Πέμπτη, Ιανουαρίου 23, 2025

«Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής»: Στην τελική ευθεία για εμπορική λειτουργία ο σταθμός φυσικού αερίου - Στο φουλ οι μηχανές

Αwww.energymag.grντίστροφα μετρά ο χρόνος για τη νέα υπερσύγχρονη μονάδα φυσικού αερίου «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής», στην ευαίσθητη γεωστρατηγικά, περιοχή της Θράκης.


Η «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής», μία επένδυση ύψους 375 εκατ. ευρώ των Motor Oil και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ οι οποίες έκαστος κατέχουν το 50% της μετοχικής σύνθεσης της εταιρείας, έρχεται να στηρίξει το ηλεκτρικό δίκτυο σε μία στιγμή που αναδεικνύεται καθημερινά ο κρίσιμος  ρόλος του φυσικού αερίου που θα μας συντροφεύει έως το 2050 τουλάχιστον μέχρι να πάρει σάρκα και οστά η πράσινη μετάβαση η οποία… χωλαίνει.

Η νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής της «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής», μικτής ισχύος 877 MW, έχει εισέλθει στο τελευταίο στάδιο της δοκιμαστικής λειτουργίας της υπό κανονικές συνθήκες, με την εμπορική λειτουργία του εργοστασίου να αναμένεται να ξεκινήσει επίσημα μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025 (Μάρτιος). Δοκιμαστικά η μονάδα ήδη λειτουργεί.

Η «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής» συστάθηκε το 2021 και είναι εγκατεστημένη εντός του Επιχειρηματικού Πάρκου Κομοτηνής.

Πιο πράσινη, πιο ισχυρή η νέα μονάδα

Η μονάδα χρησιμοποιεί φυσικό αέριο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Η μονάδα μεικτής ισχύος 877MW έχει εκτιμώμενο κόστος επένδυσης στα 375 εκατ. ευρώ και κατασκευάστηκε από την TERNA SA. Ο νέος υπερσύγχρονος Αεριοστροβιλικός Σταθμός Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο αποτελεί αιχμή της συγκεκριμένης τεχνολογίας και η ενεργειακή του απόδοση αγγίζει το 64%.

Η «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής» είναι η δεύτερη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο που κατασκευάζεται τα τελευταία χρόνια, μετά την μονάδα που κατασκευάστηκε από στη Βοιωτία και λειτουργεί από τη Metlen.

Η βασική τεχνολογία της μονάδας αυτή προβλέπεται ότι θα μειώσει τις εκπομπές CO2 έως και 3,7 εκατομμύρια τόνους ετησίως σε σύγκριση με έναν σταθμό παραγωγής ενέργειας από άνθρακα, με τα επίπεδα απόδοσης να φτάνουν ακόμη και άνω του 64%.

Αξίζει να σημειωθεί ακόμη ότι τα χαρακτηριστικά της μονάδας επιτρέπουν την αξιοποίηση του σταθμού ως σταθμού βάσης για το σύστημα.

Ο σταθμός της Κομοτηνής με μέγιστη μικτή ισχύ 877 MW έχει τεχνικό ελάχιστο στα 240 MW και μπορεί να λειτουργήσει σε πολύ ταχύ ρυθμό ανόδου και καθόδου φορτίου, της τάξης των 85 MW/min, με αποτέλεσμα να χρειάζονται μερικά λεπτά της ώρας για να εκκινήσει ο σταθμός και στη συνέχεια να πιάσει το πλήρες φορτίο των 877 MW ή μερικό με το χαμηλό τεχνικό ελάχιστο των 240MW.

Η στρατηγική γεωγραφική τοποθεσία του σταθμού στο βόρειο τμήμα της χώρας και η γειτνίασή του με τα σημεία διασύνδεσης του το εθνικού συστήματος μεταφοράς ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) με γειτονικές χώρες, όπως η Τουρκία, η Βουλγαρία και η Βόρεια Μακεδονία δυτικότερα, προσδίδουν στην μονάδα πρόσθετη αξία για το ΕΣΜΗΕ.

Η μονάδα θα διασυνδεθεί με το σύστημα στο ΚΥΤ Νέας Σάντας, Κιλκίς, σημείο κατάληξης της δεύτερης διασυνδετικής γραμμής μεταφοράς 400 KV με τη Βουλγαρία.

Κατά την τριετή περίοδο κατασκευής της μονάδας απασχολήθηκαν περίπου 600 εργαζόμενοι. Σήμερα το μόνιμο προσωπικό περιορίζεται σε 50 άτομα, τα οποία έχουν ήδη προσληφθεί και από τις αρχές του 2024 εκπαιδεύονται.

Ισχυροποίηση και καθετοποίηση

Οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Motor Oil, λαμβάνοντας υπόψιν και τις αβεβαιότητες που προκύπτουν σε ένα ολοένα και πιο ασταθές ενεργειακό τοπίο, συμμάχησαν στοχεύοντας στην ισχυροποίηση της θέσης τους στην αγορά μέσω της νέας μονάδας, στρέφοντας το βλέμμα και πέρα από τα ελληνικά σύνορα.

Η πράσινη μετάβαση και τα νέα δεδομένα που φέρνει στο τραπέζι αλλά και η ανάγκη για όσο το δυνατόν πιο ομαλή προσαρμογή στις νέες συνθήκες οδήγησε τους δύο ομίλους να επενδύσουν στη νέα μονάδα με καύσιμο το φυσικό αέριο, ένα καύσιμο γέφυρα με τεράστια σημασία για την ευστάθεια του ηλεκτρικού συστήματος.

Παράλληλα, οι δύο όμιλοι πατούν γκάζι στην καθετοποίηση της παραγωγής τους (είναι δηλαδή και παραγωγοί και προμηθευτές ενέργειας), γεγονός που τους παρέχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και στο κομμάτι της διαμόρφωσης των τιμολογίων τους αφού «ελέγχουν» καλύτερα τα κόστη τους.

Αξίζει να σημειωθεί πως οι δύο όμιλοι δραστηριοποιούνται στην προμήθεια ενέργειας με τις θυγατρικές ΗΡΩΝ (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και nrg (Motor Oil).

 ΠΗΓΗ:

Ζαμπάρας: Σε Ιδιώτες και τα τελευταία μερίδια της Helleniq Energy

 

Ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατέθεσαν ο Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας και Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Μ. Ζαμπάρας, μαζί με 13 ακόμα βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, σχετικά με την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε περαιτέρω πώληση των μετοχών του Δημοσίου στη Helleniq Energy (πρώην ΕΛΠΕ).

Τα τελευταία χρόνια, η κυβέρνηση ακολουθεί μια πολιτική πλήρους ιδιωτικοποίησης των διυλιστηρίων, με συνέπεια η Ελλάδα να χάνει κάθε δικαίωμα ελέγχου σε μια γεωστρατηγικής σημασίας περιουσία. Παρά την πώληση μεριδίων το 2023, η κυβέρνηση φαίνεται να σχεδιάζει την ολική αποχώρηση του Δημοσίου από την Helleniq Energy, εγκαταλείποντας ένα εθνικό περιουσιακό στοιχείο με μεγάλη κερδοφορία.

Η διατήρηση του δημόσιου ελέγχου στα διυλιστήρια είναι κρίσιμης σημασίας για την αποτροπή της καρτελοποίησης της αγοράς και για τη διασφάλιση προσιτών τιμών ενέργειας για τους πολίτες. Η απομάκρυνση του Δημοσίου από τη Helleniq Energy, όπως έγινε και με τη ΔΕΗ, μπορεί να οδηγήσει σε υπερκέρδη ιδιωτών εις βάρος των καταναλωτών, την ίδια στιγμή που η χώρα δεν δεσμεύεται πλέον από μνημονιακές υποχρεώσεις και δεν υπάρχει λόγος να παραμένουν οι μετοχές στο ΤΑΙΠΕΔ.

Ο Μ. Ζαμπάρας καλεί τον Υπουργό να δώσει ξεκάθαρες απαντήσεις για το σχέδιο πώλησης των μετοχών και να αποδείξει ότι η κυβέρνηση προστατεύει τα εθνικά συμφέροντα και τους πολίτες, αντί να εξυπηρετεί τα ιδιωτικά ολιγοπώλια.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

 

Εγκρίθηκε η απόκτηση της Ηλέκτωρ από τον όμιλο Μότορ Όιλ

 

Εγκρίθηκε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού η απόκτηση αποκλειστικού ελέγχου της Ηλέκτωρ από την ΜΑΝΕΤΙΑL LIMITED που είναι κυπριακή εταιρεία συμμετοχών, 100% θυγατρική εταιρεία της ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ.

Η ΜΑΝΕΤΙΑL είναι επίσης μοναδική μέτοχος της εταιρείας ΘΑΛΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ. Η ΘΑΛΗΣ δραστηριοποιείται πρωτίστως στην κατασκευή και διαχείριση μονάδων επεξεργασίας μη επικίνδυνων στερεών και υγρών αποβλήτων και, δευτερευόντως και σε πολύ περιορισμένο βαθμό, στην κατασκευή μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και στην παραγωγή και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας από απόβλητα, με τη συλλογή και εκμετάλλευση βιοαερίου από Χώρους Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων. Περαιτέρω, ο Όμιλος ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ δραστηριοποιείται, μεταξύ άλλων, στην παραγωγή, εμπορία και προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας (χονδρική και λιανική) ενώ τα τελευταία χρόνια στοχεύσει στην ανάπτυξη δραστηριοτήτων στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας.

Η εταιρεία ΗΛΕΚΤΩΡ και οι θυγατρικές της δραστηριοποιούνται στην κατασκευή μονάδων ή/και χώρων διαχείρισης/ανακύκλωσης αποβλήτων, στην παροχή υπηρεσιών που σχετίζονται με τη διαχείριση αποβλήτων, συμπεριλαμβανομένης της παροχής υπηρεσιών λειτουργίας μονάδων / χώρων διαχείρισης / ανακύκλωσης αποβλήτων και στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ).

Όπως επισημαίνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η παρούσα συγκέντρωση αφορά στον κλάδο των αποβλήτων και, ειδικότερα, στην κατασκευή μονάδων επεξεργασίας μη επικίνδυνων αποβλήτων, καθώς και στην επεξεργασία μη επικίνδυνων στερεών και υγρών αποβλήτων. Η Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού έκρινε ότι η εν λόγω συγκέντρωση δεν δύναται να περιορίσει σημαντικά τη λειτουργία του ανταγωνισμού στις σχετικές αγορές στον κλάδο των αποβλήτων. Ειδικότερα, κατά την ουσιαστική αξιολόγηση της συγκέντρωσης ελήφθησαν υπόψη, μεταξύ άλλων, τα μερίδια αγοράς των επιχειρήσεων και των ανταγωνιστών τους, το επίπεδο συγκέντρωσης, η εγγύτητα του ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων του κλάδου, ο σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων δραστηριοποιούμενων στον κλάδο, η αναμενόμενη ανάπτυξη της αγοράς και αύξηση της ζήτησης, και η μεταβλητότητα της προσφοράς. Περαιτέρω, η ΕΑ έκρινε ότι δεν υφίστανται οριζοντίως ή καθέτως επηρεαζόμενες αγορές στον κλάδο της ηλεκτρικής ενέργειας.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

Τετάρτη, Ιανουαρίου 22, 2025

Δεκτά από το ΥΠΕΝ τα αιτήματα των Chevron και HELLENiQ Upstream για τις νέες έρευνες υδρογονανθράκων

 

Το ΥΠΕΝ έκανε δεκτό το αίτημα της αμερικανικής Chevron και της HELLENiQ Upstream για έρευνες υδρογονανθράκων σε δύο θαλάσσιες ζώνες.

Αναλυτικότερα, με υπουργική απόφαση αποδέχεται την αίτηση της Chevron κατόπιν θετικής εισήγησης της ΕΔΕΥΕΠ ΑΕ για παραχώρηση του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων σε θαλάσσιες περιοχές νοτίως της Πελοποννήσου.

Αντίστοιχα, δεκτό γίνεται το αίτημα της HELLENiQ Upstream για παραχώρηση του δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στην θαλάσσια περιοχή Α2 νοτίως του Κυπαρισσιακού Κόλπου.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

FT: Οι Big Oil προετοιμάζονται για υποχώρηση στα κέρδη LNG

 

Με μείωση κερδών LNG έρχονται αντιμέτωπες οι μεγάλες εταιρείες πετρελαίου οι οποίες προετοιμάζονται για υποχώρηση των εσόδων από το trade υγροποιημένου φυσικού αερίου καθώς οι τιμές φαίνεται να σταθεροποιούνται μετά την άνοδο τα τελευταία τρία χρόνια, ανέφεραν οι Financial Times, επικαλούμενοι αναλυτές.

Μεταξύ των εταιρειών που επηρεάστηκαν περισσότερο, οι αναλυτές βλέπουν τη Shell, την BP, την TotalEnergies, την Exxon και τη Chevron, οι οποίες έχουν όλες μεγάλες επιχειρήσεις εμπορίας LNG που έχουν επωφεληθεί σημαντικά από την αυξημένη αστάθεια των τιμών από τον Φεβρουάριο του 2022.

«Η αστάθεια έχει μειωθεί τους τελευταίους μήνες και ξεκινά το έτος διαφορετικά σε σχέση με τα προηγούμενα. Το περασμένο έτος ήταν χαμηλότερο από το 2023, το οποίο ήταν χαμηλότερο από το 2022», δήλωσε στους Financial Times ένας trader LNG.

«Οι traders LNG ενδιαφέρονται για την αστάθεια. Εάν βρίσκεστε σε ένα πιο επίπεδο περιβάλλον αστάθειας, δεν έχει σημασία πόσο καλοί ή κακοί είναι οι traders σας, θα είναι πιο δύσκολο να κερδίσετε τεράστια χρηματικά ποσά», δήλωσε στους FT ο σύμβουλος της Hewitt Energy Perspectives, David Hewitt.

«Για τις διεθνείς εταιρείες πετρελαίου, ειδικά τις ευρωπαϊκές, το LNG είναι σίγουρα βασικό συστατικό των κερδών τους», πρόσθεσε ο Hewitt.

Ταμειακές ροές

Πράγματι, το LNG συνεισέφερε σταθερά στα αποτελέσματα των Big Oil τα τελευταία τρία χρόνια χάρη σε αυτήν την αστάθεια των τιμών για την οποία μιλούν οι αναλυτές. Πράγματι, οι FT επικαλούνται υπολογισμούς της Citi που δείχνουν ότι η Shell θα δει το 21% των ταμειακών της ροών φέτος να προέρχεται από το LNG, με το ποσοστό για τη Chevron στο 18%, την TotalEnergies στο 14% και την Exxon στο 12%. Για την BP, το ποσοστό ταμειακών ροών από το εμπόριο LNG ήταν χαμηλότερο, στο 10%.

Τα πράγματα μπορεί να χειροτερέψουν ακόμη και τα επόμενα χρόνια - ορισμένοι αναλυτές προβλέπουν πλεόνασμα LNG προς το τέλος της δεκαετίας. Σύμφωνα με τη Rystad Energy, το πλεόνασμα θα πραγματοποιηθεί ήδη από το 2027. Σύμφωνα με την ING, το πλεόνασμα θα είναι σημαντικό, καθώς οι προσθήκες δυναμικότητας από τις ΗΠΑ και το Κατάρ ενισχύουν την παγκόσμια συνολική εξαγωγική ικανότητα κατά πάνω από 45% έως το 2030, στα 950 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα.

Πράσινο φως από το ΥΠΕΝ για το FSRU της «Διώρυγα GAS» στους Αγ. Θεοδώρους

 

Την άδεια εγκατάστασης από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) εξασφάλισε η εταιρεία «Διώρυγα GAS» για το Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας, δηλαδή για το έργο της πλωτής μονάδας αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU) της Motor Oil.

Μια άλλα λόγια, η επένδυση ωριμάζει αδειοδοτικά, αν και η λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης για το έργο εξαρτάται από την κρατική ενίσχυση που θα καταφέρει να εξασφαλίσει ο Όμιλος. Από τις πολύμηνες διαπραγματεύσεις με τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν (DG Comp) που θα κρίνουν και εάν το έργο θα λάβει τελικά κρατική στήριξη ακόμη δεν έχει βγει λευκός καπνός οπότε δεν έχει δοθεί το επενδυτικό «πράσινο φως» για να πάρει μπροστά το project.

Σε κάθε περίπτωση, στο τελευταίο επικαιροποιημένο δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης για την περίοδο 2024 – 2033 του ΔΕΣΦΑ, η έναρξη λειτουργίας του FSRU τοποθετείται τον Οκτώβριο του 2026, με τον προϋπολογισμό του να φθάνει στα 20,67 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία έχει εδώ και περίπου ένα έτος εξασφαλίσει την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του έργου.

Πενταετής η άδεια εγκατάστασης

Η άδεια εγκατάστασης που μόλις έλαβε είναι πενταετούς διάρκειας και περιλαμβάνει μια πλωτή μονάδα παραλαβής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου- (Floating Storage and Regasification Unit-FSRU) χωρητικότητας έως 210.000m3 καθώς και μια λιμενική εγκατάσταση η οποία θα εξυπηρετεί τη μόνιμη αγκυροβόληση του FSRU. Αυτή περιλαμβάνει μια κεντρική εξέδρα σύνδεσης με το FSRU και γεφύρωμα πρόσβασης από την κεντρική εξέδρα προς την ακτή.

Ακόμη θα πρέπει να κατασκευαστεί αγωγός φυσικού αερίου, συνολικού μήκους 2,8 χιλιομέτρων για την εξαγωγή του φυσικού αερίου από το FSRU και τη διοχέτευσή του, στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) καθώς και διάφορες χερσαίες βοηθητικές εγκαταστάσεις.

Νέες πύλες εισόδου

Η «Διώρυγα Gas» μαζί με το FSRU της Gastrade στην Αλεξανδρούπολη, περιλαμβάνονται ως νέες «πύλες» εισόδου LNG στην τελευταία αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) η οποία εστάλη προημερών στην Κομισιόν. Σε αυτήν σημειώνεται ότι η πλωτή εγκατάσταση της Motor Oil «θα μπορούσε να αποτελέσει το τρίτο σημείο εισαγωγής LNG στο νότιο τμήμα της χώρας, εφόσον η ανάγκη επιβεβαιωθεί από την αγορά της ευρύτερης περιοχής της ΝΑ Ευρώπης».

Όπως επισημαίνεται, «η διαμετακόμιση φυσικού αερίου αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω μετά την ολοκλήρωση των νέων πλωτών σταθμών LNG δεδομένης της ανάγκης για απολιγνιτοποίηση των ενεργειακών συστημάτων στην περιοχή της Νότιο - Ανατολικής Ευρώπης και της διακηρυγμένης δέσμευσης για απεξάρτηση από τη ρωσική δίοδο φυσικού αερίου».

ΠΗΓΗ:www.worldenergynews.gr

Ρύπανση από πετρελαιοειδή στις εκβολές του Σαρανταπόταμου στην Ελευσίνα

 

 Για το περιστατικό ενημερώθηκε η Λιμενική Αρχή της Ελευσίνας και όπως διαπιστώθηκε η ρύπανση, ήταν συνολικής έκτασης 80 τετραγωνικών μέτρων και προκλήθηκε από πετρελαιοειδή, από άγνωστο υπαίτιο.

Θαλάσσια ρύπανση, σημειώθηκε το απόγευμα της Δευτέρας, στον κόλπο της Ελευσίνας μπροστά από τις εκβολές του ποταμού “Σαρανταπόταμος” .

Για το περιστατικό ενημερώθηκε η Λιμενική Αρχή της Ελευσίνας και όπως διαπιστώθηκε η ρύπανση, ήταν συνολικής έκτασης 80 τετραγωνικών μέτρων και προκλήθηκε από πετρελαιοειδή, από άγνωστο υπαίτιο.

Από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ελευσίνας που διενεργεί την προανάκριση, ξεκίνησαν εργασίες καταπολέμησης της ρύπανσης, ενώ επιπλέον ενημερώθηκαν οι αρμόδιες Υπηρεσίες.

ΠΗΓΗ:thriassio.gr

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ 20/08/25

 ΠΗΓΗ: pseep.gr