Πέμπτη, Αυγούστου 22, 2024

Ισημερινός: Για το τέλος της εκμετάλλευσης κοιτάσματος πετρελαίου σε εθνικό πάρκο θα χρειαστούν τουλάχιστον πέντε χρόνια

 

Πέρυσι, η κυβέρνηση του Ισημερινού υπολόγισε ότι το κλείσιμο του μπλοκ 43 θα προκαλέσει ζημία σχεδόν 16,5 δισεκ. δολαρίων σε δυο δεκαετίες

Tο τέλος της εξόρυξης πετρελαίου από κοίτασμα σε δασική περιοχή στο τμήμα του Αμαζονίου που διαρρέει τον Ισημερινό, που είχε αποφασιστεί τον Αύγουστο του 2023 με δημοψήφισμα, δεν θα καταγραφεί παρά σε τουλάχιστον πέντε χρόνια, ανακοίνωσε χθες Τετάρτη ο υπουργός Ενέργειας Αντόνιο Γκονσάλβες.

Για τον τερματισμό της παραγωγής στο λεγόμενο «bloc 43», στο πάρκο Γιασούνι (ανατολικά), θα χρειαστούν «πέντε χρόνια και πέντε μήνες», δήλωσε ο κ. Γκονσάλβες σε τηλεοπτικό σταθμό της χώρας του.

«Έχουμε ήδη αρχίσει να κλείνουμε ορισμένες πετρελαιοπηγές. Δεν γίνονται πλέον επενδύσεις στις περιοχές ITT (Ισπίγκο, Ταμποκότσα, Τιπουτίνι)», όπως στο μπλοκ 43, μετά το δημοψήφισμα της 20ής Αυγούστου 2023, εξήγησε.

Στο δημοψήφισμα, το 59% των ψηφοφόρων τάχθηκε υπέρ του τερματισμού της εξόρυξης πετρελαίου από το τεμάχιο 43, που βρίσκεται σε περιοχή με πλούσια βιοποικιλότητα και όπου ζουν κοινότητες ιθαγενών, κάποιες από τις οποίες έχουν επιλέξει ηθελημένα να είναι απομονωμένες.

Με βάση το αποτέλεσμα της δημόσιας διαβούλευσης, η εξόρυξη θα έπρεπε να τερματιστεί προοδευτικά εντός ενός έτους. Όμως η κυβέρνηση συνέχισε την εξόρυξη 50.000 βαρελιών την ημέρα και πλέον.

Σύμφωνα με τον κ. Γκονσάλβες, κυβερνητική επιτροπή που δημιουργήθηκε από τον πρόεδρο Ντανιέλ Νομπόα, στην εξουσία εδώ και εννιά μήνες, ετοίμασε σχέδιο για να προχωρήσει η διαδικασία, ώστε να είναι «η ταχύτερη» δυνατή και «ταυτόχρονα να δοθεί η μέγιστη προσοχή σε κάθε κίνδυνο, περιβαλλοντικό, νομικό, οικονομικό και κοινωνικό».

Πρόκειται για σχέδιο «χωρίς προηγούμενο», διαβεβαίωσε, καθώς «δεν είχαμε κάποιο παράδειγμα για να ακολουθήσουμε».

Το μπλοκ 43, που διαχειρίζεται η δημόσια επιχείρηση πετρελαίου Petroecuador, καταλαμβάνει μόλις το 0,08% των δέκα εκατομμυρίων στρεμμάτων του προστατευόμενου φυσικού πάρκου του Αμαζονίου και χαρακτηρίζεται το πιο σημαντικό από πλευράς παραγωγής στο Γιασούνι.

Προχθές Τρίτη στο Κίτο αυτόχθονες Ουαορανί που ζουν στο Γιασούνι και οικολόγοι διαδήλωσαν μπροστά στο υπουργείο Ενέργειας με αίτημα να κλείσει το ITT, όπως είχε αποφασιστεί στο δημοψήφισμα, το ταχύτερο δυνατό.

Ανεξάρτητοι ειδικοί του ΟΗΕ και μη κυβερνητικές οργανώσεις συμμετείχαν στη διαμαρτυρία.

Η κυβέρνηση διαβεβαίωσε την ίδια ημέρα ότι ο πρόεδρος Νομπόα «δεσμεύεται σθεναρά να τηρήσει» την απόφαση που πήραν οι πολίτες στο δημοψήφισμα.

