Τρίτη, Ιανουαρίου 07, 2025

Στη Βουλγαρία για καύσιμα σπεύδουν οι Έλληνες οδηγοί

Στην Βουλγαρία η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται στο 1,28 ευρώ το λίτρο, την ίδια ώρα που στην χώρα μας η τιμή αγγίζει "θεό"

Από την 1η Ιανουαρίου 2025, τα σύνορα Ελλάδας-Βουλγαρίας έχουν αλλάξει, καθώς η Βουλγαρία και η Ρουμανία εντάχθηκαν επίσημα στη ζώνη Σένγκεν.

Η διέλευση πλέον γίνεται χωρίς κανέναν έλεγχο ή καθυστέρηση, κάτι που έχει προκαλέσει ενθουσιασμό, ιδιαίτερα στους οδηγούς και τους επιβάτες, ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γεμίσει με φωτογραφίες και σχόλια για τη νέα πραγματικότητα.

Στον μεγαλύτερο συνοριακό σταθμό του Προμαχώνα, τα κουβούκλια και τα κτήρια των τελωνείων παραμένουν έρημα, ενώ οι μπάρες στις δύο πλευρές είναι μόνιμα σηκωμένες.

Μάλιστα πολλοί οδηγοί εκμεταλλεύονται την απρόσκοπτη διέλευση για να επισκεφθούν πρατήρια καυσίμων στη Βουλγαρία, όπου οι τιμές είναι πολύ χαμηλότερες.

Συγκεκριμένα, η τιμή της αμόλυβδης των 95 οκτανίων στη Βουλγαρία είναι περίπου στο 1,28 το λίτρο, την ίδια ώρα που στην Ελλάδα κυμαίνεται στο 1,80 ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα δεδομένα από το EU Oil Bulletin, η τιμή της βενζίνης στη Βουλγαρία στις 30 Δεκεμβρίου 2024 ανήλθε στα 2.50 BGN (1.28 ευρώ) ανά λίτρο, ενώ η αντίστοιχη τιμή του πετρελαίου είναι εξίσου ελκυστική. 

ΠΗΓΗ:energypress.gr

Κυριακή, Ιανουαρίου 05, 2025

Μυστήριο με τις ανακοινώσεις της ExxonMobil για τις γεωτρήσεις έως το 2030 – Εξαφάνισε Ελλάδα και Κύπρο για χάρη της Τουρκίας;

 


Η ExxonMobil έχει ανακοινώσει σχέδια για ερευνητικές γεωτρήσεις σε διάφορες περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου, με στόχο την αξιολόγηση και εκμετάλλευση πιθανών κοιτασμάτων φυσικού αερίου.

Σε συνεργασία μάλιστα με την HELLENiQ ENERGY, έχει προχωρήσει σε σεισμικές έρευνες νοτιοδυτικά της Κρήτης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία έχει μισθώσει γεωτρύπανο για να πραγματοποιήσει ερευνητικές γεωτρήσεις το διάστημα 2024-2026 σε δύο περιοχές στην Κύπρο και σε τρεις στην Αίγυπτο.

Στόχος είναι μέσα σε αυτό το διάστημα να έχει ολοκληρωθεί η απαραίτητη αδειοδότηση για να γίνει η γεώτρηση και στην Ελλάδα.

Την ίδια ώρα, η κοινοπραξία ExxonMobil-Qatar Energy προγραμματίζει δύο νέες γεωτρήσεις στα τεμάχια 5 και 10 της Κυπριακής ΑΟΖ, με στόχο την αναζήτηση νέων πόρων φυσικού αερίου. Η πρώτη γεώτρηση, στον στόχο “Ηλέκτρα” στο τεμάχιο 5, αναμένεται να ξεκινήσει στα μέσα Ιανουαρίου 2025 ενώ η δεύτερη γεώτρηση στο τεμάχιο 10 θα ακολουθήσει.

Η ExxonMobil έχει επεκτείνει τη συνεργασία της με την QatarEnergy, συμμετέχοντας με 40% στα τεμάχια “Masry” και “Cairo” της Αιγύπτου.

Πριν από λίγες μέρες όμως, η ExxonMobil παρουσίασε το σχέδιο εταιρικής στρατηγικής της για το 2030, με στόχο την ενίσχυση της παραγωγής και της κερδοφορίας, καθώς και τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Η εταιρεία προγραμματίζει επενδύσεις 27-29 δισ., χωρίς όμως να υπάρχουν συγκεκριμένες ανακοινώσεις ή σχέδια της ExxonMobil για την Ελλάδα στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου για το 2030.

Ωστόσο, να σημειωθεί ότι η εταιρεία διατηρεί ενεργό ενδιαφέρον για την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, και ιδιαίτερα για τις έρευνες και γεωτρήσεις φυσικού αερίου στην Κύπρο και την Ελλάδα, μέσω των συνεργασιών της με την HELLENiQ ENERGY (πρώην ΕΛΠΕ) και άλλες εταιρείες.

Η εταιρεία εξακολουθεί να επενδύει σε σεισμικές έρευνες και να εξετάζει την πιθανότητα ανάπτυξης κοιτασμάτων φυσικού αερίου σε περιοχές όπως η Κρήτη και άλλες περιοχές της Ελληνικής ΑΟΖ, με τα σχέδια αυτά να συνεχίζουν να εξελίσσονται τα επόμενα χρόνια.

Ενδεχομένως, η ExxonMobil να κάνει ανακοινώσεις για την Ελλάδα ή να περιλαμβάνει τη χώρα στις μελλοντικές της στρατηγικές, αλλά προς το παρόν δεν υπάρχουν ειδικές πληροφορίες στο στρατηγικό σχέδιο της εταιρείας για το 2030 που να αφορούν άμεσα τη χώρα.

Η Exxon Mobil Corporation είναι μια αμερικανική πολυεθνική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου, με έδρα το Spring του Τέξας, κοντά στο Χιούστον. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1999 από τη συγχώνευση των Exxon Corporation και Mobil Corporation, οι οποίες ήταν οι διάδοχοι της Standard Oil Company του Τζον Ντ. Ροκφέλερ.

ΠΗΓΗ:GeoStratigika.gr

Σάββατο, Ιανουαρίου 04, 2025

Ελληνικά διυλιστήρια: Ρίχνουν άλλα 4 δισ. ευρώ για «πράσινες» δραστηριότητες

 

Τα ελληνικά διυλιστήρια, για την ακρίβεια οι όμιλοι HELLENiQ ENERGY και Motor Oil ολοκλήρωσαν τον πρώτο κύκλο των στρατηγικών τους σχεδίων για τον ενεργειακό και ψηφιακό μετασχηματισμό τους.

Tα ελληνικά διυλιστήρια διέθεσαν τα τελευταία περίπου τρία χρόνια από 2 δισ. ευρώ, αντίστοιχα, επιδιώκοντας να προσαρμοστούν κυρίως στους στόχους και τις απαιτήσεις της πράσινης μετάβαση

Ελληνικά διυλιστήρια: Επενδύουν άλλα 4 δισ. έως το 2030

Οι διοικήσεις των ενεργειακών ομίλων που διαθέτουν τα ελληνικά διυλιστήρια προχωρούν και στην επόμενη φάση του μετασχηματισμού.

Ετοιμάζουν να επενδύσουν ο κάθε όμιλος από 2 δισ. ευρώ προκειμένου να πετύχουν τους στόχους που έχουν θέσεις ως προς τη μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων αλλά και για να προσαρμόσουν τα διυλιστήρια στην παραγωγή καθαρών καυσίμων.

Φυσικά, τα ελληνικά διυλιστήρια διεισδύουν δυναμικά και στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας αλλά και στην παραγωγή υδρογόνου και συνθετικών καυσίμων.

Ελληνικά διυλιστήρια: Η επόμενη ημέρα για την HELLENiQ ENERGY μετά το «Vision 2025»

Ο όμιλος HELLENiQ ENERGY, που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιο του δύο από τα ελληνικά διυλιστήρια πέτυχε τους στόχους που είχε θέσει με το «Vision 2025», έχοντας επενδύσει για την ενεργειακή μετάβαση αλλά και για τον εταιρικό μετασχηματισμό.

Πλέον έχει καθετοποιήσει πλήρως τις δραστηριότητες του πετυχαίνοντας τον αποκλειστικό έλεγχο της θυγατρικής του Elpedison και αποεπενδύοντας από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση της HELLENiQ ENERGY προχωρά σε νέες επενδύσεις ύψους 2 δισ. ευρώ μέχρι το 2030.

Οι κεντρικές κατευθύνσεις είναι:

  • Η πιο αποδοτική και πιο πράσινη παρουσία στην ενεργειακή αγορά.
  • Η ισορροπημένη μετάβαση σε ΑΠΕ.
  • Η βελτίωση των λειτουργικών επιδόσεων σε όλες τις παραδοσιακές δραστηριότητες.
  • Η νέα δυναμική ανάπτυξης στο εξωτερικό.
  • Η περαιτέρω βελτίωση της εταιρικής διακυβέρνησης, με γνώμονα τη μεγιστοποίηση της αξίας σε επίπεδο Ομίλου.


Για τα δύο ελληνικά διυλιστήρια και τις ΑΠΕ επενδύσεις από την HELLENiQ ENERGY

Ο όμιλος από τα 2 δισ. ευρώ που ετοιμάζεται να επενδύσει έως το 2030, τα 500 εκατ. ευρώ σχεδιάζει να διαθέσει για την περαιτέρω ανάπτυξη στις ΑΠΕ.

