεων (Training fees): 620.000 ευρώ
  • Λοιπά έσοδα δραστηριοτήτων: 314.406 ευρώ

Μάλιστα η ΕΔΕΥΕΠ επισημαίνει ότι από την κατηγορία «λοιπά έσοδα δραστηριοτήτων» τα 280.000 ευρώ προήλθαν από την πώληση γεωτρητικών δεδομένων.

Τα κέρδη μετά από φόρους για την ΕΔΕΥΕΠ το 2023 ανήλθαν σε 850.911 ευρώ, αυξημένα κατά 677.082 ευρώ, είτε 389.51% σε σχέση με το αντίστοιχο ποσό κατά τη χρήση του 2022, το οποίο ανερχόταν σε 173.830 ευρώ.

Πηγή:www.ot.gr


Διαμαρτυρία στο Δημοτικό Συμβούλιο Ελευσίνας ενάντια στη διέλευση αγωγών των ΕΛΠΕ μέσα στην πόλη

Παράσταση διαμαρτυρίας στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ελευσίνας, όπου θα τεθεί προς συζήτηση το ζήτημα της εναλλακτικής όδευσης των...