Τα ευρωπαϊκά αποθέματα φυσικού αερίου ξεχειλίζουν και η περιφερειακή ζήτηση οδεύει προς ένα επίπεδο που δεν έχει παρατηρηθεί από τις αρχές της δεκαετίας του 1980. Ωστόσο, οι τιμές του φυσικού αερίου παραμένουν στα ύψη, έχοντας πρόσφατα αγγίξει το υψηλότερο επίπεδο οκτώ μηνών. Ο λόγος; Η επάρκεια φυσικού αερίου σήμερα μπορεί να μην είναι τόσο επαρκής όσο φαίνεται, εάν συμβεί κάτι απροσδόκητο – ένα κύμα ψύχους, ας πούμε, ή μια διαταραχή στη ρωσική προμήθεια. Και λίγοι, πολύ λίγοι, είναι πρόθυμοι να στοιχηματίσουν ότι όλα θα πάνε καλά.
Υψηλότερα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα
Οι ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου αυξήθηκαν κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, καθώς η Ευρώπη δυσκολεύτηκε να γεμίσει τα αποθέματά της τόσο γρήγορα όσο αναμενόταν νωρίτερα φέτος
Κοιτάζοντας την ποσότητα φυσικού αερίου που έχει συγκεντρώσει η Ευρώπη για χρήση τον χειμώνα 2024-25, όλα φαίνονται καλά. Η πλήρωση έφτασε στο στενά παρακολουθούμενο επίπεδο του 90% της συνολικής δυναμικότητας στις 19 Αυγούστου, 10 εβδομάδες πριν από τον επίσημο στόχο της 1ης Νοεμβρίου. Θεωρητικά, αυτό θα πρέπει να είναι αρκετό για να αμβλύνει την εποχιακή αύξηση της ζήτησης. Αλλά αν κοιτάξετε πιο προσεκτικά, υπάρχουν λόγοι να είστε επιφυλακτικοί:
Πρώτον, ένα μεγάλο μέρος της αύξησης των αποθεμάτων συνέβη πολύ νωρίς την άνοιξη, ουσιαστικά ως κατάλοιπο των θερμότερων από το μέσο όρο θερμοκρασιών του περασμένου χειμώνα. Έκτοτε, το πλεόνασμα εξανεμίστηκε, καθώς η Ευρώπη δεν κατάφερε να προσελκύσει φορτία υγρού φυσικού αερίου με τον ίδιο ρυθμό που το έκανε το 2022 και το 2023. Η ομορφιά του υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) είναι ότι το αέριο έχει υπερψυχθεί και υποστεί επεξεργασία για φόρτωση σε δεξαμενόπλοια και μεταφορά σε όλο τον κόσμο, όπως ακριβώς και το πετρέλαιο. Έτσι, η Ευρώπη μπορεί να αγοράσει αυτό το ΥΦΑ από οπουδήποτε στον κόσμο, αντισταθμίζοντας την απώλεια της προμήθειας ρωσικού φυσικού αερίου μέσω αγωγών.
Το 2022 και το 2023, η Ευρώπη αγόρασε πολλά ΥΦΑ, υπερβαίνοντας τους Ασιάτες εισαγωγείς και επωφελούμενη από τη μειωμένη ζήτηση στην Κίνα. Αλλά φέτος, η Ευρώπη αντιμετωπίζει πιο σκληρό ανταγωνισμό, όχι μόνο από το Πεκίνο αλλά και από μικρότερους αγοραστές στην Ασία. Ως αποτέλεσμα, οι ευρωπαϊκές εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου αυτό το καλοκαίρι κυμαίνονται μεταξύ 15% και 25% κάτω από τις αντίστοιχες περιόδους των δύο προηγούμενων ετών.
Δεύτερον, η Ευρώπη εισήλθε στους δύο προηγούμενους χειμώνες με τουλάχιστον μερικές δεκάδες πλοία ΥΦΑ κοντά στις ακτές της, που λειτουργούσαν ως πρόσθετες εγκαταστάσεις αποθήκευσης. Είναι απίθανο η περιοχή να απολαύσει αυτό το πλωτό απόθεμα αυτό το χειμώνα, λαμβάνοντας υπόψη ότι το arbitrage μεταξύ των ασιατικών και ευρωπαϊκών τιμών ΥΦΑ ευνοεί επί του παρόντος τις ροές που κατευθύνονται προς τα ανατολικά παρά προς τα δυτικά.
Σε σύγκριση με τα δύο προηγούμενα χρόνια, η Ευρώπη εισάγει σημαντικά λιγότερο ΥΦΑ, καθώς αντιμετωπίζει μεγαλύτερο ανταγωνισμό από τις ασιατικές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας
Αν τα βάλουμε όλα αυτά μαζί, η Ευρώπη διαθέτει αρκετό φυσικό αέριο, αν όλα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο. Εάν ο χειμώνας είναι κανονικός -ή ακόμη και θερμότερος από το συνηθισμένο- και δεν χαλάσει τίποτα, τότε τα τρέχοντα αποθέματα θα είναι επαρκή. Σε αυτό το σενάριο, οι ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου θα μπορούσαν να μειωθούν σημαντικά μέχρι τα Χριστούγεννα ή τις αρχές Ιανουαρίου, με το ένα τρίτο της σεζόν να βρίσκεται ήδη στον καθρέφτη. Επί του παρόντος, η ευρωπαϊκή τιμή αναφοράς φυσικού αερίου, γνωστή ως TTF, διαπραγματεύεται κοντά στα 40 ευρώ (44 δολάρια) ανά μεγαβατώρα. Μια πτώση κάπου μεταξύ 30 και 25 ευρώ ανά μεγαβατώρα είναι πιθανή.
Τι θα μπορούσε να πάει στραβά
Τι θα μπορούσε να πάει στραβά και έτσι να διατηρηθούν οι τιμές σε υψηλά επίπεδα;
Πρώτον, ο καιρός. Τα τελευταία δύο χρόνια, το φαινόμενο Ελ Νίνιο, το οποίο έχει ανεβάσει τις παγκόσμιες θερμοκρασίες, έχει συμβάλει στη μείωση των επιπτώσεων της ενεργειακής κρίσης στην ήπειρο. Όμως το Ελ Νίνιο εξασθενεί γρήγορα και οι μετεωρολόγοι λένε ότι η αντίθετη τάση του καιρού, που ονομάζεται Λα Νίνια, είναι πιθανό να κυριαρχήσει από τον Οκτώβριο ή τον Νοέμβριο.Εάν συμβεί αυτό, η Ευρώπη θα μπορούσε να αντιμετωπίσει έναν κανονικό ή ακόμη πιο ψυχρό χειμώνα.
Η δεύτερη απειλή προέρχεται από τη Ρωσία. Σε αυτό που μπορεί να είναι σοκαριστικό νέο για οποιονδήποτε εκτός του ενεργειακού τομέα, η Ευρώπη εξακολουθεί να αγοράζει ρωσικό φυσικό αέριο, μεταξύ άλλων μέσω ενός αγωγού που διέρχεται από την Ουκρανία. Ακόμη και σήμερα, περισσότερα από τρία χρόνια μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η Αυστρία, η Σλοβακία, η Ουγγαρία και η Ιταλία εξακολουθούν να βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στη Μόσχα για φυσικό αέριο. Δεν είναι σαφές αν η ροή αυτή θα συνεχιστεί όταν λήξει μια βασική σύμβαση διέλευσης του αγωγού στο τέλος του 2024. Αν αφαιρεθεί αυτό το αέριο, τα τρέχοντα ευρωπαϊκά αποθέματα φυσικού αερίου δεν φαίνονται πλέον επαρκή.
Η ευρωπαϊκή ζήτηση μπορεί να μειωθεί φέτος
Από την έναρξη της κρίσης φυσικού αερίου το 2021, η Ευρώπη μείωσε σημαντικά την κατανάλωση, τόσο επειδή οι υψηλές τιμές περιόρισαν την ενεργοβόρα βιομηχανική δραστηριότητα, όσο και επειδή οι πολιτικές αποφάσεις αύξησαν την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Όμως η κατανάλωση βρίσκεται τώρα σε χαμηλά επίπεδα και είναι απίθανο να μειωθεί πολύ περισσότερο, εκτός αν υπάρξει μια σούπερ άνοδος των τιμών. Ο Ira Joseph, στο Κέντρο Παγκόσμιας Ενεργειακής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης, εκτιμά ότι η ευρωπαϊκή ζήτηση μπορεί να μειωθεί φέτος στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1984.
Σε μια έντονη υπενθύμιση ότι η Ευρώπη δεν έχει ακόμη επιλύσει την ενεργειακή της κρίση, οι τρέχουσες τιμές είναι πολύ χαμηλότερες από ό,τι το 2022, αλλά εξακολουθούν να είναι διπλάσιες από τα προπολεμικά επίπεδα. Αν όλα πάνε καλά, η Ευρώπη έχει αρκετό φυσικό αέριο και σε αυτό το σενάριο οι τιμές θα πρέπει να είναι χαμηλότερες μέχρι τα Χριστούγεννα. Αλλά το αρκετό δεν θα είναι αρκετό αν ένα μόνο πράγμα πάει στραβά.
Πηγή:economico.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου