Παρασκευή, Μαρτίου 07, 2025

HELLENiQ ENERGY: Πιο κοντά η επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού Ελλάδας – Β. Μακεδονίας

 

Στην τελική ευθεία βρίσκεται η αναβίωση του αγωγού πετρελαίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας καθώς κλείνουν σταδιακά και οι τελευταίες εκκρεμότητες για την επανεκκίνηση της λειτουργίας του. Μάλιστα, χθες ο γενικός διευθυντής περιβαλλοντικής πολιτικής του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) κ. Κωνσταντίνος Δημόπουλος υπέγραψε την απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ), 15ετούς διάρκειας, για το «Ελληνικό Τμήμα του Αγωγού Μεταφοράς Προϊόντων Πετρελαίου Θεσσαλονίκη-Σκόπια».

Το έργο αφορά στην επαναλειτουργία του υφιστάμενου αγωγού, ο οποίος έχει αναβαθμιστεί για τη μεταφορά διυλισμένων προϊόντων (πετρέλαιο κίνησης/Diesel) από τις εγκαταστάσεις στο συγκρότημα Διαβατών της HELLENiQ ENERGY στη Θεσσαλονίκη έως την περιοχή των Ευζώνων στα ελληνικά σύνορα με τη Βόρεια Μακεδονία.

Όσον αφορά στο τμήμα του έργου επί σκοπιανών εδαφών, παρότι είχε πάρει το “πράσινο φως” από την αρμόδια ρυθμιστική αρχή ενέργειας της γειτονικής χώρας, εδώ και καιρό «σέρνονταν» διάφορες εκκρεμότητες που αφορούσαν διάφορα τεχνικά ζητήματα, αδειοδοτήσεις κ.ά.. Ωστόσο, όπως αναφέρουν στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» πηγές της HELLENiQ ENERGY «τα απαιτούμενα βήματα ολοκληρώνονται σταδιακά με σκοπό την επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού σύντομα, καθώς διευθετούνται εκκρεμότητες που είχαν ταλαιπωρήσει το έργο στο παρελθόν».



Δεν είναι τυχαίο ότι, τον περασμένο Οκτώβριο, ο πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας κ. Χρίστιαν Μίτσκοσκι είχε δηλώσει (στο περιθώριο συνάντησης που είχε στα Σκόπια με τον ομόλογό του της Σερβίας κ. Μίλος Βούτσεβιτς) ότι ο αγωγός μεταφοράς πετρελαϊκών προϊόντων που συνδέει τη χώρα του με την Ελλάδα βρίσκεται στην τελική φάση της έναρξης λειτουργίας, αναφερόμενος παράλληλα και στην προοπτική επέκτασής του προς τη Σερβία.


Οι πρώτες προσπάθειες επαναλειτουργίας του είχαν γίνει ήδη από το 2016 – 2017 ενώ είχε τεθεί και στην ατζέντα της τριμερούς συνάντησης Ελλάδας, πΓΔΜ και ΗΠΑ το 2020 κατά την επίσκεψη του τότε υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ κ. Μάικ Πομπέο. Ο αγωγός είχε κατασκευαστεί το 2002, προκειμένου να συνδέσει το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης με εκείνο στα Σκόπια της ΟΚΤΑ, εταιρεία που είχαν εξαγοράσει το 1998 τα ΕΛΠΕ (νυν HELLENiQ ENERGY). Ο αγωγός που μετέφερε αργό πετρέλαιο σταμάτησε να λειτουργεί το 2013 καθώς τότε τα ΕΛΠΕ είχαν κρίνει ως ασύμφορη τη δραστηριότητα της διύλισης στις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ.

Ο αγωγός της εταιρείας πετρελαιαγωγού VΑRDAX – 80% ΕΛΠΕΤ Βαλκανική ΑΕ (θυγατρική της HELLENiQ ENERGY) και 20% NAVTOVOD – Naftovod Dooel Skopjie (κρατική εταιρεία της Βόρειας Μακεδονίας) – έχει συνολικό μήκος περίπου 213 χιλιόμετρα, εκ των οποίων τα 69,7 χλμ. οδεύουν εντός ελληνικών εδαφών. Διέρχεται κυρίως από αγροτικές, θαμνώδεις και δασικές εκτάσεις στα όρια των δήμων Κορδελιού-Ευόσμου, Δέλτα, Ωραιοκάστρου, Χαλκηδόνος, Κιλκίς και Παιονίας και έχει μεταφορική δυναμικότητα που ανέρχεται στα 2,5 εκατομμύρια τόνους (πετρέλαιο κίνησης/Diesel) ετησίως. Ο αγωγός είναι απολύτως έτοιμος να λειτουργήσει, καθώς, πέρα από την προβλεπόμενη συντήρησή του όσο διάστημα βρίσκεται σε αδράνεια, έχει ολοκληρωθεί και ο έλεγχος των αγωγών, εργασίες που επέκτειναν την ωφέλιμη διάρκεια ζωής του έως τον Ιούνιο του 2051.

ΠΗΓΗ:www.ot.gr
 

Η Coral Cyprus στηρίζει τον οργανισμό "Μοναδικά Χαμόγελα" με δωρεά καρτών καυσίμων αξίας 4.500 ευρώ

 

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Σπάνιων Νοσημάτων, η Coral Cyprus (Shell Licensee) προχώρησε σε μια σημαντική πρωτοβουλία εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, στηρίζοντας τον Παγκύπριο Σύνδεσμο «Μοναδικά Χαμόγελα» και επιβεβαιώνοντας τη δέσμευσή της για τη στήριξη ευπαθών ομάδων και κοινοτήτων του τόπου μας.

Συγκεκριμένα, την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου, η Coral Cyprus (Shell Licensee) προσέφερε στον οργανισμό ειδικές επαγγελματικές κάρτες καυσίμων Coral Pass, συνολικής αξίας 4.500 ευρώ.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, η δωρεά αυτή στοχεύει στη διευκόλυνση της μετακίνησης παιδιών και συνανθρώπων μας με σπάνιες παθήσεις, συμβάλλοντας στην πρόσβασή τους σε θεραπείες και απαραίτητες υπηρεσίες υγείας.

Η παράδοση των καρτών πραγματοποιήθηκε στα κεντρικά γραφεία της Coral Cyprus, παρουσία του Γενικού Διευθυντή της Coral Cyprus, κ. Μανώλη Καλαθά, και της υπεύθυνης για το πρόγραμμα καρτών καυσίμων Coral Pass, κας Τατιάνας Γρίβα.

Τη δωρεά παρέλαβε η κα Στάλω Κυριακίδου, Διευθύντρια του Συνδέσμου «Μοναδικά Χαμόγελα», από τον κ. Μιχάλη Ζουμίδη, Marketing Manager της Coral Cyprus.

Δέσμευση για κοινωνική προσφορά, Αξία στη Ζωή

Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο των δράσεων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης της Coral Cyprus, με στόχο την έμπρακτη στήριξη της κοινωνίας και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των συμπολιτών μας. 

Με πρόσβαση σε ένα εκτεταμένο δίκτυο 40 και πλέον πρατηρίων Shell και την κάρτα καυσίμων Coral Pass, η εταιρεία συμβάλλει ουσιαστικά στην κάλυψη των αναγκών μετακίνησης όσων βρίσκονται σε ευάλωτη θέση και το έχουν πραγματική ανάγκη.

Ο Παγκύπριος Σύνδεσμος «Μοναδικά Χαμόγελα» έχει ως αποστολή τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των παιδιών με σπάνιες παθήσεις και των οικογενειών τους, παρέχοντας υποστήριξη, ενημέρωση και εκπαιδευτικές δραστηριότητες.

Η Coral Cyprus δεσμεύεται να συνεχίσει να στηρίζει πρωτοβουλίες με θετικό κοινωνικό αντίκτυπο, ενισχύοντας δράσεις που προάγουν τη βιωσιμότητα, την αλληλεγγύη και την κοινωνική ευημερία, υλοποιώντας το όραμά της υπό το γενικό πρόσταγμα «Αξία στη Ζωή».

