Δευτέρα, Νοεμβρίου 11, 2024

Επίδομα θέρμανσης: Πότε ανοίγει η πλατφόρμα – Τα ποσά

 

Τις επόμενες ημέρες αναμένεται η ανακοίνωση για το ύψος και τους δικαιούχους του επιδόματος θέρμανσης, ώστε να ανοίξει και η πλατφόρμα για τις αιτήσεις. Αυξημένη θα είναι η επιδότηση φέτος για όσους επιλέξουν θέρμανση από το ρεύμα και για τις περιοχές που κάνει πολύ κρύο.

Η πλατφόρμα για την υποβολή των αιτήσεων θα ανοίξει αμέσως μετά, με στόχο η προκαταβολή του επιδόματος θέρμανσης (60%) να γίνει μέσα στον Δεκέμβριο. Η εξόφληση θα γίνει τον Απρίλιο, στο τέλος της σεζόν.

H εξόφληση θα γίνει με βάση τις καιρικές συνθήκες που θα έχουν επικρατήσει, το πόσο κρύο θα κάνει φέτος, οπότε θα ισχύσουν άλλοι συντελεστές για το ύψος επιδότησης τον Δεκέμβριο με την προκαταβολή και άλλοι στο τέλος της σεζόν.

Το επίδομα θα είναι κλιμακωτό ανάλογα με το είδος του καυσίμου. Όσο πιο φιλικό προς το περιβάλλον είναι, τόσο μεγαλύτερη θα είναι και η ενίσχυση.

Mεγαλύτερη επιδότηση προβλέπεται για όσους θερμαίνονται με ηλεκτρικό ρεύμα. Σύμφωνα με την ΕΡΤ, θα είναι 20% υψηλότερη έναντι αυτής του πετρελαίου, που θα είναι μειωμένη.

Τα ποσά θα ξεκινούν από 100 ευρώ και μπορούν να φτάνουν μέχρι και τα 1.200 ευρώ με βάση κριτήρια εισοδηματικά, περιουσιακά, οικογενειακής κατάστασης, πόσα παιδιά έχει κάθε νοικοκυριό και πόσο κρύο κάνει σε κάθε περιοχή.

ΠΗΓΗ:www.energypress.gr

Σχέδιο συγχώνευσης των μεγάλων πετρελαϊκών της Ρωσίας

 

Ρώσοι αξιωματούχοι και στελέχη επιχειρήσεων είχαν συνομιλίες με αντικείμενο τη συγχώνευση των μεγαλύτερων πετρελαϊκών εταιρειών της χώρας σε έναν ενιαίο παραγωγό, ανέφερε η Wall Street Journal επικαλούμενη πηγές υπό τον όρο ανωνυμίας.

Σύμφωνα με πιθανό σχέδιο, η κρατική Rosneft θα αναλάβει την Gazprom Neft και τη Lukoil.

Εκπρόσωπος της Rosneft είπε στη WSJ ότι η πληροφορία είναι ψευδής και ότι «ενδεχομένως αποσκοπεί στη δημιουργία ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων στην αγορά προς το συμφέρον άλλων συμμετεχόντων».

Εκπρόσωπος της Lukoil είπε ότι ούτε η εταιρεία ούτε οι μέτοχοί της συμμετείχαν σε διαπραγματεύσεις συγχώνευσης, ενώ οι εκπρόσωποι της Gazprom δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχόλια.

Εκπρόσωπος του Κρεμλίνου είπε στην αμερικανική εφημερίδα ότι δεν γνωρίζει τέτοιο σχέδιο. Εάν επιτευχθεί μια τέτοια συμφωνία, η εταιρεία που θα σχηματιστεί θα είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός αργού στον κόσμο μετά τη Saudi Aramco, γράφει το Bloomberg

ΠΗΓΗ:www.energypress.gr

Elpedison: Πατάνε το «κουμπί» Helleniq Energy και Edison – Η δημοπρασία για τον έλεγχο της θυγατρικής

 

Κληρώνει… για την τύχη της Elpedison.

Οι δύο μέτοχοι της Elpedison, οι Helleniq Energy (όμιλος Λάτση και ΤΑΙΠΕΔ) και Edison(EDF), είναι έτοιμοι, σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ, για την εκκίνηση της διαδικασίας διεκδίκησης του ομίλου. Μία «μονομαχία» των πάλαι ποτέ συνεταίρων που μπορεί να κρατήσει από μία ώρα μέχρι και ημέρες… εφαρμόζοντας ένα σύστημα δημοπρασίας με την ηλεκτρονική υποβολή εκατέρωθεν οικονομικών προσφορών.

Η δημοπρασία για την Elpedison

Τελευταίες πληροφορίες θέλουν μέσα στις δύο επόμενες εβδομάδες να έχει καθοριστεί η τύχη της Elpedison.

Οι ίδιες πληροφορίες τοποθετούν τη δημοπρασία σε αυτό διάστημα. Ένας εκ των δύο μετόχων, οι οποίοι σήμερα μέσω της Elpedison BV, κατέχουν εξ ημισείας τον όμιλο παραγωγής και εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, θα αποκτήσει το μερίδιο του άλλου.

Πλέον, μετά την απόφαση της Helleniq Energy να αποεπενδύσει από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας (κατέχει το 35%) και να διεκδικήσει ολόκληρη την Elpedison άνοιξε ο δρόμος για ένα «βελούδινο» διαζύγιο με την ιταλική Edison.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες καταγραφής και αποτίμησης των περιουσιακών στοιχείων του ομίλου.

Επιπροσθέτως έχει συμφωνηθεί και ο τρόπος της διενέργειας διαγωνισμού ώστε ο πλήρης έλεγχος της Elpedison να περάσει σε έναν από τους δύο μετόχους.

Ο όρος του 5%

Πηγές λένε στον ΟΤ, πώς ένας εκ των βασικών όρων για την εκκίνηση και διενέργεια του διαγωνισμού είναι πώς η πρόσφορα του ενός από του άλλου διεκδικητή δεν πρέπει να υπολείπεται κάτω από 5%.

Με πιο απλά λόγια όταν ο πρώτος διαγωνιζόμενος (κατά πάσα πιθανότητα θα είναι η Helleniq Energy) υποβάλλει πρόταση για την απόκτηση του 50% του άλλου μετόχου, ο δεύτερος διαγωνιζόμενος (με βάση το σενάριο θα είναι η Edison) δεν θα πρέπει να υποβάλλει προσφορά με διαφορά κάτω από το 5% του τιμήματος που πρότεινε ο πρώτος.

Σύμφωνα με αρμόδιους αναλυτές, ο γύρος των δημοπρασιών είναι ανοιχτός να συνεχίζεται μέχρι που ένας εκ των δύο διεκδικητών αποσυρθεί. Η όλη διαδικασία των «χτυπημάτων» θα γίνεται σε ηλεκτρονική πλατφόρμα.


Ο πλήρης έλεγχος της Elpedison

Όπως έχει γράψει ο ΟΤ, μπορεί η Helleniq Energy να έχει λάβει απόφαση για την απόκτηση του 50% της Edison κι έτσι να δραστηριοποιείται στην παραγωγή και την εμπορία ενέργειας μέσω της Elpedison, ωστόσο οι Ιταλοί δεν εμφανίζονται διατεθειμένοι να πετάξουν λευκή πετσέτα…

Οι πληροφορίες επιβεβαιώνονται στον ΟΤ, πώς η Edison θα μπει επίσης δυναμική στη διεκδίκηση του 50% της Helleniq Energy.

Η παραμονή τους στην ελληνική αγορά ενέργειας είναι ένα από τα μεγάλα στοιχήματα, κι αν αυτό συμβεί αξίζει να σημειωθεί πώς τότε η Edison θα είναι ο μοναδικός διεθνής παίκτης με παρουσία στην ηλεκτροπαραγωγή και διάθεση ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου στην ελληνική αγορά.

