Δευτέρα, Δεκεμβρίου 23, 2024

Επένδυση ορόσημο στη Δυτική Μακεδονία χαράζει τον δρόμο για ένα νέο ενεργειακό μέλλον

 

Με ταχύτατους ρυθμούς υλοποιεί η HELLENiQ ENERGY το στρατηγικό της πλάνο μετασχηματισμού Vision 2025, στο οποίο εντάχθηκε και το νεοαποκτηθέν χαρτοφυλάκιο φωτοβολταϊκών έργων στην Κοζάνη, συνολικής ισχύος 110 MW.

Η νέα επένδυση αφορά 6 φωτοβολταϊκούς σταθμούς, εξοπλισμένους με πλαίσια διπλής όψεως (bifacial modules) και συστήματα αυτοματισμού τελευταίας γενιάς για την παρακολούθηση και τον έλεγχο της παραγωγής, που συνδέονται στο νέο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Κοζάνης, λειτουργώντας ως ενιαίο έργο.

Μαζί με το υφιστάμενο πάρκο των 204,3 MW, το οποίο επίσης βρίσκεται στην Κοζάνη, αποτελούν τη μεγαλύτερη ολοκληρωμένη επένδυση σε φωτοβολταϊκά στην περιοχή, με τη συνολική ισχύ να ξεπερνά τα 314 MW. Συνολικά, τα δύο πάρκα παράγουν καθαρή ενέργεια που καλύπτει τις ανάγκες περισσότερων από 115.000 νοικοκυριών ετησίως, ενώ συμβάλλουν στην αποφυγή εκπομπών 280.000 τόνων CO2 κάθε χρόνο.

Επένδυση ορόσημο στη Δυτική Μακεδονία χαράζει τον δρόμο για ένα νέο ενεργειακό μέλλον

Με οδηγό τη βιώσιμη ανάπτυξη και την ενεργειακή μετάβαση, η HELLENiQ ENERGY χαράζει τον δρόμο για ένα νέο ενεργειακό μέλλον. Οι συνολικές επενδύσεις την τελευταία πενταετία ξεπέρασαν τα €2 δισ. και θα παραμείνουν αυξημένες για τα επόμενα χρόνια. Θα κατευθυνθούν τόσο σε έργα αναβάθμισης της παραδοσιακής δραστηριότητας και παραγωγής «καθαρότερων» υγρών καυσίμων χαμηλών εκπομπών, όσο και στην ανάπτυξη ενός ουσιαστικού πυλώνα στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Με τις πρόσφατες κινήσεις στην Κοζάνη, η συνολική παραγωγική δυναμικότητα του Ομίλου στην Ελλάδα από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας φτάνει πλέον τα 500 MW. Ο στρατηγικός σχεδιασμός της Εταιρείας περιλαμβάνει την επίτευξη 1 GW εγκατεστημένης ισχύος από ΑΠΕ τα επόμενα χρόνια και άνω των 2 GW το 2030. Οι επενδύσεις σε νέα έργα ΑΠΕ έχουν ήδη ξεπεράσει τα €500 εκατ., καθιστώντας τον Όμιλο έναν από τους πιο ισχυρούς παράγοντες της ενεργειακής μετάβασης στην Ελλάδα, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης.

Πέρα από την επιχειρηματική απόδοση, οι συγκεκριμένες επενδύσεις οδηγούν σε μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος του Ομίλου κατά 560.000 τόνους, ενώ παρέχουν στο ελληνικό δίκτυο και στους καταναλωτές ηλεκτρική ενέργεια που ισοδυναμεί με το 2% της συνολικής ετήσιας ζήτησης της χώρας, και μάλιστα σε ανταγωνιστικές τιμές, εν μέσω μιας ιδιαίτερα δύσκολης περιόδου.

«Η συγκεκριμένη επένδυση αποτελεί άλλο ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία που έχουμε χαράξει, προκειμένου να εδραιώσουμε τον πρωταγωνιστικό ρόλο της HELLENiQ ENERGY στη νέα εποχή της Ενέργειας. Αναπτύσσουμε δυναμικά τον δεύτερο μεγάλο πυλώνα του Ομίλου μας, που διαφοροποιείται, απανθρακοποιείται και εκσυγχρονίζεται», τονίζει ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος και Γενικός Διευθυντής Στρατηγικού Σχεδιασμού και Νέων Δραστηριοτήτων Ομίλου, κ. Γιώργος Αλεξόπουλος. Όπως επισημαίνει, «η θυγατρική HELLENiQ Renewables, είναι μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες σε ΑΠΕ στην Ευρώπη, έχοντας ήδη ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο έργων σε ανάπτυξη άνω των 5 GW, σε 3 χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, όταν πριν από 3,5 χρόνια τα λειτουργούντα έργα μας περιορίζονταν μόλις στα 28 MW».

Φέτος, ο Όμιλος επεκτάθηκε και σε νέες αγορές, όπως η Ρουμανία και η Κύπρος, με σημαντικές επενδύσεις σε ΑΠΕ. Ξεκίνησε νέες δραστηριότητες, όπως η έναρξη λειτουργίας της EKO Energy Cyprus, μιας εταιρείας που δραστηριοποιείται στον τομέα της προμήθειας πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας.

Έτσι, η HELLENiQ ENERGY φέρνει ακόμα πιο κοντά το μεγάλο της όραμα να πρωταγωνιστήσει και στη νέα εποχή, ως ένας καθετοποιημένος Όμιλος που θα δραστηριοποιείται σε όλο το φάσμα της ενεργειακής αλυσίδας και θα παρέχει αξιόπιστες και σύγχρονες υπηρεσίες στους καταναλωτές, περιορίζοντας δραστικά το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα.

ΠΗΓΗ:www.protothema.gr

ΕΥΧΕΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΕΡΓΑΖΟΜΈΝΩΝ ΕΛ.ΠΕ


 ΠΗΓΗ:pseep.gr

Ελλάδα – Βόρεια Μακεδονία: Τα projects ενεργειακής διασύνδεσης – Ο αγωγός πετρελαίου της Helleniq Energy, ο hydrogen ready της ΓΕΚ Τέρνα και η Σερβική σφήνα

 

Τους ενεργειακούς τους δεσμούς μέσω… της διπλωματίας των αγωγών επιχειρούν να ισχυροποιήσουν Ελλάδα – Βόρεια Μακεδονία, βάζοντας σε τροχιά υλοποίησης δύο βαρύνουσας σημασίας projects με ευρύτερες γεωπολιτικές προεκτάσεις.

Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την επαναλειτουργία του αγωγού πετρελαίου Θεσσαλονίκης – Βόρειας Μακεδονίας με την τελευταία να κρίνει τον ακριβή χρόνο που θα πάρει μπρος ο αγωγός (μέσα στο 2025 κατά πάσα πιθανότητα), αφού όλες οι εκκρεμότητες από την ελληνική πλευρά  έχουν τακτοποιηθεί. Ο αγωγός θα συνδέσει διυλιστήρια της Helleniq Energy στη Θεσσαλονίκη με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ (ιδιοκτησίας Helleniq Energy)  στα Σκόπια.

Εφόσον αρχίσει να ρέει ξανά πετρέλαιο στον αγωγό οι και οι δύο χώρες θα ωφεληθούν ενώ δεν πρέπει να παραβλέπεται, σε μία συγκυρία αβεβαιοτήτων και ενεργειακής ανασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή, η γεωπολιτική και γεωστρατηγική διάσταση του θέματος.

Ο αγωγός, μετά το ριζικό του λίφτινγκ, δύναται να μεταφέρει 2,5 εκατ. τόνους αργό πετρέλαιο και προϊόντα πετρελαίου (ντίζελ, κηροζίνη και βενζίνη) ετησίως. Εκτιμάται πως θα αξιοποιηθεί κυρίως για την μεταφορά ντίζελ. Ο αγωγός θα συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό και στην ενεργειακή θωράκιση των Βαλκανίων καθιστώντας την Βόρεια Μακεδονία ενεργειακό κόμβο με την Helleniq Energy να διευρύνει το οικονομικό της αποτύπωμα στην χώρα.