Στοχεύει στη λειτουργία έργων ισχύος τουλάχιστον 1 GW μέχρι το 2026 και άνω των 2 GW έως το 2030.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από μόλις 28 MW το 2021, σήμερα διαθέτει 0,5 GW εγκατεστημένη ισχύ και διεθνές χαρτοφυλάκιο έργων σε ανάπτυξη άνω των 5,7 GW, σε 3 χώρες.

Πρόσφατα, ανακοίνωσε νέα εξαγορά φωτοβολταϊκών έργων ισχύος 110 MW στο Νομό Κοζάνης.

Καθαρά καύσιμα από την HELLENiQ ENERGY

Επιπλέον, ο όμιλος προωθεί την παραγωγή προϊόντων περιορισμένου αποτυπώματος και προηγμένων βιοκαυσίμων.

Εξετάζει, επίσης, την παραγωγή SAF (Sustainable Aviation Fuel), πράσινου υδρογόνου και συνθετικών καυσίμων και επεκτείνει την παραγωγική δυναμικότητα του εργοστασίου παραγωγής πολυπροπυλενίου κατά 60 χιλ. τόνους ετησίως.

Motor Oil: Το στοίχημα των πράσινων EBITDA

Ο όμιλος της Motor Oil επίσης σχεδιάζει να επενδύσει άλλα 2 δισ. ευρώ μέχρι το 2030 για το πρασίνισμα των δραστηριοτήτων του.

Διαθέτει το ένα από τα δύο ελληνικά διυλιστήρια, το οποίο και εκσυγχρονίζει και μετασχηματίζει ώστε να περιορίσει το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα.

Στα δύο χρόνια από τότε που παρουσίασε το στρατηγικό σχέδιο έχει επενδύσει 1,8 δισ. ευρώ.

Ο μεγάλος στόχος που έχει θέσει η διοίκηση της Motor Oil είναι το 40% των EBITDA που θα εισπράττει το 2030 να προέρχεται από τις «πράσινες» δραστηριότητες του ομίλου.

Η MORE Energy

Αιχμή του δόρατος των «πράσινων» επενδύσεων είναι η MORE Energy, η εταιρεία που δραστηριοποιείται στις ΑΠΕ, την αποθήκευση και τη διαχείριση ενέργειας.

Ο στόχος είναι από τα 839 MW και τα 135 εκατ. ευρώ σε EBITDA να ανέλθει στα 2 GW το 2030 με EBITDA τα 250 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα της MORE Energy το 2030 αναμένονται σε 350 εκατ. ευρώ

Κοντά στη MORE Energy βρίσκονται και οι άλλες δραστηριότητες της Motor Oil στην ηλεκτρική ενέργεια.

Η nrg διαθέτει 235.000 πελάτες (2,5 TWh), ενώ η incharge που δραστηριοποιείται στην ηλεκτροκίνηση στοχεύει σε 4.000 φορτιστές το 2030 από 1.550 σήμερα.

Η Μotor Oil και η κυκλική οικονομία

Οι δραστηριότητες της Motor Oil στην κυκλική οικονομία ήδη αποδίδουν καρπούς.

Οι θυγατρικές της Thalis, LPC και «Πράσινο Λάδι» θα δώσουν το 2024 έσοδα 220 εκατ. ευρώ και EBITDA 25 εκατ. ευρώ

Η ΗΛΕΚΤΩΡ για το πρώτο εξάμηνο παρουσίασε 100 εκατ. ευρώ έσοδα και EBITDA 19 εκατ. ευρώ.

Οι προοπτικές της εταιρείας στη διαχείριση αποβλήτων είναι ευοίωνες. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των έργων ανέρχεται στα 110 εκατ. ευρώ, ενώ στον τομέα ανοίγεται μία αγορά 5 δισ. ευρώ στα στερεά απόβλητα.

Σε πλήρη ανάπτυξη είναι επίσης και τα projects του υδρογόνου σε συνδυασμό με την αποθήκευση CO2. Το υδρογόνο χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος προορίζεται για τις μεταφορές, τα δίκτυα φυσικού αερίου, τη ναυτιλία και τη βιομηχανία.

Αντίστοιχη εξέλιξη υπάρχει και από τη δραστηριότητα στα e-fuels (συνθετικά καύσιμα) που προορίζονται για τις αεροπορικές μεταφορές, τη ναυτιλία και τη χημική βιομηχανία. 

ΠΗΓΗ:ot.gr

Παρασκευή, Ιανουαρίου 03, 2025

H HELLENiQ ENERGY στο κάδρο: Επιχειρηματίες και παίκτες αγοράζουν μέσα από το ταμπλό – Οι Άραβες των ΗΑΕ, οι αγορές από Μυτιληναίο, Μελισσανίδη, Ηλιόπουλο και η μερισματική απόδοση 12%!

Έντονη κινητικότητα εμφανίζει και πάλι στο Χρηματιστήριο η HELLENiQ ENERGY καθώς όλο το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μάζεμα μετοχών και πιθανό χτίσιμο θέσεων, για επενδυτικούς ή κερδοσκοπικούς λόγους, με το βλέμμα στραμμένο στο placement που θα πραγματοποιηθεί μέσα στη χρονιά!

Σημειώνεται ότι η HELLENiQ ENERGY ουσιαστικά παρουσιάζει την μεγαλύτερη μερισματική πολιτική στο Χρηματιστήριο, καθώς η διανομή 0,90 λεπτών αθροιστικά από προμέρισμα και επιστροφή κεφαλαίου, συνιστά απόδοση 12% με βάση την τιμή της μετοχής στο ΧΑ!

Παράλληλα οι πληροφορίες λένε πως από το ταμπλό αγοράζουν μετοχές μεγάλοι επιχειρηματίες που έχουν επιδείξει ενδιαφέρον για τα HELLENiQ ENERGY, όπως ο Ευάγγελος Μυτιληναίος που φέρεται να έχει μαζέψει το 4% των μετοχών, ο Δημήτρης Μελισσανίδης αλλά και ο εφοπλιστής Μάριος Ηλιόπουλος!

Θυμίζουμε πάντως, για την ιστορία, ότι προ ολίγων εβδομάδων αποκαλύψαμε από το Radar και από τη στήλη Pick Post, ότι για την HELLENiQ ENERGY έχει εκδηλωθεί επίσημο ενδιαφέρον από το κρατικό sovereign wealth fund των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, με σχετική επιστολή προς το Υπ. Εξωτερικών, για την απόκτηση του συνόλου των μετοχών της εισηγμένης επιχείρησης, τόσο των μετοχών που κατέχει το ελληνικό δημόσιο (ΤΑΙΠΕΔ 35,5%), όσο και του ομίλου Λάτση (45,5%)! Και η αποκάλυψη αυτή δεν διαψεύσθηκε από κανέναν! 

ΠΗΓΗ:radar.gr

Πέμπτη, Ιανουαρίου 02, 2025

Εξαπλώνεται η πετρελαιοκηλίδα στη Μαύρη Θάλασσα

 

Η πετρελαιοκηλίδα που προκλήθηκε μετά τη βύθιση δύο ρωσικών δεξαμενόπλοιων στα μέσα Δεκεμβρίου στη θαλάσσια περιοχή ανάμεσα στη Ρωσία και την προσαρτημένη Κριμαία, συνεχίζει να εξαπλώνεται με τη ρύπανση να εντοπίζεται σε περισσότερες ακτές, ανακοίνωσαν σήμερα οι αρχές.

Στις 15 Δεκεμβρίου, δύο ρωσικά τάνκερ, τα Volgoneft-212 και Volgoneft-239, βυθίστηκαν κατά τη διάρκεια καταιγίδας στο Στενό του Κερτς. Τα πλοία μετέφεραν 9.200 τόνους μαζούτ. Το 40% διέρρευσε στη θάλασσα, σύμφωνα με τις ρωσικές αρχές.

Οι ρωσικές αρχές κήρυξαν στις 26 Δεκεμβρίου κατάσταση έκτακτης ανάγκης σε ομοσπονδιακό επίπεδο, με αφορμή την πετρελαιοκηλίδα.

Χιλιάδες εθελοντές κινητοποιήθηκαν για να αντιμετωπίσουν τη ρύπανση των τουριστικών ακτών της νοτιοδυτικής Ρωσίας με μαζούτ, αλλά, σύμφωνα με τους επιστήμονες, ο εξοπλισμός τους είναι ανεπαρκής.

«Δύο τοποθεσίες μολυσμένες από πετρελαιοειδή εντοπίστηκαν στην Κριμαία», την ουκρανική χερσόνησο που προσαρτήθηκε από τη Ρωσία το 2014, ανακοίνωσε σήμερα το ρωσικό υπουργείο αντιμετώπισης καταστάσεων έκτακτης ανάγκης.

Αυτές οι τοποθεσίες βρίσκονται κοντά στην παραλία στην πόλη Κερτς και νοτιότερα, κοντά στη λίμνη Τομπετσίσκογιε, σύμφωνα με το υπουργείο.

Μετά την έναρξη διαρροής μαζούτ στη θάλασσα από τη βύθιση των τάνκερ σχεδόν 73.000 τόνοι μολυσμένης άμμου έχουν αφαιρεθεί από δεκάδες χιλιόμετρα παραλιών στις ρωσικές ακτές, αλλά συνολικά, περίπου 200.000 τόνοι χώματος μπορεί να έχουν μολυνθεί, σύμφωνα με τις αρχές.

