Τρίτη, Απριλίου 29, 2025

BP: Βουτιά 48% στα καθαρά κέρδη α΄ τριμήνου

Πτώση 48%, μεγαλύτερη από το αναμενόμενο, ανακοίνωσε η BP στα κέρδη του α΄τριμήνου, εν μέσω ασθενέστερης διύλισης και εμπορίας φυσικού αερίου.

Τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 1,38 δισ. δολάρια, χαμηλότερα από τις εκτιμήσεις αναλυτών για 1,53 δισ.

Έναν χρόνο νωρίτερα, τα κέρδη του ομίλου ήταν 2,7 δισ. δολάρια.

Επιπλέον, η BP δήλωσε ότι αναμένει να πραγματοποιήσει ένα εκτεταμένο πρόγραμμα συντήρησης διυλιστηρίων κατά το δεύτερο τρίμηνο, το οποίο πιθανότατα σημαίνει χαμηλότερη παραγωγή.

Τα περιθώρια διύλισης της BP ανήλθαν κατά μέσο όρο σε 15,20 δολάρια το βαρέλι το α’ τρίμηνο, από 20,60 δολάρια το προηγούμενο έτος.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

 

Θεοδωρικάκος: Παράταση δύο μηνών στο πλαφόν κέρδους για τρόφιμα και καύσιμα

Παρατείνονται μέχρι τον Οκτώβριο  τα μέτρα για τις προσφορές στα ράφια των σούπερ μάρκετ και το πλαφόν στα καύσιμα.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης «Καθώς η εικόνα της αγοράς τους τελευταίους μήνες έχει βελτιωθεί σημαντικά -ο πληθωρισμός στα τρόφιμα και τα βασικά είδη διαβίωσης κινείται σε πολύ χαμηλά επίπεδα και είναι ο μικρότερος μεταξύ των χωρών της Ευρωζώνης και οι τιμές των καυσίμων έχουν μειωθεί σημαντικά από πέρυσι- τα μέτρα που αφορούν στο πλαφόν κέρδους του Ν.5045/2023, που έληγαν στις 30 Απριλίου, παρατείνονται για δύο μήνες και ολοκληρώνονται στις 30 Ιουνίου».

Ακόμη, προστίθεται ότι «Τα μέτρα που αφορούν την απαγόρευση προσφορών για τρεις μήνες μετά από ανατίμηση, η υποχρεωτική ανακοίνωση αυξήσεων τιμοκαταλόγων από τα σούπερ μάρκετ, καθώς και η ανακοίνωση τιμών οπωροκηπευτικών, όπως επίσης και το «Καλάθι του Νοικοκυριού», παρατείνονται μέχρι τις 31 Οκτωβρίου. Η σχετική νομοθετική ρύθμιση κατατίθεται άμεσα στη Βουλή».

 ΠΗΓΗ:energypress.gr

ΔΥΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΛ.ΠΕ


 ΠΗΓΗ:pseep.gr

Δευτέρα, Απριλίου 28, 2025

Motor Oil: Στις 500 μεγαλύτερες family business του κόσμου

Μία ελληνική οικογενειακή επιχείρηση, η Motor Oil, περιλαμβάνεται στις 500 μεγαλύτερες οικογενειακές επιχειρήσεις παγκοσμίως με βάση τα έσοδά τους, όπως παρουσιάζονται στη φετινή έκδοση του Global 500 Family Business Index 2025 της EY και του Πανεπιστημίου St. Gallen.

Η Motor Oil, με έτος ίδρυσης το 1970, κατατάχθηκε στην 133η του σχετικού δείκτη έχοντας έσοδα 14,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων, απασχολώντας 3.000 εργαζόμενους και την οικογένεια Βαρδινογιάννη να ελέγχει το 32% των μετοχών της εισηγμένης.

Motor Oil: Διαφοροποίηση του χαρτοφυλακίου

Στην τελευταία έκδοση του Global 500 Family Business Index 2025 κατατάσσεται στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του πετρελαίου και του φυσικού αερίου. Ωστόσο, όπως έχει εξαγγείλει ήδη από τις 11 Απριλίου ο Πέτρος Τζαννετάκης, αναπληρωτής CEO της Motor Oil, ο Όμιλος έχει κάνει ένα ακόμη σημαντικό βήμα κάνει για την επίτευξη του στόχου της ενεργειακής μετάβασης και της διαφοροποίησης του χαρτοφυλακίου.