Για το 2027 ο αγωγός φυσικού αερίου

Την ίδια στιγμή, μετά από καθυστερήσεις της γειτονικής χώρας, για το 2027 μετατίθεται η ολοκλήρωση της κατασκευής του αγωγού Βόρειας Μακεδονίας και Ελλάδας που θα μεταφέρει φυσικό αέριο καλύπτοντας βασικές ενεργειακές ανάγκες των δύο χωρών. Αρχικός στόχος ήταν το αέριο… να μπει στο αυλάκι το καλοκαίρι του 2025.

Σκοπός του έργου (που τρέχει ο ΔΕΣΦΑ) είναι η διασύνδεση των συστημάτων φυσικού αερίου Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας προκειμένου να διαφοροποιηθούν οι πηγές προμήθειας φυσικού αερίου στη Βόρεια Μακεδονία.

Μέσω του project αυτού αναμένεται, επίσης, να ανοίξει μία «πύλη» εισόδου τόσο στη γειτονική χώρα τόσο για το αζέρικο αέριο όσο και για τα φορτία LNG που θα εισέρχονται στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου της Ελλάδας μέσω των Τερματικών της Ρεβυθούσας και της Αλεξανδρούπολης.

Η ΤΕΡΝΑ και ο hydrogen ready αγωγός

Υπενθυμίζεται πως η ΤΕΡΝΑ προκρίθηκε ως ανάδοχος για το ελληνικό σκέλος του αγωγού Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, με την εταιρεία να αναλαμβάνει τον λεπτομερή σχεδιασμό, την προμήθεια υλικών και την κατασκευή του αγωγού υψηλής πίεσης Νέα Μεσημβρία - Εύζωνοι/ Γευγελή. Η συνολική αξία της σύμβασης που θα υπογραφεί με τον ΔΕΣΦΑ μπορεί να φτάσει κατ’ ανώτατο όριο το ποσό των 27,37 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), ενώ η διάρκειά της καθορίζεται σε 18 μήνες.

Το ελληνικό τμήμα, μήκους 57 χλμ., θα ξεκινά από την περιοχή της Νέας Μεσημβρίας και θα καταλήγει στην περιοχή των Ευζώνων – Γευγελής. Από εκεί θα ξεκινά το εκτός συνόρων σκέλος του έργου, μήκους 68 χιλιομέτρων, το οποίο θα καταλήγει στην περιοχή του Νεγκότινο. Ο αγωγός θα έχει συνολικό μήκος 125 χιλιόμετρα, ώστε να διασυνδέει τα συστήματα μεταφοράς αερίου των δύο χωρών.

Παράλληλα, θα είναι «Hydrogen Ready», δηλαδή θα κατασκευασθεί με τεχνικές προδιαγραφές ώστε να είναι συμβατός στη μεταφορά έως και 100% «πράσινου» υδρογόνου. Επομένως, προορίζεται να αποτελέσει στο μέλλον μέρος του δικτύου αγωγών που θα αναπτυχθούν στην περιοχή για τη διακίνηση ανανεώσιμου αερίου.

Η Nomagas (από την πλευρά της Βόρειας Μακεδονίας) επαναπροκήρυξε τον διαγωνισμό ύψους 84 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του αγωγού στο δικό της έδαφος. Η επαναπροκήρυξη κρίθηκε η μόνη εφικτή λύση ώστε το εν λόγω σκέλος του έργου να μπορεί να λάβει χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ.

Με βάση ωστόσο τη νέα προκήρυξη, οι εργασίες για την κατασκευή του θα ολοκληρωθούν σε 36 μήνες – δηλαδή ως το 2027, έναντι της ολοκλήρωσης στα τέλη του 2025. Η έναρξη λειτουργίας του έργου θα «κουμπώσει» με την κατασκευή του τμήματος στη Βόρεια Μακεδονία, κάτι που σημαίνει ότι μετατίθεται για το 2027.

Στο πλαίσιο αυτό, πέντε υποψήφιοι φέρεται να υπέβαλαν προσφορές στο διαγωνισμό ενώ με την έλευση του 2025 αναμένεται να ανακηρυχτεί ο ανάδοχος.

Ο αγωγός θα δώσει την δυνατότητα στη Βόρεια Μακεδονία να προχωρήσει σε περαιτέρω διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού της, ανοίγοντας παράλληλα νέους ενεργειακούς διαδρόμους οι οποίοι θα ισχυροποιήσουν τους ενεργειακούς δεσμούς Βαλκανίων και ΕΕ, μειώνοντας την εξάρτηση από το ρωσικό αέριο.

Την ίδια στιγμή, η Ελλάδα διευρύνει το στίγμα της ως ενεργειακός στυλοβάτης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, με τη μεταφορά φυσικού αερίου από το ελληνικό Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου στη Βόρεια Μακεδονία και από εκεί στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Η γεωστρατηγική σημασία και  η σερβική σφήνα

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η γεωπολιτική και γεωστρατηγική αξία του έργου ενισχύεται, ειδικά αν συνυπολογίσουμε στο νέο ενεργειακό τοπίο που σταδιακά αναδύεται και το project του Κάθετου Διαδρόμου για την ανάπτυξη εναλλακτικών οδεύσεων τροφοδοσίας των Βαλκανίων, της Ανατολικής καθώς και της Κεντρικής Ευρώπης με φυσικό αέριο.

Ανοίγοντας την εικόνα, στην εξίσωση μπαίνει και η προοπτική κατασκευής του διασυνδετήριου αγωγού Βόρειας Μακεδονίας – Σερβίας (βάσει και επίσημων δηλώσεων αξιωματούχων της σερβικής κυβέρνησης), με το Βελιγράδι να κάνει ένα σημαντικό βήμα απομάκρυνσης από το ρωσικό αέριο.

ΠΗΓΗ:www.energymag.gr


Μπήκε σε δοκιμαστική λειτουργία η μονάδα των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Motor Oil στη Κομοτηνή – Μετά το Q1 του 2025 η εμπορική λειτουργία

 Τις πρώτες μεγαβατώρες στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας μετράει ήδη η μονάδα ηλεκτροπαραγωγής «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής» των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Motor Oil, εκκινώντας την προηγούμενη εβδομάδα την δοκιμαστική της λειτουργία.

Ειδικότερα, όπως αναφέρουν πηγές με γνώση του θέματος, η μονάδα προσέφερε τα πρώτα 10 MW την περασμένη Τετάρτη αυξάνοντας σταδιακά το φορτίο τις επόμενες μέρες, χωρίς μέχρι στιγμής να διαπιστωθεί κάποιο σοβαρό πρόβλημα. Σημειώνεται ότι η δοκιμαστική λειτουργία αφορά στην σταδιακή αύξηση των φορτίων, εκκινώντας από το χαμηλότερο επίπεδο, πραγματοποιώντας παράλληλα τον αναγκαίο έλεγχο στη συμπεριφορά του εξοπλισμού.

Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η εν λόγω διαδικασία αναμένεται να συνεχίσει μέχρι και το τέλος του πρώτου τριμήνου όταν και εκτιμάται η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας της μονάδας με την προϋπόθεση ότι δεν θα έχει προκύψει κάποιο πρόβλημα που θα τροποποιήσει το αρχικό χρονοδιάγραμμα.

Επιπρόσθετα, η έναρξη λειτουργίας της μονάδας παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και για λόγους ασφάλειας του συστήματος καθώς, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, συνιστά ένα «asset» που αν και σε δοκιμαστική λειτουργία τους επόμενους μήνες, συγκαταλέγεται αντικειμενικά στα «εργαλεία» του Διαχειριστή σε περίπτωση που υπάρξει κάποιο πρόβλημα επάρκειας.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό και την «άσκηση» σταδιακής αύξησης των φορτίων, η λειτουργία της μονάδας θα βρίσκεται σε σχετικά υψηλά φορτία κατά τον Φεβρουάριο, δηλαδή μέσα στην «καρδιά» της χειμερινής περιόδου και επομένως αντικειμενικά θα αποτελέσει «στήριγμα» και μάλιστα αξιόλογο, σε περίπτωση έλλειψης ισχύος.

Σημειώνεται, όπως έχει γράψει το energypress σε προηγούμενο σχετικό ρεπορτάζ του, ότι η μονάδα αποτελεί τον πιο σύγχρονο αεριοστροβιλικό σταθμό συνδυασμένου κύκλου μικτής ισχύος 877 MW που κατασκευάστηκε στη βιομηχανική περιοχή της Κομοτηνής με τον συνολικό προϋπολογισμό του έργου να φτάνει τα 375 εκατ. ευρώ. Η νέα μονάδα ως καύσιμο χρησιμοποιεί το φυσικό αέριο, ενώ υπάρχει πρόβλεψη στο μέλλον να χρησιμοποιεί έναν συνδυασμό του συγκεκριμένου ορυκτού καυσίμου μαζί με υδρογόνο.

Η μονάδα είναι εξοπλισμένη με τον πλέον σύγχρονο αεριοστρόβιλο της Siemens HL-class turbine, τον SGT5-9000HL, κατατάσσοντας τον σταθμό μεταξύ των κορυφαίων παγκοσμίως και με εξαιρετικά υψηλή απόδοση που ξεπερνάει το 64%.

Σταθμός βάσης

Αξίζει να σημειωθεί ακόμη ότι τα χαρακτηριστικά της μονάδας επιτρέπουν την αξιοποίηση του σταθμού ως σταθμού βάσης για το σύστημα. Ο σταθμός της Κομοτηνής με μέγιστη μικτή ισχύ 877 MW έχει τεχνικό ελάχιστο στα 240 MW και μπορεί να λειτουργήσει σε πολύ ταχύ ρυθμό ανόδου και καθόδου φορτίου, της τάξης των 85 MW/min, με αποτέλεσμα να χρειάζονται μερικά λεπτά της ώρας για να εκκινήσει ο σταθμός και στη συνέχεια να πιάσει το πλήρες φορτίο των 877 MW ή μερικό με το χαμηλό τεχνικό ελάχιστο των 240MW.

Λαμβάνοντας υπόψη και την γεωγραφική τοποθεσία του σταθμού στο βόρειο τμήμα της χώρας και επομένως κοντά στα σημεία διασύνδεσης του ΕΣΜΗΕ με τις γείτονες διασυνδεδεμένες χώρες, όπως η Τουρκία, η Βουλγαρία και η Βόρεια Μακεδονία δυτικότερα, ο σταθμός αποκτά πρόσθετη στρατηγική σημασία για το εθνικό σύστημα μεταφοράς ΥΤ.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

ΕΥΧΈΣ ΣΥΝΔ.Ε.ΣΥ


 ΠΗΓΗ:pseep.gr

ΕΥΧΕΣ ΔΥΝΑΜΗΣ ΑΝΑΤΡΟΠΗΣ


 ΠΗΓΗ:pseep.gr

Σάββατο, Δεκεμβρίου 21, 2024

Χρηματιστήριο: Το +9% της Helleniq Energy στο τελευταίο 30ήμερο

 

«Πρωταγωνιστής» των βασικών επιχειρηματικών εξελίξεων του προηγούμενο πενθημέρου αποτέλεσε η Helleniq Energy, η οποία ξεχώρισε μεταξύ άλλων για την πώληση του 35% της ΔΕΠΑ Εμπορίας έναντι 208 εκατ. ευρώ.

Αυτό, μάλιστα, είχε αντίκτυπο και στο ταμπλό του Χρηματιστηρίου Αθηνών, όπου η μετοχή αυξήθηκε αθροιστικά κατά 1,6% σε εβδομαδιαίο επίπεδο, δίνοντας συνέχεια στις καλές… εμφανίσεις των τελευταίων συνεδριάσεων (+9% στο προηγούμενο 30ήμερο).

Βέβαια, από τις αρχές του έτους, η μεταβολή της εισηγμένης παραμένει σχεδόν μηδενική.

ΠΗΓΗ:www.naftemporiki.gr

Διαμαρτυρία στο Δημοτικό Συμβούλιο Ελευσίνας ενάντια στη διέλευση αγωγών των ΕΛΠΕ μέσα στην πόλη

Παράσταση διαμαρτυρίας στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ελευσίνας, όπου θα τεθεί προς συζήτηση το ζήτημα της εναλλακτικής όδευσης των...