Τρίτη, Ιανουαρίου 28, 2025

Π. Πέρκα: Η κυβέρνηση δεν προασπίζει τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου στην HELLENiQ ENERGY

 

Ότι η κυβέρνηση πιστεύει στις αποκρατικοποιήσεις, ακόμη και όταν πρόκειται για κερδοφόρες επιχειρήσεις που έχουν μάλιστα καίρια σημασία για την εθνική οικονομία και την ενεργειακή ασφάλεια, όπως είναι η HELLENiQ ENERGY, πρώην Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ), δήλωσε ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χρήστος Δήμας, κατά τη συζήτηση σχετικής επίκαιρης ερώτησης της Βουλεύτριας Φλώρινας και Γραμματέως της ΚΟ της Νέας Αριστεράς, Πέτης Πέρκα.

Η Πέτη Πέρκα από τη μεριά της τόνισε ότι: «η κυβέρνηση έχει ήδη προχωρήσει σε ένα πρώτο ξεπούλημα μετοχών που κατέχει το ελληνικό δημόσιο (ΤΑΙΠΕΔ) στην HELLENiQ ENERGY, μέσω διεθνούς ιδιωτικής τοποθέτησης το 2023. Μία ιδιωτικοποίηση που μείωσε το ποσοστό του δημοσίου στην HELLENiQ ENERGY στο 31,2% του μετοχικού κεφαλαίου από το 35,5% που είχε πριν»

«Αυτό το κάνατε σε αντίθεση με τη νομοθετική πρόβλεψη του άρθρου 21 του νόμου 2941/2001 που προβλέπει ρητά ότι, σε οποιαδήποτε περίπτωση, η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στο εκάστοτε μετοχικό κεφάλαιο της Εταιρείας, δηλαδή στα ΕΛΠΕ τότε, νυν  HELLENiQ ENERGY δεν μπορεί να είναι κατώτερη του τριάντα πέντε τοις εκατό (35%) των μετά ψήφου μετοχών της Εταιρείας μετά την κάθε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου. Ιδιωτικοποιείτε μάλιστα «ασημικά», κερδοφόρες επιχειρήσεις που αφήνουν έσοδα στο Δημόσιο». 

Ο Υφυπουργός επιβεβαίωσε τα δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για δεύτερο κύκλο ιδιωτικοποίησης μετοχών του ελληνικού δημοσίου στην HELLENiQ ENERGY, χωρίς να ξεκαθαρίσει αν θα πρόκειται και αυτή τη φορά για πώληση μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης. 

Είπε συγκεκριμένα πως το Υπερταμείο πλέον, αφού έχει απορροφήσει το ΤΑΙΠΕΔ, βρίσκεται σε διαδικασία διερεύνησης και αξιολόγησης εναλλακτικών επιλογών για την αξιοποίηση της συμμετοχής της HELLENiQ ENERGY. 

Η Βουλεύτρια της Νέας Αριστεράς έθεσε το ερώτημα πού έγκειται η πίεση για ιδιωτικοποίηση μιας εταιρείας που είναι κερδοφόρα, μοιράζει μέρισμα κι έτσι έχει έσοδα το Δημόσιο, ειδικά δεδομένου ότι η κυβέρνηση ΝΔ επαίρεται ότι τα δημοσιονομικά στοιχεία είναι εξαιρετικά, για μείωση χρέους, υπερπλεονάσματα, κτλ. 

Πρόσθεσε ακόμη ότι τίποτε δεν διασφαλίζει καν ότι οι νέοι μέτοχοι, ας πούμε, θα έχουν μια κάποια τεχνογνωσία στον κλάδο: «Σήμερα λοιπόν απαντάτε εμμονικά ότι αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας σημαίνει για εσάς ιδιωτικοποίηση και ξεπούλημα. Και τι ομολογείτε εν τέλει; Ομολογείτε ότι εφαρμόζετε εκούσια πλέον μνημόνιο». 

Στάθηκε τέλος στη δυνατότητα που έχει η κυβέρνηση, καθώς έχουν εκλείψει οι λόγοι, δηλαδή τα μνημόνια, να αναμεταβιβάσει τις μετοχές της HELLENiQ ENERGY από το ΤΑΙΠΕΔ στο Ελληνικό Δημόσιο, αντί να μειώνει διαρκώς τη συμμετοχή του δημοσίου σε μία τόσο σημαντική επιχείρηση για την εθνική οικονομία. 

«Πρόκειται για πρόταση που έχει καταθέσει και το Πανελλήνιο Σωματείο Εργαζομένων στα Ελληνικά Πετρέλαια, το οποίο έχει εκπονήσει και σχετική μελέτη για την ανάγκη να διατηρηθεί το 35% του μετοχικού κεφαλαίου στο Δημόσιο, καθώς και τη δυνατότητα που υπάρχει πλέον οι μετοχές να αναμεταβιβαστούν από το Υπερταμείο»

«Σάς ζητάμε λοιπόν ουσιαστικά να ακούσετε τους εργαζόμενους, να ακούσετε τους Βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου που ζητούν το αυτονόητο, δηλαδή να προστατεύσετε τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου. Και θα τελειώσω, θέτοντας ένα ρητορικό ερώτημα. Έχει κατανοήσει καθόλου η Νέα Δημοκρατία και η κυβέρνησή σας ότι το κράτος πρέπει να έχει εργαλεία άσκησης ενεργειακής πολιτικής; Προφανώς η απάντηση είναι όχι».

ΠΗΓΗ:energypress.gr

 


Δευτέρα, Ιανουαρίου 27, 2025

«Κύμα ζεστασιάς» με δωρεάν πετρέλαιο θέρμανσης από την HELLENiQ ENERGY στα σχολεία της Ελευσίνας

 

«Κύμα ζεστασιάς» με την παροχή δωρεάν πετρελαίου θέρμανσης από τη HELLENiQ ENERGY μέσω των θυγατρικών εταιρειών της ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ και ΕΚΟ.

Mε το συγκεκριμένο Πρόγραμμα, συμβάλλει για ακόμα μία χρονιά στη διαμόρφωση του κατάλληλου περιβάλλοντος εκπαίδευσης στα δημόσια σχολεία όλων των βαθμίδων του Δήμου Ελευσίνας και όμορων δήμων.

Η συγκεκριμένη δράση υλοποιείται από τη HELLENiQ ENERGY, στο πλαίσιο του Προγράμματος «Κύμα Ζεστασιάς», το οποίο εντάσσεται στις σημαντικές δράσεις Εταιρικής Υπευθυνότητας που κάθε χρόνο δρομολογεί η Εταιρεία. 

ΠΗΓΗ:thriassio.gr

Αποθήκευση ενέργειας: Το νέο Ελντοράντο – Επενδύσεις πάνω από 14 δις έως το 2050

 

Χρυσές ευκαιρίες στην αποθήκευση ενέργειας βλέπουν οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι της χώρας (ΔΕΗ, Τέρνα Ενεργειακή, Metlen, Helleniq Energy, Motor Oil), καθώς η αποθήκευση διαδραματίζει ρόλο – κλειδί στην ενεργειακή μετάβαση.

Οι μπαταρίες μπορούν να αποθηκεύουν ενέργεια όταν η τιμή είναι χαμηλή και να την πωλούν στο σύστημα όταν είναι υψηλή, «μαγνητίζοντας» τους επενδυτές που διαβλέπουν μία ιδιαίτερα προσοδοφόρα δραστηριότητα.

Πάντως στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται, με το τέλος των επενδυτικών και λειτουργικών ενισχύσεων που έχει προδιαγράψει η κυβέρνηση, η αγορά θα εμφανίσει τάσεις περαιτέρω συγκέντρωσης,  με τους μεγάλους ομίλους να κρατούν τα ηνία.