Ποια είναι η Coral Cyprus

Η Coral Cyprus (Shell Licensee) δραστηριοποιείται στην κυπριακή αγορά από το 2017 και λειτουργεί 40+ πρατήρια καυσίμων σε ολόκληρη την Κύπρο. Μέλος του Ομίλου MOTOR OIL, η Coral Cyprus έχει στόχο να προσφέρει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες και προϊόντα, ενώ παράλληλα στηρίζει δράσεις που προάγουν την κοινωνική ευημερία και την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου.

ΠΗΓΗ:energypress.gr


Έτοιμο το πρώτο πλοίο FPSO παγκοσμίως που δεσμεύει και CO2

 

Η πρώτη παγκοσμίως πλωτή μονάδα παραγωγής, αποθήκευσης και εκφόρτωσης πετρελαίου (FPSO) με δυνατότητα δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα παραδόθηκε τη Δευτέρα στη Σανγκάη, σύμφωνα με δημοσίευμα της κρατικής εφημερίδας Xinmin Evening News.

Το AGOGO FPSO έχει μήκος 333 μέτρων και πλάτος 60 μέτρων με δυνατότητα ημερήσιας παραγωγής 120.000 βαρελιών αργού πετρελαίου, αλλά και ικανότητα αποθήκευσης 1,6 εκατομμυρίου βαρελιών πετρελαίου.

Το πλοίο δεσμεύει το διοξείδιο του άνθρακα που παράγεται κατά την πλεύση του και κατά την παραγωγή του πετρελαίου, ενώ χρησιμοποιεί την παραγόμενη θερμική ενέργεια για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος.

Έτσι το AGOGO FPSO προστατεύει το περιβάλλον και εξοικονομεί ενέργεια, ενώ παράγει πετρέλαιο.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

Ο Όμιλος Motor Oil τιμά την Ημέρα της Γυναίκας αναδεικνύοντας τις ικανότητες κάθε γυναίκας

Πρωταγωνίστριες εφέτος γυναίκες στο πεδίο δράσης τους, στους Αγίους Θεοδώρους, στον Ασπρόπυργο και στο Πέραμα

Μετρώντας περισσότερα από 52 χρόνια παρουσίας, ο Όμιλος Motor Oil επιδιώκει διαχρονικά να αποτελεί πρότυπο εργοδότη υιοθετώντας πρακτικές, πρωτοβουλίες και δράσεις που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες εξέλιξης, και επιβράβευση ενώ ταυτόχρονα ενδυναμώνουν και κάθε γυναίκα, βοηθώντας την να ισορροπήσει με επιτυχία μεταξύ των πολλαπλών της ρόλων, στην εργασία, την οικογένεια και την κοινωνία.

Γι’ αυτό τα προηγούμενα χρόνια με την πρωτοβουλία «Lead the Way», έχει αναπτύξει δράσεις και περιεχόμενο που πέρα από ένα διαχρονικά σημαντικό μήνυμα, αποτελούν και απτή απόδειξη της δέσμευσης του Ομίλου Motor Oil για τη στήριξη των γυναικών αλλά και κάθε ανθρώπου, ανεξαρτήτως φύλου.

To 2023 o Όμιλος Motor Oil με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας και σε συνεργασία με το pod.gr έστειλε ένα ηχηρό μήνυμα αναγνώρισης της γυναικείας δύναμης, του γυναικείου πάθους και αισιοδοξίας, αναδεικνύοντας τις ιστορίες γυναικών και εστιάζοντας στη δράση τους. Η Χριστίνα Γύλου, υπεύθυνη πρατηρίου AVIN, η Ελένη Παπαντωνοπούλου, διαχειρίστρια πρατηρίων Shell, και η Γιώτα Τσιριγώτη, Υπεύθυνη Έρευνας και Ανάπτυξης της lpc, εργαζόμενες του Ομίλου Motor Oil, διηγήθηκαν τη δική τους ιστορία, μέσα στον χώρο της Ενέργειας, τις προκλήσεις και όσα κατάφεραν στη διαδρομή. Επίσης, μια νέα κτηνοτρόφος, η Μάγδα Κοντογιάννη, και η Νάσια Γκουβέρου, πρώτη στην Ευρώπη μοτοσυκλετίστρια-διασώστρια, διηγήθηκαν την ιστορία μιας διαδρομής προσφοράς αλλά και ρίσκου. Όλες οι συμμετέχουσες, γυναίκες στην πρώτη γραμμή, μίλησαν για τις δυσκολίες αλλά τις χαρές που τους προσφέρει ο δρόμος που επέλεξαν.

To 2024 o Όμιλος διοργάνωσε μια εκπαιδευτική επίσκεψη στο Διυλιστήριο των Αγίων Θεοδώρων στο πλαίσιο της υλοποίησης του Προγράμματος “Ready for Work @ Engineering” μαζί με το Women On Top.

Με το Πρόγραμμα αυτό στηρίχθηκαν έμπρακτα νεαρές φοιτήτριες και απόφοιτες Μηχανικοί, και τους δόθηκε η ευκαιρία να εξελίξουν περαιτέρω τις επαγγελματικές τους γνώσεις και δεξιότητες. Πιο συγκεκριμένα, 121 γυναίκες από όλη την Ελλάδα δήλωσαν την επιθυμία τους να συμμετέχουν στο Πρόγραμμα Επιμόρφωσης, ενώ επιλέχθηκαν 16 γυναίκες από την Αθήνα και 22 γυναίκες από την Περιφέρεια. Έτσι λοιπόν, Απόφοιτες από περισσότερες από 10 Σχολές Μηχανικών, προερχόμενες από 17 πόλεις της Ελλάδας, συμμετείχαν δωρεάν σε μία σειρά 10 διαδικτυακών πρακτικών και διαδραστικών εργαστήριων επαγγελματικής ανάπτυξης και στη συνέχεια διασυνδέθηκαν με γυναίκες στον τομέα της Ενέργειας, όπως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η κυκλική οικονομία και τα εναλλακτικά καύσιμα με τις οποίες πραγματοποίησαν μία τρίμηνη συνεργασία mentoring.

Εφέτος, μέσα από την ανάδειξη γυναικών στο πεδίο δράσης τους, στα διυλιστήρια της Motor Oil, στους Αγίους Θεοδώρους, της LPC, στον Ασπρόπυργο, και της εγκατάστασης της Coral στο Πέραα, που εξελίσσουν την έρευνα και την ποιότητα, την υγεία και την ασφάλεια και την ανάπτυξη νέων προϊόντων, ο Όμιλος Motor Oil, έχοντας στον πυρήνα της δραστηριότητάς του την πεποίθηση ότι η ανάπτυξη των εργαζομένων του είναι πρωταρχικής σημασίας , φιλοδοξεί να ενημερώσει, να ευαισθητοποιήσει και να εμπνεύσει όλες και όλους εμάς.

Ο ενεργειακός όμιλος Motor Oil αναγνωρίζει την αξία και την ποιότητα κάθε γυναίκας και κάθε ανθρώπου, γι’ αυτό και φροντίζει καθημερινά να ενδυναμώνει τις γυναίκες και να ενθαρρύνει, με κάθε τρόπο, την εξέλιξή τους σε θέσεις ευθύνης.

Διαχρονικά ο Όμιλος Motor Oil υιοθετεί πρακτικές, πρωτοβουλίες και δράσεις που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες εξέλιξης για όλους τους εργαζόμενους ανεξαρτήτως φύλου, ισότιμη επιβράβευση και ίσες δυνατότητες προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης.

ΠΗΓΗ:www.mononews.gr

 

Σάββατο, Μαρτίου 01, 2025

«Back to Petroleum»: Το εντυπωσιακό πετρελαϊκό pivot της BP – Τι σηματοδοτεί για τον κλάδο

 

To 2025 σηματοδοτεί την 25η επέτειο από την προσπάθεια της BP να «αναγεννηθεί»ως μια πιο πράσινη εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου, πηγαίνοντας «πέρα από το πετρέλαιο» (beyond petrοleum).

Η πορεία  που ξεκίνησε από τον τότε διευθύνοντα σύμβουλο John Browne, δέχτηκε αμέσως επίθεση, με αρκετούς να μιλούν για μία ανειλικρινή, ακόμη και κυνική και πρόωρη απόφαση. Σε περισσότερες από μία περιπτώσεις, ωστόσο, έκτοτε, η BP οδήγησε σε αυτήν την πρώιμη φιλοδοξία θέτοντας στόχους να μετατοπιστεί από τα ορυκτά καύσιμα στην παραγωγή της ανανεώσιμης ενέργειας που θα χρειαστεί ο κόσμος εάν θέλει να αντιμετωπίσει την κλιματική αλλαγή. 

