Τρίτη, Ιανουαρίου 07, 2025

Reuters: 12 φορές πιο ακριβό το ρεύμα στην Ελλάδα τον Αύγουστο σε σχέση με τις σκανδιναβικές χώρες

 

Η τιμή χονδρικής του ηλεκτρικού ρεύματος στην Ελλάδα και την Ιταλία τον Αύγουστο ήταν 12 φορές υψηλότερη από ό,τι στις σκανδιναβικές χώρες, σημειώνει σε ρεπορτάζ του για την ενεργειακή κρίση στη χώρα μας το πρακτορείο Reuters.

Για την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα στη χονδρική αγορά ενέργειας και πώς αυτή «μεταφράζεται» στην οικιακή κατανάλωση κάνει λόγο το Reuters σε σχετικό ρεπορτάζ του δίνοντας έμφαση στο ενεργειακό «χάσμα» μεταξύ βόρειας και νοτιοανατολικής Ευρώπης. Το πρακτορείο παρουσιάζει δε, περιστατικά καθημερινότητας.

Για τον ιδιοκτήτη εστιατορίου στην Αθήνα, Χρήστο Καπετανάκη, το ενοίκιο ήταν πάντοτε υψηλό, αλλά τώρα αντιμετωπίζει αυτό που αποκαλεί «δεύτερο ενοίκιο», καθώς οι αυξανόμενοι λογαριασμοί ρεύματος μειώνουν τα κέρδη και τον αναγκάζουν να αυξήσει τις τιμές αναφέρει το Reuters.


Ο Καπετανάκης πληρώνει μεταξύ 3.000 και 3.800 ευρώ τον μήνα για ρεύμα, αύξηση 40% από τότε που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία το 2022 και προκάλεσε μια ευρωπαϊκή ενεργειακή κρίση. Η ηλεκτρική ενέργεια ανερχόταν στο 3% του μηνιαίου τζίρου και τώρα είναι περισσότερο στο 15%, είπε.

«Η συνεχής αύξηση των τιμών, ειδικά στον τουριστικό τομέα…θα οδηγήσει την Ελλάδα να γίνει λιγότερο ανταγωνιστική σε σύγκριση με άλλες μεσογειακές χώρες», επισήμανε στο πρακτορείο από το εστιατόριό του στην ιστορική γειτονιά της Πλάκας.

Η δύσκολη θέση του απηχεί την κατάσταση ολόκληρης της ευρωπαϊκής ηπείρου από τότε που ο πόλεμος της Ουκρανίας διέκοψε τις προμήθειες φυσικού αερίου από τον ρωσικό αγωγό στην Ευρώπη και ανάγκασε χώρες όπως η Ελλάδα να αναζητήσουν πιο ακριβές εναλλακτικές λύσεις.

Αλλά η νοτιοανατολική Ευρώπη έχει αισθανθεί τον αντίκτυπο πολύ περισσότερο από τη βορειοδυτική. Οι αναλυτές λένε ότι αυτή η κατάσταση μόνο θα χειροτερέψει καθώς πλησιάζει ο χειμώνας, και θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομική ανάπτυξη.

Η τιμή χονδρικής για την ενέργεια στην Ελλάδα και την Ιταλία τον Αύγουστο ήταν 12 φορές υψηλότερη από ό,τι στις σκανδιναβικές χώρες, αλλά ήταν πολύ υψηλότερη και από άλλες χώρες της Νότιας Ευρώπης που είχαν ζεστό καιρό.

Στην Ελλάδα η υψηλότερη δαπάνη

Από το 2021, η Ελλάδα έχει ξοδέψει 11 δισεκατομμύρια ευρώ σε επιδοτήσεις ενέργειας για να προσπαθήσει να προστατεύσει τους πελάτες. Το 2022, η δαπάνη ανήλθε στο 5,3% του ΑΕΠ – μακράν το υψηλότερο ποσοστό στην ΕΕ και διπλάσιο από αυτό της δεύτερης Ιταλίας, σύμφωνα με την Enerdata που εδρεύει στη Γαλλία.

Παρά τις προσπάθειες της Αθήνας να προστατεύσει τους πολίτες από τις αυξήσεις του ενεργειακού κόστους, η κατάσταση έχει επιδεινώσει την κρίση κόστους ζωής στην Ελλάδα μετά την κρίση χρέους του 2009-18 που μείωσε τους μισθούς, τις συντάξεις και τις επενδύσεις στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και τις μεταφορές.

«Οι αυξημένες τιμές της ενέργειας και ο αρνητικός αντίκτυπος στο ΑΕΠ είναι ταυτολογία», δήλωσε ο Νίκος Μαγγίνας, ανώτερος οικονομολόγος στην Εθνική Τράπεζα της Ελλάδας.

«Οι αυξημένες τιμές έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην κατανάλωση των νοικοκυριών και στη δομή του κόστους για τις βιομηχανίες, τις αεροπορικές εταιρείες και τη ναυτιλία».

Μεγάλο μέρος του «κοντράστ» μεταξύ της νοτιοανατολικής Ευρώπης και των γειτόνων της οφείλεται στις επενδύσεις. Ενώ βορειοανατολικά υπάρχουν γραμμές ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου που επιτρέπουν την εύκολη μεταφορά ενέργειας μεταξύ των κρατών, καθώς και ένα ισχυρό μείγμα ανανεώσιμων πηγών, μεγάλο μέρος της νοτιοανατολικής Ευρώπης είναι κατακερματισμένο και απομονωμένο.

Η αποθήκευση ενέργειας, η οποία γίνεται ολοένα και πιο σημαντική στις βόρειες ευρωπαϊκές χώρες, είναι ανύπαρκτη σε περιοχές της νοτιοανατολικής πλευράς της Ευρώπης. Η Γερμανία διαθέτει 1.668 μεγαβάτ (MW) μεγάλης κλίμακας αποθηκευτικής ικανότητας, έναντι μηδενικής στην ηπειρωτική Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία από την LCP Delta, μια συμβουλευτική εταιρεία παροχής ενέργειας με έδρα το Εδιμβούργο.

«Η Νοτιοανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια στερούνται (ηλεκτρικής) διασύνδεσης. Όποτε υπάρχει έλλειψη ενέργειας και η παραγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι χαμηλή, δυσκολεύονται να εισαγάγουν τις απαραίτητες ποσότητες», δήλωσε ο Χένινγκ Γκλουστάιν, επικεφαλής ενέργειας, κλίματος και πόρων του Eurasia Group. 

Αντίθετα, η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στην Ισπανία έχει εκτοξευθεί στα ύψη την τελευταία δεκαετία, εν μέρει χάρη στη χρηματοδότηση της ΕΕ. Παρήγε σχεδόν το 60% της ηλεκτρικής της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, από 51% ένα χρόνο πριν.

«Αν δεν επενδύσετε, οι τιμές της ενέργειας θα παραμείνουν υψηλές», προειδοποίησε ο Γκλουστάιν.

«Πρέπει να γίνουν περισσότερα»

Το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας της Ευρώπης είναι από πολλές απόψεις μεγάλη επιτυχία. Το 2022, η Γαλλία αύξησε τις εισαγωγές από τη Γερμανία όταν η παραγωγή πυρηνικής ενέργειας μειώθηκε.

Όταν οι προμήθειες ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη μέσω της Ουκρανίας σταμάτησαν την περασμένη εβδομάδα, ο αντίκτυπος στις τιμές μειώθηκε επειδή το μπλοκ είχε βρει εναλλακτικές λύσεις.

Αλλά για κάποιους, πρέπει να γίνουν περισσότερα. Μετά την εκτίναξη των τιμών του ρεύματος στην Ελλάδα το περασμένο καλοκαίρι, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έγραψε επιστολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητώντας λύση στις «απαράδεκτες» διαφορές στο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας σε όλη την Ευρώπη.

Η Ελλάδα δεν είναι μόνη. Μεγάλο μέρος των Βαλκανίων βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στα ορυκτά καύσιμα και το περιφερειακό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας είναι αδύναμο. Τον περασμένο Ιούνιο, μια διακοπή ρεύματος έπληξε το Μαυροβούνιο, τη Βοσνία, την Αλβανία και την Κροατία όταν το δίκτυο υπερφορτώθηκε από τις ανάγκες κλιματισμού κατά τη διάρκεια ενός καύσωνα.

Το Κοσσυφοπέδιο, το οποίο παράγει περισσότερο από το 90% της ενέργειας του από άνθρακα, αγωνίζεται να καλύψει τη διαφορά με την υπόλοιπη Ευρώπη στην εγκατάσταση περισσότερων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Τον Δεκέμβριο, ξεκίνησε δημοπρασία για την εγκατάσταση αιολικής ισχύος 100 MW. Ωστόσο, η Παγκόσμια Τράπεζα εκτιμά ότι χρειάζεται 100 φορές μεγαλύτερη ισχύς – τουλάχιστον 10 γιγαβάτ νέας ισχύος – για να πετύχει τον στόχο της για εξάλειψη της χρήσης άνθρακα έως το 2050. Αυτή η μετάβαση εκτιμάται ότι θα κοστίσει στο Κοσσυφοπέδιο 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ, ένα τρομακτικό ποσό για τη μικρή οικονομία.


Χωρίς επαρκή διασυνοριακή ολοκλήρωση ή αποθήκευση, μερικές φορές υπάρχει υπερβολική ισχύς για μια αγορά, αναγκάζοντας τους παραγωγούς να περιορίσουν την προσφορά.

«Αν ο στόχος είναι πιο συγκεκριμένα η μείωση των τιμών, ο ευκολότερος τρόπος για να γίνει αυτό είναι να αυξηθεί η διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ή των πυρηνικών», δήλωσε ο Φάμπιαν Ρόνιγκεν, αναλυτής στην εταιρεία συμβούλων Rystad Energy.

Ενώ η Ελλάδα δεν έχει πυρηνικούς σταθμούς, ο Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης, γενικός γραμματέας του Υπουργείου Ενέργειας, είναι αισιόδοξος, σημειώνοντας ότι η παραγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αυξάνεται, δύο νέοι σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο πρόκειται να λειτουργήσουν φέτος και το σύστημα αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες θα κατασκευαστεί έως το 2028.

Τα σχέδια προβλέπουν επίσης την αναβάθμιση των συνδέσεων ηλεκτρικής ενέργειας με την Ιταλία, την Αλβανία και την Τουρκία έως το 2031 με κόστος περίπου 750 εκατομμύρια ευρώ.

«Οι τιμές χονδρικής θα πέσουν σταδιακά… και αυτό σίγουρα θα μετακυλιστεί στους καταναλωτές κάποια στιγμή», δήλωσε ο Αϊβαλιώτης στο Reuters.

Οι Έλληνες οικιακοί καταναλωτές δεν πείθονται. Ο Ταξιάρχης Φέκας, που ζει σε προάστιο της Αθήνας, παλεύει να πληρώσει τα δίδακτρα και τα επιδόματα για τα τρία παιδιά του, επειδή οι λογαριασμοί ρεύματος είναι τόσο υψηλοί.

Προτρέπει τα παιδιά του να μειώσουν τη χρήση του φορητού υπολογιστή και του tablet για εξοικονόμηση ενέργειας – δύσκολο αίτημα για μικρά παιδιά που είναι κολλημένα στις συσκευές τους.

«Είμαστε στα πρόθυρα να γίνουμε μια οικονομικά ταλαιπωρημένη οικογένεια», είπε. «Η κυβέρνηση χρειάζεται να δώσει προσοχή».

Στη Βουλγαρία για καύσιμα σπεύδουν οι Έλληνες οδηγοί

Στην Βουλγαρία η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται στο 1,28 ευρώ το λίτρο, την ίδια ώρα που στην χώρα μας η τιμή αγγίζει "θεό"

Από την 1η Ιανουαρίου 2025, τα σύνορα Ελλάδας-Βουλγαρίας έχουν αλλάξει, καθώς η Βουλγαρία και η Ρουμανία εντάχθηκαν επίσημα στη ζώνη Σένγκεν.

Η διέλευση πλέον γίνεται χωρίς κανέναν έλεγχο ή καθυστέρηση, κάτι που έχει προκαλέσει ενθουσιασμό, ιδιαίτερα στους οδηγούς και τους επιβάτες, ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γεμίσει με φωτογραφίες και σχόλια για τη νέα πραγματικότητα.

Στον μεγαλύτερο συνοριακό σταθμό του Προμαχώνα, τα κουβούκλια και τα κτήρια των τελωνείων παραμένουν έρημα, ενώ οι μπάρες στις δύο πλευρές είναι μόνιμα σηκωμένες.

Μάλιστα πολλοί οδηγοί εκμεταλλεύονται την απρόσκοπτη διέλευση για να επισκεφθούν πρατήρια καυσίμων στη Βουλγαρία, όπου οι τιμές είναι πολύ χαμηλότερες.

Συγκεκριμένα, η τιμή της αμόλυβδης των 95 οκτανίων στη Βουλγαρία είναι περίπου στο 1,28 το λίτρο, την ίδια ώρα που στην Ελλάδα κυμαίνεται στο 1,80 ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα δεδομένα από το EU Oil Bulletin, η τιμή της βενζίνης στη Βουλγαρία στις 30 Δεκεμβρίου 2024 ανήλθε στα 2.50 BGN (1.28 ευρώ) ανά λίτρο, ενώ η αντίστοιχη τιμή του πετρελαίου είναι εξίσου ελκυστική. 

ΠΗΓΗ:energypress.gr

Κυριακή, Ιανουαρίου 05, 2025

Μυστήριο με τις ανακοινώσεις της ExxonMobil για τις γεωτρήσεις έως το 2030 – Εξαφάνισε Ελλάδα και Κύπρο για χάρη της Τουρκίας;

 


Η ExxonMobil έχει ανακοινώσει σχέδια για ερευνητικές γεωτρήσεις σε διάφορες περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου, με στόχο την αξιολόγηση και εκμετάλλευση πιθανών κοιτασμάτων φυσικού αερίου.

Σε συνεργασία μάλιστα με την HELLENiQ ENERGY, έχει προχωρήσει σε σεισμικές έρευνες νοτιοδυτικά της Κρήτης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία έχει μισθώσει γεωτρύπανο για να πραγματοποιήσει ερευνητικές γεωτρήσεις το διάστημα 2024-2026 σε δύο περιοχές στην Κύπρο και σε τρεις στην Αίγυπτο.

Στόχος είναι μέσα σε αυτό το διάστημα να έχει ολοκληρωθεί η απαραίτητη αδειοδότηση για να γίνει η γεώτρηση και στην Ελλάδα.

Την ίδια ώρα, η κοινοπραξία ExxonMobil-Qatar Energy προγραμματίζει δύο νέες γεωτρήσεις στα τεμάχια 5 και 10 της Κυπριακής ΑΟΖ, με στόχο την αναζήτηση νέων πόρων φυσικού αερίου. Η πρώτη γεώτρηση, στον στόχο “Ηλέκτρα” στο τεμάχιο 5, αναμένεται να ξεκινήσει στα μέσα Ιανουαρίου 2025 ενώ η δεύτερη γεώτρηση στο τεμάχιο 10 θα ακολουθήσει.

Η ExxonMobil έχει επεκτείνει τη συνεργασία της με την QatarEnergy, συμμετέχοντας με 40% στα τεμάχια “Masry” και “Cairo” της Αιγύπτου.

Πριν από λίγες μέρες όμως, η ExxonMobil παρουσίασε το σχέδιο εταιρικής στρατηγικής της για το 2030, με στόχο την ενίσχυση της παραγωγής και της κερδοφορίας, καθώς και τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Η εταιρεία προγραμματίζει επενδύσεις 27-29 δισ., χωρίς όμως να υπάρχουν συγκεκριμένες ανακοινώσεις ή σχέδια της ExxonMobil για την Ελλάδα στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου για το 2030.

Ωστόσο, να σημειωθεί ότι η εταιρεία διατηρεί ενεργό ενδιαφέρον για την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, και ιδιαίτερα για τις έρευνες και γεωτρήσεις φυσικού αερίου στην Κύπρο και την Ελλάδα, μέσω των συνεργασιών της με την HELLENiQ ENERGY (πρώην ΕΛΠΕ) και άλλες εταιρείες.

Η εταιρεία εξακολουθεί να επενδύει σε σεισμικές έρευνες και να εξετάζει την πιθανότητα ανάπτυξης κοιτασμάτων φυσικού αερίου σε περιοχές όπως η Κρήτη και άλλες περιοχές της Ελληνικής ΑΟΖ, με τα σχέδια αυτά να συνεχίζουν να εξελίσσονται τα επόμενα χρόνια.

Ενδεχομένως, η ExxonMobil να κάνει ανακοινώσεις για την Ελλάδα ή να περιλαμβάνει τη χώρα στις μελλοντικές της στρατηγικές, αλλά προς το παρόν δεν υπάρχουν ειδικές πληροφορίες στο στρατηγικό σχέδιο της εταιρείας για το 2030 που να αφορούν άμεσα τη χώρα.

Η Exxon Mobil Corporation είναι μια αμερικανική πολυεθνική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου, με έδρα το Spring του Τέξας, κοντά στο Χιούστον. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1999 από τη συγχώνευση των Exxon Corporation και Mobil Corporation, οι οποίες ήταν οι διάδοχοι της Standard Oil Company του Τζον Ντ. Ροκφέλερ.

ΠΗΓΗ:GeoStratigika.gr

Σάββατο, Ιανουαρίου 04, 2025

Ελληνικά διυλιστήρια: Ρίχνουν άλλα 4 δισ. ευρώ για «πράσινες» δραστηριότητες

 

Τα ελληνικά διυλιστήρια, για την ακρίβεια οι όμιλοι HELLENiQ ENERGY και Motor Oil ολοκλήρωσαν τον πρώτο κύκλο των στρατηγικών τους σχεδίων για τον ενεργειακό και ψηφιακό μετασχηματισμό τους.

Tα ελληνικά διυλιστήρια διέθεσαν τα τελευταία περίπου τρία χρόνια από 2 δισ. ευρώ, αντίστοιχα, επιδιώκοντας να προσαρμοστούν κυρίως στους στόχους και τις απαιτήσεις της πράσινης μετάβαση

Ελληνικά διυλιστήρια: Επενδύουν άλλα 4 δισ. έως το 2030

Οι διοικήσεις των ενεργειακών ομίλων που διαθέτουν τα ελληνικά διυλιστήρια προχωρούν και στην επόμενη φάση του μετασχηματισμού.

Ετοιμάζουν να επενδύσουν ο κάθε όμιλος από 2 δισ. ευρώ προκειμένου να πετύχουν τους στόχους που έχουν θέσεις ως προς τη μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων αλλά και για να προσαρμόσουν τα διυλιστήρια στην παραγωγή καθαρών καυσίμων.

Φυσικά, τα ελληνικά διυλιστήρια διεισδύουν δυναμικά και στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας αλλά και στην παραγωγή υδρογόνου και συνθετικών καυσίμων.

Ελληνικά διυλιστήρια: Η επόμενη ημέρα για την HELLENiQ ENERGY μετά το «Vision 2025»

Ο όμιλος HELLENiQ ENERGY, που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιο του δύο από τα ελληνικά διυλιστήρια πέτυχε τους στόχους που είχε θέσει με το «Vision 2025», έχοντας επενδύσει για την ενεργειακή μετάβαση αλλά και για τον εταιρικό μετασχηματισμό.

Πλέον έχει καθετοποιήσει πλήρως τις δραστηριότητες του πετυχαίνοντας τον αποκλειστικό έλεγχο της θυγατρικής του Elpedison και αποεπενδύοντας από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση της HELLENiQ ENERGY προχωρά σε νέες επενδύσεις ύψους 2 δισ. ευρώ μέχρι το 2030.

Οι κεντρικές κατευθύνσεις είναι:

  • Η πιο αποδοτική και πιο πράσινη παρουσία στην ενεργειακή αγορά.
  • Η ισορροπημένη μετάβαση σε ΑΠΕ.
  • Η βελτίωση των λειτουργικών επιδόσεων σε όλες τις παραδοσιακές δραστηριότητες.
  • Η νέα δυναμική ανάπτυξης στο εξωτερικό.
  • Η περαιτέρω βελτίωση της εταιρικής διακυβέρνησης, με γνώμονα τη μεγιστοποίηση της αξίας σε επίπεδο Ομίλου.


Για τα δύο ελληνικά διυλιστήρια και τις ΑΠΕ επενδύσεις από την HELLENiQ ENERGY

Ο όμιλος από τα 2 δισ. ευρώ που ετοιμάζεται να επενδύσει έως το 2030, τα 500 εκατ. ευρώ σχεδιάζει να διαθέσει για την περαιτέρω ανάπτυξη στις ΑΠΕ.

Στοχεύει στη λειτουργία έργων ισχύος τουλάχιστον 1 GW μέχρι το 2026 και άνω των 2 GW έως το 2030.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από μόλις 28 MW το 2021, σήμερα διαθέτει 0,5 GW εγκατεστημένη ισχύ και διεθνές χαρτοφυλάκιο έργων σε ανάπτυξη άνω των 5,7 GW, σε 3 χώρες.

Πρόσφατα, ανακοίνωσε νέα εξαγορά φωτοβολταϊκών έργων ισχύος 110 MW στο Νομό Κοζάνης.

Καθαρά καύσιμα από την HELLENiQ ENERGY

Επιπλέον, ο όμιλος προωθεί την παραγωγή προϊόντων περιορισμένου αποτυπώματος και προηγμένων βιοκαυσίμων.

Εξετάζει, επίσης, την παραγωγή SAF (Sustainable Aviation Fuel), πράσινου υδρογόνου και συνθετικών καυσίμων και επεκτείνει την παραγωγική δυναμικότητα του εργοστασίου παραγωγής πολυπροπυλενίου κατά 60 χιλ. τόνους ετησίως.

Motor Oil: Το στοίχημα των πράσινων EBITDA

Ο όμιλος της Motor Oil επίσης σχεδιάζει να επενδύσει άλλα 2 δισ. ευρώ μέχρι το 2030 για το πρασίνισμα των δραστηριοτήτων του.

Διαθέτει το ένα από τα δύο ελληνικά διυλιστήρια, το οποίο και εκσυγχρονίζει και μετασχηματίζει ώστε να περιορίσει το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα.

Στα δύο χρόνια από τότε που παρουσίασε το στρατηγικό σχέδιο έχει επενδύσει 1,8 δισ. ευρώ.

Ο μεγάλος στόχος που έχει θέσει η διοίκηση της Motor Oil είναι το 40% των EBITDA που θα εισπράττει το 2030 να προέρχεται από τις «πράσινες» δραστηριότητες του ομίλου.

Η MORE Energy

Αιχμή του δόρατος των «πράσινων» επενδύσεων είναι η MORE Energy, η εταιρεία που δραστηριοποιείται στις ΑΠΕ, την αποθήκευση και τη διαχείριση ενέργειας.

Ο στόχος είναι από τα 839 MW και τα 135 εκατ. ευρώ σε EBITDA να ανέλθει στα 2 GW το 2030 με EBITDA τα 250 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα της MORE Energy το 2030 αναμένονται σε 350 εκατ. ευρώ

Κοντά στη MORE Energy βρίσκονται και οι άλλες δραστηριότητες της Motor Oil στην ηλεκτρική ενέργεια.

Η nrg διαθέτει 235.000 πελάτες (2,5 TWh), ενώ η incharge που δραστηριοποιείται στην ηλεκτροκίνηση στοχεύει σε 4.000 φορτιστές το 2030 από 1.550 σήμερα.

Η Μotor Oil και η κυκλική οικονομία

Οι δραστηριότητες της Motor Oil στην κυκλική οικονομία ήδη αποδίδουν καρπούς.

Οι θυγατρικές της Thalis, LPC και «Πράσινο Λάδι» θα δώσουν το 2024 έσοδα 220 εκατ. ευρώ και EBITDA 25 εκατ. ευρώ

Η ΗΛΕΚΤΩΡ για το πρώτο εξάμηνο παρουσίασε 100 εκατ. ευρώ έσοδα και EBITDA 19 εκατ. ευρώ.

Οι προοπτικές της εταιρείας στη διαχείριση αποβλήτων είναι ευοίωνες. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των έργων ανέρχεται στα 110 εκατ. ευρώ, ενώ στον τομέα ανοίγεται μία αγορά 5 δισ. ευρώ στα στερεά απόβλητα.

Σε πλήρη ανάπτυξη είναι επίσης και τα projects του υδρογόνου σε συνδυασμό με την αποθήκευση CO2. Το υδρογόνο χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος προορίζεται για τις μεταφορές, τα δίκτυα φυσικού αερίου, τη ναυτιλία και τη βιομηχανία.

Αντίστοιχη εξέλιξη υπάρχει και από τη δραστηριότητα στα e-fuels (συνθετικά καύσιμα) που προορίζονται για τις αεροπορικές μεταφορές, τη ναυτιλία και τη χημική βιομηχανία. 

ΠΗΓΗ:ot.gr

Παρασκευή, Ιανουαρίου 03, 2025

H HELLENiQ ENERGY στο κάδρο: Επιχειρηματίες και παίκτες αγοράζουν μέσα από το ταμπλό – Οι Άραβες των ΗΑΕ, οι αγορές από Μυτιληναίο, Μελισσανίδη, Ηλιόπουλο και η μερισματική απόδοση 12%!

Έντονη κινητικότητα εμφανίζει και πάλι στο Χρηματιστήριο η HELLENiQ ENERGY καθώς όλο το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μάζεμα μετοχών και πιθανό χτίσιμο θέσεων, για επενδυτικούς ή κερδοσκοπικούς λόγους, με το βλέμμα στραμμένο στο placement που θα πραγματοποιηθεί μέσα στη χρονιά!

Σημειώνεται ότι η HELLENiQ ENERGY ουσιαστικά παρουσιάζει την μεγαλύτερη μερισματική πολιτική στο Χρηματιστήριο, καθώς η διανομή 0,90 λεπτών αθροιστικά από προμέρισμα και επιστροφή κεφαλαίου, συνιστά απόδοση 12% με βάση την τιμή της μετοχής στο ΧΑ!

Παράλληλα οι πληροφορίες λένε πως από το ταμπλό αγοράζουν μετοχές μεγάλοι επιχειρηματίες που έχουν επιδείξει ενδιαφέρον για τα HELLENiQ ENERGY, όπως ο Ευάγγελος Μυτιληναίος που φέρεται να έχει μαζέψει το 4% των μετοχών, ο Δημήτρης Μελισσανίδης αλλά και ο εφοπλιστής Μάριος Ηλιόπουλος!

Θυμίζουμε πάντως, για την ιστορία, ότι προ ολίγων εβδομάδων αποκαλύψαμε από το Radar και από τη στήλη Pick Post, ότι για την HELLENiQ ENERGY έχει εκδηλωθεί επίσημο ενδιαφέρον από το κρατικό sovereign wealth fund των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, με σχετική επιστολή προς το Υπ. Εξωτερικών, για την απόκτηση του συνόλου των μετοχών της εισηγμένης επιχείρησης, τόσο των μετοχών που κατέχει το ελληνικό δημόσιο (ΤΑΙΠΕΔ 35,5%), όσο και του ομίλου Λάτση (45,5%)! Και η αποκάλυψη αυτή δεν διαψεύσθηκε από κανέναν! 

ΠΗΓΗ:radar.gr

Πέμπτη, Ιανουαρίου 02, 2025

Εξαπλώνεται η πετρελαιοκηλίδα στη Μαύρη Θάλασσα

 

Η πετρελαιοκηλίδα που προκλήθηκε μετά τη βύθιση δύο ρωσικών δεξαμενόπλοιων στα μέσα Δεκεμβρίου στη θαλάσσια περιοχή ανάμεσα στη Ρωσία και την προσαρτημένη Κριμαία, συνεχίζει να εξαπλώνεται με τη ρύπανση να εντοπίζεται σε περισσότερες ακτές, ανακοίνωσαν σήμερα οι αρχές.

Στις 15 Δεκεμβρίου, δύο ρωσικά τάνκερ, τα Volgoneft-212 και Volgoneft-239, βυθίστηκαν κατά τη διάρκεια καταιγίδας στο Στενό του Κερτς. Τα πλοία μετέφεραν 9.200 τόνους μαζούτ. Το 40% διέρρευσε στη θάλασσα, σύμφωνα με τις ρωσικές αρχές.

Οι ρωσικές αρχές κήρυξαν στις 26 Δεκεμβρίου κατάσταση έκτακτης ανάγκης σε ομοσπονδιακό επίπεδο, με αφορμή την πετρελαιοκηλίδα.

Χιλιάδες εθελοντές κινητοποιήθηκαν για να αντιμετωπίσουν τη ρύπανση των τουριστικών ακτών της νοτιοδυτικής Ρωσίας με μαζούτ, αλλά, σύμφωνα με τους επιστήμονες, ο εξοπλισμός τους είναι ανεπαρκής.

«Δύο τοποθεσίες μολυσμένες από πετρελαιοειδή εντοπίστηκαν στην Κριμαία», την ουκρανική χερσόνησο που προσαρτήθηκε από τη Ρωσία το 2014, ανακοίνωσε σήμερα το ρωσικό υπουργείο αντιμετώπισης καταστάσεων έκτακτης ανάγκης.

Αυτές οι τοποθεσίες βρίσκονται κοντά στην παραλία στην πόλη Κερτς και νοτιότερα, κοντά στη λίμνη Τομπετσίσκογιε, σύμφωνα με το υπουργείο.

Μετά την έναρξη διαρροής μαζούτ στη θάλασσα από τη βύθιση των τάνκερ σχεδόν 73.000 τόνοι μολυσμένης άμμου έχουν αφαιρεθεί από δεκάδες χιλιόμετρα παραλιών στις ρωσικές ακτές, αλλά συνολικά, περίπου 200.000 τόνοι χώματος μπορεί να έχουν μολυνθεί, σύμφωνα με τις αρχές.

Σοβαρά προβλήματα καταγράφονται και στη θαλάσσια πανίδα, όπως σε θαλασσοπούλια, δελφίνια και άλλα κήτη.

Η περιφερειακή οργάνωση καθαρισμού έδωσε στη δημοσιότητα εικόνες εθελοντών με λευκές φόρμες να αφαιρούν μολυσμένη άμμο χρησιμοποιώντας φτυάρια, μεταξύ άλλων στον δημοφιλή τουριστικό προορισμό Ανάπα.

Τον Δεκέμβριο, επιστήμονες της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών επέκριναν την απάντηση των αρχών στην περιβαλλοντική καταστροφή, λέγοντας ότι οι εθελοντές δεν έχουν τον κατάλληλο εξοπλισμό για να αντιμετωπίσουν μια τέτοια καταστροφή.

Ο πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν αναγνώρισε τον περασμένο μήνα ότι η πετρελαιοκηλίδα έχει προκαλέσει «οικολογική καταστροφή» και ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου, Ντμίτρι Πεσκόφ, τόνισε ότι η έκταση της περιβαλλοντικής ζημίας είναι «προς το παρόν αδύνατο να υπολογιστεί».

ΠΗΓΗ:energypress.gr

HELLENiQ ENERGY: Η Goldman Sachs προβλέπει δύσκολη χρονιά για το 2025

Η Goldman Sachs παραμένει συντηρητική στις προβλέψεις της για τη μετοχή της HELLENiQ ENERGY το 2025, υπογραμμίζοντας ότι ο ελληνικός ενεργειακός κολοσσός θα βρεθεί αντιμέτωπος με σημαντικές προκλήσεις. Παρά την ανάκαμψη των περιθωρίων διύλισης κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2024, οι προοπτικές της εταιρείας σκιάζονται από αυξημένα κόστη, ασθενή πετροχημικά και περιορισμένες ταμειακές ροές.

Η Goldman Sachs προβλέπει ομαλοποίηση των περιθωρίων διύλισης στα $6/βαρέλι, αλλά και αδυναμία στη ζήτηση διυλισμένων προϊόντων, που αναμένεται να κινηθεί χαμηλότερα από τις προηγούμενες προβλέψεις. Παράλληλα, η επενδυτική στρατηγική της HELLENiQ ENERGY, σε συνδυασμό με τον αυξημένο ανταγωνισμό από εξαγωγές στη Μέση Ανατολή, δημιουργούν ένα περιβάλλον πίεσης για τα EBITDA και τις ταμειακές ροές της εταιρείας. Με αυτά τα δεδομένα, η Goldman Sachs διατηρεί την αρνητική της σύσταση, συστήνοντας “πώληση” της μετοχής και θέτοντας την τιμή στόχο στα €7,1.

Ανασκόπηση της πορείας το 2024

Το 2024 υπήρξε μια χρονιά ανάκαμψης, ειδικά κατά το τέταρτο τρίμηνο, με τα περιθώρια διύλισης να κινούνται προς τα επίπεδα του μακροπρόθεσμου μέσου όρου των $6/βαρέλι. Η βελτίωση αυτή οδήγησε σε καλύτερες επιδόσεις στον τομέα διύλισης, με τα προσαρμοσμένα EBITDA του τομέα να ξεπερνούν τις προσδοκίες της αγοράς.

Ωστόσο, οι θετικές εξελίξεις στο διύλιση δεν αρκούσαν για να αντισταθμίσουν την πίεση από άλλους τομείς. Τα πετροχημικά παρέμειναν αδύναμα, με το περιθώριο πολυπροπυλενίου να υποχωρεί από $360/τόνο το τρίτο τρίμηνο στα $270/τόνο στο τέλος του έτους. Παράλληλα, το μάρκετινγκ επηρεάστηκε από εποχιακούς παράγοντες, ενώ το κόστος κεφαλαίου και η επενδυτική δραστηριότητα ασκούσαν συνεχή πίεση στις ταμειακές ροές.