Από την άλλη μεριά η Helleniq Energy εμφανίζεται αποφασισμένη να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο της Elpedison, μετά την σχεδόν κλεισμένη συμφωνία για να εξαγοράσει το ελληνικό δημόσιο (ΤΑΙΠΕΔ) το 35% της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Μέσω της συμμετοχής αυτής η Helleniq Energy είχε πόδι στην ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο τόσο μέσω της θυγατρικής «Φυσικό Αέριο Ελλάδος» όσο και μέσω της ΔΕΠΑ Εμπορίας (χονδρεμπορική αγορά φυσικού αερίου). Είχε όμως και μέσω της Elpedison με αποτέλεσμα τη σύγχυση των δραστηριοτήτων.

Τα μεγέθη της Elpedison

Η αποτίμηση της Elpedison δεν είναι γνωστή. Κανένας από τους δύο «μονομάχους» δεν ανοίγει τα χαρτιά του. Ανεπιβεβαίωτες εκτιμήσεις αποτιμούν τον όμιλο ανάμεσα στα 400 με 600 εκατ. ευρώ.

Ο όμιλος ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα οικονομικά στοιχεία (2023) είχε κύκλο εργασιών 1,6 δισ. ευρώ, EBITDA 75,7 εκατ. ευρώ και κέρδη μετά φόρων 31,8 εκατ. ευρώ.

Το μερίδιο στην εκπροσώπηση φορτίων τον Οκτώβριο του 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΑΔΜΗΕ ήταν στο 5,86% κι έτσι η Elpedison είναι ο τέταρτος προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας σε σειρά κατάταξης.

Διαθέτει δύο μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο συνολικής ισχύος 820 MW με την πρώτη να βρίσκεται στις εγκαταστάσεις της Helleniq Energy στα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης και τη δεύτερη στη Θίσβη Βοιωτίας. Η Elpedison επίσης κατέχει άδεια για FSRU στη Θεσσαλονίκη αλλά και για νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής 826 MW πάλι στη Θεσσαλονίκη.

Πηγη:www.ot.gr

HelleniQ Energy: Εάν συμφωνήσουν τα μέλη της πλευράς Λάτση, τότε...

 

Θα μπορούσε το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει σε δεύτερη διάθεση μειοψηφικών ποσοστών της HellaniQ Energy, μέσα στο πρώτο 3μηνο του 2025; Η ερώτηση ετέθη σε παράγοντα ο οποίος είχε συμμετοχή στο προηγούμενο/πρώτο placement- για το συνολικά 11% από ΡΟ&ΙΗ και ΤΑΙΠΕΔ.

Η απάντηση του θετική, υπό την προϋπόθεση πως η πλευρά Λάτση θα συναινούσε συνολικά, σημειώνοντας πως το ποσοστό του 40,4% (της ΡΟ&ΙΗ)δεν είναι on block. Με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για την όποια τελική απόφαση (και για το ποσοστό διάθεσης). Το ΤΑΠΕΙΔ με ποσοστό στο 31,2% ΄που είχε διαθέσει την προηγούμενη φορά μικρότερο από την ΡΟ&ΙΗ θα μπορούσε μέχρι και να το διπλασιάσει.

Παράμετρος, που ενδεχομένως σχετίζεται ( δυνητικά) με την διαδικασία, η τρέχουσα τιμή της μετοχής στο ταμπλό. Στα 6,805 ευρώ, δλδ 0,195 ευρώχαμηλότερα, με συνέπεια η χρηματιστηριακή αξία στα 2,079 δισ. να θεωρείται προσιτή για όποιον ισχυρό ενδιαφερόμενο. Θεωρητικά, με 686 εκατ. ευρώ θα μπορούσε να αποκτήσει μέχρι και ποσοστό καταστατικής μειοψηφίας. Θεωρητικά πάντα... 

Motor Oil: Πρώτη δόση αποζημίωσης πριν τα Χριστούγεννα

Πριν τις εορτές θα δοθεί η πρώτη δόση αποζημίωσης στην Motor Oil, λόγω της φωτιάς στις 19 Σεπτεμβρίου που δημιούργησε σοβαρά προβλήματα στη μία από τις δύο μονάδες διύλισης του ομίλου. Η περίοδος αποκατάστασης θα είναι μεγαλύτερη των αρχικών εκτιμήσεων, καθώς θα χρειαστούν 11 μήνες (αντί 6 μηνών αρχικά) αλλά η διοίκηση διαθέτει πλήρη διασφάλιση τόσο για την αποκατάσταση των ζημιών όσο για τα διαφυγόντα έσοδα. Ειδικότερα, για τον υπολογισμό των διαφυγόντων εσόδων θα συνεκτιμηθούν ως προς το περιθώριο διύλισης.

Σύμφωνα με εκτίμηση της διοίκησης στο ενδιάμεσο διάστημα το διυλιστήριο θα δουλεύει στο 65%-80% της δυναμικότητας. Ποσοστό υψηλότερο από αυτό που είχαν εκτιμήσει οι αναλυτές, στοιχείο που ενδεχομένως να έχει ενεργοποιήσει ορισμένους διαχειριστές ξένων funds οι οποίοι είναι αγοραστές μετά την διόρθωση της μετοχής χαμηλότερα των 20 ευρώ.

Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες που περιλαμβάνονται στη στήλη προσφέρονται προς τους επισκέπτες/τριες/χρήστες/τριες της αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς, δεν δύνανται σε καμιά περίπτωση να εκληφθούν ως προτροπή, προσφορά, άποψη, ή σύσταση της στήλης για αγορά ή πώληση οποιουδήποτε χρεογράφου και δεν συνθέτουν νομική, φορολογική, λογιστική, ή επενδυτική συμβουλή ή υπηρεσία σχετικά με την αποδοτικότητα ή καταλληλότητα οποιουδήποτε χρεογράφου ή επένδυσης. Κατά συνέπεια, δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές

ΠΗΓΗ:www.fpress.gr

Παρασκευή, Νοεμβρίου 08, 2024

Petrobras: Άλμα 22% στα καθαρά κέρδη τριμήνου - 3 δισ. δολάρια σε μερίσματα

 

Αύξηση 22% στα καθαρά κέρδη κατέγραψε η Petrobras το γ’ τρίμηνο, στα 5,7 δισ. δολάρια, ανακοινώνοντας ταυτόχρονα τη διάθεση 3 δισ. δολαρίων σε μερίσματα.

Ο όμιλος ανακοίνωσε EBITDA 11,2 δισ. δολάρια, 3,8% λιγότερα από πέρυσι.

Τα καθαρά έσοδά της από τις πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 3,8% σε 22,7 δισ. δολάρια, ξεπερνώντας τις προσδοκίες για 21,9 δισ. δολάρια.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

«Εκλεισαν» όλα τα slots στη Ρεβυθούσα για τη περίοδο 2027 - 2028 - Τάσεις αντιστροφής του κλίματος βλέπει ο ΔΕΣΦΑ μετά τη χθεσινή ολοκλήρωση των δημοπρασιών

 Τάσεις αντιστροφής της εδώ και πολύ καιρό παγιωμένης εικόνας ακυρώσεων χρονοθυρίδων και μειωμένου ενδιαφέροντος για slots στη Ρεβυθούσα δείχνει η χθεσινή ολοκλήρωση των δημοπρασιών του ΔΕΣΦΑ για τις χρονιές 2027 και 2028.