Αυτή η εβδομάδα όμως, σηματοδότησε την «επιστροφή στο πετρέλαιο».

Αλλά και πάλι, το χρονοδιάγραμμα της BP είναι αμφίβολο. Σε μια «θεμελιώδη επαναφορά» της στρατηγικής της, υπό την πίεση του ακτιβιστή επενδυτή Elliott Management, ο διευθύνων σύμβουλος Murray Auchincloss απέρριψε τους στόχους να μειώσει την παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου και να αναπτύξει 50 γιγαβάτ ανανεώσιμης ενέργειας. Αντίθετα, η BP θα αυξήσει τις ετήσιες δαπάνες της για ορυκτά καύσιμα κατά ένα πέμπτο και θα μειώσει την έκθεσή της στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Όσον αφορά την πράσινη ενέργεια, «πήγαμε πολύ μακριά, πολύ γρήγορα», είπε χαρακτηριστικά ο Auchincloss.

Η επιστροφή στις ρίζες

Σε μια επιστροφή στις ρίζες του, ο όμιλος FTSE 100 δήλωσε την Τετάρτη ότι θα αυξήσει τις δαπάνες πετρελαίου και φυσικού αερίου κατά ένα πέμπτο σε 10 δισ. δολάρια ετησίως και θα περικόψει τις δαπάνες για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας κατά 70%.

Ο διευθύνων σύμβουλος Murray Auchincloss είπε ότι η αλλαγή ήταν μια «θεμελιώδης επαναφορά της στρατηγικής της BP», καθώς απέρριψε τους στόχους για τη μείωση της παραγωγής ορυκτών καυσίμων και την ανάπτυξη 50 γιγαβάτ ανανεώσιμης ενέργειας.

Ο Auchincloss, ο οποίος ανέλαβε σε μόνιμη βάση τον Ιανουάριο του 2024, είπε ότι η εταιρεία ήταν πολύ αισιόδοξη στην απόφασή της να στραφεί πιο επιθετικά από τους ανταγωνιστές της προς την πράσινη ενέργεια.

«Η αισιοδοξία μας για μια γρήγορη μετάβαση ήταν άστοχη και πήγαμε πολύ μακριά, πολύ γρήγορα», είπε καθώς ανακοίνωσε τη νέα στρατηγική μετά από πίεση από τον ακτιβιστή επενδυτή Elliott Management. «Το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο θα χρειαστούν για τις επόμενες δεκαετίες».

Απορρίπτοντας μια στρατηγική ετών

Με τα λόγια αυτά, κατήργησε επί της ουσίας μια στρατηγική πέντε ετών που είχε καθιερώσει την BP ως ηγέτη στην ενεργειακή μετάβαση, αλλά τελικά απέτυχε να κερδίσει την υποστήριξη των μετόχων μετά από χρόνια χαμηλών αποδόσεων.

Σύμφωνα με το σχέδιο του Auchincloss, η BP θα επιχειρήσει να συγκεντρώσει τουλάχιστον 20 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2027 μέσω της πώλησης περιουσιακών στοιχείων, ενδεχομένως συμπεριλαμβανομένου του βραχίονα λιπαντικών Castrol και ενός μεριδίου της ηλιακής επιχείρησης Lightsource.

Ο ίδιος υπογράμμισε ότι η BP είναι ανοιχτή να πουλήσει μια μεγάλη γκάμα περιουσιακών στοιχείων, ενδεχομένως ακόμη και ένα μερίδιο του νέου της έργου στον Κόλπο του Μεξικού, Kaskida, «αν κάποιος θέλει να έρθει να κάνει μια προσφορά νοκ-άουτ».

Η πίεση των μετόχων στον Auchincloss για την ανανέωση της στρατηγικής της BP είχε αυξηθεί αφού φάνηκε αυτόν τον μήνα ότι ο Elliott είχε δημιουργήσει σχεδόν 5 τοις εκατό των μετοχών της εταιρείας 72 δισεκατομμυρίων λιρών και πίεζε για αλλαγή.