Πιο συγκεκριμένα, ελήφθη η επενδυτική απόφαση για την εκκίνηση φωτοβολταϊκών πάρκων ισχύος 1,6 GW που κατέχει η Unagi, εταιρεία την οποία απέκτησε με 75% το 2023 ο Όμιλος. Τα συγκεκριμένα φωτοβολταϊκά ανήκουν κατά 51% στη Motor Oil και 49% η ΔΕΗ και την κατασκευή τους θα τρέξει ο ενεργειακός όμιλος της Κορίνθου.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις η επένδυση ανέρχεται στα 900 εκατ. ευρώ. Ο Πέτρος Τζαννετάκης σημείωσε πώς ήδη έχει γίνει από τον Ιανουάριο η παραγγελία των πάνελ, τα οποία θα έρθουν από την Κίνα και «το κόστος δεν επιβαρύνεται από τους δασμούς, αφού η παραγγελία έγινε πριν τις ανακοινώσεις», είπε στους αναλυτές ο αναπληρωτής CEO.

Σύμφωνα με τον ίδιο τα φωτοβολταϊκά πάρκα της Unagi θα πρέπει να έχουν κατασκευαστεί μέχρι το τέλος του 2026 και να λειτουργήσουν το 2027. Τόνισε δε, πώς έχουν εξασφαλισμένες τις πωλήσεις ηλεκτρικής ενέργειας με PPAs στη βιομηχανία αλλά και σε αγρότες. Γεγονός που διασφαλίζει την παραγωγή τους από τις περικοπές στις ΑΠΕ.

Οικογενειακές επιχειρήσεις: Τρίτη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο

Σύμφωνα με την έκθεση των EY και του Πανεπιστημίου St. Gallen οι οικογενειακές επιχειρήσεις παραμένουν βασικός πυλώνας της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης, με τις 500 μεγαλύτερες να παράγουν έσοδα 8,8 τρισ. δολαρίων – σημειώνοντας αύξηση 10% σε σύγκριση με στοιχεία του 2023 – και να απασχολούν περισσότερους από 25 εκατ. εργαζόμενους σε 44 χώρες. Με πιο απλά λόγια: αν τα συνολικά έσοδα αυτών των επιχειρήσεων συγκρίνονταν με το ΑΕΠ μιας χώρας, θα αποτελούσαν την τρίτη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο – πίσω μόνο από τις ΗΠΑ και την Κίνα.

Σύμφωνα με την έρευνα, η Ευρώπη φιλοξενεί σχεδόν τις μισές από αυτές τις επιχειρήσεις (47%), η Βόρεια Αμερική το 29% και η Ασία το 18%. Από άποψη κλάδων, το λιανεμπόριο προηγείται με το 20% των εταιρειών, ακολουθούμενο από τον κλάδο καταναλωτικών προϊόντων (19%), την προηγμένη βιομηχανία (15%) και τον κλάδο κινητικότητας/μεταφορών (9%).

Μοχλός ανάπτυξης οι συγχωνεύσεις και εξαγορές

Ωστόσο, παρά τις προκλήσεις του σημερινού επιχειρηματικού περιβάλλοντος, οι συγχωνεύσεις και εξαγορές (M&A) εξακολουθούν να αποτελούν κεντρικό μοχλό ανάπτυξης και στρατηγικής κεφαλαίου για αυτές τις επιχειρήσεις. Μάλιστα, οι μεγαλύτερες αποδεικνύουν ότι ξέρουν να κινούνται έγκαιρα και να αξιοποιούν τις ευκαιρίες: το 47% έχουν προχωρήσει σε μία ή περισσότερες συναλλαγές τα τελευταία δύο χρόνια, ενώ το 34% των συμφωνιών που δημοσιοποιήθηκαν αφορούσε συναλλαγές άνω των 250 εκατ. δολαρίων.

