Πέμπτη, Ιουλίου 10, 2025

Αυξήσεις έως 11 λεπτά/λίτρο σε βενζίνη-πετρέλαιο φέρνει το νέο τέλος ρύπων -Στο τραπέζι η μείωση ΕΦΚ και ΦΠΑ

Σημαντικές αυξήσεις που υπολογίζονται στα 10,2 λεπτά/λίτρο για τη βενζίνη και τα 11,1 λεπτά/λίτρο για το πετρέλαιο κίνησης εκτιμάται ότι θα φέρει από το 2027 η επέκταση του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) στις οδικές μεταφορές και τα κτίρια.

Από τη μεθεπόμενη χρονιά για κάθε εκπεμπόμενο τόνο διοξειδίου του άνθρακα στις μεταφορές και τα κτίρια ο καταναλωτής θα επωμίζεται νέα φορολογική επιβάρυνση (δικαίωμα ρύπων), όπως ισχύει σήμερα στη βιομηχανία. Υπολογίζεται ότι συνολικά το κόστος καυσίμων για τους Έλληνες καταναλωτές θα αυξηθεί κατά 800 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση.

Ως εκ τούτου θεωρείται δεδομένο ότι θα αναζωπυρωθούν τα σενάρια για μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης ή και του ΦΠΑ στα καύσιμα προκειμένου η επιβάρυνση για τους καταναλωτές να είναι μικρότερη, πολύ περισσότερο καθώς η αύξηση θα εφαρμοστεί λίγο πριν τις εθνικές εκλογές του 2027.

Ωστόσο, καθώς στόχος του νέου τέλους ρύπων είναι να λειτουργήσει ως αντικίνητρο για τη χρήση ορυκτών καυσίμων (πετρέλαιο, φυσικό αέριο) στις μεταφορές και τα κτίρια και άρα ως κίνητρο για τη στροφή στην «καθαρή» ενέργεια (όπως ηλεκτρισμός από ΑΠΕ), η μείωση των υπόλοιπων φόρων στα καύσιμα δεν θα πρέπει να θεωρείται ούτε δεδομένη ούτε εύκολη.

Άλλωστε, ακριβώς για τη στήριξη των πιο ευάλωτων καταναλωτών έχουν σχεδιαστεί οι ειδικές δράσεις μέσω του Κοινωνικού Κλιματικού Ταμείου που παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα, έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και πρόκειται να εφαρμοστεί από το 2026.

Στο κείμενο του Κοινωνικού Κλιματικού Ταμείου αναφέρεται ειδικά για το νέο τέλος εκπομπών ρύπων:

«Βασικός πυλώνας της ευρωπαϊκής πολιτικής για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής τις τελευταίες δεκαετίες είναι το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ), το οποίο στοχεύει στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου με τρόπο αποδοτικό και οικονομικά αποτελεσματικό. Στο πλαίσιο της κεντρικής ευρωπαϊκής στρατηγικής, και με σκοπό την παροχή κινήτρων για τη μείωση εκπομπών και σε άλλους τομείς της οικονομίας, το ΣΕΔΕ επεκτείνεται και στους τομείς των οδικών μεταφορών και των κτιρίων. Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο εφαρμογής της Οδηγίας 2003/87/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, σχετικά με τη θέσπιση συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου εντός της Κοινότητας και όπως αυτή ειδικά τροποποιήθηκε με την Οδηγία (ΕΕ) 2023/959 και ειδικότερα βάσει των όσων προβλέπονται στο Κεφάλαιο IV αυτής, το ΣΕΔΕ επεκτείνεται και στη χρήση ορυκτών καυσίμων στους τομείς των οδικών μεταφορών και των κτιρίων. Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπεται ότι από το 2027 θα τεθεί σε εφαρμογή ένα διακριτό αρχικά σύστημα εμπορίας εκπομπών για τις εκπομπές από την καύση ορυκτών καυσίμων στους προαναφερθέντες τομείς, το οποίο και θα ονομάζεται ΣΕΔΕ2.

H εφαρμογή του ΣΕΔΕ2 από το 2027, αναμένεται να οδηγήσει σε σχετική και σταδιακή αύξηση του κόστους χρήσης ορυκτών καυσίμων στα κτίρια και στις οδικές μεταφορές. Αυτή η επιβάρυνση που θα προκύπτει από την εφαρμογή του μηχανισμού εκπομπών θα διαφέρει ανάλογα με το είδος του καυσίμου (π.χ. πετρελαιοειδή, φυσικό αέριο), βάσει και του αντίστοιχου συντελεστή εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (ΑτΘ) των καυσίμων και θα προσδιορίζεται με βάση μια τιμή, εκφρασμένη σε ευρώ ανά εκπεμπόμενο τόνο διοξειδίου του άνθρακα (€/tn CO₂). Η τιμή, στο νέο αυτό Σύστημα Εκπομπών (ΣΕΔΕ2), προβλέπεται να κλιμακώνεται σταδιακά με την πάροδο των ετών και τελικά να ταυτίζεται, από το 2032 εφεξής, με την αντίστοιχη τιμή που ισχύει για τους υπόλοιπους τομείς οι οποίοι εντάσσονται ήδη στο πλαίσιο του ΣΕΔΕ. Η κλιμακούμενη αύξηση του κόστους χρήσης των ορυκτών καυσίμων στους τομείς που εμπίπτουν στο ΣΕΔΕ2, αναμένεται να διαμορφώσει ένα είδος διαρκώς ενισχυόμενου οικονομικού αντικινήτρου για τη χρήση ορυκτών καυσίμων στον κτιριακό τομέα και στις οδικές μεταφορές».

ΠΗΓΗ:www.energymag.gr 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΟΕ 10/7/2025


 ΠΗΓΗ:poenergias.gr

Τετάρτη, Ιουλίου 09, 2025

Με μεγάλη συμμετοχή μαθητών η πρωτοβουλία καθαρισμού της Παραλίας Ασπροπύργου από την HELLENiQ ENERGY

Έναν μήνα διαδοχικών δράσεων, με γνώμονα τον σεβασμό στο Περιβάλλον και την μέριμνα για την προστασία του, υλοποίησε η HELLENiQ ENERGY με αφετηρία την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος. Ο



ι πρωτοβουλίες, που εντάσσονται στο ευρύτερο Πρόγραμμα Εταιρικής Υπευθυνότητας της εταιρείας, έδωσαν έμφαση στη προώθηση βιώσιμων πρακτικών οι οποίες συμβάλλουν, με τρόπο ουσιαστικό, στη διατήρηση του φυσικού πλούτου της χώρας που αποτελεί παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές,

 Ποιες ταινίες θα δούμε αυτή την εβδομάδα στο θερινό Σινέ Ακρογιάλι στη Νέα Πέραμο

Στο πλαίσιο αυτό, περισσότεροι από 1.000 μαθητές από Δημοτικά Σχολεία του Θριασίου Πεδίου και της Δυτικής Θεσσαλονίκης συμμετείχαν σε ειδικά σχεδιασμένα εκπαιδευτικά προγράμματα, τα οποία υλοποιήθηκαν σε συνεργασία με τις οργανώσεις Άγονη Γραμμή Γόνιμη, THE BEE CAMP και ΜΙΟ – ECSDE. Οι δραστηριότητες επικεντρώθηκαν σε κρίσιμα περιβαλλοντικά θέματα, όπως η προστασία της βιοποικιλότητας, ο κύκλος του νερού, οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, αλλά και ο ρόλος των μελισσών ως βασικών επικονιαστών, μια διεργασία η οποία αποτελεί το πρώτο βήμα για την αναπαραγωγή των περισσότερων ειδών των φυτών. Μέσα από διαδραστικά εργαστήρια και ομαδικά παιχνίδια, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να εμβαθύνουν στη γνώση τους και να αναπτύξουν μια βιωματική σχέση με το φυσικό περιβάλλον. Επιπλέον, η δημιουργία κατασκευών με φυσικά υλικά, όπως πηλό, χώμα και σπόρους, ενίσχυσε τη σύνδεσή τους με τη φύση και καλλιέργησε την αγάπη και τον σεβασμό προς αυτήν. Η HELLENiQ ENERGY δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση των νέων, αναγνωρίζοντας τη σημασία της ενημέρωσης και της καλλιέργειας περιβαλλοντικής συνείδησης από μικρή ηλικία, που δημιουργεί στην πράξη νέους «περιβαλλοντικούς πρεσβευτές».

Με μεγάλη συμμετοχή μαθητών η πρωτοβουλία καθαρισμού της Παραλίας Ασπροπύργου από την HELLENiQ ENERGY

Παράλληλα με την εκπαιδευτική δράση, η HELLENiQ ENERGY προώθησε ενεργά και τον εθελοντισμό, οργανώνοντας καθαρισμούς παραλιών σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και υπό την καθοδήγηση του Πανελλαδικού Εθελοντικού Κινήματος “Save Your Hood”. Οι δράσεις πραγματοποιήθηκαν στην παραλία του Ασπροπύργου στην Δυτική Αττική και στο Καλοχώρι της Δυτικής Θεσσαλονίκης, όπου συνολικά περισσότεροι από 170 εθελοντές εργαζόμενοι με τις οικογένειές τους συμμετείχαν με ενθουσιασμό και αίσθημα ευθύνης στην ομαδική προσπάθεια. Η πρωτοβουλία είχε μετρήσιμα αποτελέσματα, καθώς μαζεύτηκαν περισσότερα από 1.500 κιλά απορριμμάτων, αλλά και 5.570 αποτσίγαρα. Οι δράσεις αυτές συνέβαλαν στη βελτίωση της ποιότητας των ακτών, ενίσχυσαν το πνεύμα συνεργασίας και κοινωνικής προσφοράς και ανέδειξαν τη σημασία της συλλογικής δράσης για τη διασφάλιση καθαρών παραθαλάσσιων περιοχών.

Η προστασία του περιβάλλοντος αποτελεί θεμέλιο λίθο της εταιρικής κουλτούρας της HELLENiQ ENERGY, η οποία έχει ενσωματώσει τη βιώσιμη ανάπτυξη ως βασική στρατηγική προτεραιότητα. Δείχνοντας τη βούλησή της να συμβάλλει ενεργά στη διαμόρφωση πιο πράσινων και βιώσιμων πόλεων, η HELLENiQ ENERGY προχώρησε το 2024 στη δημιουργία δύο πάρκων στους Δήμους Μεγαρέων στη Δυτική Αττική και Δέλτα στη Δυτική Θεσσαλονίκη. Τα συγκεκριμένα έργα είχαν άμεσο θετικό αντίκτυπο στην ποιότητα ζωής των κατοίκων,   ενίσχυσαν ουσιαστικά το αστικό πράσινο και συνέβαλαν στη βελτίωση του μικροκλίματος και της βιοποικιλότητας των περιοχών αυτών. 

Με όραμα και υπευθυνότητα, η HELLENiQ ENERGY συνεχίζει να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες που απαιτούν ενεργή συμμετοχή και συνεργασία, συμβάλλοντας ουσιαστικά στη διαμόρφωση πιο πράσινων, υγιών και προσιτών πόλεων για όλους. Παράλληλα, υιοθετεί κριτήρια ESG στην επιχειρηματική της στρατηγική και, με στοχευμένες δράσεις και καινοτόμες λύσεις, προωθεί την υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών σε όλα τα επίπεδα της λειτουργίας της, δείχνοντας τον δρόμο για ένα πιο πράσινο και βιώσιμο μέλλον.

ΠΗΓΗ:thriassio.gr

 

Προσλήψεις σε Ασπρόπυργο, Αγίους Θεοδώρους, Πέραμα, Περιστέρι ανακοίνωσε η Motor Oil

Σε προσλήψεις προχωρά η Motor Oil, ένας από τους σημαντικότερους εργοδότες στον ελληνικό χώρο, που απασχολεί 2.500 άτομα. Αυτή την περίοδο ο Όμιλος έχει ανοιχτές πολλές θέσεις εργασίας, μεταξύ των οποίων σε Ασπρόπυργο, Αγίους Θεοδώρους, Πέραμα και Περιστέρι, καθώς και πρακτικής. Μπορείτε να δείτε μερικές παρακάτω. 

Η Motor Oil ανακοινώνει προσλήψεις για διάφορες θέσεις στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Αττικής και όχι μόνο. Οι θέσεις αφορούν τόσο σε αρχάριους όσο και σε άτομα με εμπειρία, με πλήρη ή μερική απασχόληση, σε διάφορους τομείς όπως μηχανική, τεχνική υποστήριξη, αποθήκευση και διοίκηση. 

Μηχανικοί: Electrical & Automation Engineer, Piping Engineer, Tank Erection Engineer, Civil Engineer.

Τεχνικοί: Maintenance Associate, Τεχνίτης Αντλιών και Ηλεκτροφορτιστών, Piping Foreman, Electrical-Automation Engineer.

Διοικητικό Προσωπικό: Business Development & Tendering Officer, Planning Specialist, QHSSE Engineer, Quantity Surveying Specialist, On Site Administrator.

Αποθήκη: Αποθηκάριος, Store Salesperson.

Λοιπές: Marketing Executive, Own Fleet Supervisor. 

Περιοχές: Ασπρόπυργος, Πέραμα, Περιστέρι κ.α.

 ΠΗΓΗ:thriassio.gr

Βιομεθάνιο: Ωριμάζει η αγορά – Το πλαίσιο στήριξης και το στοίχημα της βιωσιμότητας των μονάδων

Νέες προοπτικές για την πολλά υποσχόμενη αγορά βιομεθανίου και βιοαερίου ανοίγει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας που κινείται προς την κατεύθυνση στήριξης ενός κλάδου που μέχρι σήμερα έχει αναπτυχθεί με πολλές στρεβλώσεις, αν και στην «πράσινη» εποχή ο ρόλος του είναι καθοριστικός.

Επενδυτική ή λειτουργική ενίσχυση

Σύμφωνα με το Νόμο που ψήφισε πρόσφατα η Βουλή, οι κάτοχοι μονάδων βιομεθανίου οι οποίες συνδέονται με το Ε.Σ.Φ.Α. ή με το Δίκτυο διανομής Φυσικού Αερίου, καθώς και οι κάτοχοι Μη Συνδεδεμένων Μονάδων δύνανται να ενταχθούν σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή επενδυτικής ή λειτουργικής ενίσχυσης για τις ποσότητες βιομεθανίου, περιλαμβανομένου του συμπιεσμένου ή υγροποιημένου βιομεθανίου, που παράγουν.

Ο ελέφαντας στο δωμάτιο

«Ο κλάδος του βιοαερίου πάνω στον οποίο βασίζεται η πολύ σημαντική μετάβαση που πάει να γίνει στο βιομεθάνιο, είναι ένας κλάδος σημαντικός και είναι κάτι πολύ περισσότερο από ενέργεια. Δεν είναι μόνο πολύτιμη πηγή εναλλακτικού φυσικού καυσίμου που έχει ενεργειακή σημασία αλλά εκεί εντάσσεται και το τεράστιο θέμα της διαχείρισης αποβλήτων. Ο ελέφαντας στο δωμάτιο στα οργανικά είναι τα αγροκτηνοτροφικά απόβλητα. Ο μοναδικός διαχειριστής αυτή τη στιγμή είναι οι μονάδες βιοαερίου που ήδη στα σπάργάνα τους διαχειρίζονται 4 εκ. τόνους αγροκτηνοτροφικών αποβλήτων», σημείωσε, μιλώντας στη Βουλή ο Αλέξανδρος Υφαντής, πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Παραγωγών Βιοαερίου.

Παράλληλα, αναφέρθηκε στην «ανάγκη στήριξης και χρηματοδότησης του κλάδου ιδιαίτερα στην περιφέρεια, ο οποίος είναι υποχρεωτικά διασπαρμένος, αντιμετωπίζει προβλήματα και δεν μπορεί να προχωρήσει σε μεγάλες επενδύσεις».

Το βιομεθάνιο είναι ανανεώσιμο πράσινο αέριο, παράγεται από την διεργασία αναβάθμισης  βιοαερίου, με αύξηση της θερμογόνου δύναμης (αφαίρεση του CO2) για μετατροπή του βιοαερίου σε καύσιμο υψηλής αποδοτικότητας ισοδύναμο με το φυσικό αέριο.

Το βιοαέριο είναι ένα μείγμα διαφορετικών αερίων των οποίων η προέλευση προκύπτει από την αποσύνθεση οργανικής ύλης απουσία οξυγόνου.

Το βιοαέριο μπορεί να παραχθεί από ακατέργαστες πρώτες ύλες όπως τα αγροτικά απόβλητα, η κοπριά, τα αστικά απόβλητα, η φυτική ύλη, πράσινα απόβλητα ή απορρίμματα τροφών.

Ζητούμενο η βιωσιμότητα

Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Παραγωγών Βιοαερίου (HABIO), στην Ελλάδα λειτουργούν 87 μονάδες παραγωγής βιοαερίου, με την οικονομική τους βιωσιμότητα ωστόσο να τίθεται εν αμφιβόλω.

Η συνολική ισχύς του ρεύματος που παράγουν αυτές οι μονάδες βιοαερίου της χώρας είναι 123,7 ΜW, εκ των οποίων 14 μονάδες είναι σε ΕΕΛ/ΧΥΤΑ με ισχύ 53,7 MW και οι 73 μονάδες σε αγροτοκτηνοτροφικές υποδομές με ισχύ 70 MW.

Δομικά λάθη

Οι μονάδες στη χώρα μας έχουν στηθεί με λάθος σχεδιασμό, μακριά από την πρώτη ύλη που (πρωτίστως) είναι τα απόβλητα των κτηνοτροφικών μονάδων και με τεράστιες δυσκολίες να ανταπεξέλθουν οικονομικά και να είναι βιώσιμες, όταν δεν υπάρχουν επιδοτήσεις – ενισχύσεις από το κάτος ή από διάφορα «πράσινα» προγράμματα.

Οι μόνες μονάδες που είναι βιώσιμες είναι αυτές που έχουν δημιουργηθεί δίπλα ή πλησίον της πρώτης ύλης, όπως έχουν κάνει διάφορες μεγάλες κτηνοτροφικές ή πτηνοτροφικές μονάδες (Συνεταιρισμός Πίνδος), ή εταιρείες γαλακτοκομικών (Κρι Κρι), οι οποίες έχουν εξασφαλισμένη την πρώτη ύλη από τα δικά τους απόβλητα.

Τα «θέλω» της αγοράς

Πάγια αιτήματα του κλάδου είναι τα εξής:

Εξαίρεση από ειδικούς Περιορισμούς Παραγωγής και μηδενικές χρεώσεις: Δηλαδή, όλες οι κατηγορίες σταθμών βιοαερίου πρέπει κατά προτεραιότητα να εξαιρούνται από την διακοψιμότητα και τις μηδενικές χρεώσεις και αν αυτό δεν είναι τεχνικά εφικτό να αποζημιώνονται για την απώλεια της παραγωγής τους.

Νέα ETA - Ειδική τιμή αναφοράς: Πρέπει άμεσα να εισαχθεί μια νέα ειδική τιμή αναφοράς ΕΤΑ για το βιοαέριο η οποία να αντιπροσωπεύει την μεσοσταθμική τιμή με την οποία αποζημιώνουν οι ΦΟΣΕ τις μονάδες βιοαερίου ώστε να υπάρχει πραγματική αποζημίωση μέχρι την τιμή αναφοράς από τον ΔΑΠΕΕΠ. Υπάρχουν πλέον αποκλίσεις που είναι της τάξης του 5%.

Ενίσχυση 25% για το 2025: Με βάση τα σημερινά στοιχεία και όσο ακόμα η μέση δυναμικότητα των σταθμών είναι στο 50 – 55%, δηλαδή πολύ μακριά από το 85% που είναι η βάση με την οποία έχει υπολογιστεί η τιμή αναφοράς, να υπάρχει στήριξη για ένα έτος ακόμα.