Παράλληλα, με την ανάπτυξη τεχνολογιών αποθήκευσης ενέργειας,  η Ελλάδα, σε βάθος χρόνου, θα μειώσει σε σημαντικό βαθμό την πράσινη ενέργεια που σήμερα πετά στον κάλαθο των αχρήστων καθώς το δίκτυο δεν είναι σε θέση να «σηκώσει» την ενέργεια που διοχετεύεται από τις ΑΠΕ.

Πάνω από 900 MW
Στην ελληνική αγορά έχουν ήδη ολοκληρωθεί δύο διαγωνισμοί για αποθήκευση απο με τα συνολικά έργα που κατακυρώθηκαν στους επιτυχόντες να φτάνουν τα 712 MW ενώ τρέχει ήδη ένας τρίτος διαγωνισμός με χαρτοφυλάκιο 200 MW (τελευταία μέρα υποβολής προσφορών είναι η σημερινή). Και στους τρεις διαγωνισμούς προβλέπεται επενδυτική και λειτουργική ενίσχυση.

Ταυτόχρονα, δρομολογούνται ήδη σχέδια για επιπλέον 2 GW έργων standalone μπαταριών που θα λάβουν μόνο αδειοδοτική πριμοδότηση (χωρίς άλλη ενίσχυση)και καταμερίζονται κατά 1,5 GW στο ΕΣΜΗΕ και κατά 0,5 GW στο ΕΔΔΗΕ, με την επικείμενη δημοσίευση της Υπουργικής Απόφασης να ξεκαθαρίζει την κατάσταση.

12 GW έως το 2050
Στο πλαίσιο αυτό, στα  4,3 GW προβλέπει το νέο ΕΣΕΚ ότι θα ανέλθει έως το 2030 η συνολική ισχύς των συστημάτων αποθήκευσης με μπαταρίες. Για το 2050, προβλέπει ότι θα ανέλθει σε 12 περίπου GW. Επίσης, αναφορικά με την αντλησιοταμίευση, το αναθεωρημένο ΕΣΕΚ προβλέπει ότι η συνολική ισχύς των συστημάτων θα ανέλθει σε 1,7 GW έως το έτος 2030 για να αυξηθεί σημαντικά, στα 5,5 GW, έως το 2050.

Αθροιστικά και για τις δύο τεχνολογίες η εγκατεστημένη ισχύς των έργων αποθήκευσης θα φτάσει περίπου τα 17,5 GW το 2050. Η αποθήκευση ενέργειας περιλαμβάνεται στις βασικές προτεραιότητες του νέου ΕΣΕΚ, καθώς η υψηλή διείσδυση των ΑΠΕ θα απαιτήσει τη χρονική μετατόπιση της πλεονάζουσας ενέργειας ΑΠΕ, παροχή υπηρεσιών εξισορρόπησης/παροχή υπηρεσιών ευελιξίας (π.χ. υπηρεσίες ταχείας αύξησης/μείωσης ισχύος) και σταθεροποίησης του συστήματος, που προσφέρει η αποθήκευση, η οποία, παράλληλα, συμβάλλει στην επάρκεια ισχύος, ενώ παρέχει και υπηρεσίες αποσυμφόρησης δικτύου.

Σημαντικός είναι ο ρόλος της αποθήκευσης ενέργειας στην εξέλιξη της μετάβασης προς την κλιματική ουδετερότητα (net zero), την οποία το ΕΣΕΚ διακρίνει σε τρεις περιόδους:

1η περίοδος: Γκάζι στις ΑΠΕ
Η 1η περίοδος, από το 2025 έως το 2030, έχει ως βασική παράμετρο την απoανθρακοποίηση της ηλεκτροπαραγωγής, μέσω της ταχεία διείσδυσης των ΑΠΕ και της κατασκευής υποδομών εξηλεκτρισμού της τελικής κατανάλωσης ενέργειας.

Κατά την περίοδο αυτή, προβλέπεται να υπάρξει ταχεία ανάπτυξη της ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ (κυρίως ηλιακή και αιολική ενέργεια), τεχνολογίες δηλαδή που ήδη έχουν ωριμάσει και παράγουν ηλεκτρισμό με ανταγωνιστικό κόστος έναντι των ορυκτών καυσίμων.