Το μυστικό πίσω από τη διαχρονική τους επιτυχία βρίσκεται σε τρία στοιχεία: αναζήτηση μακροπρόθεσμης αξίας, ευελιξία και σταθερή προσήλωση στην καινοτομία. Γι’ αυτό άλλωστε το 34% των εταιρειών του δείκτη έχουν ιστορία άνω του ενός αιώνα, ενώ το 85% μετρούν περισσότερα από 50 χρόνια λειτουργίας. Στην κορυφή της λίστας, μία ιαπωνική εταιρεία συνεχίζει την πορεία της εδώ και πάνω από 400 χρόνια, ενώ δύο ευρωπαϊκές μετρούν περισσότερα από 300 χρόνια συνεχούς δραστηριότητας.

 ΠΗΓΗ:www.ot.gr

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΣΥΝΔ.Ε.ΣΥ 28.04.25



 ΠΗΓΗ:pseep.gr

Reuters: Επιστροφή των Ελλήνων εφοπλιστών στη ρωσική αγορά πετρελαίου λόγω υποχώρησης των τιμών

Οι Έλληνες εφοπλιστές επιστρέφουν στην αγορά πετρελαίου ποικιλίας Ουραλίων της Ρωσίας, καθώς η τιμή διολισθαίνει κάτω από το δυτικό ανώτατο όριο τιμών των 60 δολαρίων ανά βαρέλι, επιτρέποντάς τους να παρέχουν υπηρεσίες μεταφοράς και ασφάλισης, ενώ συμμορφώνονται με τις κυρώσεις, δήλωσαν τρεις εμπορικές πηγές, όπως μεταδίδει το Reuters.

Το ανώτατο όριο τιμών που εισήγαγε η G7 δεν επιτρέπει στις δυτικές εταιρείες να παρέχουν υπηρεσίες ασφάλισης και μεταφοράς για το ρωσικό πετρέλαιο που πωλείται πάνω από 60 δολάρια ανά βαρέλι στο λιμάνι φόρτωσης.

Οι περισσότεροι δυτικοί πλοιοκτήτες απέφυγαν να συνεργαστούν με ρωσικό πετρέλαιο από τον Δεκέμβριο του 2022, καθώς οι σχετικά υψηλές τιμές πετρελαίου διατήρησαν την ποικιλία Ουραλίων κοντά ή πάνω από το ανώτατο όριο τιμών. Τα δεξαμενόπλοια που διαχειρίζονται εταιρείες από χώρες που δεν συμμετείχαν στην πολιτική του ανώτατου ορίου τιμών είναι έκτοτε οι κύριοι φορτωτές ρωσικού πετρελαίου.

Τον Απρίλιο, ορισμένοι Έλληνες πλοιοκτήτες, συμπεριλαμβανομένων των Minerva Marine, Dynacom και TMS Tankers, διέθεσαν πλοία για ρωσικές μεταφορές πετρελαίου, σύμφωνα με τρεις πηγές από το χώρο της ναυτιλίας και του εμπορίου. Οι εταιρείες αυτές δεν ήταν παρούσες στη ρωσική αγορά πετρελαίου πέρυσι, ανέφεραν οι πηγές.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

 

 

Προς «αλλαγή σκυτάλης» στο ενεργειακό τοπίο της χώρας

 

Η κυβέρνηση φαίνεται ότι θέλει έναν στρατηγικό επενδυτή για τη HelleniQ Energy στο επόμενο placement (διψήφιου ποσοστού) που προετοιμάζει -όπως έδειξαν τα ραντεβού στα μέσα Απριλίου-, αξιοποιώντας και τις προβλεπόμενες εξελίξεις στην εξόρυξη φυσικού αερίου κοντά στην Κρήτη (…αλλά όχι και πετρελαίου, ακόμη κι αν βρεθεί σε αξιοποιήσιμες ποσότητες) ● Την ίδια ώρα, όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα προς το… Λονδίνο

Ολα δείχνουν ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μεγάλη «αλλαγή σκυτάλης» στο ενεργειακό τοπίο της χώρας, καθώς διαμορφώνονται οι όροι και οι ισορροπίες για τα επόμενα χρόνια. Τόσο στα πετρέλαια και στο φυσικό αέριο όσο και στο ηλεκτρικό ρεύμα και στα… στρατηγικά μέταλλα.