Πέρυσι, η κυβέρνηση του Ισημερινού υπολόγισε ότι το κλείσιμο του μπλοκ 43 θα προκαλέσει ζημία σχεδόν 16,5 δισεκ. δολαρίων σε δυο δεκαετίες.

Ο πρόεδρος Νομπόα είχε ρίξει πρόσφατα την ιδέα να αναβληθεί το κλείσιμο της πετρελαιοπηγής, ώστε να εξασφαλιστεί η ροή των απαιτούμενων κεφαλαίων για την εκστρατεία αντιμετώπισης των συμμοριών που λυμαίνονται το κράτος των Άνδεων.

Πηγή:www.energymag.gr


Επενδύσεις 212 εκατ. ευρώ για εγκαταστάσεις αποθήκευση ενέργειας δυναμικότητας 175 MW με επιχορήγηση 40% από το Ταμείο Ανάκαμψης

 

Στόχος της δράσης είναι να επιτραπεί με βέλτιστο τρόπο, η αυξημένη διείσδυση από τη μεταβλητή και μη ελεγχόμενη παραγωγή των σταθμών ΑΠΕ και η συμμετοχή τους στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με τις πολιτικές και στόχους του Εθνικού Σχεδίου για το Κλίμα & την Ενέργεια (ΕΣΕΚ).


Νέες εγκαταστάσεις αποθήκευσης ενέργειας με δυναμικότητα τουλάχιστον 175 MW, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 212 εκατομμυρίων ευρώ, φέρνει η ένταξη στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας -Ελλάδα 2.0 της δράσης «Εγκατάσταση αποθήκευσης ενέργειας για την περαιτέρω διείσδυση των ΑΠΕ», με προϋπολογισμό (δημόσια δαπάνη) 84.821.929 ευρώ (το ύψος της επιχορήγησης ανέρχεται στο 40%).

Η δράση αφορά σε “standalone” (Front-of-the-Meter/FtM) συστήματα αποθήκευσης (μεμονωμένους Σταθμούς Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας/ΣΑΗΕ – FtM BESS) που θα αναπτυχθούν από ιδιώτες επενδυτές και θα συμμετέχουν στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Η εν λόγω δράση αφορά σε ΣΑΗΕ χωρητικότητας 4h, ήτοι ΣΑΗΕ που διαθέτουν εγγυημένη (ωφέλιμη) χωρητικότητα διάρκειας τεσσάρων ωρών (MWh/MW), οι οποίοι θα χωροθετούνται σε περιοχές που εμφανίζουν κορεσμό δικτύου (grid congestion) από άποψη διαθέσιμου ηλεκτρικού χώρου. Σημειωτέον ότι οι ως άνω ΣΑΗΕ χωρητικότητας 4h θεωρούνται ιδιαιτέρως ωφέλιμοι για την κάλυψη των αναγκών σε ηλεκτρικό χώρο των συγκεκριμένων κορεσμένων περιοχών.

Στο πλαίσιο της εν λόγω δράσης, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα υποβάλουν βάσει ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών για την χορήγηση επενδυτικής και λειτουργικής ενίσχυσης, οικονομική προσφορά η οποία διατυπώνεται σε ευρώ ανά μεγαβάτ μέγιστης ισχύος έγχυσης ανά έτος (€/ΜW/έτος) για την υλοποίηση σταθμών αποθήκευσης αναφορικά με το ύψος της ετήσιας λειτουργικής ενίσχυσης που επιθυμούν να λαμβάνουν προκειμένου να καθίστανται τα έργα τους οικονομικά βιώσιμα. Αρμόδια αρχή για την διεξαγωγή της ανταγωνιστικής διαδικασίας θα είναι η ΡΑΑΕΥ.

Στόχος της δράσης είναι να επιτραπεί με βέλτιστο τρόπο, η αυξημένη διείσδυση από τη μεταβλητή και μη ελεγχόμενη παραγωγή των σταθμών ΑΠΕ και η συμμετοχή τους στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με τις πολιτικές και στόχους του Εθνικού Σχεδίου για το Κλίμα & την Ενέργεια (ΕΣΕΚ).

Στη σχετική απόφαση που υπέγραψε χθες Τετάρτη ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Νίκος Παπαθανάσης, προβλέπεται ότι τα έργα αποθήκευσης θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί ώστε να αρχίσουν να λειτουργούν έως το τέλος του 2025.