 Λόγω της στοχαστικότητας των ΑΠΕ όμως, αναπτύσσονται και υδροηλεκτρικά, καθώς και συστήματα αποθήκευσης ενέργειας (μπαταρίες, αντλησιοταμιευτικά) – ενώ δρομολογείται και η επέκταση της δυναμικότητας των διασυνδέσεων με τις γειτονικές χώρες, ώστε να διασφαλιστεί ένα αρκούντως διαφοροποιημένο μείγμα ηλεκτροπαραγωγής που δεν εξαρτάται από διαταραχές (εγγενείς ή έκτακτες) στην παραγωγική ικανότητα μεμονωμένων τεχνολογιών.

Επίσης, τη συγκεκριμένη περίοδο το ΕΣΕΚ προβλέπει μείωση της μέσης τιμής ηλεκτρικής ενέργειας, λόγω της αυξημένης διείσδυσης ΑΠΕ σε συνδυασμό με συστήματα αποθήκευσης καθώς και λόγω της έμφασης στην ενεργειακή αποδοτικότητα, παράλληλα με τη σταδιακή αποκλιμάκωση των τιμών των ενεργειακών προϊόντων ως αποτέλεσμα της εξομάλυνσης της ενεργειακής κρίσης.

Βουτιά του ενεργειακού κόστους… το 2050
Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι το συνολικό κόστος ηλεκτρικής ενέργειας θα πέσει, από 145 ευρώ ανά μεγαβατώρα στα 139 ευρώ ανά μεγαβατώρα, για να πέσει, τελικά, το 2050 στα 96 €/Mwh.

2η περίοδος: Εξηλεκτρισμός
Στη 2η περίοδο, από το 2030 ως το 2040, η οποία εστιάζει στον ταχύ εξηλεκτρισμό της τελικής κατανάλωσης ενέργειας, προβλέπεται σημαντική αύξηση στα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας ως απαραίτητη συνιστώσα σε περιβάλλον πολύ μεγάλης διείσδυσης ΑΠΕ.

Μάλιστα, οι ΑΠΕ θα αρχίσουν να ξεπερνούν το 75% ως ποσοστό συμμετοχής στην ηλεκτροπαραγωγή, φτάνοντας πάνω από 99% στο τέλος της περιόδου. Ωστόσο οι μονάδες φυσικού αερίου θα συνεχίσουν να διατηρούν μετρήσιμο ποσοστό στο συνολικό μείγμα για τη δεκαετία αυτή.

3η περίοδος: Καλωσήρθες υδρογόνο
Κατά την 3η περίοδο, η οποία αναμένεται να διαρκέσει από το 2040 έως το 2050, στόχος είναι η ταχεία ανάπτυξη παραγωγής πράσινου υδρογόνου και συνθετικών καυσίμων. Η ανάπτυξη των συνθετικών καυσίμων θεωρείται στο ΕΣΕΚ ότι θα γίνει με εγχώρια παραγωγή κατά το μεγαλύτερο μέρος, όπου χρειάζεται δε ως συστατικό και υδρογόνο η υπόθεση είναι ότι και αυτό θα παράγεται εντός της χώρας.

Αυτό δημιουργεί ανάλογη αύξηση της ζήτησης ηλεκτρισμού από ΑΠΕ και συνακόλουθα και της αποθήκευσης ενέργειας (μπαταρίες, αντλησιοταμιευτικά). Για τα ανθρακούχα συνθετικά καύσιμα θα χρησιμοποιηθεί εγχώρια δεσμευόμενο CO2.

Επενδυτική έκρηξη
Αναφορικά με την εξέλιξη των επενδύσεων, το ΕΣΕΚ εκτιμά ότι, αθροιστικά για σταθμούς αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας και αντλησιοταμιευτικά, αυτές θα ανέλθουν σε 3,6 δις. ευρώ την περίοδο 2025-2030 και σε 14,3 δις. ευρώ την περίοδο 2031-2050. Τέλος, η δημόσια χρηματοδότηση για έργα αποθήκευσης ενέργειας την περίοδο 2025 -2030 προβλέπεται να αγγίξει  τα 842 εκατ.

