Τρίτη, Οκτωβρίου 08, 2024

«Πράσινο φως» από τη ΡΑΑΕΥ για τη μονάδα FSRU στο τερματικό της ELPEDISON στη Θεσσαλονίκη

 

Έγκριση για την τοποθέτηση και δεύτερου πλοίου στο σχεδιαζόμενο τερματικό LNG της, στη Θεσσαλονίκη, έλαβε η ELPEDISON από η ΡΑΑΕΥ.

Όπως αναφέρεται σε πρόσφατη απόφαση, η Ρυθμιστική Αρχή «αξιολογεί θετικά την σκοπούμενη μεταβολή της γεωγραφικής περιοχής εγκατάστασης και των τεχνικών χαρακτηριστικών της αδειοδοτημένης υποδομής ΑΣΦΑ «THESSALONIKI FSRU», όπως υποβλήθηκαν στο υπ’ αριθμ. πρωτ. ΡΑΑΕΥ Ι347378/10.03.2023 αίτημα της εταιρείας ELPEDISON Α.Ε.».

Υπενθυμίζεται ότι, την Άνοιξη η εταιρεία είχε καταθέσει αίτημα στη ΡΑΑΕΥ για την τροποποίηση της άδειας, προκειμένου να ενισχύσει τη μονάδα FSRU με μία πλωτή μονάδα αποθήκευσης.

Επιπλέον, η ELPEDISON σχεδιάζει και την αλλαγή των συντεταγμένων της εγκατάστασης, η οποία σύμφωνα με το σχετικό αίτημα βρίσκεται περί τα 150 μέτρα δυτικά από την αρχική θέση.

Τέλος, εγκρίνεται και η αλλαγή της όδευσης του υποθαλάσσιου αγωγού, μήκους περίπου 4,5km, με βάση τα στοιχεία της γεωφυσικής και βυθομετρικής μελέτης που εκπόνησε η εταιρεία, ώστε να αποφεύγονται διασταυρώσεις με άλλους αγωγούς και άλλα εμπόδια.

Πηγή:energypress.gr

Ρωσία: Στο Υψηλότερο Επίπεδο οι Εξαγωγές Αργού από τον Ιούλιο σε Διάστημα 4 Εβδομάδων

 

Οι αποστολές αργού της Ρωσίας αυξήθηκαν στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων τριών μηνών, με περισσότερο πετρέλαιο διαθέσιμο για εξαγωγή, αφού τα διυλιστήρια της χώρας ξεκίνησαν την εποχιακή συντήρηση τους. Ο μέσος όρος των φορτίων τεσσάρων εβδομάδων αυξήθηκε κατά περίπου 60.000 βαρέλια την ημέρα την εβδομάδα έως τις 6 Οκτωβρίου, φθάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο από τις αρχές Ιουλίου

αναφέρει το Bloomberg. Η επεξεργασία πετρελαίου στη Ρωσία κατά το μεγαλύτερο μέρος του Σεπτεμβρίου υποχώρησε στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιούνιο εν μέσω εργασιών σε εργοστάσια σε όλη τη χώρα, τάση που συνεχίστηκε και τις πρώτες ημέρες του μήνα.

Η αύξηση των ροών τεσσάρων εβδομάδων ήρθε παρά την πτώση των αποστολών από τα λιμάνια της Βαλτικής και της Ασίας σε διάστημα επτά ημερών. Η παραγωγή αργού υποχώρησε κάτω από τον στόχο του ΟΠΕΚ+ της χώρας τον περασμένο μήνα, δήλωσε η Μόσχα. η ακαθάριστη αξία των εξαγωγών αργού της Ρωσίας υποχώρησε στα 1,54 δισ. δολάρια τις επτά ημέρες έως τις 6 Οκτωβρίου, από 1,68 δισ. δολάρια την περίοδο έως τις 29 Σεπτεμβρίου. Η πτώση των εβδομαδιαίων αποστολών αντισταθμίστηκε εν μέρει από τα κέρδη στις μέσες τιμές του ρωσικού αργού, οι οποίες ενισχύθηκαν από την ευρύτερη αύξηση των παγκόσμιων δεικτών αναφοράς εν μέσω ανησυχιών της αγοράς ότι η εμβάθυνση της σύγκρουσης μεταξύ του Ιράν και του Ισραήλ θα μπορούσε να διαταράξει τον εφοδιασμό της Μέσης Ανατολής.

Τα πετρελαϊκά έσοδα του ρωσικού κράτους παρουσίασαν μικρή ετήσια αύξηση τον Σεπτέμβριο, η οποία προήλθε εις βάρος των πετρελαιοπαραγωγών της χώρας. Η κυβέρνηση αντιστάθμισε τις ασθενέστερες τιμές ενέργειας μειώνοντας στο μισό τις μηνιαίες επιδοτήσεις προς τους παραγωγούς αργού της χώρας. Το πετρέλαιο παραμένει βασική πηγή κεφαλαίων για το Κρεμλίνο, καθώς προσπαθεί να αντέξει τις δυτικές κυρώσεις και να καλύψει το αυξανόμενο στρατιωτικό κόστος της εισβολής στην Ουκρανία.

Αποστολές αργού

Συνολικά 31 δεξαμενόπλοια φόρτωσαν 23,58 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού την εβδομάδα έως τις 6 Οκτωβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων και τις εκθέσεις των λιμενικών πρακτόρων. Ο όγκος ήταν μειωμένος από 26,17 εκατομμύρια βαρέλια σε 35 πλοία την προηγούμενη εβδομάδα.

Αυτό σημαίνει ότι οι ημερήσιες θαλάσσιες ροές αργού της Ρωσίας την εβδομάδα έως τις 6 Οκτωβρίου μειώθηκαν κατά περίπου 370.000 βαρέλια στα 3,37 εκατομμύρια, εγκαταλείποντας σχεδόν το ήμισυ του κέρδους της προηγούμενης εβδομάδας.

Αντίθετα, ο λιγότερο ευμετάβλητος μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων κινήθηκε ανοδικά, σημειώνοντας αύξηση κατά 60.000 βαρέλια ημερησίως στα 3,32 εκατ. από 3,26 εκατ. την προηγούμενη εβδομάδα.

Οι μεταφορές αργού μέχρι στιγμής φέτος είναι περίπου 50.000 βαρέλια την ημέρα ή 1,4% κάτω από τον μέσο όρο για ολόκληρο το 2023.

Δύο φορτία αργού της KEBCO του Καζακστάν φορτώθηκαν στο Novorossiysk στη Μαύρη Θάλασσα και ένα στο Ust-Luga στη Βαλτική κατά τη διάρκεια της εβδομάδας.

Η Ρωσία τερμάτισε τους εξαγωγικούς της στόχους στα τέλη Μαΐου, επιλέγοντας αντ' αυτού να περιορίσει την παραγωγή, σύμφωνα με τους εταίρους της στην ομάδα πετρελαιοπαραγωγών του ΟΠΕΚ+. Ο στόχος παραγωγής της χώρας έχει καθοριστεί στα 8,978 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως έως το τέλος Νοεμβρίου, αφού η προγραμματισμένη χαλάρωση ορισμένων περικοπών στην παραγωγή καθυστέρησε κατά δύο μήνες.

Η Μόσχα έχει επίσης δεσμευτεί να προβεί σε βαθύτερες περικοπές στην παραγωγή τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο του τρέχοντος έτους και στη συνέχεια μεταξύ Μαρτίου και Σεπτεμβρίου του 2025, για να αντισταθμίσει την άντληση πάνω από την ποσόστωσή της στον ΟΠΕΚ+ νωρίτερα φέτος.

Τα ρωσικά στοιχεία δείχνουν ότι η χώρα άντλησε οριακά κάτω από τον στόχο της για την παραγωγή αργού πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ+ τον Σεπτέμβριο, μετά την πίεση της ομάδας να βελτιώσει την τήρηση της συμφωνίας προσφοράς. Στα 8,97 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, ο επίσημος αριθμός παραγωγής ήταν 8.000 βαρέλια ημερησίως κάτω από τον στόχο της χώρας, αφού λήφθηκε υπόψη η βαθύτερη περικοπή αποζημίωσης που συμφώνησε να κάνει τον περασμένο μήνα.

Αξία εξαγωγών

Η ακαθάριστη αξία των ρωσικών εξαγωγών αργού μειώθηκε στα 1,54 δισ. δολάρια τις επτά ημέρες έως τις 6 Οκτωβρίου, από 1,68 δισ. δολάρια την περίοδο έως τις 29 Σεπτεμβρίου. Η μεγάλη πτώση των εβδομαδιαίων ροών αντισταθμίστηκε εν μέρει από την αύξηση των εβδομαδιαίων μέσων τιμών για τις κύριες ροές αργού της Ρωσίας, οι οποίες ενισχύθηκαν από την ευρύτερη άνοδο των τιμών του πετρελαίου εν μέσω αυξανόμενων εντάσεων στη Μέση Ανατολή, καθώς το Ισραήλ εξετάζει την απάντησή του σε μια ιρανική πυραυλική επίθεση.

Οι τιμές των εξαγωγών στα λιμάνια της Βαλτικής αυξήθηκαν σε εβδομαδιαία βάση κατά περίπου 1,50 δολάρια το βαρέλι, ενώ οι αποστολές από τη Μαύρη Θάλασσα αυξήθηκαν κατά περίπου 2 δολάρια το βαρέλι. Οι τιμές για τη βασική ποιότητα ESPO του Ειρηνικού αυξήθηκαν κατά περίπου 1 δολάριο σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι τιμές παράδοσης στην Ινδία ήταν επίσης αυξημένες, σημειώνοντας άνοδο κατά περίπου 2,10 δολάρια το βαρέλι, όλα σύμφωνα με τους αριθμούς της Argus Media.

Το μέσο εισόδημα τεσσάρων εβδομάδων αυξήθηκε ελαφρώς, αυξάνοντας σε περίπου 1,47 δισ. δολάρια την εβδομάδα, από 1,46 δισ. δολάρια την περίοδο έως τις 29 Σεπτεμβρίου. Το μέγιστο μέσο εισόδημα τεσσάρων εβδομάδων, ύψους 2,17 δισ. δολαρίων την εβδομάδα, επιτεύχθηκε την περίοδο έως τις 19 Ιουνίου 2022.

Κατά τη διάρκεια των πρώτων τεσσάρων εβδομάδων μετά την έναρξη ισχύος του ανώτατου ορίου τιμών της Ομάδας των Επτά Κρατών για τις ρωσικές εξαγωγές αργού στις αρχές Δεκεμβρίου 2022, η αξία των θαλάσσιων ροών έπεσε στο χαμηλότερο επίπεδο των 930 εκατομμυρίων δολαρίων εβδομαδιαίως, αλλά σύντομα ανέκαμψε.

Πηγή:www.energia.gr

Ο Όμιλος Motor Oil ήταν φέτος ο Μεγάλος υποστηρικτής του TEDxAthens

 

Ο Όμιλος Motor Oil συνεχίζει να στηρίζει έμπρακτα την καινοτομία και την πρόοδο του TEDxAthens, το οποίο φέτος γιορτάζει 15 χρόνια παρουσίας και πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 05 Οκτωβρίου στον χώρο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.

Το θέμα της φετινής διοργάνωσης, "X Machina", επικεντρώθηκε στη συναρπαστική σύνδεση της τεχνολογίας με την ανθρώπινη εμπειρία. Με πρωτοποριακές ομιλίες και διεθνώς αναγνωρισμένους ομιλητές, το φετινό TEDxAthens ανέδειξε πώς οι τεχνολογικές εξελίξεις μετασχηματίζουν τη ζωή και τον κόσμο μας.

Η Motor Oil, στηρίζοντας ενεργά το TEDxAthens, επιβεβαιώνει για ακόμα μια φορά τη δέσμευσή της να ενθαρρύνει πρωτοβουλίες που προωθούν την καινοτομία και τη διαμόρφωση ενός βιώσιμου μέλλοντος, ως μεγάλος υποστηρικτής της διοργάνωσης.

Για τον λόγο αυτό, φέτος ο Όμιλος Motor Oil συμμετείχε με την θυγατρική του εταιρεία Πράσινο Λάδι, αναδεικνύοντας τη «Βιωσιμότητα στην πράξη» και πώς το τηγανέλαιο μπορεί να μετατραπεί σ’ ένα φιλικό για το περιβάλλον καύσιμο και πόσο εύκολο είναι για όλους μας να συνεισφέρουμε στην μείωση της ρύπανσης του περιβάλλοντος. Ως εκ τούτου, υπήρχαν 3 χώροι με παιχνίδια γνώσεων για την ανακύκλωση και ανακύκλωση ελαίων, όπου οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία και να ενημερωθούν, αλλά και να κερδίσουν δώρα.

Απόλυτα εναρμονισμένη με το φετινό θέμα του TedxAthens ήταν και η nrg, θυγατρική του Ομίλου, πιστή στη δέσμευσή της στην προώθηση δράσεων για ένα μέλλον γεμάτο ενέργεια και καινοτομία. Οι επισκέπτες της φετινής διοργάνωσης είχαν την ευκαιρία να βοηθήσουν για το κοινό καλό διασκεδάζοντας! Σε ένα ειδικό διαμορφωμένο χώρο, μπορούσαν να κάνουν ποδήλατο ενώ ταυτόχρονα παρήγαγαν ενέργεια, η οποία θα βοηθήσει στην ανάπλαση του Υμηττού. Πιο συγκεκριμένα, σε συνεργασία με την Ομάδα του Let’s do it Greece και τον Σύνδεσμο Προστασίας και Ανάπτυξης Υμηττού (ΣΠΑΥ), η nrg θα αναλάβει τη φροντίδα του Υμηττού για έναν ολόκληρο χρόνο, φυτεύοντας 365 δέντρα, καλύπτοντας 12 κύκλους ποτισμάτων για 5.000 δέντρα και οργανώνοντας δράσεις για τον καθαρισμό του βουνού.

Τέλος, με την υποστήριξη της Motor Oil, διοργανώθηκε το TEDxAthens XV Collective Mosaic, μία ζωγραφική πρόκληση που, με την βοήθεια των TEDxters, πήρε μορφή σε πραγματικό χρόνο. Όσοι είχαν καλλιτεχνική φύση, μπορούσαν να επιλέξουν το χρώμα που ήθελαν και να λάβουν μέρος στη δράση ζωγραφικής, κερδίζοντας απίθανα δώρα, βοηθώντας στην αποκάλυψη των κρυμμένων έργων τέχνης πριν από το τέλος του συνεδρίου.

Στηρίζοντας έμπρακτα την καινοτομία, τη νέα γενιά, την πρόοδο.

Φροντίζοντας για το Μέλλον.

Πηγή:energypress.gr

Στην ψηφιοποίηση των εργαστηριακών δοκιμών και ελέγχων επενδύει η ΟΚΤΑ

 

Στην αναβάθμιση των εργαστηριακών υποδομών δοκιμών και ελέγχων προχωρά η ΟΚΤΑ, θυγατρική του Ομίλου HELLENiQ Energy στη Β. Μακεδονία, επενδύοντας στην ψηφιοποίηση των σχετικών υποδομών και διαδικασιών.

Η εταιρεία παρουσίασε πρόσφατα την ψηφιοποίηση του εργαστηριακού κινητήρα για δοκιμές ποιότητας καυσίμου ντίζελ, παρουσία της υπουργού Ενέργειας της γειτονικής χώρας Σ. Μποζινοφσκα και εκπροσώπων άλλων κρατικών αρχών και φορέων.

Επίσης, επίκειται η ψηφιοποίηση του εργαστηριακού κινητήρα με τον οποίο γίνονται δοκιμές και αναλύσεις για την ποιότητα και την απόδοση των ναφθενικών παραγώγων και τον προσδιορισμό του αριθμού οκτανίων της βενζίνης.

Στον εργαστηριακό κινητήρα για δοκιμές ποιότητας καυσίμου ντίζελ γίνονται μετρήσεις για τον αριθμό κετανίων και οκτανίων, με τις ψηφιοποιημένες εγκαταστάσεις να αποτελούν τις πρώτες του είδους που λειτουργούν στη γειτονική χώρα.

Μετά την ψηφιοποίηση, οι αυτοματοποιημένες σε μεγάλο βαθμό λειτουργίες του εργαστηριακού κινητήρα παρέχουν σημαντικά μεγαλύτερες δυνατότητες για ακριβείς δοκιμές και λεπτομερείς αναλύσεις σε πραγματικό χρόνο της ταχύτητας καύσης του καυσίμου ντίζελ, παράμετρος που είναι σημαντική για τη συνολική απόδοση και ασφάλεια του κινητήρα.

Τα εργαστήρια δοκιμών και ελέγχου της ΟΚΤΑ στη Β. Μακεδονία είναι οι πρώτες διαπιστευμένες σχετικές εγκαταστάσεις στη γειτονική χώρα.

Διαθέτοντας σύγχρονο εξοπλισμό και με πιστοποίηση για 54 μεθόδους που εφαρμόζονται, στα εργαστήρια της ΟΚΤΑ πραγματοποιούνται λεπτομερείς δοκιμές και αναλύσεις για διάφορους τύπους καυσίμων, εξυπηρετώντας τις ανάγκες της εταιρείας, που διατηρεί κυρίαρχη θέση στην αγορά καυσίμων της Β. Μακεδονίας.

Επιπρόσθετα, στα εργαστήρια της ΟΚΤΑ πραγματοποιούνται δοκιμές και αναλύσεις καυσίμων για άλλους εισαγωγείς, διανομείς και πωλητές καυσίμων, για κατασκευαστές και εισαγωγείς οχημάτων, καθώς και για κρατικούς φορείς.

Πηγή:energypress.gr

Δευτέρα, Οκτωβρίου 07, 2024

Ενεργειακή ήττα για την Ευρώπη, οι ρωσικές εξαγωγές φυσικού αερίου αυξήθηκαν 17% στο 8μηνο 2024

 

Οι εξαγωγές αερίου από αγωγούς της Ρωσίας προς την Ευρώπη (χώρες της ΕΕ και Μολδαβία) αυξήθηκαν κατά 17% σε ετήσια βάση σε 23,7 δισ. κυβικά μέτρα την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου του 2024, σύμφωνα με υπολογισμούς του Vedomosti που βασίζονται σε στοιχεία της Gazprom και του Ευρωπαϊκού Δικτύου Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ENTSOG).

Η υψηλή ζήτηση ρωσικού φυσικού αερίου στην ΕΕ παραμένει σταθερή λόγω του ευνοϊκού περιβάλλοντος τιμών για τη Gazprom στην ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου, εκτιμούν οι αναλυτές που ερωτήθηκαν από το Vedomosti.

Η αύξηση των εξαγωγών κατά την περίοδο αναφοράς οφείλεται κυρίως στη μεταφορά μέσω του αγωγού φυσικού αερίου TurkStream.

Κατά τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους, οι ρωσικές προμήθειες φυσικού αερίου μέσω αυτής της οδού αυξήθηκαν κατά 27% σε ετήσια βάση σε 12,2 δισ. κυβικά μέτρα.

Εν τω μεταξύ, η διαμετακόμιση ρωσικού φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας αυξήθηκε κατά 7% από την αρχή του τρέχοντος έτους σε 11,5 δισ. κυβικά μέτρα.

Αύξηση τιμών στην Ευρώπη

Ο εμπειρογνώμονας του Κυβερνητικού Οικονομικού Πανεπιστημίου Igor Yushkov σημείωσε ότι οι τιμές του φυσικού αερίου στην ευρωπαϊκή αγορά spot έχουν αυξηθεί φέτος και συνεχίζουν να αυξάνονται εν μέσω της κλιμάκωσης της στρατιωτικής σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή.

Σύμφωνα με τον εμπειρογνώμονα, τον Οκτώβριο-Δεκέμβριο οι τιμές του φυσικού αερίου στην spot αγορά της ΕΕ θα κυμανθούν γύρω στα 450 δολάρια ανά 1.000 κυβικά μέτρα.

Υπό αυτές τις συνθήκες, ο εμπειρογνώμονας προβλέπει ότι η ζήτηση για τις προμήθειες της Gazprom θα συνεχιστεί.

Ο Maxim Khudalov, επικεφαλής στρατηγικής της επενδυτικής εταιρείας Vector X, δεν αποκλείει ότι μέχρι το τέλος του έτους οι τιμές θα αυξηθούν κατά 30-40 δολάρια ανά 1.000 κυβικά μέτρα από το σημερινό επίπεδο.

Ο όγκος των ρωσικών εξαγωγών αερίου από αγωγούς προς την Ευρώπη το 2025 θα εξαρτηθεί από τη διατήρηση της διέλευσης μέσω της Ουκρανίας.

Η σύμβαση της Gazprom για τη διαμετακόμιση φυσικού αερίου μέσω του GTS της Ουκρανίας λήγει στα τέλη Δεκεμβρίου 2024 και το Κίεβο έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι δεν σκοπεύει να την παρατείνει.

Ο εμπειρογνώμονας σε θέματα ενέργειας Kirill Rodionov δήλωσε στο Vedomosti ότι η Ουκρανία έχει απόλυτη ανάγκη από οικονομικούς πόρους που θα βοηθήσουν στη διατήρηση της διαμετακόμισης.

«Δεν θα υπάρξει σημαντική μείωση των ρωσικών εξαγωγών φυσικού αερίου προς την Ευρώπη το επόμενο έτος», πιστεύει.

Πηγή:www.bankingnews.gr

Επέκταση προς Σερβία του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας- Β. Μακεδονίας συζήτησαν Μίτσκοσκι -Βούτσεβιτς

 

Την ενεργειακή διασύνδεση Βόρειας Μακεδονίας -Σερβίας συζήτησαν σήμερα οι πρωθυπουργοί των δύο χωρών, Χρίστιαν Μίτσκοσκι και Μίλος Βούτσεβιτς και εξετάστηκε κυρίως το ενδεχόμενο κατασκευής αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ Βόρειας Μακεδονίας και Σερβίας, ως επέκταση του υπό σχεδίαση διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας. Με τον τρόπο αυτό, η Σερβία θα μπορεί να προμηθεύεται φυσικό αέριο μέσω Ελλάδας.

Ο Χρίστιαν Μίτσκοσκι δήλωσε πως ο διαγωνισμός για την κατασκευή του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας βρίσκεται στην τελική του φάση και η ολοκλήρωση του έργου θα επιτρέψει σύντομα την επέκταση του αγωγού προς τη Σερβία, με τη χώρα του, όπως είπε να αναβαθμίζεται σε κόμβο διαμετακόμισης φυσικού αερίου προς την Κεντρική Ευρώπη.

Ο πρωθυπουργός της Σερβίας, Μίλος Βούτσεβιτς εκτίμησε πως μέχρι το 2027 θα μπορούσε να κατασκευαστεί ο αγωγός φυσικού αερίου μεταξύ Βόρειας Μακεδονίας-Σερβίας, κάτι που θα επιτρέψει, όπως είπε στη χώρα του να έχει περισσότερες επιλογές όσον αφορά την διαφοροποίηση στις πηγές και στην προμήθεια φυσικού αερίου.

Οι δύο χώρες, μέχρι και την επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία προμηθεύονταν σχεδόν αποκλειστικά φυσικό αέριο από τη Ρωσία.

Κατά τη σημερινή συνάντηση του Μίλος Βούτσεβιτς στα Σκόπια υπεγράφη Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ των υπουργείων Ενέργειας της Βόρειας Μακεδονίας και της Σερβίας.

Οι πρωθυπουργοί των δύο χωρών, κατά τη σημερινή συνάντησή τους εξέτασαν και το ενδεχόμενο κατασκευής γρήγορης σιδηροδρομικής γραμμής κατά μήκος του Διαδρόμου X, που ξεκινά από τη Βιέννη και καταλήγει στον Πειραιά.