Το διυλιστήριο της Motor Oil έχει αναδειχτεί σε ηγέτη του κλάδου, με βάση τα μεγέθη αγοράς, τις εξαγωγές και τη χρηματιστηριακή αποτίμηση, ενώ επενδύει συνεχώς σε νέες δραστηριότητες και έχει φροντίσει πλήρως για την επόμενη μέρα, αξιοποιώντας παράλληλα τις εμπειρίες των στελεχών που στάθηκαν δίπλα στην οικογένεια Βαρδινογιάννη όλα αυτά τα χρόνια. Από την άλλη πλευρά, η νυν HelleniQ Energy (με τα διυλιστήρια των ΕΛ.ΠΕ.) τα τελευταία χρόνια δείχνει να βρίσκεται σε τέλμα. Ο πρώην μικρομέτοχος (από την εποχή της Petrola) Σπύρος Λάτσης κατάφερε να πάρει το πάνω χέρι τα τελευταία χρόνια από το Δημόσιο και να ελέγξει την τελευταία πενταετία πλήρως τη διοίκηση, όμως υπάρχει προβληματισμός τόσο για τα αποτελέσματα όσο και για την επόμενη μέρα. Ο Σπ. Λάτσης βαδίζει προς την 9η δεκαετία του, οι διάδοχοι δεν ενδιαφέρονται για τη διοίκηση, ενώ η μικρότερη αδελφή του, Μαριάννα Λάτση, ακολουθεί επιχειρηματικά εντελώς διαφορετικούς δρόμους, παρότι προσώρας φαίνεται να κρατά ένα ισχυρό κρίσιμο -μονοψήφιο- ποσοστό στον όμιλο διύλισης (έχει αποχωρήσει όμως από το project του Ελληνικού και από άλλες κοινές επενδύσεις). Το ίδιο το Ελληνικό επίσης συναντά πολλές δυσκολίες.

Η HelleniQ Energy τα τελευταία χρόνια δεν τα πήγε τόσο καλά, παρά τα θηριώδη κέρδη της τελευταίας τριετίας – τα γνωστά υπερκέρδη με αφορμή τη διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα που προέκυψε από την εισβολή στην Ουκρανία και το εμπάργκο στα ρωσικά πετρέλαια (και την ασυδοσία που εξέθρεψε η ελληνική κυβέρνηση). Ο όμιλος κατέγραψε υποχώρηση σε βασικά μεγέθη, όπως το μερίδιο των εξαγωγών πετρελαιοειδών, υστερεί σε επενδύσεις εκσυγχρονισμού στις μονάδες διύλισης, έχει υψηλό εσωτερικό κόστος, αγοράζει ακριβά καθώς εξαρτάται σημαντικά από traders (Trafigura), αύξησε τον δανεισμό για να διατηρήσει υψηλή μερισματική πολιτική και οι θεσμικοί επενδυτές έχουν αποτιμήσει χαμηλά τη μετοχή με αυτά που βλέπουν.

Η περσινή προσπάθεια αύξησης της διασποράς των μετοχών της HelleniQ Energy, με το placement του 10%, δεν διόρθωσε την εικόνα. Αντίθετα, η κυβέρνηση βρήκε την ευκαιρία να χάσει -όπως λέει χωρίς αντάλλαγμα- τον έλεγχο της καταστατικής μειοψηφίας, δίνοντας το σήμα εκκίνησης για την «επόμενη μέρα», και ο Σπύρος Λάτσης βρήκε την ευκαιρία να μεταφέρει όλο το trading και τον έλεγχο της χονδρικής δίπλα του, στη Γενεύη, αποστερώντας τον άμεσο έλεγχο από το ελληνικό Δημόσιο, διατηρώντας -φυσικά- τη συνεργασία με την Trafigura.

Προφανώς, ακόμη και τώρα ο Σπ. Λάτσης δεν δείχνει διατεθειμένος να αποεπενδύσει, όμως είναι αβέβαιη η διατήρηση του ελέγχου – ίσως και πιο άμεσα από το αναμενόμενο, ίσως και από εκεί που δεν το περιμένει.

ΠΗΓΗ:efsyn.gr

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΣΥΝΔ.Ε.ΣΥ 11.08.25

 ΠΗΓΗ:  pseep.gr