Η αγορά του πετρελαίου βρέθηκε αντιμέτωπη με νέες πιέσεις καθώς ο ΟΠΕΚ (Οργανισμός Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών) αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις για την αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου για το 2024.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ΟΠΕΚ, η αύξηση της ζήτησης αναμένεται να φτάσει τα 2,11 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, έναντι της προηγούμενης πρόβλεψης των 2,25 εκατ. βαρελιών, κυρίως λόγω της υποτονικής ζήτησης από την Κίνα και άλλες αναδυόμενες αγορές.
Οι επιπτώσεις της αναθεωρημένης πρόβλεψης του ΟΠΕΚ για τη ζήτηση πετρελαίου το 2024 ενδέχεται να επηρεάσουν και την ελληνική αγορά καυσίμων, καθώς η Ελλάδα, ως εισαγωγέας πετρελαίου, εξαρτάται άμεσα από τις διεθνείς τιμές του αργού πετρελαίου.
Παράγοντες όπως η πτώση των τιμών λόγω μειωμένης ζήτησης από την Κίνα και η αβεβαιότητα για την οικονομία των ΗΠΑ επηρεάζουν την τιμή των καυσίμων στην Ελλάδα, επηρεάζοντας το κόστος παραγωγής και μεταφοράς, αλλά και τις τιμές των προϊόντων στην εγχώρια αγορά.
Οι αυξομειώσεις στις τιμές του πετρελαίου έχουν άμεσο αντίκτυπο στο κόστος των καυσίμων, επηρεάζοντας σημαντικά κλάδους όπως οι μεταφορές, η γεωργία και η ναυτιλία.
Στην Ελλάδα, η ναυτιλία αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους τομείς της οικονομίας και είναι ιδιαίτερα ευάλωτη στις διακυμάνσεις των τιμών καυσίμων.
Παράλληλα, οποιαδήποτε άνοδος στις τιμές της ενέργειας επηρεάζει και το κόστος ηλεκτροδότησης, καθώς η παραγωγή ενέργειας εξακολουθεί να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πετρέλαιο.
Επιπλέον, οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων ενδέχεται να εντείνουν τον πληθωρισμό, κάτι που ήδη απασχολεί την ελληνική οικονομία, ενώ δε θα πρέπει να λησμονηθεί και το γεγονός πως οι αυξήσεις στις τιμές της ενέργειας θα μπορούσαν να επιβαρύνουν το κόστος διαβίωσης και τις επιχειρήσεις, επηρεάζοντας την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και τις επενδύσεις.
Οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα και πώς θα επηρεαστούν
Όπως αναφέρουν τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης κινείται στα 1,778 και του diesel κίνησης στα 1,555 που σημαίνει πως είναι εμφανώς μειωμένες σε σχέσυ με τιες αντίστοιχες ένα έτος πριν.
Παράληλα, παράγοντες της αγοράς θεωρούν πως είναι πιθανόν οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα να επηρεαστούν από τη μείωση των προβλέψεων του ΟΠΕΚ για τη ζήτηση πετρελαίου, όμως δεν είναι μόνο ο ΟΠΕΚ στο παιχνίδι, καθώς υπάρχουν και άλλοι κίνδυνοι, όπως η παγκόσμια οικονομική αβεβαιότητα και οι έντονες γεωπολιτικές εξελίξεις σε Ουκρανία και Ισραήλ.
Οι κύριοι παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές των Καυσίμων είναι οι συναλλαγματικές Ισοτιμίες, καθώς το πετρέλαιο διαπραγματεύεται σε δολάρια, η ισοτιμία ευρώ-δολαρίου επηρεάζει άμεσα το κόστος εισαγωγής καυσίμων στην Ελλάδα, ενώ εάν το ευρώ εξασθενήσει έναντι του δολαρίου, οι τιμές των καυσίμων ενδέχεται να αυξηθούν.
Παράλληλα, ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί και στους φόρους και δασμούς, μιας και στην Ελλάδα, η φορολογία αποτελεί μεγάλο ποσοστό της τελικής τιμής των καυσίμων. Έτσι, ακόμα και αν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου πέσουν, οι υψηλοί φόροι μπορεί να διατηρήσουν τις τιμές σταθερές ή και να τις αυξήσουν, εάν υπάρξει νέα φορολογική επιβάρυνση.
Επιπροσθέτως, στο κάδρο μπαίνουν και τα μεταφορικά κόστη και ο ανεφοδιασμός μιας και οι αλλαγές στο κόστος μεταφοράς πετρελαίου επηρεάζουν το κόστος των καυσίμων. Επιπλέον, διαταραχές στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, όπως κυκλώνες ή γεωπολιτικές εντάσεις, μπορούν να επηρεάσουν την τιμή του αργού πετρελαίου και, κατ’ επέκταση, των καυσίμων.
Τέλος, ο παράγοντας της αυξημένης ζήτησης καυσίμων και αυτό διότι παρά την αργή ανάκαμψη της παγκόσμιας ζήτησης, σε χώρες όπως η Ελλάδα η τουριστική κίνηση μπορεί να αυξήσει τη ζήτηση για καύσιμα. Ειδικά κατά τη θερινή περίοδο, οι αυξημένες μετακινήσεις και η ζήτηση ενέργειας μπορούν να αυξήσουν τις τιμές.
Συνολικά, αν και η μείωση των προβλέψεων του ΟΠΕΚ μπορεί να οδηγήσει σε μικρή μείωση των τιμών των καυσίμων, άλλοι παράγοντες, όπως οι φόροι και η συναλλαγματική ισοτιμία, θα συνεχίσουν να επηρεάζουν τις τιμές στην ελληνική αγορά.
Πηγή:economico.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου