Πέμπτη, Ιανουαρίου 09, 2025

Το αργότερο σε ένα μήνα θα εγκριθεί από την κυπριακή κυβέρνηση το σχέδιο της Chevron για το Αφροδίτη

 

Το αργότερο σε ένα μήνα η Κυπριακή Δημοκρατία θα έχει δώσει την "συναίνεση της" στο Σχέδιο Ανάπτυξης και Παραγωγής του κοιτάσματος «Αφροδίτη» που έχει υποβάλει η Chevron, όπως πληροφορείται το ΚΥΠΕ.

Αυτή την περίοδο, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, γίνονται «οι τελευταίες νομικές τοποθετήσεις και πινελιές» πάνω στο σχέδιο που έχει υποβάλει ο αμερικανικός ενεργειακός κολοσσός και το οποίο φαίνεται να είναι «προς την ορθή κατεύθυνση».

Το Σχέδιο περιλαμβάνει πλωτή μονάδα παραγωγής, αγωγό πιο κοντινό προς την Αίγυπτο από τον αγωγό που υπέδειξε στο παρελθόν η αμερικανική εταιρεία και ένα σημείο προσαιγιάλωσης στο οποίο υπάρχουν υποδομές φυσικού αερίου στην Αίγυπτο.

Συγκεκριμένα, όπως πληροφορείται το ΚΥΠΕ, η προσαιγιάλωση προδιαγράφεται να είναι ανατολικά της Αιγύπτου, στο Πορτ Σάιντ, ενώ προηγούμενος με την τελευταία προσφορά της εταιρείας η προσαιγιάλωση θα κατευθυνόταν πιο δυτικά στην Αίγυπτο και άρα πιο μακριά από το "Αφροδίτη".

Με αυτή την αλλαγή, σύμφωνα με τις πληροφορίες, μειώνεται το κόστος και ο χρόνος υλοποίησης του έργου και παράλληλα παραμένει επί του «Αφροδίτη» και η πλωτή μονάδα παραγωγής που επιδίωκε η Κυπριακή Δημοκρατία.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

Οι business Κοπελούζου και Helleniq Energy στην Αίγυπτο

 

Τα επόμενα βήματα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Gregy και η πορεία της υφιστάμενης συνεργασίας για την προμήθεια αιγυπτιακού αργού ήταν ανάμεσα στα θέματα που συζήτησαν αντίστοιχα οι όμιλοι Κοπελούζου και Helleniq Energy στο περιθώριο του φόρουμ, που «έτρεξε» παράλληλα με την τριμερή Ελλάδας-Αιγύπτου-Κύπρου στο Κάιρο.

Ταυτόχρονα με το σαφές στρατηγικό αποτύπωμα της συνάντησης των τριών ηγετών και το μήνυμα προς τις επιδιώξεις της Άγκυρας στις συριακές εξελίξεις, η τριμερής του Καΐρου, πέρα από το ευρύτερο ενεργειακό, είχε και ένα σαφές επιχειρηματικό στίγμα για τις ελληνικές εταιρείες που συμμετείχαν στο παράλληλο φόρουμ.

Στο μεν κεφάλαιο της διασύνδεσης των 954 χλμ., οι επαφές αφορούσαν μεταξύ άλλων την εξεύρεση εκτάσεων με υψηλό αιολικό δυναμικό στη Β. Αίγυπτο και φυσικά τη μετοχική συμμετοχή του Καΐρου στο έργο, δηλαδή τη δρομολόγηση όσων συμφωνήθηκαν τον περασμένο Οκτώβριο μεταξύ του Θ. Σκυλακάκη και του ομολόγου του Dr. Mahmoud Esmat.

Στη δε περίπτωση της Helleniq Energy, ο ελληνικός όμιλος έχει συνάψει προ διετίας με την κρατική εταιρεία πετρελαίου της χώρας EGPC μια σημαντική συμφωνία για την προμήθεια αιγυπτιακού αργού, στο περιθώριο ενός άλλου ενεργειακού φόρουμ, του EGYPS.

Τα 8-10 εκατ. βαρέλια αιγυπτιακού αργού

Εκτοτε, ο όμιλος προμηθεύεται περίπου 8-10 εκατομμύρια βαρέλια αιγυπτιακού πετρελαίου τον χρόνο. Ως ποσότητα αντιστοιχεί στο περίπου 10% των συνολικών ετήσιων αναγκών του, που ανέρχονται στα 100-110 εκατ. βαρέλια.

Εχοντας μια πολύ σταθερή σχέση προμήθειας αργού με την Αίγυπτο, που αποτελεί μια από τις στενά συνεργαζόμενες χώρες, η Helleniq Energy, χωρίς να είναι γνωστό αν υπάρχουν σκέψεις για επέκταση της συμφωνίας, συμμετείχε στο χθεσινό φόρουμ, που ως τέτοιο προσφέρεται πάντα για διεύρυνση επιχειρηματικών συνεργασιών.

Αν και το βάρος του ομίλου πέφτει καθαρά πλέον στις πράσινες επενδύσεις, εντούτοις η μεγαλύτερη δραστηριότητά του εξακολουθεί να είναι τα πετρελαιοειδή, επομένως η διασφάλιση εναλλακτικών πηγών προμήθειας αργού, ιδιαίτερα σε μια τόσο ευμετάβλητη αγορά, αποτελεί πάντα μια βασική του προτεραιότητα.

Σημειωτέον πάντως ότι και το 2023, όταν είχε συνάψει τη συμφωνία με την κρατική EGPC, είχε κάνει σαφές ότι οι επαφές επί αιγυπτιακού εδάφους, πέραν των πετρελαιοειδών και των υπηρεσιών engineering, αφορούν και τον τομέα των ΑΠΕ.

Οι συζητήσεις για μετοχική συμμετοχή

Επιστρέφοντας στο κεφάλαιο του καλωδίου, τα ανοικτά θέματα που συζητήθηκαν κατά τις επαφές στο Κάιρο είναι κατ' αρχάς η απόφαση συμμετοχής της αιγυπτιακής πλευράς στο Gregy, δηλαδή να μπει ως μέτοχος ο αιγυπτιακός Διαχειριστής του Συστήματος Μεταφοράς (EETC), όπως ακριβώς είχε συμφωνηθεί τον Οκτώβρη.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι συζητήσεις με τον EETC προχωρούν, χωρίς ακόμη να έχουν καταλήξει. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το θέμα θα συζητηθεί ξανά σε κυβερνητικό επίπεδο και τον Φεβρουάριο, όταν θα βρεθεί εκ νέου στο Κάιρο ο υπ. ΠΕΝ Θ. Σκυλακάκης. Εκεί ίσως να υπάρξει επιτάχυνση των εξελίξεων. Κρίνοντας από το προ διετίας μνημόνιο κατανόησης, η πρόθεση των μερών προέβλεπε μια μετοχική σύνθεση του έργου με ποσοστό 33,3% έκαστος, για τις EETC, Elica (όμιλος Κοπελούζου) και ΑΔΜΗΕ.

Είναι προφανές ότι η μετοχική είσοδος της Αιγύπτου στο έργο, που διατηρεί μια σταθερή στρατηγική σχέση με την Ελλάδα στην Αν. Μεσόγειο, όπως έδειξε και η χθεσινή τριμερής, όχι μόνο θα αναβαθμίσει το γεωπολιτικό του στίγμα αλλά και θα στείλει μηνύματα τόσο στο επενδυτικό κοινό όσο και για τη χρηματοδότηση του project.

Εκτάσεις κοντά στα παράλια

Το άλλο θέμα συζήτησης αφορούσε τις «προδιαγραφές» των εκτάσεων όπου θα αναπτυχθούν κατ' αρχάς τα αιολικά που θα τροφοδοτήσουν το καλώδιο. 