Προ των πυλών η η λειτουργία του αγωγού μεταφοράς πετρελαϊκών προϊόντων Θεσσαλονίκης-Σκοπίων

Ακόμη, ο πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας, Χρίστιαν Μίτσκοσκι γνωστοποίησε σήμερα πως είναι πλέον θέμα χρόνου η λειτουργία του αγωγού μεταφοράς πετρελαϊκών προϊόντων Θεσσαλονίκης-Σκοπίων.

«Βρισκόμαστε στην τελική φάση της έναρξης λειτουργίας του αγωγού μεταφοράς πετρελαϊκών προϊόντων, που συνδέει τη χώρα μας με τον νότιο γείτονά μας (Ελλάδα). Εκτιμούμε ότι θα ήταν μια καλή αφετηρία ώστε ο αγωγός αυτός να επεκταθεί και προς τον βόρειο γείτονά μας (Σερβία) και έτσι να εξασφαλίσουμε ακόμη έναν διάδρομο» ανέφερε ο πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας, μετά τη συνάντηση που είχε με τον πρωθυπουργό της Σερβίας, Μίλος Βούτσεβιτς.

Ο αγωγός αυτός πετρελαίου κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία εξαγόρασαν τα ΕΛΠΕ (νυν Helleniq Energy) το 1998. Ο αγωγός μετέφερε αργό πετρέλαιο. Το 2013 έπαυσε να λειτουργεί όταν τα ΕΛΠΕ έκριναν ως ασύμφορη τη δραστηριότητα της διύλισης των ΟΚΤΑ. Αντ΄ αυτού, ελήφθη η απόφαση να αξιοποιηθούν οι εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ στα Σκόπια ως κόμβος εφοδιασμού των Δυτικών Βαλκανίων με πετρελαιοειδή. Πιο συγκεκριμένα, ο σχεδιασμός της HELLENIQ ENERGY προϋπέθετε την αναβάθμιση του αγωγού (που έχει καθαριστεί καθώς δε χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού) για τη μεταφορά τελικού προϊόντος ντίζελ από την Ελλάδα στη Βόρεια Μακεδονία, το οποίο θα αποθηκεύεται στο πρώην διυλιστήριο της ΟΚΤΑ, που στο ενδιάμεσο έχει μετατραπεί σε αποθηκευτικό χώρο.

Η υλοποίηση του εν λόγω σχεδίου είχε ως προαπαιτούμενο την αλλαγή χρήσης του αγωγού ώστε αντί για αργό να μεταφέρει προϊόντα διύλισης (ντίζελ). Πλην όμως, αν και οι εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ τροποποιήθηκαν για να εξυπηρετούν τη νέα χρήση και έγιναν επενδύσεις εκσυγχρονισμού τους, ο αγωγός παρέμεινε σε αδράνεια γιατί καθυστερούσε η έκδοση αλλαγής της αδειοδότησής του από τη Βόρεια Μακεδονία, ενώ εκκρεμούσαν και κάποιες άλλες τεχνικές λεπτομέρειες, εμπόδια που στο ενδιάμεσο ήρθησαν και όπως ανέφερε σήμερα ο Χρίστιαν Μίτσκοσκι, ο αγωγός θα τεθεί σύντομα σε λειτουργία.

Μετά την παύση λειτουργίας του αγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων το 2013, η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται οδικώς με καύσιμα, με συνέπεια το κόστος ανεφοδιασμού να είναι υψηλό. Επίσης, η διακίνηση καυσίμων οδικώς καθιστά πιο εύκολη τη λαθρεμπορία, η οποία «μεταφράζεται» σε απώλεια εσόδων.

Με την επαναλειτουργία του αγωγού, η Βόρεια Μακεδονία θα μπορούσε να ανεφοδιάζεται με υψηλής ποιότητας καύσιμα, και με μικρότερο κόστος. Παράλληλα, η HELLENiQ ENERGY θα μπορούσε να αξιοποιήσει τις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ ως κέντρο διακίνησης καυσίμων στην ευρύτερη περιοχή και κυρίως προς το Κόσοβο και τη Σερβία.

Η Βόρεια Μακεδονία προμηθεύεται καύσιμα σχεδόν αποκλειστικά από την Ελλάδα, κυρίως από το διυλιστήριο της HELLENiQ ENERGY στην Θεσσαλονίκη.

ΠΗΓΗ:www.worldenergynews.gr

Η Κρίση στη Μέση Ανατολή Πλήττει τα Ασιατικά Διυλιστήρια

Η αβεβαιότητα που επικρατεί στις ενεργειακές αγορές εξαιτίας της έντασης στη Μέση Ανατολή πλήττει τα ασιατικά διυλιστήρια, και ειδικά τους εισαγωγείς στην Κίνα. Δράττοντας την ευκαιρία της κρίσης, η Σαουδική Αραβία αύξησε τις επίσημες τιμές της για τις εξαγωγές πετρελαίου, με την προοπτική ότι θα αντισταθμίσει τυχόν απώλειες από το Ιράν. Η εξέλιξη αυτή δεν είναι μοναδική, αλλά μάλλον αναδεικνύει την προσπάθεια των άλλων παραγωγών πετρελαίου στην περιοχή να “βγάλουν τα σπασμένα” των προηγούμενων μηνών

Όπως εξηγούν πολλοί αναλυτές, η αυξανόμενη ένταση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν και η ορατή απειλή για τις ενεργειακές εξαγωγές της Τεχεράνης, προσφέρει μία μοναδική ευκαιρία στους άλλους παραγωγούς ορυκτών καυσίμων. Με το πετρέλαιο να καταγράφει χαμηλές πτήσεις τους τελευταίους μήνες εξαιτίας της μειωμένης ζήτησης, οι πετρελαιοπαραγωγοί αναθάρρησαν με την πιθανότητα διακοπής των ιρανικών εξαγωγών.

Το Ιράν αποτελεί έναν από τους κρισιμότερους εξαγωγείς καθώς η διπλωματική του απομόνωση και οι οικονομικές του δυσκολίες το αναγκάζουν να πουλά πετρέλαιο σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές. Ως εκ τούτου, το Ιράν με 1,7 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως είναι ένας από τους διαχρονικούς προμηθευτές των πελατών στην Ασία, όπου οι δυτικές κυρώσεις έχουν μικρότερη επιρροή.

Αναμενόμενα, ο φόβος των ασιατικών αγορών για την ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας καυσίμων βοηθά τη Σαουδική Αραβία να αυξήσει τα κέρδη της. Αξιοποιώντας την ευκαιρία, η Aramcoπροχώρησε σε αυξήσεις πάνω από το αναμενόμενο, σημειώνοντας αύξηση 90 σεντς μεταξύ Οκτωβρίου και Νοεμβρίου για τους πελάτες της στην Ασία. Πέρα από το κόστος του πετρελαίου, οι πελάτες στην Ασία επιβαρύνονται και με το αυξανόμενο κόστος των ναύλων λόγω του εντεινόμενου γεωπολιτικούς κινδύνου στην περιοχή.

Τα περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων στην αγορά της Σιγκαπούρης. Πηγή: Bloomberg.

Έτσι, οι εισαγωγείς στην Ασία, και ειδικά τα ιδιωτικά διυλιστήρια στην Κίνα, θα αναγκαστούν να πληρώσουν πολύ ακριβότερα το πετρέλαιο τους επόμενους μήνες. Ήδη, η κρίση συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους της διύλισης, τα οποία είχαν αρχίσει να ανακάμπτουν πρόσφατα. 

ΠΗΓΗ:www.energia.gr

Ξεκινά το Πρόγραμμα πρακτικής άσκησης Empowering Interns - Υποβάλετε την αίτησή σας

Το Empowering Interns είναι το θερινό μας πρόγραμμα πρακτικής άσκησης, μέσα από το οποίο προσφέρουμε σε φοιτητές και νέους επιστήμονες την ε...