Με βάση την απόφαση, το 50% της επιχορήγησης, δηλαδή 42.410.964,50 ευρώ, θα διατεθεί το 2024 και το υπόλοιπο 50% το 2025. Από την πλευρά τους οι ιδιώτες επενδυτές θα καταβάλλουν 127.232.893,50 ευρώ κι έτσι οι συνολικές επενδύσεις θα διαμορφωθούν στα 212.054.822,50 ευρώ.

Σαμοθράκη: «Πόρτα» από το δημοτικό συμβούλιο στην εγκατάσταση υπεράκτιου αιολικού

 

Πραγματοποιήθηκε την Τρίτη (20/80 ενημερωτική εκδήλωση στη Σαμοθράκη, για το θέμα του υπεράκτιου αιολικού πάρκου που πήρε «πράσινο φως» από την κυβέρνηση να κατασκευαστεί στη βόρεια πλευρά της Σαμοθράκης, μέσα στη θάλασσα.

Μετά από τις εισηγήσεις του κ. Κουτράκη (από το Ινστιτούτο Αλιευτικών Ερευνών), του κ. Σκουληκίδη (από το Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών) και τις τοποθετήσεις άλλων παρευρισκομένων, ακολούθησε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Εκεί πάρθηκε ομόφωνα η απόφαση για την έγκριση ψηφίσματος εναντίον της εγκατάστασης των ανεμογεννητριών.

Κύριοι λόγοι είναι οι κακές επιπτώσεις που θα φέρει η λειτουργία τους στο θαλάσσιο περιβάλλον, στην αλιεία, στον τουρισμό κλπ.

Σε ανάλογη περίπτωση, δηλαδή εκεί που είχαν επίσης προγραμματιστεί υπεράκτια αιολικά πάρκα, οι αντιδράσεις οδήγησαν στο να βγουν από τον εθνικό σχεδιασμό τα προγραμματισμένα έργα.

Συγκεκριμένα στην Κρήτη, οι αντιδράσεις από Δήμους, Περιφέρεια, ξενοδόχους, άλλους φορείς και κατοίκους, για την όχληση από την κατασκευή των πάρκων και τη ζημιά στον τουρισμό και στην αλιεία, ανάγκασαν το Υπουργείο να μεταφέρει σε άλλες περιοχές της Ελλάδας την προτεραιότητα υλοποίησης τέτοιων έργων.

Μετά την ενημερωτική εκδήλωση της Σαμοθράκης και την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, προφανώς πρέπει να αναμένεται κάτι παρόμοιο και στην Αλεξανδρούπολη.

Τουλάχιστον μια ενημέρωση για τα πιθανά οφέλη και τις αρνητικές επιπτώσεις από την κατασκευή αυτών των θαλάσσιων πάρκων. Είναι θεμιτό να ακούσουν όλοι όσοι ενδιαφέρονται τα υπέρ και τα κατά και να μην αφεθούν όλα στην τύχη τους.

Πηγή:www.worldenergynews.gr


Ακυβέρνητο και φλεγόμενο στην Ερυθρά Θάλασσα, το ελληνόκτητο τάνκερ – Δέχθηκε πλήγματα από 2 σκάφη – Όλα όσα συνέβησαν

 

Ακυβέρνητο και φλεγόμενο στην Ερυθρά Θάλασσα, παρέμεινε το ελληνόκτητο τάνκερ, έπειτα από πλήγματα που δέχθηκε την Τετάρτη στα ανοιχτά της Υεμένης. Μάλιστα, στο περιστατικό αναφέρεται το αμερικανικό δίκτυο CNBC.

Η υπηρεσία Maritime Trade Operations του Ηνωμένου Βασιλείου ανέφερε την Τετάρτη ότι είχε ξεσπάσει πυρκαγιά στο δεξαμενόπλοιο, που έχασε την ισχύ των μηχανών του και πλέον ήταν ακυβέρνητο. Είχε προηγηθεί επίθεση με πυροβολισμούς από δύο μικρά σκάφη περίπου 77 ναυτικά μίλια δυτικά του λιμανιού της Υεμένης Χοντέιντα, το οποίο τελεί υπό τον έλεγχο της μαχητικής οργάνωσης Χούτι. Η UKMTO δεν κατονόμασε τα σκάφη ή τους δράστες του περιστατικού.