Σε μια εποχή που η ζήτηση διεθνώς αφορά πράσινα φορτία βάσης (green base load) που να δουλεύουν σε 24ωρη βάση, δηλαδή να δίνουν φθηνή ενέργεια και τα βράδια, απαραίτητη για τις εξαγωγές, έπειτα και από απαίτηση της ελληνικής κυβέρνησης έχει συμφωνηθεί η μερίδα του λέοντος από τα έργα ΑΠΕ συνολικής ισχύος 9,5 GW που θα αναπτυχθούν επί αιγυπτιακού εδάφους να είναι αιολικά. Δηλαδή από τη συνολική παραγόμενη πράσινη ενέργεια που προβλέπεται να εξάγει η Αίγυπτος προς την Ελλάδα, η αναλογία στο μείγμα να είναι 75% αιολικά και μόνο 25% φωτοβολταϊκά.

Στη χώρα υπολογίζεται ότι υπάρχουν 40.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα κατάλληλων εκτάσεων στην έρημο καθώς και στην περιοχή του Σουέζ, υψηλού αιολικού δυναμικού και με ταχύτητες ανέμου 10 και 11 μέτρα το δευτερόλεπτο. Τέτοια σημεία υπάρχουν άφθονα στη Νότια και τη ΝΔ Αίγυπτο, αλλά προφανώς δεν θα επιλεγούν αυτά.

Αναζητείται η χρυσή τομή ώστε να βρεθούν περιοχές με καλό αιολικό δυναμικό, αλλά με εγγύτητα στο σημείο προσαιγιάλωσης του καλωδίου. Σε αυτό το φόντο ο όμιλος Κοπελούζου συνεχίζει να «σκανάρει» εκτάσεις κοντά στα παράλια της Β. Αιγύπτου.

Τα παραπάνω πρέπει να κλείσουν το συντομότερο δυνατό, μαζί φυσικά με τη σύναψη διμερών συμβολαίων με ευρωπαϊκές βιομηχανίες που θα καταναλώνουν την ενέργεια. Το ίδιο και η ανάθεση των βασικών μελετών που θα οριστικοποιήσουν την όδευση του υποθαλάσσιου καλωδίου, με την προθεσμία κατάθεσης των προσφορών από τους υποψήφιους μελετητές να έχει πάρει παράταση για τα τέλη Γενάρη.

Το στίγμα της τριμερούς και η Τουρκία

Αλλά πέραν των ενεργειακών επαφών σε επιχειρηματικό και κυβερνητικό επίπεδο, η τριμερής του Καΐρου είχε ένα σαφές γεωπολιτικό στίγμα.

Σε μια ταραγμένη περίοδο ανακατατάξεων και αναζήτησης νέων ισορροπιών στην Αν. Μεσόγειο, τρεις χώρες της περιοχής, η μεγαλύτερη αραβική και δύο χώρες-μέλη της Ε.Ε. εξέφρασαν μια καθαρή θέση απέναντι στα σχέδια της Άγκυρας για την παράνομη οριοθέτηση μέσω ενός Τουρκοσυριακού Μνημονίου, στα πρότυπα του Τουρκολυβικού.

Στο Κοινό Ανακοινωθέν της τριμερούς αναφέρεται ρητά ότι οι οριοθετήσεις πρέπει να γίνονται βάσει του Δικαίου της Θάλασσας και χωρίς να παραβιάζονται κυριαρχικά δικαιώματα τρίτων κρατών. 

Η αναφορά δεν είναι προφανώς τυχαία, σε μια συγκυρία που η Άγκυρα επιχειρεί να εκμεταλλευτεί τη ρευστή κατάσταση στη Δαμασκό για να επιβάλει τετελεσμένα σε βάρος μάλιστα ενός κράτους-μέλους της Ε.Ε., όπως η Κύπρος, μέσω της «συμφωνίας οριοθέτησης» ΑΟΖ με το «επαναστατικό» καθεστώς στη Δαμασκό.