Υδρογονάνθρακες: Ο Γολγοθάς των operators στα θαλάσσια και χερσαία οικόπεδα των εγχώριων κοιτασμάτων

 

Προτού οι αμερικανικές εταιρείες ExxonMobil και Chevron χτυπήσουν την πόρτα της ελληνικής κυβέρνησης και πάρουν θέση στο «κυνήγι» του κρυμμένου θησαυρού υδρογονανθράκων, δύο ευρωπαϊκές εταιρείες κολοσσοί, η γαλλική Total και η ισπανική Repsol δοκίμαζαν ανεπιτυχώς τις δυνάμεις τους στην ελληνική αγορά, αφήνοντας στην μέση τις πολλά υποσχόμενες έρευνες για πιθανά κοιτάσματα φυσικού αερίου και πετρελαίου.

Με εξαίρεση τον Πρίνο που συνεχίζει να κρατά ζωντανό τον μύθο των ελληνικών υδρογονανθράκων από την Energean, πολλά από τα οικόπεδα που κέρδισαν η Helleniq Energy αλλά και η εταιρεία της Καβάλας επιστράφηκαν στο ελληνικό δημόσιο αφού εγκαταλείφθηκαν λόγω των ανυπέρβλητων εμποδίων που συνάντησαν. Τέτοιες περιπτώσεις ήταν τα μπλοκ σε Αιτωλοακαρνανία,  Άρτα-Πρέβεζα, ΒΔ Πελοπόννησος, Δυτικός  Πατραϊκός Κόλπος. Μια μακριά λίστα στην οποία προστέθηκαν τελευταία τα Ιωάννινα και το Κατάκολο.

Ο ρόλος της πολιτείας

Αυτό επομένως που λένε τις τελευταίες μέρες παράγοντες της αγοράς με γνώση των μεγάλων αγκυλώσεων και καθυστερήσεων είναι ότι καμία ExxonMobil και Chevron όσο μεγάλες και να είναι δεν θα πετύχουν τους στόχους τους αν η πολιτεία δεν αποφασίσει να τροποποιήσει το αδειοδοτικό και δικαστικό πλαίσιο και αν δεν υπάρξει σύμπτυξη σταδίων ώστε οι διαδικασίες να μην είναι τόσο χρονοβόρες.

Η γαλλική Τotal αποχώρησε το 2022 και πούλησε την συμμετοχή της στην ExxonMobil που ήταν στο ίδιο μπλοκ. Εκτός παραχωρήσεων βγήκε από το οικόπεδο των Ιωαννίνων και η Ισπανική Repsol ενώ την ίδια γραμμή λόγω προσφυγών και καθυστερήσεων κράτησε και η Energean για το οικόπεδο των Ιωαννίνων 11 χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης για το οποίο έχει ξεκινήσει η διαδικασία επιστροφής του στο ελληνικό Δημόσιο. Πολύχρονη ήταν και η αναμονή της εταιρείας στο Κατάκολο, το οποίο με νεότερη απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας εντάσσεται στο εθνικό πάρκο.

Αν και υπήρξε από τα πλέον ώριμα μπλοκ με πιστοποιημένα κοιτάσματα 14 εκατ. βαρελιών πριν τρία χρόνια ο ίδιος ο Πρωθυπουργός πήρε την απόφαση να σταματήσει επικεντρώνοντας τις εξορύξεις μόνο στο φυσικό αέριο.

Ιστορίες τρέλας

Οι εκπρόσωποι του ελληνικού upstream, έχουν να διηγηθούν αρκετές ιστορίες από την καθυστερήσεις και την γραφειοκρατία που αντιμετώπισαν τα τελευταία χρόνια στην προσπάθεια να εκμεταλλευτούν τους εγχώριους υδρογονάνθρακες.