Ο επικεφαλής του πετρελαϊκού κολοσσού εκτίμησε έναν  «αρκετά υψηλό ρυθμό ανάπτυξης», προσθέτοντας ότι σχεδιάζει να ξεκινήσει έως και 27 νέα έργα τα επόμενα πέντε χρόνια, καθώς η εταιρεία αναδομεί την ικανότητα παραγωγής πετρελαίου μετά από χρόνια μείωσης της παραγωγής της. «Έχουμε 16 δισεκατομμύρια βαρέλια να κυνηγήσουμε», είπε.

Ο στόχος της διαφοροποίησης

Ωστόσο, η BP θα εξακολουθεί να παράγει ελαφρώς λιγότερο πετρέλαιο και φυσικό αέριο το 2030 από ό,τι το 2019 και ο Auchincloss είπε ότι ο όμιλος δεν είχε εγκαταλείψει τα σχέδιά του να είναι μια διαφοροποιημένη ενεργειακή εταιρεία. «Δεν βλέπω κανέναν άλλο να κάνει κάτι περισσότερο από αυτό που κάνουμε εμείς σε αυτήν την κλίμακα», είπε. «Δεν θα δείτε καλύτερη ολοκληρωμένη εταιρεία ενέργειας στον κόσμο από την BP».

Το πλαίσιο

Οι μετοχές της BP υστερούν σε σχέση με αυτές των ανταγωνιστών Shell , Exxon Mobil και Chevron από τότε που η εταιρεία έκανε τα πιο επιθετικά βήματα από μια μεγάλη πετρελαϊκή εταιρεία για να στραφεί προς πηγές ενέργειας με χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα το 2020. Αυτό το στοίχημα απέτυχε όταν η κατανάλωση ορυκτών καυσίμων εκτοξεύτηκε μετά τις πρώτες ημέρες της πανδημίας, αλλά και μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία .

Από τότε που ανέλαβε το τιμόνι το φθινόπωρο του 2023, ο Auchincloss απέσυρε τα σχέδια υδρογόνου και βιοκαυσίμων της BP, έθεσε προς πώληση τις δραστηριότητές της στην αιολική ενέργεια στις ΗΠΑ και ξεκίνησε μια προσπάθεια μείωσης του κόστους . Έχει επίσης δώσει το πράσινο φως για πολλές μεγάλες επενδύσεις πετρελαίου και φυσικού αερίου και εξασφάλισε γρήγορη και εύκολη πρόσβαση σε βαρέλια στο Ιράκ και αλλού.

Το πράσινο στοίχημα και οι καθυστερήσεις

Και όπως επισημαίνουν σε σχόλιό τους οι Tiimes, αν και προβλεπόταν ευρέως, αυτή η αναστροφή είναι λυπηρή. Δεδομένης της αποτυχίας των κυβερνήσεων να υιοθετήσουν πιο ισχυρές πολιτικές για να επιταχύνουν την πράσινη μετάβαση, ήταν ίσως αναπόφευκτη.

Και ασφαλώς πρόκεται για μία απόφαση η οποία ενισχύει την επικρατούσα αίσθηση ότι οι εταιρείες μπορούν να συνεχίσουν να αναβάλλουν την επείγουσα δράση για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Η BP λέει ότι η φιλοδοξία της είναι να παραμένει μια διαφοροποιημένη εταιρεία πετρελαίου και ότι τα αιολικά και ηλιακά της όπλα θα είναι «πολύ μεγάλες» επιχειρήσεις, παρά το γεγονός ότι απομακρύνουν τις δραστηριότητές τους από τον ισολογισμό της. Αλλά η νέα στρατηγική σηματοδοτεί μια επιστροφή στην επιδίωξη βραχυπρόθεσμου κέρδους έναντι μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας. 