Σοβαρά προβλήματα καταγράφονται και στη θαλάσσια πανίδα, όπως σε θαλασσοπούλια, δελφίνια και άλλα κήτη.

Η περιφερειακή οργάνωση καθαρισμού έδωσε στη δημοσιότητα εικόνες εθελοντών με λευκές φόρμες να αφαιρούν μολυσμένη άμμο χρησιμοποιώντας φτυάρια, μεταξύ άλλων στον δημοφιλή τουριστικό προορισμό Ανάπα.

Τον Δεκέμβριο, επιστήμονες της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών επέκριναν την απάντηση των αρχών στην περιβαλλοντική καταστροφή, λέγοντας ότι οι εθελοντές δεν έχουν τον κατάλληλο εξοπλισμό για να αντιμετωπίσουν μια τέτοια καταστροφή.

Ο πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν αναγνώρισε τον περασμένο μήνα ότι η πετρελαιοκηλίδα έχει προκαλέσει «οικολογική καταστροφή» και ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου, Ντμίτρι Πεσκόφ, τόνισε ότι η έκταση της περιβαλλοντικής ζημίας είναι «προς το παρόν αδύνατο να υπολογιστεί».

ΠΗΓΗ:energypress.gr

HELLENiQ ENERGY: Η Goldman Sachs προβλέπει δύσκολη χρονιά για το 2025

Η Goldman Sachs παραμένει συντηρητική στις προβλέψεις της για τη μετοχή της HELLENiQ ENERGY το 2025, υπογραμμίζοντας ότι ο ελληνικός ενεργειακός κολοσσός θα βρεθεί αντιμέτωπος με σημαντικές προκλήσεις. Παρά την ανάκαμψη των περιθωρίων διύλισης κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2024, οι προοπτικές της εταιρείας σκιάζονται από αυξημένα κόστη, ασθενή πετροχημικά και περιορισμένες ταμειακές ροές.

Η Goldman Sachs προβλέπει ομαλοποίηση των περιθωρίων διύλισης στα $6/βαρέλι, αλλά και αδυναμία στη ζήτηση διυλισμένων προϊόντων, που αναμένεται να κινηθεί χαμηλότερα από τις προηγούμενες προβλέψεις. Παράλληλα, η επενδυτική στρατηγική της HELLENiQ ENERGY, σε συνδυασμό με τον αυξημένο ανταγωνισμό από εξαγωγές στη Μέση Ανατολή, δημιουργούν ένα περιβάλλον πίεσης για τα EBITDA και τις ταμειακές ροές της εταιρείας. Με αυτά τα δεδομένα, η Goldman Sachs διατηρεί την αρνητική της σύσταση, συστήνοντας “πώληση” της μετοχής και θέτοντας την τιμή στόχο στα €7,1.

Ανασκόπηση της πορείας το 2024

Το 2024 υπήρξε μια χρονιά ανάκαμψης, ειδικά κατά το τέταρτο τρίμηνο, με τα περιθώρια διύλισης να κινούνται προς τα επίπεδα του μακροπρόθεσμου μέσου όρου των $6/βαρέλι. Η βελτίωση αυτή οδήγησε σε καλύτερες επιδόσεις στον τομέα διύλισης, με τα προσαρμοσμένα EBITDA του τομέα να ξεπερνούν τις προσδοκίες της αγοράς.

Ωστόσο, οι θετικές εξελίξεις στο διύλιση δεν αρκούσαν για να αντισταθμίσουν την πίεση από άλλους τομείς. Τα πετροχημικά παρέμειναν αδύναμα, με το περιθώριο πολυπροπυλενίου να υποχωρεί από $360/τόνο το τρίτο τρίμηνο στα $270/τόνο στο τέλος του έτους. Παράλληλα, το μάρκετινγκ επηρεάστηκε από εποχιακούς παράγοντες, ενώ το κόστος κεφαλαίου και η επενδυτική δραστηριότητα ασκούσαν συνεχή πίεση στις ταμειακές ροές.

Οι επιπτώσεις της αρνητικής αξιολόγησης της Goldman Sachs

Η Goldman Sachs, τον Αύγουστο του 2024, μείωσε την τιμή στόχο για τη μετοχή της HELLENiQ ENERGY στα €7,1 από €7,5, διατηρώντας σύσταση “πώλησης”. Η αρνητική αυτή εκτίμηση βασίστηκε σε μια σειρά παραγόντων, όπως:

  • Πετροχημικά: Η ασθενής ζήτηση και η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα ασκούν συνεχή πίεση στα περιθώρια κέρδους.
  • Ταμειακές ροές: Παρά την ανάκαμψη του κλάδου διύλισης, οι ταμειακές ροές επηρεάστηκαν αρνητικά από υψηλότερα κεφαλαιουχικά έξοδα (capex) για τις ΑΠΕ και πληρωμές φόρων αλληλεγγύης.
  • Μεταβλητότητα κόστους: Το υψηλότερο πάγιο κόστος και οι εποχιακές διακυμάνσεις στα έσοδα επιδείνωσαν τη συνολική εικόνα.

Η ανάλυση της Goldman Sachs επισημαίνει ότι, παρά τη βελτίωση ορισμένων δεικτών, οι μεσοπρόθεσμες προοπτικές παραμένουν αβέβαιες. Το περιβάλλον αυξημένου ανταγωνισμού, οι χαμηλές αποδόσεις στα πετροχημικά, και το υψηλό κόστος επενδύσεων στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας καθιστούν τη διατήρηση της κερδοφορίας πρόκληση για την εταιρεία.

«Vision 2025»: Στρατηγική και προοπτικές

Η HELLENiQ ENERGY, μέσω του στρατηγικού της σχεδίου «Vision 2025», επιχειρεί να επαναπροσδιορίσει τη θέση της στην αγορά, με έμφαση στη διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων και την επένδυση σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Οι επενδύσεις αυτές, ύψους €2 δισ., περιλαμβάνουν:

  • Επέκταση στις ΑΠΕ: Η αύξηση της παραγωγικής ικανότητας από ανανεώσιμες πηγές αποτελεί βασικό πυλώνα του στρατηγικού σχεδίου.
  • Ψηφιοποίηση: Η υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών για τη βελτιστοποίηση των διαδικασιών και τη μείωση του κόστους λειτουργίας.
  • Εξαγορές και συνεργασίες: Η εταιρεία στοχεύει στη σύναψη στρατηγικών συνεργασιών για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς της.

Παρά τις φιλόδοξες αυτές πρωτοβουλίες, η υλοποίηση του σχεδίου απαιτεί σημαντικά κεφάλαια και έρχεται αντιμέτωπη με τις προκλήσεις της αγοράς. Η αναμονή για αποτελέσματα από το «Vision 2025» δημιουργεί ένα περιβάλλον αβεβαιότητας για τους επενδυτές.

Προκλήσεις για το 2025

Το 2025 προβλέπεται να είναι ακόμα μια δύσκολη χρονιά για τη HELLENiQ ENERGY, καθώς ο κλάδος διύλισης αναμένεται να επηρεαστεί από:

  • Ομαλοποίηση των περιθωρίων διύλισης: Με την ευρωπαϊκή αγορά να σταθεροποιείται στα $6/βαρέλι, οι επιδόσεις του κλάδου αναμένεται να παραμείνουν περιορισμένες.
  • Αυξημένος ανταγωνισμός: Οι εξαγωγές από διυλιστήρια της Μέσης Ανατολής αυξάνουν την πίεση στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις.
  • Επενδυτική δραστηριότητα: Οι αυξημένες δαπάνες για την υλοποίηση του «Vision 2025» επιβαρύνουν τις ταμειακές ροές, ενώ η πληρωμή φόρων αλληλεγγύης στο πρώτο τρίμηνο του 2025 προσθέτει περαιτέρω πίεση.

Οι εκτιμήσεις της αγοράς δείχνουν ότι η HELLENiQ ENERGY θα πρέπει να επικεντρωθεί στην αποτελεσματική διαχείριση του κόστους και την επίτευξη των στρατηγικών της στόχων για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις. 

ΠΗΓΗ:www.mikrometoxos.gr

Τρίτη, Δεκεμβρίου 31, 2024

Βόρεια Ελλάδα: Επενδύσεις… υψηλής τάσης 5 δισ.- Τα σχέδια ΔΕΗ, HELLENiQ ENERGY, Μetlen, Motor Oil, ΔΕΠΑ Εμπορίας

 

Επενδύσεις που αγγίζουν τα 5 δισ. ευρώ και οι οποίες αναμένεται να μεταβάλλουν ριζικά το ενεργειακό τοπίο της Βόρειας Ελλάδας έχουν στα σκαριά οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι της χώρας, με τα projects να εκτείνονται σε βάθος τετραετίας.

Αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ (φωτοβολταϊκά, αιολικά έργα), αντλησιοταμίευση, υδρογόνο, έργα αποθήκευσης ενέργειας, data center περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ο επενδυτικός καμβάς των μεγάλων παικτών στον χώρο της ενέργειας, ενόψει 2025.

ΔΕΗ
Σημαντικές επενδύσεις στα πρώην λιγνιτικά πεδία της Δυτικής Μακεδονίας δρομολογεί η ΔΕΗ. Πρόκειται για έργα που υπερβαίνουν τα 2,5 δισ ευρώ και απλώνονται σε βάθος τετραετίας.