Στο Κατάκολο για παράδειγμα όπου το ελληνικό Δημόσιο πήρε την απόφαση για χερσαία γεώτρηση το 2016, οι διαδικασίες  φρέναραν λόγω ένστασης για τους δασικούς χάρτες. Ιδιώτης παρακείμενου οικοπέδου υπέβαλλε ένσταση τον Μάιο του 2017 διεκδικώντας τμήμα του μπλοκ  που είχε παραχωρηθεί από το κράτος στην Energean. Η υπόθεση εκδικάστηκε τον Απρίλιο του 2019! Αντίστοιχα όταν η Repsol που κατείχε το οικόπεδο στα Ιωάννινα αποφάσισε να φύγει έγινε κοινή αίτηση των δυο μετόχων στο ελληνικό δημόσιο για να πάρει το ποσοστό των Ισπανών η Energean. Για να προχωρήσει η διαδικασία χρειαζόταν μία υπογραφή, η οποία ήρθε ένα χρόνο μετά!

Χωρίς υποστηρικτικό λιμάνι

Στον γόρδιο δεσμό των εξορύξεων θα πρέπει να προστεθεί και η απουσία λιμένα υποστήριξης για τις γεωτρήσεις θέμα που έχει θέσει από καιρό και η ExxonMobil στην Ελλάδα. Στελέχη της αγοράς αναρωτιούνται για τους λόγους που δεν εντάχθηκε η Κρήτη στο τρέχων γεωτρητικό πρόγραμμα της ExxonMobil σε Κύπρο και Αίγυπτο τονίζοντας ότι η απουσία λιμανιού ενδεχομένως να έπαιξε ρόλο. «Εάν «τρυπούσε» μετά θα έπρεπε να καταθέσει μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και να έχει ένα λιμάνι υποστηρικτικό για να τρέξουν οι διαδικασίες».

Έχουν κατά καιρούς βολιδοσκοπηθεί λιμάνια όπως ο Αστακός αλλά και η Κρήτη χωρίς όμως αποτέλεσμα και από το 2022 έχουν ξεκινήσει οι σχετικές διαδικασίες για την αδειοδότηση του λιμένα Πατρών. Τον περασμένο Ιούλιο μετά από μεγάλες καθυστερήσεις εγκρίθηκε το master plan από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Επτά μήνες μετά εκκρεμεί το Προεδρικό Διάταγμα για να ανάψει το πράσινο φως! 

Ανάλογες κινήσεις έκανε η Energean για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας για να διευκολύνει το δικό της μπλοκ 2 στο Ιόνιο. Μετά τις μετοχικές αλλαγές στο λιμένα και την είσοδο Γκριμάλντι εκπονείται νέο master plan και ακολουθείται η ίδια διαδικασία για έγκριση ΠΔ. «Ακόμη και αν αποφασίζαμε αύριο να κάνουμε γεώτρηση θα ήταν αδύνατο να προχωρήσουμε χωρίς λιμάνι» αναφέρουν αρμόδια στελέχη της αγοράς. Στο Ισραήλ η Energean πήρε το κοίτασμα Καρίς το 2017 και το 2022 είχε παραγωγή εν μέσω Covid υλοποιώντας επένδυση 2 δισ.

Στα δικαστήρια έχει φτάσει και η υπόθεση του κοιτάσματος Έψιλον στην Καβάλα. Η Ρουμανική εταιρεία GSP που ανέλαβε την εγκατάσταση της εξέδρας έχει εγκαταλείψει στο λιμάνι (λόγω απουσίας άλλου έργου) ένα γεωτρύπανο εδώ και 4 χρόνια και ένα εξειδικευμένο καράβι με αποτέλεσμα η υπόθεση να έχει φτάσει στις δικαστικές αίθουσες  αφού οι Ρουμάνοι έχουν πάψει να πληρώνουν τα τέλη που προβλέπει ο νόμος.

