Παρασκευή, Απριλίου 11, 2025

Εργατικό «ατύχημα» στις Βιομηχανικές Εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ

Εργαζόμενη στις μονάδες διύλισης στις Βιομηχανικές Εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ στον Ασπρόπυργο τραυματίστηκε εν ώρα εργασίας, την Παρασκευή 4 Απρίλη, σύμφωνα με το «Αγωνιστικό Μέτωπο Εργαζομένων στα ΕΛΠΕ», το οποίο σε ανακοίνωσή του εύχεται στην εργαζόμενη ταχεία ανάρρωση και να είναι γερή και δυνατή.

Στην ανακοίνωσή του το «Αγωνιστικό Μέτωπο Εργαζομένων στα ΕΛΠΕ» αναφέρει τα εξής:

«Η αιτία του σοβαρού τραυματισμού στο πόδι και η μεταφορά στο νοσοκομείο είναι η ακαταλληλότητα του εξοπλισμού. Σημειώνουμε ότι η συναδέλφισσα ήταν για ακόμη μία φορά σε υπερωρία καθώς (μαζί με συναδέλφους) καλύπτει οργανικό κενό που υπάρχει με ευθύνη της εταιρείας εδώ και 6 μήνες.

Αποδεικνύεται, με τον πιο τραγικό τρόπο, ότι οι χώροι δουλειάς είναι γεμάτοι παγίδες για τους εργαζόμενους:

Ακατάλληλος και ασυντήρητος εξοπλισμός, διαρροές σε κομπρεσέρ, τσιμέντα που πέφτουν στις μονάδες και η εξάντληση από την εντατικοποίηση αποτελούν εκρηκτικό μείγμα για τις συνθήκες εργασίας όλων μας. Όλα αυτά που μπορεί να βρίσκονται στον "προγραμματισμό", δεν προχωράνε όμως γιατί από τη μία υπάρχουν οι ελλείψεις προσωπικού στη συντήρηση και από την άλλη έχουμε τη "διαχείριση ρίσκου".

Σε κάθε περίπτωση η ασφάλειά μας μπαίνει στο ζύγι κόστους - οφέλους, με εμάς τους εργαζόμενους να μετράμε τα εργατικά "ατυχήματα" το ένα μετά το άλλο (το 2ο μέσα σε δύο βδομάδες).

Το "Αγωνιστικό Μέτωπο" καλεί όλους τους εργαζόμενους να δυναμώσουμε τον αγώνα μας για ουσιαστικά μέτρα ασφαλείας, για την προστασία μας εν ώρα εργασίας, για να μπορούμε να γυρνάμε στα σπίτια και στις οικογένειές μας όρθιοι.

Ήδη έχουμε προχωρήσει σε ενέργειες μπροστά στη Γενική Συντήρηση της Ελευσίνας, στις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές του υπουργείου Εργασίας. Την κύρια ευθύνη για την τήρηση όλων των μέτρων ασφαλείας την έχει η εργοδοσία. Καμία αναμονή και κανένας εφησυχασμός. Διεκδικούμε ανθρώπινα ωράρια και συνθήκες εργασίας. Και επειδή υπάρχει αμαρτωλό παρελθόν από την εταιρεία, μη διανοηθούν να προσπαθήσουν να συγκαλύψουν τις ευθύνες που έχουν και να επιρρίψουν ευθύνες στη συναδέλφισσα».

 ΠΗΓΗ:www.902.gr

Απαντήσεις για τους νέους αγωγούς των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα δίνει ο Υφυπουργός Ενέργειας Νίκος Τσάφος

Απαντήσεις σε καίρια ερωτήματα που αφορούν στην διέλευση αγωγών μεταφοράς «λευκών» προϊόντων διύλισης πετρελαίου κατά μήκος της σιδηροδρομική γραμμής Ελευσίνας – Ασπροπύργου, που σχεδιάζεται παράλληλα με τον Προαστιακό Δυτικής Αττικής έδωσε ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κος Νίκος Τσάφος.