Σημειωτέον ότι και οι τρεις χώρες έχουν συνάψει συμφωνίες οριοθέτησης -η Αίγυπτος με την Κύπρο αλλά και με την Ελλάδα- με πλήρη σεβασμό στο Δίκαιο της Θάλασσας, δημιουργώντας έτσι ένα διαπραγματευτικό κεκτημένο για μελλοντικές οριοθετήσεις στην περιοχή.

Τα παραπάνω δεν θα πρέπει να ιδωθούν απομονωμένα από άλλες κινήσεις που γίνονται στο προσκήνιο. Τέτοια είναι η σημερινή επίσκεψη του Ισραηλινού προέδρου Ισαάκ Χέρτζογκ στη Λευκωσία, που δεν ήταν προγραμματισμένη.

Η ανησυχία του Τελ Αβίβ για τις εξελίξεις στη Συρία και κυρίως για τις επιδιώξεις της Τουρκίας στην περιοχή είναι δεδομένη, ενώ έκθεση της ισραηλινής Επιτροπής Nagel που έγινε γνωστή τη Δευτέρα μιλά ακόμη και για το σενάριο προετοιμασίας της χώρας για μια άμεση αντιπαράθεση με την Αγκυρα.

ΠΗΓΗ:www.euro2day.gr

Αναμένει αύξηση παραγωγής φυσικού αερίου-πετρελαίου το 2025 η Morningstar DBRS

 

Συγκεκριμένα, ο τομέας αναμένεται ότι θα δώσει προτεραιότητα στην ανάπτυξη φυσικού αερίου για να καλύψει την επιπλέον ζήτηση που προκύπτει από τις εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου και από τις ανάγκες των κέντρων δεδομένων Τεχνητής Νοημοσύνης.

Ένα ευνοϊκό πολιτικό κλίμα με υπόσχεση για χαμηλότερο ρυθμιστικό φορτίο θα μπορούσε να επιταχύνει την ανάπτυξη στον τομέα, προσθέτει ο DBRS. Σημειώνει, ωστόσο, ότι, παρά την άμβλυνση των ανησυχιών σχετικά με τους στόχους ESG, εξαιτίας της αλλαγής στο πολιτικό σκηνικό, ο τομέας θα συνεχίσει να επενδύει σε οικονομικές, χαμηλών εκπομπών ευκαιρίες όπως η τεχνολογία για αξιοποίηση και αποθήκευση του διοξειδίου του άνθρακα και οι ΑΠΕ.

Οι συνολικές πιστοληπτικές αξιολογήσεις στον τομέα αναμένεται να παραμείνουν σταθερές. «Αναμένουμε οι πιστοληπτικές αξιολογήσεις στον τομέα θα παραμείνουν σχετικά σταθερές το 2025 και οποιεσδήποτε αλλαγές στις αξιολογήσεις να καθοδηγούνται κυρίως από εταιρικούς παράγοντες, παρά από ζητήματα που αφορούν τον ίδιο τον τομέα», δήλωσε ο Ravikanth Rai, Ανώτερος Αντιπρόεδρος.

Η BP θα αυξήσει την παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου από το μεγαλύτερο κοίτασμα της Ινδίας

 

Στο πλαίσιο δεκαετούς σύμβασης, η BP έχει δεσμευτεί να αυξήσει κατά 44% την παραγωγή πετρελαίου και κατά 89% την παραγωγή φυσικού αερίου από το μεγαλύτερο κοίτασμα της Ινδίας, σύμφωνα με την ONGC.

Η Ινδία, ο τρίτος μεγαλύτερος εισαγωγέας και καταναλωτής πετρελαίου στον κόσμο, στοχεύει στην ταχεία αύξηση της παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου, η οποία παραμένει στάσιμη εδώ και χρόνια.