Στο ίδιο δημοσίευμα επικαλούνται και δηλώσεις του Έλληνα υπουργού Ναυτιλίας, Χρήστου Στυλιανίδη, ο οποίος αποκάλυψε το όνομα του τάνκερ (Sounion) και καταδίκασε την επίθεση ως «κατάφωρη παραβίαση των κανόνων του διεθνούς δικαίου και σοβαρή απειλή για την ασφάλεια της διεθνούς ναυσιπλοΐας». Και τα 25 μέλη του πληρώματος των πλοίων είναι ασφαλή, πρόσθεσε ο υπουργός.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το πλοίο είναι μέρος του στόλου της ελληνικής εταιρείας Delta Tanker, η οποία επιβεβαίωσε ότι το Sounion υπέστη «μικρές ζημιές» αφού ενεπλάκη σε «εχθρικό περιστατικό» στην Ερυθρά Θάλασσα σε ανακοίνωση που έστειλε με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.

«Το πλήρωμα και το πλοίο είναι ασφαλή και σώα. Το πλοίο παρασύρεται επί του παρόντος, ενώ το πλήρωμα εκτιμά τις ζημιές πριν το πλοίο συνεχίσει το περαιτέρω ταξίδι του», ανέφερε η Delta Tankers.

Το πλοίο είχε προσεγγίσει για τελευταία φορά τον τερματικό σταθμό φόρτωσης αργού πετρελαίου Basrah του Ιράκ, σύμφωνα με τα στοιχεία της MarineTraffic.

Πηγή:economico.gr

Τρίτη, Αυγούστου 20, 2024

Εκτός υπεράκτιων αιολικών Σπιναλόγκα-Ελούντα, Γυάρος και Ζάκρο - Σολομώντειος λύση από το υπουργείο Πολιτισμού -Σε ποιες περιοχές και με ποιους όρους μπορούν να εγκατασταθούν

 

Τον γόρδιο δεσμό της εγκατάστασης υπεράκτιων αιολικών πάρκων στην ελληνική επικράτεια εξαιρώντας τις περιοχές στις οποίες εκδηλώθηκαν οι ισχυρότερες αντιδράσεις και συγκεκριμένα την Ελούντα-Σπιναλόγκα από τους ξενοδόχους και τους αιρετούς της Κρήτης και τη Γυάρο από κόμματα και φορείς της Αριστεράς, έλυσε το υπουργείο Πολιτισμού μέσω του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ).

Με απόφαση της υπουργού, κ. Λίνας Μενδώνη, η οποία βασίζεται σε ομόφωνη εισήγηση του ΚΑΣ, το υπουργείο Πολιτισμού ανάβει το κόκκινο φως για την εγκατάσταση υπεράκτιων αιολικών πάρκων σε 3 από τις 18 περιοχές που έχουν προεπιλεγεί και συγκεκριμένα:

«1. Στη θαλάσσια περιοχή ΥΑΠ Κρήτη 1, επειδή η προτεινόμενη εν δυνάμει Περιοχή Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης Υπεράκτιου Αιολικού Πάρκου (ΠΟΑΥΑΠ) χωροθετείται απέναντι από την Κάτω Ζάκρο και υπάρχει άμεση οπτική επαφή  με τον αρχαιολογικό χώρο και το Μινωικό ανάκτορο της Ζάκρου, το οποίο είναι υποψήφιο προς ένταξη στον Κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.

2. Στη θαλάσσια περιοχή ΥΑΠ Κρήτη 2α και 2β, το τμήμα των ΠΟΑΥΑΠ  Κρήτη  2α και 2β ανατολικά και νότια του ακρωτηρίου Αφορεσμένος, καθώς οι προτεινόμενες εν δυνάμει ΠΟΑΥΑΠ περιβάλλουν το ακρωτήριο και βρίσκονται σε εγγύτητα με την οχυρή νησίδα Σπιναλόγκα και τη χερσόνησο Νησί ή Κολοκύθα, οι οποίες είναι κηρυγμένοι αρχαιολογικοί χώροι και τοπία ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, προκαλώντας οπτική όχληση και έμμεση βλάβη στα μνημεία.