Ο κύριος Τσάφος, απαντώντας σε ερώτηση του Βουλευτή του ΚΚΕ κ. Χρήστου Τσοκάνη για το θέμα, ξεκαθάρισε αναφερόμενος στα 2 πρόσφατα περιστατικά διαρροής πετρελαιοειδών σε Ελευσίνα και Ασπρόπυργο ότι μόνο το ένα ήταν διαρροή από αγωγό των ΕΛΠΕ και ότι το δεύτερο περιστατικό αφορούσε τελικά σε παράνομη εναπόθεση.

Διεμήνυσε επίσης ότι το δεύτερο περιστατικό ακόμη ερευνάται τονίζοντας ωστόσο ότι υπήρξε άμεση παρέμβαση της Περιφέρειας σε συνεργασία με εξειδικευμένα συνεργεία που ενήγρησαν για λογαριασμό των ΕΛΠΕ, ώστε να γίνει άμεσα απορρύπανση και να αποκατασταθούν οι βλάβες.

Απαντήσεις για τους νέους αγωγούς των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα δίνει ο Υφυπουργός Ενέργειας Νίκος Τσάφος

Στιγμιότυπο από εργασίες απορρύπανσης μετά από διαρροή στον Σαρανταπόταμο / Ιανουάριος 2025

«Αυτό μας δείχνει ότι υπάρχει επαγρύπνιση και άμεση ανταπόκριση όταν κάτι συμβαίνει» δήλωσε.

Τι είπε για τους νέους αγωγούς των ΕΛΠΕ που θα γίνουν παράλληλα με τον Προαστιακό Δυτικής Αττικής

Συνεχίζοντας, ο κος Τσάφος αναφέρθηκε στο γεγονός ότι οι 2 υπάρχοντες αγωγοί των ΕΛΠΕ που διέρχονται την περιοχή είναι κατασκευασμένοι το 1958 και το 1972. Πρόκειται σαφώς για μεγάλης παλαιότητας αγωγούς που δουλεύουν ασταμάτητα επι δεκαετίες, αλλά συχνούς ελέγχους και συντηρήσεις.

Απαντήσεις για τους νέους αγωγούς των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα δίνει ο Υφυπουργός Ενέργειας Νίκος Τσάφος

Στιγμιότυπο από τις εργασίες του έργου του Προαστιακού Δυτικής Αττικής

Με το έργο των νέων αγωγών λοιπόν, όπως ξεκαθάρισε ο κος Τσάφος, εξασφαλίζεται η μεταφορά των πετρελαιοειδών με ασφαλέστερες προδιαγραφές και χρησιμοποιώντας τις νεότερες τεχνολογίες.

Νωρίτερα ο βουλευτής ΚΚΕ Δυτικής Αττικής κος Χρήστος Τσοκάνης είχε κάνει λόγο για κίνδυνο ενός μεγάλου βιομηχανικού ατυχήματος που εγκυμονούνται για τους κατοίκους και τους εργαζόμενους της Δυτικής Αττικής.

Αναπτύσσοντας την Ερώτηση ο βουλευτής του ΚΚΕ, ανέφερε ότι οι κάτοικοι και οι εργαζόμενοι της περιοχής έχουν εκφράσει την έντονη διαμαρτυρία τους για τους εν λόγω σχεδιασμούς της Κυβέρνησης στην περιοχή, σημειώνοντας ότι η Δυτική Αττική αποτελεί ένα «καζάνι που βράζει», καθώς με ευθύνες όλων των κυβερνήσεων, για τα κέρδη των ΕΛΠΕ και των διυλιστηρίων, μπαίνει στο ζύγι η ασφάλεια των κατοίκων, εγκυμονώντας πολύ περισσότερο τον κίνδυνο ενός μεγάλου βιομηχανικού ατυχήματος, αφού επίσης και η επίγεια χάραξη τρένου σημαίνει τη μεταφορά επικίνδυνων υλικών μέσα σε οικιστικό ιστό.