ΠΗΓΗ:www.newmoney.gr

Αναστολή κυρώσεων κατά της Συρίας σε ενέργεια και μεταφορές εξετάζει η ΕΕ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί σύντομα να αναστείλει τις κυρώσεις στη Συρία που στοχεύουν τους τομείς της ενέργειας και των μεταφορών, αλλά δεν έχει επιτευχθεί ακόμη συμφωνία για χαλάρωση των περιορισμών στις χρηματοοικονομικές συναλλαγές, ανέφερε το Reuters, επικαλούμενο τρεις αξιωματούχους της ΕΕ που γνωρίζουν το θέμα και ένα έγγραφο στο οποίο είχε πρόσβαση ο οργανισμός.

Οι υπουργοί Εξωτερικών της ΕΕ θα συζητήσουν το θέμα σε συνάντηση που έχει προγραμματιστεί για τη Δευτέρα 27/1 στις Βρυξέλλες.

Η Κάγια Κάλλας, επικεφαλής εξωτερικής πολιτικής του ευρωπαϊκού μπλοκ, δήλωσε στο Reuters την Τετάρτη ότι ελπίζει ότι η συνάντηση θα οδηγήσει σε μια πολιτική συμφωνία για χαλάρωση των κυρώσεων.

Η προσέγγιση της Ευρώπης στη Δαμασκό άρχισε να αλλάζει μετά την εκδίωξη του Μπασάρ αλ Άσαντ από την εξουσία τον Δεκέμβριο από αντάρτικες δυνάμεις υπό την ηγεσία της ισλαμιστικής οργάνωσης Χαγιάτ Ταχρίρ αλ Σαμ (HTS), που χαρακτηρίστηκε τρομοκρατική οργάνωση από τα Ηνωμένα Έθνη.


Το HTS, το οποίο διέκοψε τους δεσμούς με την Αλ Κάιντα το 2016, έχει πει ότι από τότε που ανέλαβε την εξουσία στη Συρία πέρυσι, είναι ανοιχτό σε μια πολιτική διαδικασία στην οποία όλοι οι Σύροι έχουν λόγο.

Οι μεταφορές θεωρούνται απαραίτητες για την επανέναρξη των εργασιών στα αεροδρόμια της Συρίας, διευκολύνοντας έτσι την επιστροφή των προσφύγων. Η ενέργεια και κυρίως η ηλεκτρική ενέργεια θεωρούνται επίσης βασικοί παράγοντες για τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης, που θα μπορούσαν να συμβάλουν στη σταθεροποίηση της χώρας και στην ενθάρρυνση των πολιτών να επιστρέψουν στα σπίτια τους.

Σύμφωνα με έγγραφο της ΕΕ, διπλωμάτες από τα 27 κράτη μέλη συνέστησαν τη λήψη ταχείας δράσης για την άρση των περιορισμών «σε τομείς που είναι απαραίτητοι για την οικονομική σταθεροποίηση και την έναρξη της οικονομικής ανασυγκρότησης της Συρίας, όπως η ενέργεια και οι μεταφορές».

Ταυτόχρονα, προτάθηκε να «αξιολογηθούν οι επιλογές για την επανέναρξη των τραπεζικών και επενδυτικών σχέσεων με τη Συρία», αλλά η χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων θα εφαρμοστεί σταδιακά και αναστρέψιμα, με περιοδικές αξιολογήσεις για να επαληθεύεται εάν η κατάσταση στη Συρία επιτρέπει τη συνέχιση της την αναστολή των κυρώσεων.

Ωστόσο, ορισμένες κυρώσεις θα παραμείνουν σε ισχύ, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που στοχεύουν το καθεστώς Αλ Άσαντ, το παράνομο εμπόριο ναρκωτικών και το εμπόριο όπλων. Η τελική απόφαση θα ληφθεί στη συνεδρίαση της Δευτέρας και σε περίπτωση πολιτικής συμφωνίας, οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι θα εργαστούν για τις τεχνικές λεπτομέρειες της αναστολής των κυρώσεων.

ΠΗΓΗ:energypress.gr 

Αναζήτηση Ανακοίνωση Δύναμη Ανατροπής 27/01/25


 
ΠΗΓΗ:pseep.gr

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ 20/08/25

 ΠΗΓΗ: pseep.gr