 3. Στη θαλάσσια περιοχή της Γυάρου, επειδή η προτεινόμενη εν δυνάμει ΠΟΑΥΑΠ βόρεια, δυτικά και νότια της νήσου βρίσκεται σε άμεση οπτική επαφή με τον κηρυγμένο Ιστορικό Τόπο της Γυάρου και δεν συνάδει με τον ιστορικό της χαρακτήρα».

Αντίθετα, το ΥΠΠΟ ανάβει το «πράσινο φως» για την εγκατάσταση υπεράκτιων αιολικών πάρκων «επειδή δεν προκαλείται άμεση ή έμμεση βλάβη σε χερσαίες, παράκτιες και ενάλιες θέσεις αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, καθώς και στα εγκείμενα προστατευόμενα μνημεία», στις εξής 16 περιοχές:

  1. στη θαλάσσια περιοχή των Διαποντίων Νήσων,
  2. στη θαλάσσια περιοχή της Χίου,
  3. στη θαλάσσια περιοχή των Ψαρών,
  4. στη θαλάσσια περιοχή της Ικαρίας (δύο θέσεις Ικαρία 1, Ικαρία 2)
  5. στη θαλάσσια περιοχή των Αγ. Αποστόλων (Ανατολικά της Νότιας Εύβοιας)
  6.  στη θαλάσσια περιοχή της Κύμης,
  7. στη θαλάσσια περιοχή του Αγ. Ευστρατίου (τρεις θέσεις Ευστράτιος 1α , Αγ. Ευστράτιος 1β, Αγ. Ευστράτιος 2),
  8. στη θαλάσσια περιοχή της Δονούσας (δύο θέσεις Δονούσα 1, Δονούσα 2),
  9. στη θαλάσσια περιοχή της Ρόδου,
  10.  στη θαλάσσια περιοχή της Κάσου,
  11.  στη θαλάσσια περιοχή της Καρπάθου,
  12.  στη θαλάσσια περιοχή των Αντικυθήρων,
  13.  στη θαλάσσια περιοχή Κρήτη 2β, Κρήτη 3, Κρήτη 4,
  14.  στη θαλάσσια περιοχή του Πατραϊκού Κόλπου,
  15.  στις δύο θαλάσσιες περιοχές χωροθέτησης πιλοτικών έργων Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, νοτίως της ακτογραμμής της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου και βορείως - βορειοανατολικώς της Σαμοθράκης.

Έξι όροι για τη χορήγηση των εγκρίσεων

Η έγκριση δίδεται με τους ακόλουθους όρους:

«1.Στο επόμενο στάδιο μελετών σε τοπική κλίμακα (Εκπόνηση Τεχνικής  Μελέτης για κάθε εν δυνάμει ΠΟΑΥΑΠ και Εκπόνηση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για κάθε εν δυνάμει ΠΟΑΥΑΠ), σύμφωνα με τον Ν. 4964/2022, να υποβληθούν μελέτες με αναλυτική τεχνική περιγραφή, ακριβή στοιχεία χωροθέτησης και φωτορρεαλιστικές απεικονίσεις, προκειμένου να γίνει αντιληπτή η απόσταση και η σχέση των συγκεκριμένων υπεράκτιων αιολικών πάρκων με πιθανές χερσαίες και ενάλιες θέσεις αρχαιολογικού ενδιαφέροντος και ακολούθως να γνωμοδοτήσει κατά περίπτωση και αρμοδιότητα η αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων. Επειδή οι περιοχές όπου χωροθετούνται τα εν λόγω υπεράκτια αιολικά πάρκα βρίσκονται σε απόσταση από τις ακτές και ως εκ τούτου αναμένεται ο εντοπισμός καταλοίπων ναυαγίων (αρχαίων ή σύγχρονων), απαιτείται η κατάθεση συγκεκριμένων μελετών με τεχνική περιγραφή και στοιχεία για τα ΥΑΠ, ώστε να καταστεί δυνατή η γνωμοδότηση της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων κατά περίπτωση και περιοχή ανά την Επικράτεια. Επιπλέον, πριν την οριστική αδειοδότηση κάθε Υπεράκτιου Αιολικού Πάρκου να προηγείται υποβρύχιος αρχαιολογικός έλεγχος της προς παραχώρηση θαλάσσιας περιοχής, καθώς και της περιοχής που θα απαιτηθεί για την όδευση των καλωδίων μεταφοράς. Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι η πλειονότητα των εκτάσεων βρίσκονται σε θαλάσσιες περιοχές το βάθος των οποίων είναι απαγορευτικό για τη διενέργεια καταδύσεων (άνω των 40 μέτρων), ο αρχαιολογικός έλεγχος να διενεργείται με τη χρήση υποβρυχίων τηλεχειριζόμενων οχημάτων (ROV), ηχοβολιστικών πλευρικής σάρωσης (SSS), τομογράφων πυθμένα (SBP) και οποιασδήποτε άλλης τεχνολογίας κριθεί απαραίτητη για την αποτελεσματική διενέργεια του αρχαιολογικού ελέγχου. Η συνολική δαπάνη, που θα απαιτηθεί, για τις εν λόγω έρευνες να καλυφθεί από τον φορέα του έργου.