Μάλιστα, υπενθύμισε την πρόσφατη εικόνα του Ασπρόπυργου, που μετατράπηκε σε «Σαουδική Αραβία» θέτοντας τους κατοίκους, το βιός τους και το περιβάλλον σε μεγάλο κίνδυνο.

 ΠΗΓΗ:thriassio.gr

Υπεγράφη η δεύτερη Υπουργική Απόφαση για τη Chevron με τις ακριβείς συντεταγμένες των θαλάσσιων περιοχών Νότια της Κρήτης 1 και 2

Υπεγράφη από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σταύρο Παπασταύρου, η Υπουργική Απόφαση για τον ορισμό των ακριβών συντεταγμένων όπου θα παραχωρηθεί το δικαίωμα έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στις θαλάσσιες περιοχές «Νότια Κρήτη 1» και «Νότια Κρήτη 2», καθώς και για την επιλογή του είδους της σύμβασης ως «Σύμβασης Μίσθωσης».

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας,  θα ακολουθήσει η Υπουργική Απόφαση που θα αφορά την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού. 

Η σημερινή Υπουργική Απόφαση έρχεται σε συνέχεια της αποδοχής της εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τις εν λόγω θαλάσσιες περιοχές που υπεβλήθη από την εταιρεία Chevron Balkans Exploration B.V., η οποία πραγματοποιήθηκε με την -από 4/4/2025- Υπουργική Απόφαση.

Η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη υλοποιεί με συνέπεια τις δεσμεύσεις της για μία Ελλάδα ενεργειακά ασφαλή, επενδυτικά ελκυστική και γεωστρατηγικά ισχυρή.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

 

 

Γ. Αλεξόπουλος (HELLENiQ ENERGY): Η ενεργειακή μετάβαση προχωρά και απαιτεί επενδύσεις

 

Στην ενεργειακή μετάβαση, τις επενδύσεις που απαιτούνται για την υλοποίησή της, το ρόλο των υδρογονανθράκων  και στη σημασία της βιώσιμης ανάπτυξης εστίασε ο Γιώργος Αλεξόπουλος, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της HELLENiQ ENERGY, στο πλαίσιο της πολύ ενδιαφέρουσας συζήτησης που πραγματοποιήθηκε κατά το 10ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, με θέμα τις εξελίξεις στον τομέα της ενέργειας

Όπως επεσήμανε ο κ. Αλεξόπουλος η ενεργειακή μετάβαση προχωρά με αρωγό την τεχνολογική εξέλιξη αλλά απαιτεί χρόνο και κόπο που μεταφράζεται σε επενδύσεις. Για να επιτευχθούν οι παγκόσμιοι στόχοι για το κλίμα απαιτούνται διπλάσιες επενδύσεις -ιδιωτικές και δημόσιες- τεχνολογική ουδετερότητα αλλά και ένα σταθερό ρυθμιστικό περιβάλλον. Είναι ξεκάθαρη η τάση για τον εξηλεκτρισμό που διαφοροποιεί το ενεργειακό μίγμα και δημιουργεί νέα δεδομένα στην αγορά, που αναζητεί λύσεις για να εξισορροπήσει το κόστος το οποίο επιμερίζεται σε όλους, στις επιχειρήσεις με τη μορφή επενδύσεων και στον τελικό καταναλωτή με την επιβάρυνση της τελικής τιμής του ενεργειακού προϊόντος. Ο περιορισμός του κόστους της ενεργειακής μετάβασης αποτελεί στοίχημα και προς αυτή την κατεύθυνση αξιοποιούνται τα σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία που έχει στη διάθεσή του ο κλάδος.