Ειδικό Πλαίσιο διακοψιμότητας: Οι σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής με βιοαέριο μπορούν να λειτουργήσουν ως σταθμοί βάσης και σε εθελοντική βάση να λειτουργήσουν σε ένα ειδικό και πολυετές πλαίσιο διακοψιμότητας όπου για παράδειγμα όποιος σταθμός θα επιλέγει να λειτουργεί αποκλειστικά 18:00-08:00 (δηλαδή 14 ώρες εκτός αιχμής, να έχει πρόσθετη αποζημίωση σε σχέση με τις υφιστάμενες τιμές αναφοράς και μια πρόσθετη δυνατότητα παροχής ισχύος).

Προτεραιότητα στην μετατροπή σε βιομεθάνιο και υβριδικοί σταθμοί: Δυνατότητα μετατροπής του 50% της θερμικής ισχύος ενός υφιστάμενου σταθμού σε βιομεθάνιο και κατά προτεραιότητα άδεια χωρίς την μείωση της ηλεκτρικής του ισχύος και χωρίς μεταβολή στην ΜΠΕ του (απλή ενημέρωση) εφόσον η λειτουργία του ως σταθμού ηλεκτροπαραγωγής περιορίζεται το διάστημα 18:00 – 08:00.

Πλαίσιο με feed in tariff για τα πρώτα 250 MW βιομεθανιου (2,1 TWh – στόχος 2030): Για να επιτευχθεί ο στόχος των 2.1 tWh για το 2030 χρειάζεται άμεσα σταθερό πλαίσιο στήριξης και στην συνέχεια ανταγωνιστικές διαδικασίες (αφού θα έχει δημιουργηθεί η αγορά).

 

Δευτέρα, Ιουλίου 07, 2025

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ 07.07.25



 

Τον Σεπτέμβριο το market test για την αποθήκη CO2 στον Πρίνο

Τον Σεπτέμβριο του 2025 αναμένεται να ξεκινήσει το market test για την υπόγεια αποθήκη διοξειδίου του άνθρακα στον Πρίνο, όπως ανακοίνωσε η Country Manager και Managing Director της Energean Greece, Κατερίνα Σάρδη, μιλώντας στο ετήσιο συνέδριο της ΕΑΓΜΕ. Πρόκειται για τη διαδικασία μέσω της οποίας θα διερευνηθεί η εμπορική δυναμική της πρώτης γεωλογικής αποθήκης CO₂ στην Ελλάδα, με τη συμμετοχή βιομηχανικών φορτίων που σχεδιάζουν να μεταφέρουν και να αποθηκεύσουν το παραγόμενο CO₂.

Όπως υπογράμμισε η κα Σάρδη, το market test θα ανοίξει τον δρόμο για την κατασκευή της αποθήκης εντός του 2026, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει ικανοποιητική συμμετοχή της αγοράς και σαφές ρυθμιστικό πλαίσιο. Η ίδια σημείωσε ότι η Energean έχει ήδη ολοκληρώσει τις απαιτούμενες τεχνικές μελέτες και βρίσκεται σε ανοιχτή συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές για τη διαμόρφωση των κανόνων πρόσβασης και τιμολόγησης, τονίζοντας ότι στόχος είναι η αποθήκη να αποτελέσει έργο ανοικτής πρόσβασης, με δίκαιη και ανταγωνιστική τιμολόγηση για όλους τους χρήστες. Σε αυτό το πλαίσιο, γνωστοποίησε ότι έχουν ήδη υπογραφεί 15 επιστολές πρόθεσης συνεργασίας (Letters of Intent) με φορείς και επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται να παραδώσουν CO₂ για αποθήκευση, γεγονός που –όπως τόνισε– αποδεικνύει την υπαρκτή δυναμική και το υψηλό επίπεδο ενδιαφέροντος για το έργο.

Ως εκ τουτου, η αγορά της δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (CCS) στην Ελλάδα βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σημείο καμπής, καθώς επιχειρεί να βρει τον βηματισμό της ανάμεσα στην τεχνική ετοιμότητα, τη βιομηχανική ζήτηση και τις ρυθμιστικές εκκρεμότητες. Οι εμπλεκόμενοι φορείς, από την παραγωγή έως την αποθήκευση, ζητούν τη δημιουργία μιας αξιόπιστης αλυσίδας αξίας, που να εξασφαλίζει σαφείς κανόνες πρόσβασης, σταθερές τιμολογήσεις και μακροπρόθεσμη οικονομική βιωσιμότητα για τα έργα.

Το ζητούμενο δεν είναι μόνο η τεχνική δυνατότητα αποθήκευσης, αλλά και η ύπαρξη του απαραίτητου θεσμικού και οικονομικού πλαισίου που θα επιτρέψει τη μετάβαση από πιλοτικές πρωτοβουλίες σε πλήρως λειτουργικά έργα εμπορικής κλίμακας. Η αποθήκη στον Πρίνο, ως το πρώτο εγχείρημα γεωλογικής αποθήκευσης CO₂ στην Ελλάδα, αναδεικνύεται σε κρίσιμο τεστ για το κατά πόσο η χώρα μπορεί να ενεργοποιήσει αυτή την αλυσίδα αξίας, συνδυάζοντας τεχνική επάρκεια, εμπορική συμμετοχή και θεσμική σαφήνεια.

Η ΕΔΕΥΕΠ χαρτογραφεί τη στρατηγική για την αποθήκευση CO₂ στην Ελλάδα

Ένα πλήρες και ολιστικό ρυθμιστικό πλαίσιο που θα ξεκλειδώσει την αγορά αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα στην Ελλάδα βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης, σύμφωνα με τον Ευθύμιο Ταρτάρα, Επικεφαλής Γεωεπιστημών και Σύμβουλο Διοίκησης της ΕΔΕΥΕΠ, ο οποίος παρουσίασε τη στρατηγική της Αρχής από το ίδιο βήμα. Όπως ανέφερε, το πρώτο σχέδιο κανονισμού υποβλήθηκε από την ΕΔΕΥΕΠ στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τον Δεκέμβριο του 2024 και από τότε βρίσκεται σε άτυπη διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και τη βιομηχανία. Ο στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2025 να έχει διαμορφωθεί ένα πλήρως λειτουργικό θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξη της αγοράς υπόγειας αποθήκευσης CO₂ στην Ελλάδα.

Το πλαίσιο αυτό καλείται να απαντήσει σε μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα, με πρώτο την κατανομή της αποθηκευτικής χωρητικότητας και το χρονοδιάγραμμα χρήσης της, ενώ παράλληλα εξετάζονται οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση οικονομικών ενισχύσεων και η δυνατότητα ενσωμάτωσης μηχανισμών όπως τα συμβόλαια διαφοράς τιμής (Contracts for Difference – CfDs), κατά τα πρότυπα της Ολλανδίας και της Δανίας. Όπως σημείωσε ο κ. Ταρτάρας, η ΕΔΕΥΕΠ βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με το ΥΠΕΝ, ενώ συμμετέχει ενεργά στο CCS Expert Group της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το οποίο λειτουργεί ως πλατφόρμα ανταλλαγής τεχνικής τεχνογνωσίας και καλών πρακτικών μεταξύ των κρατών-μελών.

Κατά τη διάρκεια της παρέμβασής του, ο κ. Ταρτάρας σκιαγράφησε και τη γεωγραφία της ευρωπαϊκής εξέλιξης στο πεδίο του CCS. Όπως είπε, η μεγαλύτερη πρόοδος καταγράφεται στη Δανία και την Ολλανδία, καθώς και στη Νορβηγία και το Ηνωμένο Βασίλειο, λόγω της εγγύτητας με τη Βόρεια Θάλασσα, όπου υπάρχουν ώριμοι γεωλογικοί σχηματισμοί, μακρά εμπειρία από εξορύξεις και επαρκή δεδομένα για να στηριχθούν τέτοιες επενδύσεις. Ο ίδιος υπογράμμισε τον ευρωπαϊκό στόχο αποθήκευσης 50 εκατομμυρίων τόνων CO₂ έως το 2030 και 250 εκατομμυρίων έως το 2040, χαρακτηρίζοντάς τον φιλόδοξο αλλά αναγκαίο, και τόνισε την ανάγκη να δημιουργηθούν νέες θέσεις αποθήκευσης και στην Ελλάδα, ώστε να διασφαλιστεί η μακροπρόθεσμη διαθεσιμότητα θέσεων για τη βιομηχανία και να αναπτυχθεί εγχώρια αλυσίδα αξίας γύρω από το CCS.

Σε αυτό το πλαίσιο, το στέλεχος της ΕΔΕΥΕΠ ανακοίνωσε ότι εξετάζεται ήδη η δυνατότητα διασυνοριακής εξαγωγής CO₂ για αποθήκευση εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την Αίγυπτο να αποτελεί βασική επιλογή. Όπως εξήγησε, η γεωγραφική εγγύτητα, η ύπαρξη εξαντλημένων κοιτασμάτων και οι τεχνικές δυνατότητες της χώρας δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία μιας θαλάσσιας διαδρομής μεταφοράς CO₂ από την Ελλάδα στην Αίγυπτο. Η ιδέα προβλέπει τη δημιουργία ενός hub, το οποίο θα συγκεντρώνει διοξείδιο του άνθρακα από βιομηχανίες –ιδίως από την Αττική– και θα το αποστέλλει δια θαλάσσης για γεωλογική αποθήκευση.

Το σχέδιο αυτό τελεί υπό την αιγίδα διακρατικού μνημονίου συνεργασίας, το οποίο υπεγράφη μεταξύ των Υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελλάδας και της Αιγύπτου. Κρίσιμη προϋπόθεση, όπως τόνισε, είναι η ανάπτυξη ρυθμιστικού πλαισίου στην Αίγυπτο που να είναι συμβατό με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, ώστε οι ποσότητες που θα αποθηκεύονται εκτός ΕΕ να μπορούν να αναγνωρίζονται στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας εκπομπών (EU ETS). Διαφορετικά, οι εταιρείες θα επιβαρύνονται διπλά – τόσο για την αποθήκευση όσο και για την αγορά δικαιωμάτων εκπομπής.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε επίσης στους μηχανισμούς χρηματοδότησης, την ανάγκη επιτάχυνσης των αδειοδοτικών διαδικασιών για έργα στρατηγικής σημασίας, αλλά και στη σημασία της διαλειτουργικότητας των εθνικών σχεδίων με τα ευρωπαϊκά εργαλεία, ώστε να διασφαλιστεί η πρόσβαση της ελληνικής αγοράς σε επενδυτικά κεφάλαια.