Οι επιπτώσεις της αρνητικής αξιολόγησης της Goldman Sachs

Η Goldman Sachs, τον Αύγουστο του 2024, μείωσε την τιμή στόχο για τη μετοχή της HELLENiQ ENERGY στα €7,1 από €7,5, διατηρώντας σύσταση “πώλησης”. Η αρνητική αυτή εκτίμηση βασίστηκε σε μια σειρά παραγόντων, όπως:

  • Πετροχημικά: Η ασθενής ζήτηση και η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα ασκούν συνεχή πίεση στα περιθώρια κέρδους.
  • Ταμειακές ροές: Παρά την ανάκαμψη του κλάδου διύλισης, οι ταμειακές ροές επηρεάστηκαν αρνητικά από υψηλότερα κεφαλαιουχικά έξοδα (capex) για τις ΑΠΕ και πληρωμές φόρων αλληλεγγύης.
  • Μεταβλητότητα κόστους: Το υψηλότερο πάγιο κόστος και οι εποχιακές διακυμάνσεις στα έσοδα επιδείνωσαν τη συνολική εικόνα.

Η ανάλυση της Goldman Sachs επισημαίνει ότι, παρά τη βελτίωση ορισμένων δεικτών, οι μεσοπρόθεσμες προοπτικές παραμένουν αβέβαιες. Το περιβάλλον αυξημένου ανταγωνισμού, οι χαμηλές αποδόσεις στα πετροχημικά, και το υψηλό κόστος επενδύσεων στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας καθιστούν τη διατήρηση της κερδοφορίας πρόκληση για την εταιρεία.

«Vision 2025»: Στρατηγική και προοπτικές

Η HELLENiQ ENERGY, μέσω του στρατηγικού της σχεδίου «Vision 2025», επιχειρεί να επαναπροσδιορίσει τη θέση της στην αγορά, με έμφαση στη διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων και την επένδυση σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Οι επενδύσεις αυτές, ύψους €2 δισ., περιλαμβάνουν:

  • Επέκταση στις ΑΠΕ: Η αύξηση της παραγωγικής ικανότητας από ανανεώσιμες πηγές αποτελεί βασικό πυλώνα του στρατηγικού σχεδίου.
  • Ψηφιοποίηση: Η υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών για τη βελτιστοποίηση των διαδικασιών και τη μείωση του κόστους λειτουργίας.
  • Εξαγορές και συνεργασίες: Η εταιρεία στοχεύει στη σύναψη στρατηγικών συνεργασιών για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς της.

Παρά τις φιλόδοξες αυτές πρωτοβουλίες, η υλοποίηση του σχεδίου απαιτεί σημαντικά κεφάλαια και έρχεται αντιμέτωπη με τις προκλήσεις της αγοράς. Η αναμονή για αποτελέσματα από το «Vision 2025» δημιουργεί ένα περιβάλλον αβεβαιότητας για τους επενδυτές.

Προκλήσεις για το 2025

Το 2025 προβλέπεται να είναι ακόμα μια δύσκολη χρονιά για τη HELLENiQ ENERGY, καθώς ο κλάδος διύλισης αναμένεται να επηρεαστεί από:

  • Ομαλοποίηση των περιθωρίων διύλισης: Με την ευρωπαϊκή αγορά να σταθεροποιείται στα $6/βαρέλι, οι επιδόσεις του κλάδου αναμένεται να παραμείνουν περιορισμένες.
  • Αυξημένος ανταγωνισμός: Οι εξαγωγές από διυλιστήρια της Μέσης Ανατολής αυξάνουν την πίεση στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις.
  • Επενδυτική δραστηριότητα: Οι αυξημένες δαπάνες για την υλοποίηση του «Vision 2025» επιβαρύνουν τις ταμειακές ροές, ενώ η πληρωμή φόρων αλληλεγγύης στο πρώτο τρίμηνο του 2025 προσθέτει περαιτέρω πίεση.

Οι εκτιμήσεις της αγοράς δείχνουν ότι η HELLENiQ ENERGY θα πρέπει να επικεντρωθεί στην αποτελεσματική διαχείριση του κόστους και την επίτευξη των στρατηγικών της στόχων για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις. 

ΠΗΓΗ:www.mikrometoxos.gr

Motor Oil & Βαρδινογιάννειο Ίδρυμα: Δωρεά νέων μονάδων αφαλάτωσης στην Κορινθία

Νέες μονάδες αφαλάτωσης εγκαταστάθηκαν στις δημοτικές κοινότητες Αγίων Θεοδώρων, Ισθμίας και Λουτρακίου του δήμου Λουτρακίου-Περαχώρας-Αγίων...