Αύξηση ενεργειακών αναγκών στο μέλλον

Επιπλέον, τόνισε πως οι ενεργειακές ανάγκες θα αυξηθούν στο μέλλον – περίπου κατά 20% – έως το 2050. Το μερίδιο του ηλεκτρισμού έχει μεγαλώσει και θα μεγαλώσει κατά 10% έως το 2040 ενώ η παραγωγή ΑΠΕ θα πενταπλασιαστεί. Σχολιάσοντας τη νέα αμερικανική πολιτική όσον αφορά τους υδρογονάνθρακες και η οποία μπορεί να συνοψιστεί στη φράση του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ “drill baby drill”, τόνισε πως «η αποχώρηση των ΗΠΑ – του μεγαλύτερου παραγωγού και καταναλωτή ενέργειας – από τη Συμφωνία για το κλίμα για δεύτερη φορά μεγαλώνει την τάση για περισσότερη αναζήτηση ενέργειας. Επιπλέον οι ΗΠΑ θα ενισχύσουν τον ρόλο τους ως προμηθευτή ενέργειας για την Ευρώπη, κυρίως στο φυσικό αέριο. Και συμπλήρωσε λέγοντας πως «θα υπάρξει και επιπλέον ενδιαφέρον στην έρευνα υδρογονανθράκων, έχουμε ήδη τα πρώτα σημάδια».

«Σε αυτό το περιβάλλον το πετρέλαιο και οι υδρογονάνθρακες θα συνεχίζουν να παίζουν σημαντικό ρόλο στο ενεργειακό μείγμα για τα επόμενα αρκετά χρόνια. Στην Ελλάδα το πετρέλαιο είναι το 55% του ενεργειακού μείγματος και η ζήτηση για υδρογονάνθρακες αναμένεται να κορυφωθεί την επόμενη δεκαετία», ανέφερε ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της HELLENIQ ENERGY και σχολίασε πως χρειάζεται μία στρατηγική που να ενσωματώνει το τρίπτυχο κόστος ενέργειας-  ενεργειακή ασφάλεια και αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Σε αυτό το νέο περιβάλλον εντάσσεται η μετάβαση της εταιρείας από «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ» σε HELLENiQ ENERGY και αντικατοπτρίζει τη στρατηγική της εταιρείας “VISION 2025”, δηλαδή μείωση του αποτυπώματος της εταιρείας στη βασική της δραστηριότητα, τη διύλιση και εμπορία πετρελαιοειδών αλλά και στην ενεργοποίηση της σε τομείς όπως οι ΑΠΕ, η ηλεκτρική ενέργεια και τα βιοκαύσιμα. «Παραμένουμε μια μεγάλη εταιρεία που παράγει και εμπορεύεται προϊόντα πετρελαίου αλλά είμαστε κάτι ευρύτερο χωρίς να ξεχνάμε από που ξεκινήσαμε», τόνισε ο κ. Αλεξόπουλος.

Κάνοντας λόγο ο κ. Αλεξόπουλος στη δραστηριότητα του Συμβουλίου ΣΕΒ για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη (ΒΙΑΝ) του οποίου είναι Πρόεδρος, τόνισε ότι «στοχεύει στην προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης που έχει τρεις προϋποθέσεις: το περιβάλλον, η κοινωνία αλλά και η οικονομία». Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά «βιώσιμη ανάπτυξη είναι η ανάπτυξη του σήμερα που δεν υποθηκεύει την ανάπτυξη του αύριο».

ΠΗΓΗ:www.naftemporiki.gr

HELLENIQ ENERGY: Υπεγράφη η σύμβαση για την εξαγορά του 50% της ELPEDISON - Εντός του β' τριμήνου η έγκριση από τις ρυθμιστικές αρχές


 Υπεγράφη η σύμβαση για την εξαγορά του 50% της ELPEDISON από την HELLENIQ ENERGY.

Η σημερινή υπογραφή της σύμβασης αγοραπωλησίας αποτελεί το πρώτο βήμα προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία μεταβίβασης στην HELLENiQ ENERGY.

Σύμφωνα με έγκυρες πηγές του ομίλου, εντός του β’ Τριμήνου 2025 θα ακολουθήσει η έγκριση της συναλλαγής από τις Ρυθμιστικές Αρχές.

Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει η αλλαγή ονομασίας της Elpedison, που αναμένεται το γ’ Τρίμηνο του έτους.

Το εύρος της συναλλαγής αναμένεται να κυμανθεί στα επίπεδα που είχε ανακοινώσει η Helleniq Energy, περί τα 164 εκατ. ευρώ, με πιθανές αναπροσαρμογές ύψους έως 31 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, το τελικό ποσό μένει να καθοριστεί επακριβώς, καθώς εκκρεμούν μικρές τροποποιήσεις στον ισολογισμό της Elpedison από πληρωμές που της οφείλονται.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

 


Πέμπτη, Μαρτίου 20, 2025

Σήμα κινδύνου από την Motor Oil για την επάρκεια φυσικού αερίου από την διακοπή λειτουργίας της Ρεβυθούσας

 

Τον κίνδυνο έλλειψης φυσικού αερίου στην εσωτερική αγορά κατά τη διάρκεια των 20 ημερών που ο ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει να διακόψει τη λειτουργία της Ρεβυθούσας και συγκεκριμένα από τις 22 Απριλίου έως και τις 10 Μαίου, αναδεικνύει η Motor Oil.

Με επιστολή της προς τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας με αφορμή τη διαβούλευση επί της εισήγησης του ΔΕΣΦΑ η Motor Oil σημειώνει ότι θα υπάρξει πρόβλημα επάρκειας φυσικού αερίου σε περίπτωση που η εσωτερική ζήτηση ξεπεράσει το όριο των 165.000.000 KWh ημερησίως.

Παράλληλα με την επιστολή της η Motor Oil υπογραμμίζει το πρόβλημα του νοτίου συστήματος φυσικού αερίου της χώρας που είναι σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένο από τη Ρεβυθούσα και σημειώνει ότι υπάρχει ανάγκη λειτουργίας ενός επιπλέον σημείου εισόδου στο νότιο σύστημα, αναφέροντας ότι το FSRU της Dioriga Gas, μακροπρόθεσμα αποτελεί μια αξιόπιστη λύση για την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού του σε μια ενδεχόμενη διακοπή των ροών από τη Ρεβυθούσα.

Σύμφωνα με τη Motor Oil η ροή φυσικού αερίου από το Βορρά προς το Νότο είναι σήμερα περιορισμένη σε λιγότερο από 165.000.000 KWh ημερησίως μέχρι την ένταξη στο σύστημα των σταθμών συμπίεσης στην Κομοτηνή και την Αμπελιά και η διακοπή της λειτουργίας της Ρεβυθούσας εκθέτει τους Έλληνες καταναλωτές σε κίνδυνο έλλειψης αερίου.

Όπως σημειώνει η εταιρία στην αντιμετώπιση του κινδύνου αυτού δεν συμβάλει ούτε το FSRU της Αλεξανδρούπολης ούτε οποιαδήποτε μελλοντική εγκατάσταση ΥΦΑ κατασκευαστεί στο βόρειο τμήμα του συστήματος. Ενδεικτικά αναφέρει ότι τον Φεβρουάριο του 2025 η ημερήσια ζήτηση έφθασε στα ιστορικά υψηλά επίπεδα της τάξεως των 357.000.000 KWh εξαιτίας της χαμηλής συμμετοχής των ΑΠΕ στο μείγμα ηλεκτροπαραγωγής και των αυξημένων εξαγωγών ηλεκτρικής ενέργειας προς τα Βαλκάνια.

ΠΗΓΗ:www.bankingnews.gr


Αποθήκευση CO2: Ωριμάζει το mega project 1 δισ. της Energean στον Πρίνο – Οι εκκρεμότητες και το χρονοδιάγραμμα λειτουργίας

 

Ανεβάζει ταχύτητες η Energean για να φέρει εις πέρας το καινοτόμο έργο της αποθήκευσης CO2 στον Πρίνο (επένδυση που αγγίζει το 1 δισ. ευρώ), μέχρι το 2027 σε πρώτη φάση. Το project ήδη προσελκύει τα βλέμματα και το ενδιαφέρον βιομηχανιών (emitters) από Ελλάδα και εξωτερικό.

Οι τεχνολογίες δέσμευσης, αξιοποίησης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS) αφορούν τη δέσμευση του CO2 από τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις ή τις μονάδες παραγωγής ενέργειας όπου εκπέμπεται, τη συμπίεσή του και τη μεταφορά του σε φυσικούς γεωλογικούς σχηματισμούς, είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό, κατάλληλους για αποθήκευση.

Οι ενεργοβόρες βιομηχανίες με την αποθήκευση CO2 θα εξοικονομήσουν σημαντικά ποσά που καταβάλουν σήμερα για να αγοράζουν δικαιώματα ρύπων.

Η ανάπτυξη της τεχνολογίας CCS μπορεί να παράσχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις ελληνικές βιομηχανίες, δημιουργώντας έτσι ευκαιρίες απασχόλησης και προσελκύοντας χρηματοδότηση από την ΕΕ

Το μεγαλόπνοο project του Πρίνου έχει πάρει το πράσινο φως πρόσφατα για να λάβει χρηματοδότηση 120 εκατ. ευρώ από το ευρωπαϊκό ταμείο Connecting Europe Facility (CEF) ενώ θα διοχετευθούν και πόροι 150 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Και ο ΔΕΣΦΑ στο παιχνίδι

Την ίδια στιγμή και ο ΔΕΣΦΑ μπαίνει στο… γήπεδο της αποθήκευσης CO2 με το project Apollo CO2 το οποίο αναζητά χρηματοδότηση από το Ταμείο Καινοτομίας της ΕΕ και μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά με την αποθήκη στον Πρίνο, με τις κατάλληλες συμπράξεις και συνέργειες που θα αναπτυχθούν.

Το έργο Apollo στοχεύει στην δημιουργία ενός αγωγού που θα μεταφέρει το δεσμευμένο διοξείδιο του άνθρακα από τους emitters σε ειδική μονάδα υγροποίησης στη Ρεβυθούσα ώστε στη συνέχεια να φορτώνεται σε πλοία με προορισμό την υπό ανάπτυξη αποθήκη διοξειδίου του άνθρακα στον Πρίνο.

«Λίγο πριν ή λίγο μετά το Πάσχα η περιβαλλοντική άδεια»

«Η περιβαλλοντική διαβούλευση για το έργο στον Πρίνο έχει ολοκληρωθεί, περιμένουμε να ολοκληρωθούν και οι γνωμοδοτήσεις των αρμόδιων φορέων για να πάρει το φάκελο η διεύθυνση περιβαλλοντικής αδειοδότησης του ΥΠΕΝ και να μας πει τις παρατηρήσεις της. Αυτό με ρυθμούς ελληνικού δημοσίου ελπίζουμε να γίνει σχετικά σύντομα γιατί τρέχουν και προθεσμίες για προγράμματα χρηματοδότησης από την ΕΕ, ελπίζουμε λίγο πριν ή λίγο μετά το Πάσχα να έχουμε τελειώσει και με την περιβαλλοντική άδεια», σημειώνουν στο energymag.gr πηγές της Energean, θέτοντας το πλαίσιο.

Η άδεια αποθήκευσης και το έντονο ενδιαφέρον από τις βιομηχανίες (και του εξωτερικού)

«Παράλληλα, περιμένουμε και την άδεια αποθήκευσης από την Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων για την πρώτη φάση του έργου, μετά θα κινηθεί και η διαδικασία για την δεύτερη φάση. Κάποια στιγμή μέσα στο 2025 στοχεύουμε να έχουμε το δεσμευτικό market test της αγοράς, μέχρι στιγμής έχουν εκφράσει ενδιαφέρον βιομηχανίες, έχουμε 12 μη δεσμευτικές συμφωνίες κατανόησης (MoUs). Το ενδιαφέρον είναι τεράστιο για  χώρους που θα μπορεί να αποθηκευτεί CO2, επί της ουσίας έχει ήδη υπερκαλυφθεί η δυναμικότητα του Πρίνου από το μη δεσμευτικό ενδιαφέρον. Ζήτηση υπάρχει και από το εξωτερικό (από Ιταλία, Κροατία). Αυτή τη στιγμή σε ευρωπαϊκό επίπεδο δεν επιτρέπεται σε μία χώρα της ΕΕ να στείλει και να εξάγει CO2 σε χώρα εκτός ΕΕ, βάσει θεσμικού πλαισίου», επισημαίνουν οι ίδιες πηγές.

Η άδεια λειτουργίας και τα ορόσημα του 2027 και του 2030

 «Εφόσον όλα πάνε καλά ευελπιστούμε μέχρι τέλος του έτους, αρχές του 2026 να έχουμε την άδεια λειτουργίας και να ληφθεί και η τελική επενδυτική απόφαση για το έργο. Περιμένουμε να δούμε και ποιο θα είναι το θεσμικό πλαίσιο για την αποθήκευση CO2, έχει παρουσιαστεί ένα προσχέδιο από το ΥΠΕΝ το οποίο δεν ικανοποίησε κανέναν στην αγορά για διαφορετικούς λόγους. Οι δικές μας βιομηχανίες (Τιτάν, Lafarge, Motor Oil, Helleniq Energy) αρκούν για να υπερκαλύψουν τη χωρητικότητα του Πρίνου ο οποίος χωρά 3 εκατ. τόνους CO2, οι τέσσερις δικές μας βιομηχανίες χρειάζονται 4 εκατ. τόνους. Θα δούμε τι θα μας δείξει και το market test (ενδεχομένως να υπάρχει δυνατότητα για αύξηση της χωρητικότητας) αλλά ό,τι και να δείξει πρέπει να επιβεβαιωθεί και από μελέτες. Το πότε θα αποσβεστεί η επένδυση ύψους 1 δισ. ευρώ (από τα χρήματα της ΕΕ δεν έχουνε λάβει κάτι μέχρι στιγμής) θα εξαρτηθεί και από τις ταρίφες που θα καθοριστούν. Υπολογίζουμε ο Πρίνος να αρχίσει σε πρώτη φάση να λειτουργεί μέχρι τέλη 2026 - αρχές 2027, στόχος είναι το έργο να είναι πλήρως λειτουργικό (3 εκατ. τόνοι) το 2030 το αργότερο, έχουμε ακόμα δρόμο», αναφέρουν οι πηγές της Energean.

Η Αίγυπτος

Με τη δυναμικότητα του Πρίνου, να μη… χωρά το διοξείδιο του άνθρακα που θέλουν να «αποθηκεύσουν» οι emitters, η Ελλάδα κοιτά και προς Αίγυπτο μεριά, αναμένοντας βέβαια και τη συγκρότηση θεσμικού πλαισίου από την ΕΕ. H χώρα μας έχει ήδη υπογράψει Μνημόνιο Κατανόησης (MoU) με την Αίγυπτο για την δέσμευση και αποθήκευση CO2.

Υπό αυτό το πρίσμα, η κυβέρνηση από την άνοιξη του 2024 πιέζει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναθεωρήσει την στρατηγική διαχείρισης των βιομηχανικών εκπομπών ώστε να δοθεί η δυνατότητα αποθήκευσης ποσοτήτων δεσμευμένου CO2 σε γεωλογικές αποθήκες ή άλλες υποδομές εκτός ΕΕ.

H χώρα μας, μέσω της ΕΔΕΥΕΠ, θα παρέχει τεχνογνωσία και την εμπειρία της γύρω από την ανάπτυξη μηχανισμού δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS) και θα βοηθήσει στον συντονισμό των διαδικασιών που απαιτούνται και με την Κομισιόν, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για τη δημιουργία αποθηκών CO2 στην Αίγυπτο και τη χρήση τους για την κάλυψη και ευρωπαϊκών αναγκών.

ΠΗΓΗ:www.energymag.gr

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΣΥΝΔ.Ε.ΣΥ 11.08.25

 ΠΗΓΗ:  pseep.gr