2. Σε περίπτωση που σε επόμενα στάδια σχεδιασμού και εγκρίσεων περιληφθούν στις περιοχές χωροθέτησης επιπλέον αρχαιολογικοί χώροι και μνημεία, να υποβληθούν στις συναρμόδιες Υπηρεσίες του ΥΠ.ΠΟ. οι αντίστοιχες μελέτες των προτεινόμενων θαλάσσιων αιολικών πάρκων και των συνοδών έργων τους σε τυχόν χερσαίες θέσεις, για έλεγχο σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4858/2021 «Κύρωση Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία των Αρχαιοτήτων και εν γένει της Πολιτιστικής Κληρονομιάς».

3. Πριν την υλοποίηση έργων για τη μεταφορά της αιολικής ενέργειας (όπως εκσκαφές, επεκτάσεις υφιστάμενων υποδομών/κατασκευών, κατασκευή υπόγειων φρεατίων στο σημείο προσαιγιάλωσης της υποβρύχιας γραμμής, τοποθέτηση υπόγειων καλωδίων κτλ.) να ζητείται η γνώμη των αρμοδίων Εφορειών Αρχαιοτήτων εγκαίρως και να υποβάλλονται όλες οι μελέτες των συνοδών έργων των ΥΑΠ σε χερσαίες περιοχές, καθώς και οι επιμέρους Μ.Π.Ε., συνοδευόμενες από λεπτομερή σχέδια, ώστε να συσχετισθούν με μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους, προκειμένου να εκτιμηθούν τυχόν άμεσες ή έμμεσες επιπτώσεις σε αυτά. Όλες οι χερσαίες εκσκαφικές εργασίες να πραγματοποιηθούν παρουσία υπαλλήλου της αρμόδιας Εφορείας Αρχαιοτήτων μετά από έγκαιρη ενημέρωσή της.

4. Να συντάσσεται Μνημόνιο Συνεργασίας και Συναντίληψης του ΥΠ.ΠΟ. (η αρμόδια κατά περίπτωση Εφορεία Αρχαιοτήτων) με την αρμόδια Αρχή, σύμφωνα με τους κανονισμούς που διέπουν τη συναφή νομοθεσία, στο οποίο να περιλαμβάνεται η υποχρέωση της διενέργειας αρχαιολογικού ελέγχου α) στις προτεινόμενες περιοχές για την ανάπτυξη των αιολικών πάρκων και στο οποίο να περιγράφονται επακριβώς οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη διενέργεια των εν λόγω υποβρύχιων ελέγχων και β) στις περιοχές όπου θα πραγματοποιηθούν κατασκευαστικές εργασίες για τη μεταφορά της αιολικής ενέργειας και στο οποίο να περιγράφονται επακριβώς οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη διενέργεια των εν λόγω ελέγχων (παρακολούθηση των εκσκαφικών/ χωματουργικών εργασιών).

5. Στην περίπτωση που κατά τη διάρκεια των εκσκαφικών εργασιών εντοπιστούν αρχαιότητες, οι εργασίες να διακοπούν προσωρινά στο τμήμα εκείνο και να ακολουθήσει ανασκαφική έρευνα από την αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων. Το κόστος της ενδεχόμενης έρευνας να βαρύνει τον ανάδοχο του έργου σύμφωνα με την παράγραφο 6 του άρθρου 37 του Ν. 4858/2021-ΦΕΚ 220/Α/19.11.2021 «Κύρωση Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς» και από τα αποτελέσματά της να κριθεί η περαιτέρω πορεία τους, μετά από γνωμοδότηση του αρμόδιου Συμβουλίου του ΥΠ.ΠΟ.

6. Για οποιαδήποτε τροποποίηση ή νέα χωροθέτηση εγκατάστασης στο πλαίσιο του έργου να ενημερώνονται οι αρμόδιες Εφορείες Αρχαιοτήτων του ΥΠ.ΠΟ».

Πηγή:www.energymag.gr





Ρωσία και Κίνα Ενισχύουν τις Προμήθειες Φυσικού Αερίου μέσω του Αγωγού Power of Siberia

Η Ρωσία και η Κίνα επενδύουν συστηματικά στην αύξηση των προμηθειών φυσικού αερίου μέσω του αγωγού Power of Siberia. Οι δύο χώρες σχεδιάζουν την επέκταση του δικτύου αγωγών για τη μεταφορά φυσικού αερίου στην Άπω Ανατολή και εξετάζουν τις συνθήκες για την εξαγωγή φυσικού αερίου μέσω της Μογγολίας, όπως ανακοίνωσε η ρωσική κυβέρνηση.

 Ειδικότερα, η Ρωσία ενισχύει τις εξαγωγές υδρογονανθράκων της προς την Κίνα και επί του παρόντος κατέχει την πρωτοκαθεδρία ως ο μεγαλύτερος προμηθευτής πετρελαίου στην κινεζική αγορά, σύμφωνα με την ανακοίνωση της κυβέρνησης της Ρωσίας την Δευτέρα, 19 Αυγούστου.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση:

«Η στρατηγική συνεργασία στον ενεργειακό τομέα ενισχύεται. Ο όγκος των ρωσικών εξαγωγών υδρογονανθράκων προς την Κίνα αυξάνεται.

Η Ρωσία είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής πετρελαίου στην κινεζική αγορά και κατέχει ηγετική θέση στις εξαγωγές άνθρακα και LNG».

Κροατία: 32 πιλοτικά έργα σε εξέλιξη για το πράσινο υδρογόνο

 

Συνολικά 32 έργα πράσινου υδρογόνου βρίσκονται σε εξέλιξη στην Κροατία σε διαφορετικά στάδια ωριμότητας, σύμφωνα με τη Μελέτη του Σχεδίου Ανάπτυξης και Εφαρμογής της Κροατικής Στρατηγικής για το Υδρογόνο μέχρι το 2050.

Η Κροατία βρίσκεται σε καλή θέση και διαθέτει σημαντικά πλεονεκτήματα για την καθιέρωση της παραγωγής και χρήσης υδρογόνου, αναφέρει η μελέτη που ανατέθηκε από την Κροατική Υπηρεσία Υδρογονανθράκων.

Οι συγγραφείς ανέφεραν ότι η εφαρμογή του αναπτυξιακού σχεδίου θα επιτρέψει στην Κροατία να επιτύχει οφέλη για την εθνική οικονομία και το κλίμα.

Από τα 32 έργα υδρογόνου που βρίσκονται σε εξέλιξη, έξι αποτελούν μέρος της Βόρειας Αδριατικής Κοιλάδας Υδρογόνου. Μετά την αξιολόγησή τους, οι συγγραφείς κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα περισσότερα δεν αποτελούν ολοκληρωμένα οικοσυστήματα υδρογόνου.

Η συνολική ποσότητα παραγόμενου και καταναλισκόμενου ανανεώσιμου υδρογόνου στην Κροατία το 2030 θα είναι 26.400 τόνοι.

Μόνο επτά έργα, με εκτιμώμενη συνολική παραγωγή 975 τόνων υδρογόνου ετησίως, έχουν σχεδιαστεί ώστε να παράγουν και να καταναλώνουν υδρογόνο, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο που συνδέεται με την έλλειψη αγοράς υδρογόνου.

Από την άλλη πλευρά, η συνολική ικανότητα παραγωγής υδρογόνου είναι περίπου 33.750 τόνοι ετησίως, αλλά δεν υπάρχουν σαφείς ενδείξεις για πιθανούς αγοραστές, αναφέρει η μελέτη. Τα έργα που επικεντρώνονται στην κατανάλωση υδρογόνου εκτιμώνται σε 382 τόνους ετησίως.

