Τετάρτη, Ιανουαρίου 08, 2025

Σημαντικά χαμηλότερα αποτελέσματα αναμένει η Shell για το τελευταίο τρίμηνο του 2024

Σημαντικά χαμηλότερα αποτελέσματα από τις πωλήσεις πετρελαίου και φυσικού αερίου αναμένει η Shell το δ’ τρίμηνο υοθ 2024, περιορίζοντας τις προοπτικές της από την παραγωγή LNG.

Όπως μεταδίδει το Reuters, λίγο πριν την επίσημη ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του, ο βρετανικός όμιλος ανέφερε ότι θα προχωρήσει σε απομειώσεις 1,5 έως 3 δισ. δολαρίων, συμπεριλαμβανομένων 1,2 δισ. από τον κλάδο των ΑΠΕ.

Η Shell είχε δηλώσει τον περασμένο μήνα ότι αποσύρεται από νέες επενδύσεις σε offshore αιολικά, διαχωρίζοντας το τμήμα ηλεκτρικής ενέργειας.

Οι συναλλαγές στο τμήμα χημικών προϊόντων και προϊόντων πετρελαίου αναμενόταν επίσης να είναι σημαντικά χαμηλότερες σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, λόγω της χαμηλότερης εποχικής ζήτησης.

 ΠΗΓΗ:energypress.gr

Η KazMunayGas ανάμεσα στους υποψήφιους για το βουλγαρικό διϋλιστήριο της Lukoil

Η κρατική εταιρεία αερίου του Καζακστάν, KazMunayGas, είναι μεταξύ των υποψηφίων για την εξαγορά του διυλιστηρίου της ρωσικής Lukoil στη Βουλγαρία.

Η σχετική λίστα περιλαμβάνει αρκετά ονόματα, σύμφωνα με το Bloomberg, ενώ οι Καζάκοι σκοπεύουν να προχωρήσουν στην εξαγορά από κοινού με την Vitol. Το τίμημα της συναλλαγής αναμένεται να φτάσει κοντά στο 1 δισ. δολάρια.

Σημειώνεται ότι η KazMunayGas ήδη επεξεργάζεται αργό πετρέλαιο από το Καζακστάν στο διυλιστήριό της στη Ρουμανία.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

 

Τρίτη, Ιανουαρίου 07, 2025

Αλβανία: Ανακαλύφθηκε κοίτασμα φυσικού υδρογόνου (Eco News)

Μια πρόσφατη ανακάλυψη στην Αλβανία αναπτέρωσε τις ελπίδες για την περαιτέρω ανάπτυξη των προσπαθειών εκστρατείας για το φυσικό υδρογόνο ως βιώσιμο ενεργειακό πόρο.

Κάτω από το ορυχείο χρωμίου Bulqizë βρέθηκε μια πολύ μεγάλη πηγή σχεδόν καθαρού υδρογόνου που ανακαλύφθηκε από επιστήμονες. Η ανακάλυψη αυτή δημιουργεί προσδοκίες για το μέλλον, αλλά εγείρει και φόβους για τις περιβαλλοντικές της συνέπειες. Επίπλέον, η ανακάλυψη έρχεται σε μια κρίσιμη καμπή στην ιστορία της εξερεύνησης του φυσικού υδρογόνου, υπογραμμίζοντας και τις προκλήσεις που φέρνει.

Η ανακάλυψη

Σε ένα από τα ορυχεία χρωμίου στην Αλβανία, γνωστό για τα μεγάλα κοιτάσματα χρωμίου, οι ερευνητές κατέγραψαν την παρουσία αναβλύσιμου φυσικού υδρογόνου, με μια μεγάλη εκροή στον πυθμένα που συλλέγεται σε αυτήν την τοποθεσία. Οι ερευνητές διαπίστωσαν δραστηριότητα φυσαλίδων στη μικρή λίμνη ζεστού νερού περίπου 1 χιλιόμετρο κάτω από τη γη, την οποία και είπαν ότι ονόμασαν «τζακούζι».

Αξιοσημείωτο είναι ότι το υδρογόνο που απελευθερώνεται από το ορυχείο είναι περίπου 200 τόνοι κατ’ έτος, ενώ ταυτόχρονα η ροή είναι περίπου 1000 φορές μεγαλύτερη από παρόμοιες λεκάνες σε όλο τον κόσμο. Αυτή η ανακάλυψη έχει χαρακτηριστεί ως η «υψηλότερη φυσική μέτρηση ροής υδρογόνου μέχρι σήμερα».

Ο όγκος του υδρογόνου

Η συγκέντρωση όγκου του υδρογόνου είναι πάνω από 84% και σύμφωνα με τους ερευνητές θα μπορούσε να απελευθερώνει αυτό το υδρογόνο σε τέτοιες ποσότητες που θα επαρκούν για τουλάχιστον έξι χρόνια. Οι γεωλογικές κατασκευές που αναφέρονται ως οφιόλιθοι συνδέονται με αυτήν την εξαιρετική ροή μορίων υδρογόνου. Αυτό που αναμένεται είναι να περιέχουν υδρογόνο σε υπεραλκαλικά γεωχημικά περιβάλλοντα. Αυτή την στιγμή, η ερευνητική ομάδα αναφέρει ότι πρέπει να διεξαχθεί περισσότερη έρευνα σε αυτούς τους σχηματισμούς, ειδικά όσον αφορά την πιθανή ύπαρξη υδρογόνου σε τέτοια γεωχημικά περιβάλλοντα αλλού στον κόσμο.

Το υδρογόνο

Αυτή η ανακάλυψη μπορεί να επιφέρει σοβαρές αλλαγές στην κάλυψη ενεργειακών αναγκών σε παγκόσμιο επίπεδο. Το υδρογόνο είναι ένα καθαρό καύσιμο που μπορεί να μειώσει δραματικά τις εκπομπές ρύπων, αλλά παρέμεινε πολύ ακριβό και βιομηχανικά δύσκολο καύσιμο. Το εισαγόμενο φυσικό υδρογόνο, εάν εξορυχθεί βιώσιμα, μπορεί επίσης να προσφέρει μια εναλλακτική προσφορά χαμηλού κόστους.

Το υδρογόνο που ανακαλύφθηκε στο ορυχείο Bulqizë και σε άλλες παρόμοιες τοποθεσίες, μπορεί να είναι η αρχή για μια πιθανή αναδιαμόρφωση του ενεργειακού τοπίου σε περιοχές όπου τα αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου είναι πενιχρά. Φυσικά, το φυσικό υδρογόνο δεν είναι ανανεώσιμο όπως τα καύσιμα. Επιπλέον, η εξόρυξή του μπορεί να είναι επιζήμια για τα ήδη ευαίσθητα οικοσυστήματα που εξαρτώνται από αυτό.

Αντιδράσεις

Μερικοί ειδικοί διερωτώνται πόσο οικονομικό θα αποδεικνύονταν τελικά το φυσικό υδρογόνο. Τα αποθέματα του αναμένεται να περιέχουν 5.000 -50.000 τόνους υδρογόνου που έχουν παγιδευτεί κάτω από το ορυχείο Bulqizë, ποσό που είναι πολύ μικρό για σοβαρή εμπορική χρήση αλλά πολύ κατάλληλο για εφαρμογές μικρής κλίμακας, όπως η επιτόπια παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Η παραγωγή υδρογόνου θα γίνει πιθανώς πολύ αργά, καθιστώντας αδύνατη τη λειτουργία του ως μακροπρόθεσμη πηγή ενέργειας. Ορισμένες άλλες περιοχές όπως το Μάλι και η Νότια Αυστραλία εξετάζουν επίσης παρόμοιους πόρους, αν και η εμπορική βιωσιμότητά τους είναι ακόμη ασαφής.

Ωστόσο, η έρευνα θα προσανατολιστεί σε πιο βιώσιμες μεθόδους εξόρυξής τους με λιγότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις. 

ΠΗΓΗ:www.worldenergynews.gr

Reuters: 12 φορές πιο ακριβό το ρεύμα στην Ελλάδα τον Αύγουστο σε σχέση με τις σκανδιναβικές χώρες

 

Η τιμή χονδρικής του ηλεκτρικού ρεύματος στην Ελλάδα και την Ιταλία τον Αύγουστο ήταν 12 φορές υψηλότερη από ό,τι στις σκανδιναβικές χώρες, σημειώνει σε ρεπορτάζ του για την ενεργειακή κρίση στη χώρα μας το πρακτορείο Reuters.

Για την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα στη χονδρική αγορά ενέργειας και πώς αυτή «μεταφράζεται» στην οικιακή κατανάλωση κάνει λόγο το Reuters σε σχετικό ρεπορτάζ του δίνοντας έμφαση στο ενεργειακό «χάσμα» μεταξύ βόρειας και νοτιοανατολικής Ευρώπης. Το πρακτορείο παρουσιάζει δε, περιστατικά καθημερινότητας.

Για τον ιδιοκτήτη εστιατορίου στην Αθήνα, Χρήστο Καπετανάκη, το ενοίκιο ήταν πάντοτε υψηλό, αλλά τώρα αντιμετωπίζει αυτό που αποκαλεί «δεύτερο ενοίκιο», καθώς οι αυξανόμενοι λογαριασμοί ρεύματος μειώνουν τα κέρδη και τον αναγκάζουν να αυξήσει τις τιμές αναφέρει το Reuters.


Ο Καπετανάκης πληρώνει μεταξύ 3.000 και 3.800 ευρώ τον μήνα για ρεύμα, αύξηση 40% από τότε που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία το 2022 και προκάλεσε μια ευρωπαϊκή ενεργειακή κρίση. Η ηλεκτρική ενέργεια ανερχόταν στο 3% του μηνιαίου τζίρου και τώρα είναι περισσότερο στο 15%, είπε.

«Η συνεχής αύξηση των τιμών, ειδικά στον τουριστικό τομέα…θα οδηγήσει την Ελλάδα να γίνει λιγότερο ανταγωνιστική σε σύγκριση με άλλες μεσογειακές χώρες», επισήμανε στο πρακτορείο από το εστιατόριό του στην ιστορική γειτονιά της Πλάκας.

Η δύσκολη θέση του απηχεί την κατάσταση ολόκληρης της ευρωπαϊκής ηπείρου από τότε που ο πόλεμος της Ουκρανίας διέκοψε τις προμήθειες φυσικού αερίου από τον ρωσικό αγωγό στην Ευρώπη και ανάγκασε χώρες όπως η Ελλάδα να αναζητήσουν πιο ακριβές εναλλακτικές λύσεις.

Αλλά η νοτιοανατολική Ευρώπη έχει αισθανθεί τον αντίκτυπο πολύ περισσότερο από τη βορειοδυτική. Οι αναλυτές λένε ότι αυτή η κατάσταση μόνο θα χειροτερέψει καθώς πλησιάζει ο χειμώνας, και θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομική ανάπτυξη.

Η τιμή χονδρικής για την ενέργεια στην Ελλάδα και την Ιταλία τον Αύγουστο ήταν 12 φορές υψηλότερη από ό,τι στις σκανδιναβικές χώρες, αλλά ήταν πολύ υψηλότερη και από άλλες χώρες της Νότιας Ευρώπης που είχαν ζεστό καιρό.

Στην Ελλάδα η υψηλότερη δαπάνη

Από το 2021, η Ελλάδα έχει ξοδέψει 11 δισεκατομμύρια ευρώ σε επιδοτήσεις ενέργειας για να προσπαθήσει να προστατεύσει τους πελάτες. Το 2022, η δαπάνη ανήλθε στο 5,3% του ΑΕΠ – μακράν το υψηλότερο ποσοστό στην ΕΕ και διπλάσιο από αυτό της δεύτερης Ιταλίας, σύμφωνα με την Enerdata που εδρεύει στη Γαλλία.

Παρά τις προσπάθειες της Αθήνας να προστατεύσει τους πολίτες από τις αυξήσεις του ενεργειακού κόστους, η κατάσταση έχει επιδεινώσει την κρίση κόστους ζωής στην Ελλάδα μετά την κρίση χρέους του 2009-18 που μείωσε τους μισθούς, τις συντάξεις και τις επενδύσεις στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και τις μεταφορές.

«Οι αυξημένες τιμές της ενέργειας και ο αρνητικός αντίκτυπος στο ΑΕΠ είναι ταυτολογία», δήλωσε ο Νίκος Μαγγίνας, ανώτερος οικονομολόγος στην Εθνική Τράπεζα της Ελλάδας.