Μπόζος: Ενεργοποίηση όλης της αλυσίδας CCS

Στο ίδιο πνεύμα, η βιομηχανία ζητά σαφείς και εφαρμόσιμους κανόνες που να προσφέρουν σταθερότητα και ορατότητα για τις επενδύσεις που απαιτούνται. Ο Νίκος Μπόζος, Greece CCUS Manager του Ομίλου ΗΡΑΚΛΗΣ ανέφερε πως η παραγωγή τσιμέντου αποτελεί μια εκ των φύσεως hard-to-abate βιομηχανιών, δηλαδή δραστηριότητες που δεν μπορούν να απαλλαγούν από τις εκπομπές τους μέσω πράσινης ηλεκτροδότησης ή απλής αλλαγής καυσίμου. Η κύρια πηγή εκπομπών CO₂ στην παραγωγή τσιμέντου δεν είναι μόνο η καύση, αλλά και η ίδια η χημική διεργασία αποδόμησης του ασβεστόλιθου, που οδηγεί στη δημιουργία του βασικού συστατικού του τσιμέντου, του κλίνκερ.

Ο όμιλος ΗΡΑΚΛΗΣ έχει θέσει σε εφαρμογή ένα φιλόδοξο σχέδιο CCS με την επωνυμία Olympus το οποίο προβλέπει τη δέσμευση του διοξειδίου του άνθρακα στην παραγωγική μονάδα και τη μεταφορά του με ειδικά διαμορφωμένο πλοίο και την αποθήκευσή του στον υπόγειο σχηματισμό του Πρίνου. Όπως διευκρίνισε, η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται εντός του 2026, ενώ θα ακολουθήσει περίοδος κατασκευής τριών ετών, ώστε η λειτουργία να ξεκινήσει εντός του 2029.

Η ιδιαιτερότητα και η πολυπλοκότητα του εγχειρήματος έγκειται στην ανάγκη πλήρους και ταυτόχρονης ενεργοποίησης όλων των κρίκων της αλυσίδας. Από τη βιομηχανική εγκατάσταση που δεσμεύει CO₂, στο πλοίο που το μεταφέρει, έως και την αποθηκευτική υποδομή στον Πρίνο, η κάθε συνιστώσα είναι αναγκαία για τη βιωσιμότητα του έργου. Ο κ. Μπόζος υπογράμμισε ότι η αλυσίδα αυτή απαιτεί συντονισμό και κοινή ωρίμανση, καθώς η απουσία οποιουδήποτε κρίκου την καθιστά αδύνατη. Στην πράξη, ολόκληρο το επενδυτικό σχέδιο εξαρτάται από την εμπορική λειτουργία της αποθήκης CO₂ στον Πρίνο, την οποία θα πρέπει να μπορεί να αξιοποιήσει σε σταθερή και αδιάλειπτη βάση.

Το συνολικό κόστος της επένδυσης αναμένεται να προσεγγίσει τα 500 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η διάρκεια των δεσμεύσεων προς αποθηκευτή, μεταφορέα και παρόχους ενέργειας εκτείνεται σε 15 έως 20 έτη. Πρόκειται, όπως τόνισε, για ένα πολύπλευρο και πολύπλοκο επενδυτικό σχήμα, το οποίο δεν καλύπτεται από ασφαλιστικά εργαλεία και συνεπώς ενέχει σημαντικούς λειτουργικούς και χρηματοοικονομικούς κινδύνους. «Αν για οποιονδήποτε λόγο υπάρξει παύση στη λειτουργία της αποθήκης ή της μεταφοράς, ο παραγωγός του CO₂ θα συνεχίσει να εκπέμπει και θα πληρώνει κανονικά το κόστος των ρύπων στο EU ETS» υπογράμμισε, προσθέτοντας ότι το ρίσκο αυτό δεν μπορεί να επωμιστεί ούτε η εταιρεία αποθήκευσης ούτε ο μεταφορέας.

Σε αυτό το σημείο επανέφερε την ανάγκη ύπαρξης ενός μηχανισμού ασφάλειας, είτε με τη μορφή κρατικής εγγύησης είτε με πρόβλεψη προσωρινών εξαιρέσεων στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εκπομπών, σε περίπτωση που υπάρξουν τεκμηριωμένες διακοπές στη λειτουργία των κρίσιμων υποδομών της αλυσίδας CCS.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε και στο ενεργειακό σκέλος της επένδυσης. Η τεχνολογία δέσμευσης CO₂ είναι ενεργοβόρα και απαιτεί σημαντική ενίσχυση της παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στις μονάδες. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά, η ενεργειακή κατανάλωση του εργοστασίου του ΗΡΑΚΛΗ θα τετραπλασιαστεί, γεγονός που εγείρει νέα ζητήματα ανταγωνιστικότητας. «Η αγορά ηλεκτρισμού στη χώρα μας δεν παρέχει σήμερα τη σταθερότητα τιμών που απαιτείται για να προχωρήσουν τέτοιες επενδύσεις. Οι μεταβολές είναι έντονες και οι δευτερογενείς αγορές δεν λειτουργούν πάντα με διαφάνεια», σημείωσε.