Ωστόσο, η ζήτηση που αναμένεται τα επόμενα χρόνια υποστηρίζει άνετα ακόμη υψηλότερες προθέσεις παραγωγής υδρογόνου, τόνισαν οι συγγραφείς.

Η συνολική ποσότητα ανανεώσιμου υδρογόνου που παράγεται και καταναλώνεται στην Κροατία, για τους τομείς των μεταφορών, της βιομηχανίας, της κατοικίας και του εμπορίου, καθώς και για την παραγωγή ενέργειας και θερμότητας μέσω ανάμειξης με φυσικό αέριο, θα είναι 26.400 τόνοι το 2030, ακολουθούμενη από 97.100 τόνους το 2040 και 243.200 τόνους το 2050, σύμφωνα με το έγγραφο.

Ο τομέας των μεταφορών προσφέρει τις πιο κατάλληλες προϋποθέσεις για πιλοτικά έργα

Με βάση την ανάλυση, ο τομέας των μεταφορών προσφέρει τις πιο κατάλληλες προϋποθέσεις για την έναρξη πιλοτικών έργων υδρογόνου στην Κροατία. Ο κύριος τομέας θα ήταν οι οδικές μεταφορές, πιο συγκεκριμένα οι δημόσιες συγκοινωνίες, πιθανώς με ναυτιλιακές και σιδηροδρομικές μεταφορές.

Στο πρώιμο στάδιο ανάπτυξης της αγοράς υδρογόνου, αναμένεται ότι οι δημόσιες συγκοινωνίες στα μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας: Ζάγκρεμπ, Σπλιτ, Όσιγιεκ και Ριέκα, θα είναι από τους πρώτους υιοθετούντες την τεχνολογία υδρογόνου, υπογραμμίζει η μελέτη.

Λόγω των υψηλών τιμών του ανανεώσιμου υδρογόνου, η διατήρηση του ίδιου επιπέδου οικονομικής προσιτότητας στις δημόσιες συγκοινωνίες μπορεί να αποτελέσει πρόκληση. Σε μεταγενέστερα στάδια, η οικονομική προσιτότητα των καθαρών δημόσιων συγκοινωνιών θα επιτευχθεί με την επιβολή φόρων CO2 στα αντίστοιχα ορυκτά καύσιμα.

Ωστόσο, οι συγγραφείς προτείνουν ότι στα αρχικά στάδια της υλοποίησης των πιλοτικών έργων, η μείωση της τιμής του ανανεώσιμου υδρογόνου μπορεί να είναι μια πιο απλή λύση.

Μπορεί να χρειαστεί ένα νέο εθνικό μοντέλο για την παροχή κινήτρων στην παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου

Απαιτείται ένα νέο εθνικό μοντέλο για την παροχή κινήτρων στην παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου, πρόσθεσαν οι συγγραφείς. Το μοντέλο θα μπορούσε να βασιστεί σε καθιερωμένα μοντέλα για την παροχή κινήτρων στην παραγωγή ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας, όπως τα συμβόλαια διαφορών (CfD). Η διαφορά ή το πριμ θα υπολογιζόταν ως το χάσμα μεταξύ του κόστους παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου και της αναφοράς της τιμής του στην αγορά.

Η τιμή αναφοράς στην αγορά θα ήταν το επίπεδο στο οποίο το υδρογόνο θα ήταν ανταγωνιστικό με τα ορυκτά του εναλλακτικά. Υποθέτοντας ότι οι τιμές των εκπομπών CO2 θα αυξηθούν με την πάροδο του χρόνου, αναμένεται μια μείωση του απαιτούμενου ποσού πριμ, σύμφωνα με τη μελέτη.

Το ποσό του πριμ αναμένεται να κυμαίνεται από 3,5 έως 5 ευρώ ανά κιλό παραγόμενου ανανεώσιμου υδρογόνου. Τα απαραίτητα κεφάλαια για το 2030, προκειμένου να δοθούν κίνητρα για τη χρήση ανανεώσιμου υδρογόνου στον τομέα των μεταφορών, θα ανέρχονται σε 20 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με τη μελέτη.

Ξεκινά το Πρόγραμμα πρακτικής άσκησης Empowering Interns - Υποβάλετε την αίτησή σας

Το Empowering Interns είναι το θερινό μας πρόγραμμα πρακτικής άσκησης, μέσα από το οποίο προσφέρουμε σε φοιτητές και νέους επιστήμονες την ε...