Η BP, που επιλέχθηκε από την ONGC ως πάροχος υπηρεσιών για την επέκταση της παραγωγής, εκτιμά αύξηση στους 65,41 εκατ τόνους για το αργό και στα 112,63 bcm για το φυσικό αέριο.

Η αύξηση της παραγωγής αναμένεται να ξεκινήσει την 1η Απριλίου, με προοπτική για ολοκλήρωση το 2027-2028.

Ρωσία: Πυρκαγιά εξακολουθεί να μαίνεται σε αποθήκη πετρελαίου 24 ώρες μετά την ουκρανική επίθεση

 

Ρώσοι πυροσβέστες εξακολουθούν σήμερα να μάχονται για την κατάσβεση πυρκαγιάς που φέρεται να ξέσπασε σε αποθήκη πετρελαίου που βρίσκεται κοντά σε μια αεροπορική βάση στρατηγικών βομβαρδιστικών αεροπλάνων στην περιοχή του Βόλγα, περισσότερες από 24 ώρες έπειτα από ουκρανική επίθεση με μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα.

"Χρειάζεται κάποιος χρόνος προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία κατάσβεσης. Η κατάσταση είναι υπό έλεγχο", δήλωσε ο περιφερειακός κυβερνήτης Ρόμαν Μπουσάργκιν σε ανάρτηση στην εφαρμογή Telegram.

Κατάσταση εκτάκτου ανάγκης έχει κηρυχθεί στην Ένγκελς, μια πόλη 200.000 κατοίκων που βρίσκεται περίπου 730 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά της Μόσχας, μετά την επέκταση της πυρκαγιάς και δύο πυροσβέστες έχασαν τη ζωή τους στην προσπάθεια κατάσβεσης.

Ο Μπουσάργκιν δήλωσε πως η φωτιά ξέσπασε σε μια βιομηχανική εγκατάσταση, την οποία δεν ανέφερε ονομαστικά, έπειτα από μαζική επίθεση με μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα. Ο ουκρανικός στρατός δήλωσε χθες, Τετάρτη, πως προκάλεσε πυρκαγιά σε αποθήκη πετρελαίου που τροφοδοτεί μια αεροπορική βάση για τα ρωσικά βομβαρδιστικά αεροπλάνα που αποτελούν τμήμα των πυρηνικών δυνάμεων της Ρωσίας.

Η πόλη Ένγκελς απέχει εκατοντάδες χιλιόμετρα από την Ουκρανία. Τον Δεκέμβριο του 2022, τρία μέλη του προσωπικού της ρωσικής Πολεμικής Αεροπορίας σκοτώθηκαν όταν ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος καταρρίφθηκε εκεί.

Ρωσικά ειδησεογραφικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν επίσης πως η φωτιά μαίνεται σε μια εγκατάσταση πετρελαίου. Βίντεο και φωτογραφίες που αναρτήθηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δείχνουν μια μεγάλη φωτιά από την οποία υψώνονται πυκνά σύννεφα καπνού στον νυχτερινό ουρανό.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

Green Tank: Σε πορεία απανθρακοποίησης η ελληνική βιομηχανία

 

Μετά από χρόνια στασιμότητας οι δύο πιο ρυπογόνοι κλάδοι της ελληνικής βιομηχανίας (παραγωγή τσιμέντου και διυλιστήρια) στοχεύουν σε μείωση του ανθρακικού τους αποτυπώματος, σε ευθυγράμμιση με το ΕΣΕΚ και τις προτεραιότητες της ΕΕ, παρά τις ανησυχίες που εκφράζουν για την ανταγωνιστικότητά τους. 