Η ζήτηση για ορυκτά καύσιμα

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας πιστεύει ότι η ζήτηση πετρελαίου και φυσικού αερίου θα κορυφωθεί μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Ο ΟΠΕΚ αμφισβητεί αυτούς τους υπολογισμούς, αλλά αν ο ΔΟΕ είναι σωστός, τότε οι επενδυτές και οι πετρελαϊκές εταιρείες που έχουν μια πιο αργή πτώση της ζήτησης κάνουν ένα στοίχημα υψηλού πονταρίσματος. Λίγες ώρες πριν από την ανακοίνωση της BP, ο σύμβουλος της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου, η Επιτροπή Κλιματικής Αλλαγής, προειδοποίησε για «απότομη πτώση» στην κατανάλωση πετρελαίου και φυσικού αερίου, εάν το Ηνωμένο Βασίλειο ακολουθήσει τις συστάσεις του για απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα. 

Το σοκ της ενεργειακής μετάβασης δεν είναι ακόμη τόσο οξύ όσο κάποιοι προειδοποίησαν. Αλλά ο αρνητικός αντίκτυπος της ταχείας στροφής της Κίνας προς τα ηλεκτρικά οχήματα στην όρεξη για πετρέλαιο είναι ένα σημάδι των κινδύνων που διατρέχουν αυτοί, όπως ο Auchincloss, που προβλέπουν «τεράστιες ποσότητες ζήτησης» για πετρέλαιο και φυσικό αέριο τις επόμενες δύο δεκαετίες.

Καταλύτης ο Τραμπ

Η άφιξη του Ντόναλντ Τραμπ, με την ανοιχτή υποστήριξή του για μια ενεργειακή πολιτική απορρύθμισης «drill, baby drill», έδωσε στις εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου έναν άλλο λόγο να διπλασιάσουν τις δραστηριότητές τους στα ορυκτά καύσιμα, καθώς οι oi περιορισμοί ESG έχουν χαλαρώσει.  

Αυτό το αλλαγμένο γεωπολιτικό και ρυθμιστικό πλαίσιο έχει προσφέρει κάποια κάλυψη για την BP, αλλά η πίεση των επενδυτών είναι το κύριο έναυσμα για την ανακοίνωσή της. Η BP αναγκάστηκε να αναγνωρίσει ότι οι προσπάθειες για μείωση της έκθεσης σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο και επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έδιωχναν τις ταμειακές ροές, απογοήτευσαν τους μετόχους και τρομοκρατούσαν το έμπειρο προσωπικό που εργάζεται στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο που δεν έβλεπε μέλλον σε μια επιχείρηση που διαλαλούσε τη δέσμευσή της για ηλιακή ενέργεια, αιολική ενέργεια, υδρογόνο και βιοενέργεια. Η Shell, η οποία επικεντρώθηκε εκ νέου στις αποδόσεις των μετόχων το 2023, και η γαλλική TotalEnergies, η οποία έχει προχωρήσει με επενδύσεις τόσο στην παραδοσιακή όσο και στην ανανεώσιμη ενέργεια, έχουν ξεπεράσει τις επιδόσεις της.

Η λογική της αγοράς

Υπάρχει, λοιπόν, μια σκληρή, βραχυπρόθεσμη λογική της αγοράς στην απόφαση. Ωστόσο, σύμφωνα με τους FT, αφήνει αναπάντητο το ερώτημα που έθεσε σιωπηρά ο Λόρδος Μπράουν πριν από ένα τέταρτο του αιώνα, όταν έκανε την πνευματική υπόθεση για αλλαγή: ποιο ακριβώς είναι το μακροπρόθεσμο μέλλον των μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών; Εάν όλοι οι μεγάλοι διεθνείς παραγωγοί πετρελαίου και φυσικού αερίου και οι εθνικές εταιρείες πετρελαίου όπως η Saudi Aramco, επικεντρωθούν κυρίως στα ορυκτά καύσιμα και η ζήτηση μειωθεί, μόνο ορισμένοι θα επιβιώσουν. Οι παραγωγοί υψηλότερου κόστους, όπως η BP, ενδέχεται να μην είναι μεταξύ τους.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

Ξεκινά το Πρόγραμμα πρακτικής άσκησης Empowering Interns - Υποβάλετε την αίτησή σας

Το Empowering Interns είναι το θερινό μας πρόγραμμα πρακτικής άσκησης, μέσα από το οποίο προσφέρουμε σε φοιτητές και νέους επιστήμονες την ε...