«Οι αυξημένες τιμές έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην κατανάλωση των νοικοκυριών και στη δομή του κόστους για τις βιομηχανίες, τις αεροπορικές εταιρείες και τη ναυτιλία».

Μεγάλο μέρος του «κοντράστ» μεταξύ της νοτιοανατολικής Ευρώπης και των γειτόνων της οφείλεται στις επενδύσεις. Ενώ βορειοανατολικά υπάρχουν γραμμές ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου που επιτρέπουν την εύκολη μεταφορά ενέργειας μεταξύ των κρατών, καθώς και ένα ισχυρό μείγμα ανανεώσιμων πηγών, μεγάλο μέρος της νοτιοανατολικής Ευρώπης είναι κατακερματισμένο και απομονωμένο.

Η αποθήκευση ενέργειας, η οποία γίνεται ολοένα και πιο σημαντική στις βόρειες ευρωπαϊκές χώρες, είναι ανύπαρκτη σε περιοχές της νοτιοανατολικής πλευράς της Ευρώπης. Η Γερμανία διαθέτει 1.668 μεγαβάτ (MW) μεγάλης κλίμακας αποθηκευτικής ικανότητας, έναντι μηδενικής στην ηπειρωτική Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία από την LCP Delta, μια συμβουλευτική εταιρεία παροχής ενέργειας με έδρα το Εδιμβούργο.

«Η Νοτιοανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια στερούνται (ηλεκτρικής) διασύνδεσης. Όποτε υπάρχει έλλειψη ενέργειας και η παραγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι χαμηλή, δυσκολεύονται να εισαγάγουν τις απαραίτητες ποσότητες», δήλωσε ο Χένινγκ Γκλουστάιν, επικεφαλής ενέργειας, κλίματος και πόρων του Eurasia Group. 

Αντίθετα, η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στην Ισπανία έχει εκτοξευθεί στα ύψη την τελευταία δεκαετία, εν μέρει χάρη στη χρηματοδότηση της ΕΕ. Παρήγε σχεδόν το 60% της ηλεκτρικής της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, από 51% ένα χρόνο πριν.

«Αν δεν επενδύσετε, οι τιμές της ενέργειας θα παραμείνουν υψηλές», προειδοποίησε ο Γκλουστάιν.

«Πρέπει να γίνουν περισσότερα»

Το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας της Ευρώπης είναι από πολλές απόψεις μεγάλη επιτυχία. Το 2022, η Γαλλία αύξησε τις εισαγωγές από τη Γερμανία όταν η παραγωγή πυρηνικής ενέργειας μειώθηκε.

Όταν οι προμήθειες ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη μέσω της Ουκρανίας σταμάτησαν την περασμένη εβδομάδα, ο αντίκτυπος στις τιμές μειώθηκε επειδή το μπλοκ είχε βρει εναλλακτικές λύσεις.

Αλλά για κάποιους, πρέπει να γίνουν περισσότερα. Μετά την εκτίναξη των τιμών του ρεύματος στην Ελλάδα το περασμένο καλοκαίρι, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έγραψε επιστολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητώντας λύση στις «απαράδεκτες» διαφορές στο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας σε όλη την Ευρώπη.

Η Ελλάδα δεν είναι μόνη. Μεγάλο μέρος των Βαλκανίων βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στα ορυκτά καύσιμα και το περιφερειακό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας είναι αδύναμο. Τον περασμένο Ιούνιο, μια διακοπή ρεύματος έπληξε το Μαυροβούνιο, τη Βοσνία, την Αλβανία και την Κροατία όταν το δίκτυο υπερφορτώθηκε από τις ανάγκες κλιματισμού κατά τη διάρκεια ενός καύσωνα.

Το Κοσσυφοπέδιο, το οποίο παράγει περισσότερο από το 90% της ενέργειας του από άνθρακα, αγωνίζεται να καλύψει τη διαφορά με την υπόλοιπη Ευρώπη στην εγκατάσταση περισσότερων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Τον Δεκέμβριο, ξεκίνησε δημοπρασία για την εγκατάσταση αιολικής ισχύος 100 MW. Ωστόσο, η Παγκόσμια Τράπεζα εκτιμά ότι χρειάζεται 100 φορές μεγαλύτερη ισχύς – τουλάχιστον 10 γιγαβάτ νέας ισχύος – για να πετύχει τον στόχο της για εξάλειψη της χρήσης άνθρακα έως το 2050. Αυτή η μετάβαση εκτιμάται ότι θα κοστίσει στο Κοσσυφοπέδιο 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ, ένα τρομακτικό ποσό για τη μικρή οικονομία.


Χωρίς επαρκή διασυνοριακή ολοκλήρωση ή αποθήκευση, μερικές φορές υπάρχει υπερβολική ισχύς για μια αγορά, αναγκάζοντας τους παραγωγούς να περιορίσουν την προσφορά.

«Αν ο στόχος είναι πιο συγκεκριμένα η μείωση των τιμών, ο ευκολότερος τρόπος για να γίνει αυτό είναι να αυξηθεί η διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ή των πυρηνικών», δήλωσε ο Φάμπιαν Ρόνιγκεν, αναλυτής στην εταιρεία συμβούλων Rystad Energy.

Ενώ η Ελλάδα δεν έχει πυρηνικούς σταθμούς, ο Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης, γενικός γραμματέας του Υπουργείου Ενέργειας, είναι αισιόδοξος, σημειώνοντας ότι η παραγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αυξάνεται, δύο νέοι σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο πρόκειται να λειτουργήσουν φέτος και το σύστημα αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες θα κατασκευαστεί έως το 2028.

Τα σχέδια προβλέπουν επίσης την αναβάθμιση των συνδέσεων ηλεκτρικής ενέργειας με την Ιταλία, την Αλβανία και την Τουρκία έως το 2031 με κόστος περίπου 750 εκατομμύρια ευρώ.

«Οι τιμές χονδρικής θα πέσουν σταδιακά… και αυτό σίγουρα θα μετακυλιστεί στους καταναλωτές κάποια στιγμή», δήλωσε ο Αϊβαλιώτης στο Reuters.

Οι Έλληνες οικιακοί καταναλωτές δεν πείθονται. Ο Ταξιάρχης Φέκας, που ζει σε προάστιο της Αθήνας, παλεύει να πληρώσει τα δίδακτρα και τα επιδόματα για τα τρία παιδιά του, επειδή οι λογαριασμοί ρεύματος είναι τόσο υψηλοί.

Προτρέπει τα παιδιά του να μειώσουν τη χρήση του φορητού υπολογιστή και του tablet για εξοικονόμηση ενέργειας – δύσκολο αίτημα για μικρά παιδιά που είναι κολλημένα στις συσκευές τους.

«Είμαστε στα πρόθυρα να γίνουμε μια οικονομικά ταλαιπωρημένη οικογένεια», είπε. «Η κυβέρνηση χρειάζεται να δώσει προσοχή».

Στη Βουλγαρία για καύσιμα σπεύδουν οι Έλληνες οδηγοί

Στην Βουλγαρία η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται στο 1,28 ευρώ το λίτρο, την ίδια ώρα που στην χώρα μας η τιμή αγγίζει "θεό"

Από την 1η Ιανουαρίου 2025, τα σύνορα Ελλάδας-Βουλγαρίας έχουν αλλάξει, καθώς η Βουλγαρία και η Ρουμανία εντάχθηκαν επίσημα στη ζώνη Σένγκεν.

Η διέλευση πλέον γίνεται χωρίς κανέναν έλεγχο ή καθυστέρηση, κάτι που έχει προκαλέσει ενθουσιασμό, ιδιαίτερα στους οδηγούς και τους επιβάτες, ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γεμίσει με φωτογραφίες και σχόλια για τη νέα πραγματικότητα.

Στον μεγαλύτερο συνοριακό σταθμό του Προμαχώνα, τα κουβούκλια και τα κτήρια των τελωνείων παραμένουν έρημα, ενώ οι μπάρες στις δύο πλευρές είναι μόνιμα σηκωμένες.

Μάλιστα πολλοί οδηγοί εκμεταλλεύονται την απρόσκοπτη διέλευση για να επισκεφθούν πρατήρια καυσίμων στη Βουλγαρία, όπου οι τιμές είναι πολύ χαμηλότερες.

Συγκεκριμένα, η τιμή της αμόλυβδης των 95 οκτανίων στη Βουλγαρία είναι περίπου στο 1,28 το λίτρο, την ίδια ώρα που στην Ελλάδα κυμαίνεται στο 1,80 ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα δεδομένα από το EU Oil Bulletin, η τιμή της βενζίνης στη Βουλγαρία στις 30 Δεκεμβρίου 2024 ανήλθε στα 2.50 BGN (1.28 ευρώ) ανά λίτρο, ενώ η αντίστοιχη τιμή του πετρελαίου είναι εξίσου ελκυστική. 

ΠΗΓΗ:energypress.gr

Κυριακή, Ιανουαρίου 05, 2025

Μυστήριο με τις ανακοινώσεις της ExxonMobil για τις γεωτρήσεις έως το 2030 – Εξαφάνισε Ελλάδα και Κύπρο για χάρη της Τουρκίας;

 


Η ExxonMobil έχει ανακοινώσει σχέδια για ερευνητικές γεωτρήσεις σε διάφορες περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου, με στόχο την αξιολόγηση και εκμετάλλευση πιθανών κοιτασμάτων φυσικού αερίου.

Σε συνεργασία μάλιστα με την HELLENiQ ENERGY, έχει προχωρήσει σε σεισμικές έρευνες νοτιοδυτικά της Κρήτης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία έχει μισθώσει γεωτρύπανο για να πραγματοποιήσει ερευνητικές γεωτρήσεις το διάστημα 2024-2026 σε δύο περιοχές στην Κύπρο και σε τρεις στην Αίγυπτο.

Στόχος είναι μέσα σε αυτό το διάστημα να έχει ολοκληρωθεί η απαραίτητη αδειοδότηση για να γίνει η γεώτρηση και στην Ελλάδα.

Την ίδια ώρα, η κοινοπραξία ExxonMobil-Qatar Energy προγραμματίζει δύο νέες γεωτρήσεις στα τεμάχια 5 και 10 της Κυπριακής ΑΟΖ, με στόχο την αναζήτηση νέων πόρων φυσικού αερίου. Η πρώτη γεώτρηση, στον στόχο “Ηλέκτρα” στο τεμάχιο 5, αναμένεται να ξεκινήσει στα μέσα Ιανουαρίου 2025 ενώ η δεύτερη γεώτρηση στο τεμάχιο 10 θα ακολουθήσει.

Η ExxonMobil έχει επεκτείνει τη συνεργασία της με την QatarEnergy, συμμετέχοντας με 40% στα τεμάχια “Masry” και “Cairo” της Αιγύπτου.

Πριν από λίγες μέρες όμως, η ExxonMobil παρουσίασε το σχέδιο εταιρικής στρατηγικής της για το 2030, με στόχο την ενίσχυση της παραγωγής και της κερδοφορίας, καθώς και τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Η εταιρεία προγραμματίζει επενδύσεις 27-29 δισ., χωρίς όμως να υπάρχουν συγκεκριμένες ανακοινώσεις ή σχέδια της ExxonMobil για την Ελλάδα στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου για το 2030.

Ωστόσο, να σημειωθεί ότι η εταιρεία διατηρεί ενεργό ενδιαφέρον για την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, και ιδιαίτερα για τις έρευνες και γεωτρήσεις φυσικού αερίου στην Κύπρο και την Ελλάδα, μέσω των συνεργασιών της με την HELLENiQ ENERGY (πρώην ΕΛΠΕ) και άλλες εταιρείες.

Η εταιρεία εξακολουθεί να επενδύει σε σεισμικές έρευνες και να εξετάζει την πιθανότητα ανάπτυξης κοιτασμάτων φυσικού αερίου σε περιοχές όπως η Κρήτη και άλλες περιοχές της Ελληνικής ΑΟΖ, με τα σχέδια αυτά να συνεχίζουν να εξελίσσονται τα επόμενα χρόνια.

Ενδεχομένως, η ExxonMobil να κάνει ανακοινώσεις για την Ελλάδα ή να περιλαμβάνει τη χώρα στις μελλοντικές της στρατηγικές, αλλά προς το παρόν δεν υπάρχουν ειδικές πληροφορίες στο στρατηγικό σχέδιο της εταιρείας για το 2030 που να αφορούν άμεσα τη χώρα.

Η Exxon Mobil Corporation είναι μια αμερικανική πολυεθνική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου, με έδρα το Spring του Τέξας, κοντά στο Χιούστον. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1999 από τη συγχώνευση των Exxon Corporation και Mobil Corporation, οι οποίες ήταν οι διάδοχοι της Standard Oil Company του Τζον Ντ. Ροκφέλερ.

ΠΗΓΗ:GeoStratigika.gr

Σάββατο, Ιανουαρίου 04, 2025

Ελληνικά διυλιστήρια: Ρίχνουν άλλα 4 δισ. ευρώ για «πράσινες» δραστηριότητες

 

Τα ελληνικά διυλιστήρια, για την ακρίβεια οι όμιλοι HELLENiQ ENERGY και Motor Oil ολοκλήρωσαν τον πρώτο κύκλο των στρατηγικών τους σχεδίων για τον ενεργειακό και ψηφιακό μετασχηματισμό τους.

Tα ελληνικά διυλιστήρια διέθεσαν τα τελευταία περίπου τρία χρόνια από 2 δισ. ευρώ, αντίστοιχα, επιδιώκοντας να προσαρμοστούν κυρίως στους στόχους και τις απαιτήσεις της πράσινης μετάβαση

Ελληνικά διυλιστήρια: Επενδύουν άλλα 4 δισ. έως το 2030

Οι διοικήσεις των ενεργειακών ομίλων που διαθέτουν τα ελληνικά διυλιστήρια προχωρούν και στην επόμενη φάση του μετασχηματισμού.

Ετοιμάζουν να επενδύσουν ο κάθε όμιλος από 2 δισ. ευρώ προκειμένου να πετύχουν τους στόχους που έχουν θέσεις ως προς τη μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων αλλά και για να προσαρμόσουν τα διυλιστήρια στην παραγωγή καθαρών καυσίμων.

Φυσικά, τα ελληνικά διυλιστήρια διεισδύουν δυναμικά και στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας αλλά και στην παραγωγή υδρογόνου και συνθετικών καυσίμων.

Ελληνικά διυλιστήρια: Η επόμενη ημέρα για την HELLENiQ ENERGY μετά το «Vision 2025»

Ο όμιλος HELLENiQ ENERGY, που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιο του δύο από τα ελληνικά διυλιστήρια πέτυχε τους στόχους που είχε θέσει με το «Vision 2025», έχοντας επενδύσει για την ενεργειακή μετάβαση αλλά και για τον εταιρικό μετασχηματισμό.

Πλέον έχει καθετοποιήσει πλήρως τις δραστηριότητες του πετυχαίνοντας τον αποκλειστικό έλεγχο της θυγατρικής του Elpedison και αποεπενδύοντας από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση της HELLENiQ ENERGY προχωρά σε νέες επενδύσεις ύψους 2 δισ. ευρώ μέχρι το 2030.

Οι κεντρικές κατευθύνσεις είναι:

  • Η πιο αποδοτική και πιο πράσινη παρουσία στην ενεργειακή αγορά.
  • Η ισορροπημένη μετάβαση σε ΑΠΕ.
  • Η βελτίωση των λειτουργικών επιδόσεων σε όλες τις παραδοσιακές δραστηριότητες.
  • Η νέα δυναμική ανάπτυξης στο εξωτερικό.
  • Η περαιτέρω βελτίωση της εταιρικής διακυβέρνησης, με γνώμονα τη μεγιστοποίηση της αξίας σε επίπεδο Ομίλου.


Για τα δύο ελληνικά διυλιστήρια και τις ΑΠΕ επενδύσεις από την HELLENiQ ENERGY

Ο όμιλος από τα 2 δισ. ευρώ που ετοιμάζεται να επενδύσει έως το 2030, τα 500 εκατ. ευρώ σχεδιάζει να διαθέσει για την περαιτέρω ανάπτυξη στις ΑΠΕ.

Στοχεύει στη λειτουργία έργων ισχύος τουλάχιστον 1 GW μέχρι το 2026 και άνω των 2 GW έως το 2030.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από μόλις 28 MW το 2021, σήμερα διαθέτει 0,5 GW εγκατεστημένη ισχύ και διεθνές χαρτοφυλάκιο έργων σε ανάπτυξη άνω των 5,7 GW, σε 3 χώρες.

Πρόσφατα, ανακοίνωσε νέα εξαγορά φωτοβολταϊκών έργων ισχύος 110 MW στο Νομό Κοζάνης.

Καθαρά καύσιμα από την HELLENiQ ENERGY

Επιπλέον, ο όμιλος προωθεί την παραγωγή προϊόντων περιορισμένου αποτυπώματος και προηγμένων βιοκαυσίμων.

Εξετάζει, επίσης, την παραγωγή SAF (Sustainable Aviation Fuel), πράσινου υδρογόνου και συνθετικών καυσίμων και επεκτείνει την παραγωγική δυναμικότητα του εργοστασίου παραγωγής πολυπροπυλενίου κατά 60 χιλ. τόνους ετησίως.

Motor Oil: Το στοίχημα των πράσινων EBITDA

Ο όμιλος της Motor Oil επίσης σχεδιάζει να επενδύσει άλλα 2 δισ. ευρώ μέχρι το 2030 για το πρασίνισμα των δραστηριοτήτων του.

Διαθέτει το ένα από τα δύο ελληνικά διυλιστήρια, το οποίο και εκσυγχρονίζει και μετασχηματίζει ώστε να περιορίσει το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα.

Στα δύο χρόνια από τότε που παρουσίασε το στρατηγικό σχέδιο έχει επενδύσει 1,8 δισ. ευρώ.

Ο μεγάλος στόχος που έχει θέσει η διοίκηση της Motor Oil είναι το 40% των EBITDA που θα εισπράττει το 2030 να προέρχεται από τις «πράσινες» δραστηριότητες του ομίλου.

Η MORE Energy

Αιχμή του δόρατος των «πράσινων» επενδύσεων είναι η MORE Energy, η εταιρεία που δραστηριοποιείται στις ΑΠΕ, την αποθήκευση και τη διαχείριση ενέργειας.

Ο στόχος είναι από τα 839 MW και τα 135 εκατ. ευρώ σε EBITDA να ανέλθει στα 2 GW το 2030 με EBITDA τα 250 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα της MORE Energy το 2030 αναμένονται σε 350 εκατ. ευρώ

Κοντά στη MORE Energy βρίσκονται και οι άλλες δραστηριότητες της Motor Oil στην ηλεκτρική ενέργεια.

Η nrg διαθέτει 235.000 πελάτες (2,5 TWh), ενώ η incharge που δραστηριοποιείται στην ηλεκτροκίνηση στοχεύει σε 4.000 φορτιστές το 2030 από 1.550 σήμερα.

Η Μotor Oil και η κυκλική οικονομία

Οι δραστηριότητες της Motor Oil στην κυκλική οικονομία ήδη αποδίδουν καρπούς.

Οι θυγατρικές της Thalis, LPC και «Πράσινο Λάδι» θα δώσουν το 2024 έσοδα 220 εκατ. ευρώ και EBITDA 25 εκατ. ευρώ

Η ΗΛΕΚΤΩΡ για το πρώτο εξάμηνο παρουσίασε 100 εκατ. ευρώ έσοδα και EBITDA 19 εκατ. ευρώ.

Οι προοπτικές της εταιρείας στη διαχείριση αποβλήτων είναι ευοίωνες. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των έργων ανέρχεται στα 110 εκατ. ευρώ, ενώ στον τομέα ανοίγεται μία αγορά 5 δισ. ευρώ στα στερεά απόβλητα.

Σε πλήρη ανάπτυξη είναι επίσης και τα projects του υδρογόνου σε συνδυασμό με την αποθήκευση CO2. Το υδρογόνο χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος προορίζεται για τις μεταφορές, τα δίκτυα φυσικού αερίου, τη ναυτιλία και τη βιομηχανία.

Αντίστοιχη εξέλιξη υπάρχει και από τη δραστηριότητα στα e-fuels (συνθετικά καύσιμα) που προορίζονται για τις αεροπορικές μεταφορές, τη ναυτιλία και τη χημική βιομηχανία. 

ΠΗΓΗ:ot.gr

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ 20/08/25

 ΠΗΓΗ: pseep.gr