Κεντρικό αίτημα του Ομίλου ΗΡΑΚΛΗΣ, όπως διατυπώθηκε από τον κ. Μπόζο, είναι η ολοκλήρωση του ρυθμιστικού πλαισίου για το CCS, με διαφάνεια και σταθερότητα στους κανόνες λειτουργίας. «Δεν μπορεί να ζητάμε από επενδυτές να δεσμευτούν για δεκαετίες, χωρίς να γνωρίζουν με ακρίβεια το κόστος αποθήκευσης, το κόστος μεταφοράς, ή πώς θα κατανεμηθεί η χωρητικότητα στον Πρίνο», ανέφερε, υπενθυμίζοντας ότι το νέο ΕΣΕΚ προβλέπει ρητά ότι τέτοιες υποδομές πρέπει να εξυπηρετούν κατά προτεραιότητα τις “hard-to-abate” βιομηχανίες.

Την ανάγκη ύπαρξης σταθερού και σαφούς ρυθμιστικού πλαισίου επεσήμανε και ο Καθηγητής του ΕΜΠ, Βασίλειος Γαγάνης, μιλώντας από την πλευρά της επιστημονικής κοινότητας και των ερευνητικών έργων που σχετίζονται με την αποθήκευση CO₂. Ο καθηγητής Γαγάνης τόνισε πως η γεωλογική αποθήκευση απαιτεί ειδικές προδιαγραφές, μακρόχρονες επιτηρήσεις και καθορισμό ρόλων για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Όπως σημείωσε, ένα τέτοιο έργο δεν μπορεί να στηρίζεται μόνο στις επενδυτικές πρωτοβουλίες των ιδιωτών, αλλά προϋποθέτει και την ενεργό συμμετοχή της Πολιτείας στον καθορισμό των κανόνων, των αδειοδοτήσεων και των μηχανισμών ασφάλειας.

Τι προβλέπει η νέα ευρωπαϊκή έκθεση για τη βιωσιμότητα των έργων CCS

Η ανάγκη για μακροπρόθεσμη σταθερότητα και ελαχιστοποίηση του επενδυτικού ρίσκου στα έργα δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα επιβεβαιώνεται και από την πρόσφατη έκθεση του Global CCS Institute με τίτλο “Carbon Contracts for Difference in Europe”, η οποία αναδεικνύει τη σημασία των μηχανισμών CfD ως καταλύτη για την υλοποίηση τέτοιων έργων σε μεγάλη κλίμακα. Στην ανάλυσή της, η έκθεση συγκλίνει με τις βασικές θέσεις που διατυπώθηκαν στο συνέδριο της ΕΑΓΜΕ: την ανάγκη μακροχρόνιας δέσμευσης για τη στήριξη της αποθήκευσης CO₂, τη θεσμοθέτηση μηχανισμών σταθερών πληρωμών ανεξαρτήτως τιμής δικαιωμάτων CO₂, και τη δημιουργία κατάλληλου ρυθμιστικού πλαισίου που να επιτρέπει τον καταμερισμό ρίσκου μεταξύ επενδυτών και Πολιτείας.

Συγκεκριμένα, το Global CCS Institute τονίζει ότι τα CfD μπορούν να λειτουργήσουν ως εργαλείο εξομάλυνσης εσόδων, διασφαλίζοντας σταθερές πληρωμές στους φορείς υλοποίησης CCS, ακόμα και σε περιόδους πτώσης της τιμής των δικαιωμάτων στο EU ETS. Επισημαίνεται, επίσης, ότι η υιοθέτησή τους σε χώρες όπως η Ολλανδία και η Δανία έχει ήδη συμβάλει στην επιτάχυνση της ανάπτυξης γεωλογικών αποθηκών CO₂, μέσω της παροχής οικονομικής ασφάλειας στις εμπλεκόμενες εταιρείες. Η έκθεση υπογραμμίζει την ανάγκη δημιουργίας tailor-made CfD για τα έργα CCS, δεδομένης της πολυπλοκότητας, της διάρκειας και των υψηλών CAPEX που απαιτούν. Παράλληλα, ζητά τη διαμόρφωση ευρωπαϊκού πλαισίου που να επιτρέπει την ένταξή τους σε κρατικά σχήματα ενίσχυσης χωρίς την πρόσκρουση στους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων.

ΠΗΓΗ:www.energygame.gr

 

Mε ποιούς συζητά η Helleniq Energy για τις έρευνες για τους υδρογονάνθρακες

H διοίκηση της Helleniq Energy φέρεται να συζητάει και με άλλες πολυεθνικές, εκτός της Chevron, πιθανότατα και με τις ευρωπαϊκές BP και ΕΝΙ ...