Ακολουθώντας τη σημαντική πρόοδο που έχει επιτευχθεί στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής, η απανθρακοποίηση της βιομηχανίας αποτελεί κεντρικό ζητούμενο στην επόμενη φάση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Ήδη τα τελευταία χρόνια, με σειρά νομοθετικών πρωτοβουλιών όπως το αναθεωρημένο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ), ο Μηχανισμός Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα (ΜΣΠΑ) καθώς και το Βιομηχανικό Σχέδιο της Πράσινης Συμφωνίας, η ΕΕ επιχειρεί να αντιμετωπίσει το σχεδόν στάσιμο ανθρακικό αποτύπωμα των βιομηχανιών της. Την ίδια στιγμή, η λεπτή ισορροπία ανάμεσα στην απανθρακοποίηση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας και τη διαφύλαξη της ανταγωνιστικότητάς της έχει αναδειχθεί σε προτεραιότητα στον νέο θεσμικό κύκλο της ΕΕ.

Υπό το πρίσμα αυτών των εξελίξεων, η έκθεση με τίτλο «Απανθρακοποίηση της ελληνικής βιομηχανίας: Σχέδια, προκλήσεις και προοπτικές» επιχειρεί να διερευνήσει την υφιστάμενη κατάσταση, τον σχεδιασμό των βιομηχανιών και της Πολιτείας αλλά και τις αντιλήψεις των εμπλεκόμενων φορέων που θα καθορίσουν το μέλλον της απανθρακοποίησης της ελληνικής βιομηχανίας. Η ανάλυση εστιάζει στους δύο πιο ρυπογόνους κλάδους, της παραγωγής τσιμέντου και της διύλισης πετρελαίου, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν πάνω από το 80% των συνολικών βιομηχανικών εκπομπών την τελευταία δεκαετία. Παράλληλα, σε συνεργασία με εταιρεία κοινωνικών ερευνών, η έκθεση καταγράφει τις σχετικές θέσεις εκπροσώπων της Πολιτείας, της ελληνικής βιομηχανίας και της κοινωνίας των πολιτών σε σχέση με τις επικείμενες αλλαγές. 

Η υφιστάμενη κατάσταση 

Το ανθρακικό αποτύπωμα των δύο πιο ρυπογόνων κλάδων της ελληνικής βιομηχανίας διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου 2013-2023. Ειδικότερα: 

  • Στην ελληνική τσιμεντοβιομηχανία παρατηρείται μια τάση ελαφράς μείωσης των εκπομπών. Ωστόσο, η Ελλάδα έχει την υψηλότερη ένταση άνθρακα (800 kg CΟ2/tn κλίνκερ) συγκριτικά με τις ευρωπαϊκές χώρες με τη μεγαλύτερη παραγωγή τσιμέντου (Γερμανία, Ισπανία, Ιταλία). 
  • Στα διυλιστήρια, τη στασιμότητα του ανθρακικού αποτυπώματος μεταξύ 2013 και 2020, διαδέχτηκε μια σημαντική αύξηση τα τελευταία τρία χρόνια (2021-2023). Από την άλλη μεριά, η ένταση άνθρακα των διυλιστηρίων στην Ελλάδα ακολουθεί προσεγγιστικά την πορεία του μέσου όρου της ΕΕ-27, ενώ το 2022 με 190 kg CΟ2/tn προϊόντος βρέθηκε χαμηλότερα από αυτόν (200 kg CΟ2/tn προϊόντος).
  • Αθροιστικά για την ίδια περίοδο και στο πλαίσιο της προστασίας των ευρωπαϊκών βιομηχανιών από τον κίνδυνο «διαρροής άνθρακα», η ελληνική τσιμεντοβιομηχανία έλαβε από το ΣΕΔΕ 68,5 εκατ. δωρεάν δικαιώματα εκπομπών εκτιμώμενης αξίας € 1,66 δισ., ενώ τα ελληνικά διυλιστήρια έλαβαν 46,5 εκατ. δωρεάν δικαιώματα εκπομπών εκτιμώμενης αξίας € 1,25 δισ. 

Οι απόψεις των ενδιαφερομένων μερών

  • Όλοι αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα της απανθρακοποίησης. Ωστόσο, ορισμένοι εκπρόσωποι βιομηχανιών θεωρούν πολύ φιλόδοξους τους κλιματικούς στόχους της ΕΕ και μεγάλη την ταχύτητα με την οποία προωθείται ο πράσινος μετασχηματισμός της βιομηχανίας. Αντίθετα, άλλοι εκπρόσωποι βιομηχανιών, όπως και της κοινωνίας των πολιτών, θεωρούν ότι οι δράσεις μετριασμού της κλιματικής κρίσης πρέπει να προχωρήσουν ακόμα ταχύτερα.
  • Επιφυλάξεις διατυπώθηκαν από εκπροσώπους των βιομηχανιών για τις δυνατότητες και το κόστος λειτουργίας των τεχνολογιών Δέσμευσης, Χρήσης και Αποθήκευσης Άνθρακα (CCUS), αλλά και σχετικά με την επάρκεια του Μηχανισμού Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα (ΜΣΠΑ) να θωρακίσει την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών βιομηχανιών έναντι ανταγωνιστών από τρίτες χώρες. 
  • Αναδεικνύεται ως κρίσιμη η αναθεώρηση των χρηματοδοτικών εργαλείων της ΕΕ, ώστε να ενισχυθεί η στήριξη των «πράσινων» επενδύσεων και να διασφαλιστεί η ισοτιμία ανάμεσα στις βιομηχανίες κρατών μελών με διαφορετικές οικονομικές δυνατότητες.

Σχεδιασμός βιομηχανιών και Πολιτείας 

Παρά τις επιφυλάξεις και τους προβληματισμούς τους, οι ελληνικές τσιμεντοβιομηχανίες και τα διυλιστήρια επιδεικνύουν στην πράξη γρήγορα αντανακλαστικά απέναντι στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται. Ειδικότερα: 

  • Σχεδιάζουν και έχουν ήδη αρχίσει να υλοποιούν έργα που θα μειώσουν δραστικά το ανθρακικό τους αποτύπωμα έως το 2030 σε ευθυγράμμιση μάλιστα με τους στόχους και την πορεία μείωσης των βιομηχανικών εκπομπών που θέτει το ΕΣΕΚ. 
  • Η μεγαλύτερη μείωση των εκπομπών θα επέλθει από το 2028 και μετά, οπότε και αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία τα μεγάλα έργα CCUS. Ειδικότερα, το σύνολο των μέτρων που σχεδιάζουν να υλοποιήσουν οι ελληνικές τσιμεντοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένου του CCS, εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε μείωση των εκπομπών που προέρχονται από τις βιομηχανικές διεργασίες (Scope 1) κατά 73,3% το 2030 σε σχέση με το 2022, ενώ η αντίστοιχη μείωση στα διυλιστήρια εκτιμάται ότι θα είναι 26,8%. 

«Οι μεγάλες βιομηχανίες της Ελλάδας δείχνουν να αντιλαμβάνονται ότι στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται διεθνώς η ανταγωνιστικότητά τους συναρτάται άμεσα με τον πράσινο μετασχηματισμό των διεργασιών τους. Η Πολιτεία πρέπει να ενισχύσει περαιτέρω αυτή την προσπάθεια, διευκολύνοντας τον εξηλεκτρισμό των βιομηχανικών διεργασιών, διαμoρφώνοντας ένα κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο για τις τεχνολογίες δέσμευσης, αποθήκευσης και χρήσης άνθρακα (CCUS) και προωθώντας έναν κεντρικό χρηματοδοτικό μηχανισμό σε επίπεδο ΕΕ για τη στήριξη πράσινων επενδύσεων στη βιομηχανία», δήλωσε ο Νίκος Μάντζαρης, αναλυτής πολιτικής του Green Tank. 

ΠΗΓΗ:energypress.gr

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΟΕ

 ΠΗΓΗ: poenergias.gr