Στην κατηγορία των επενδύσεων αυτών είναι τα μεγάλα φωτοβολταϊκά που δρομολογεί ο όμιλος στην περιοχή, από κοινού με την RWE και σε μικρότερο βαθμό με τη Motor Oil. Ένα πακέτο έργων συνολικής ισχύος 2,5 GW που υπολογίζεται πως θα απορροφήσει συνολικά ποσά γύρω στο 1,5 δισ.

Η ΔΕΗ Ανανεώσιμες έχει ήδη ολοκληρώσει τα 315 MW, κατασκευάζει 625 MW και εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει επιπλέον 600 MW μέσα στο 2025. Επιπλέον, στα ραντάρ του ομίλου είναι οι επενδύσεις σε μπαταρίες για τις οποίες υπολογίζεται ένα κονδύλι 300 εκατ. ευρώ, τρία μεγάλα έργα στην αντλησιοταμίευση (150 εκατ. ευρώ), η μονάδα συμπαραγωγής και θερμότητας (ΣΗΘΥΑ) για τηλεθέρμανση επίσης στην Καρδιά (80 εκατ. ευρώ), πυκνωτές για την εξισορρόπηση της ευστάθειας (40 εκατ.), ηλεκτρολέβητες (20 εκατ.) ενώ ζωηρό ενδιαφέρον δείχνει η επιχείρηση και για την ανάπτυξη data center στην περιοχή.

Στην αντλησιοταμίευση, η επιχείρηση δρομολογεί τρία σχέδια σε πρώην λιγνιτικά πεδία της περιοχής, με χωροθετημένες εκτάσεις σε Κοζάνη και Καρδιά και τώρα μπαίνει στην επίπονη φάση των αδειοδοτήσεων και της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων.


HELLENiQ ENERGY
Με γοργά βήματα, η HELLENiQ ENERGY ξετυλίγει το «Green Hub North», ένα επενδυτικό project άνω του 1 δισ. ευρώ, που στοχεύει στη λειτουργία των βιομηχανικών εγκαταστάσεων Θεσσαλονίκης αποκλειστικά με πράσινη ηλεκτρική ενέργεια

Βάσει των σχεδίων του ομίλου, στο διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης θα κατασκευαστεί φωτοβολταϊκός σταθμός από το ρεύμα του οποίου θα παράγεται «πράσινο» υδρογόνο με τη μέθοδο της ηλεκτρόλυσης όπου το νερό θα διασπάται σε υδρογόνο και οξυγόνο.

Πρόσφατα η HELLENiQ Renewables, ολοκλήρωσε επιτυχώς την απόκτηση χαρτοφυλακίου έξι φωτοβολταϊκών πάρκων στην Κοζάνη, συνολικής ισχύος 110 MW. Τα πάρκα έχουν ήδη τεθεί σε εμπορική λειτουργία και επωφελούνται από μακροχρόνιες συμβάσεις πώλησης ενέργειας με μεγάλο διεθνή όμιλο.

Μοtor Oil
Την ανάπτυξη φωτοβολταϊκών πάρκων συνολικής ισχύος 1,6 GW, εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν έως το 2027, δρομολογεί η Μotor Oil στην Βόρεια Ελλάδα. Επίσης σχεδιάζεται η υλοποίηση ενός πιλοτικού υπεράκτιου αιολικού από κοινού με τη ΔΕΗ και την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στην Αλεξανδρούπολη, συνολικής ισχύος 200 MW.

Παράλληλα, στο Αμύνταιο της Φλώρινας, μέχρι το 2027, θα λειτουργήσει η πρώτη βιομηχανικής κλίμακας μονάδα παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου στην Ελλάδα, από την Helleniq Hydrogen, της εταιρείας που ξεκίνησε πριν από 1,5 χρόνο και αποτελεί μία κοινοπραξία της Motor Oil και της ΔΕΗ. Βασικός σκοπός της Hellenic Hydrogen είναι οι εξαγωγές υδρογόνου σε Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, προκειμένου να καταστήσει την Ελλάδα ένα σημαντικό hub πράσινου υδρογόνου, αξιοποιώντας τη γεωγραφική της θέση και τις υπάρχουσες υποδομές.

Πρόσφατα γαλλικό fund εξέφρασε το ενδιαφέρον του για να επενδύσει στο project της Hellenic Hydrogen, η οποία παράλληλα προσπαθεί να αντλήσει κεφάλαια από ευρωπαϊκά προγράμματα, εθνικούς πόρους και τραπεζικό δανεισμό, ώστε να προχωρήσει στην κατασκευή της Μονάδας Ηλεκτρόλυσης «Νοrth 1» στον πρώην ΑΗΣ Αμυνταίου. Το ύψος της επένδυσης εκτιμάται πως ανέρχεται σε περίπου 120 εκατ. ευρώ.

Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής
Η νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής, με καύσιμο φυσικό αέριο, της «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής» (επένδυση 375 εκατ. των Motor Oil και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), μικτής ισχύος 877 MW, έχει εισέλθει στο τελευταίο στάδιο της δοκιμαστικής λειτουργίας της υπό κανονικές συνθήκες, με την εμπορική λειτουργία του εργοστασίου να αναμένεται να ξεκινήσει επίσημα μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025.

Μetlen
Στον πυρήνα της δραστηριότητας της Metlen τοποθετείται η Βόρεια Ελλάδα, όπου η εταιρεία διαθέτει αυτήν τη στιγμή ένα portfolio έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ισχύος άνω του 1 GW τόσο σε λειτουργία, όσο και σε κατασκευή, για το δικό της χαρτοφυλάκιο, αλλά και έργα για τρίτους.

Στην Χαλκιδική, ο όμιλος βρίσκεται σε στάδιο ολοκλήρωσης κατασκευής φωτοβολταϊκών σταθμών συνολικής ισχύος 81,897 MW σε Πολύγυρο και Ανθεμούντα, ενώ 73,8 MW έχουν ήδη συνδεθεί στο δίκτυο. Παράλληλα, «τρέχει» και η κατασκευή μονάδας Μονάδας Αποθήκευσης Ενέργειας ισχύος 48 MW κοντά στο νέο υποσταθμό, ενώ προβλέπεται και δεύτερη μονάδα 48 MW, που είναι ωστόσο σε διαδικασία αδειοδότησης. 

ΔΕΠΑ Εμπορίας
Την νευραλγική σημασία της Βόρειας Ελλάδας αναγνωρίζει και η ΔΕΠΑ Εμπορίας με την εταιρεία, υπό κρατικό έλεγχο πλέον, να αναπτύσσει, σε βάθος τετραετίας, επενδυτικό πλάνο ύψους 500 εκατ.

ΑΠΕ 800 MW
Σε αυτό το πλαίσιο, η ΔΕΠΑ Εμπορίας, επενδύει με σταθερότητα και συνέπεια στις ΑΠΕ. Συγκεκριμένα, έχει δρομολογήσει την κατασκευή φωτοβολταϊκών πάρκων μεγάλης κλίμακας στη Δυτική Μακεδονία τη Θεσσαλία και την Κεντρική Ελλάδα, ισχύος άνω των 800 MW, τα οποία υπολογίζεται ότι θα αυξήσουν κατά 12% την εγχώρια παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Αλεξανδρούπολη: Μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας εισέρχεται και στην ηλεκτροπαραγωγή με καύσιμο φυσικό αέριο το οποίο αντισταθμίζει σε ένα βαθμό τις διακυμάνσεις στην παραγωγή των ΑΠΕ.

Συγκεκριμένα, ο όμιλος συμμετέχει, μαζί με τη ΔΕΗ, στη νέα υπερσύγχρονη θερμική μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που κατασκευάζεται στην Αλεξανδρούπολη, ισχύος 840 MW, η οποία αντιστοιχεί στην ενέργεια που παράγουν τρεις ρυπογόνες λιγνιτικές μονάδες.

Πέρα από την απομάκρυνση από τον λιγνίτη, το έργο είναι σχεδιασμένο για να λειτουργεί και με καθαρά καύσιμα, όπως το υδρογόνο, γεγονός που θα δώσει ώθηση στην «πράσινη» μετάβαση.

ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή
Αιολικά έργα συνολικής ισχύος άνω των 80 MW περιλαμβάνει το χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή (πρόσφατα εξαγοράστηκε από τον αραβικό ενεργειακό κολοσσό της Μasdar σε ένα μυθικό deal που ξεπέρασε τα 3 δισ. ευρώ) στην Βόρεια Ελλάδα (σε Δυτική, Κεντρική Μακεδονία και Θράκη).

ΑΚΤΟR
O όμιλος ΑΚΤΟR διαθέτει σε λειτουργία πάνω από 9 MW αιολικών και φωτοβολταϊκών πάρκων στην Βόρεια Ελλάδα (σε Θεσσαλονίκη, Κιλκίς, Ημαθία).

O όμιλος εξετάζει την εξαγορά έργων ΑΠΕ, διαφορετικού βαθμού ανάπτυξης και αδειοδοτικής ωριμότητας που αφορούν 316 φωτοβολταϊκούς σταθμούς συνολικής ισχύος 247,9 ΜWp, σε Σέρρες και Αιτωλοακαρνανία.

 ΠΗΓΗ:www.energymag.gr

Διαμαρτυρία στο Δημοτικό Συμβούλιο Ελευσίνας ενάντια στη διέλευση αγωγών των ΕΛΠΕ μέσα στην πόλη

Παράσταση διαμαρτυρίας στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ελευσίνας, όπου θα τεθεί προς συζήτηση το ζήτημα της εναλλακτικής όδευσης των...