Η διάθεση όλων των χρονοπαραθύρων εκφορτώσεων που αφορούν τη διετία 2027-2028, αλλά και το γεγονός ότι για το 2026 έχει μείνει μόνο ένα αδιάθετο, σηματοδοτεί ενδεχομένως, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, μια σταδιακή αλλαγή στην αντίληψη των χρηστών για τη διάρκεια του κατακλυσμού της ΝΑ Ευρώπης από φθηνό ρωσικό αέριο.

Ενδεχομένως να βλέπουν ότι το φαινόμενο είναι παροδικό, ότι το dumping τιμών που κάνει η Gazprom έχει αναγκαστικά ημερομηνία λήξης, εκτιμούν στελέχη του χώρου. Αλλωστε μέσα στην επόμενη τριετία, έως τα τέλη του 2027, πρόκειται να μπουν στην παγκόσμια αγορά 184 bcm LNG, τα 116 bcm από τις ΗΠΑ και τα υπόλοιπα 68 από το Κατάρ λόγω επενδύσεων που ξεκίνησαν πριν το ρωσοουκρανικό πόλεμο.

Σύμφωνα με μια ανάγνωση, η δέσμευση όλης της χωρητικότητας για τις συγκεκριμένες χρονιές ίσως να συνδέεται με εκτιμήσεις ότι μπορεί να υπάρξουν αρνητικές εξελίξεις με το ρωσικό αέριο. Με τις συνεχείς δηλώσεις ευρωπαίων αξιωματούχων ότι μέχρι το 2027 η ΕΕ θα έχει απεξαρτηθεί από το ρωσικό καύσιμο (ο υποψήφιος Επίτροπος Νταν Γιόργκενσεν δεσμεύτηκε ότι αυτό θα γίνει ακόμη νωρίτερα) και ότι αμέσως μετά θα υπάρξουν εναντίον του κυρώσεις.

Κάποιοι θυμίζουν τις θέσεις που έχουν πάρει στη περιοχή οι αμερικανικές εταιρειες, όπως η Venture Global που έχει δεσμεύσει το 25% της δυναμικότητας του FSRU και κυρίως τα νέα δεδομένα με την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ. Ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ είναι υπέρ της ενίσχυσης των αμερικανικών εξαγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου και θεωρείται βέβαιο πως θα απελευθερώσει τις άδειες για νέα τερματικά στην Αμερική, που θα μεταφραστούν σε αποστολές νέων φορτίων (και προς την Ευρώπη) εντός μιας διετίας.

Ανά διετία «αλλαγή του ανέμου» στην αγορά LNG

Τα παραπάνω, μαζί με την κάλυψη όλης της χωρητικότητας των slots της Ρεβυθούσας (2027-2028) ενισχύουν τις εκτιμήσεις ότι πιθανώς να βρισκόμαστε μπροστά σε μια ακόμη «αλλαγή του ανέμου» από τις πολλές που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια στην αγορά του LNG.

Ανά δυο περίπου χρόνια οι τάσεις στην αγορά αυτή αλλάζουν. Το 2019 - 2020 είχαμε υψηλή ζήτηση για LNG, το 2021 υποχώρησε, αλλά με την εισβολή στην Ουκρανία το 2022 εκτινάχθηκε, για να πέσει ξανά από το 2023 και μετά. Φέτος έχουν έρθει στη Ρεβυθουσα 14 TWh, είχαμε ακυρώσεις 60% στα φορτία, ωστόσο τώρα βλέπουμε ότι η αγορά εκτιμά πως από το 2027 και μετά το τοπίο θα αλλάξει ξανά.

Το θέμα ανέδειξε σε χθεσινό πάνελ στο ετήσιο συνέδριο «Ενέργεια & Ανάπτυξη» του ΙΕΝΕ, ο Ανώτατος Διευθυντής Εμπορικών Υπηρεσιών του ΔΕΣΦΑ Σωτήρης Μπράβος, δίνοντας παράλληλα στοιχεία για τις καταναλώσεις φυσικού αερίου το μήνα Οκτώβριο.

Πτώση στο 50% για το μερίδιο ρωσικού αερίου τον Οκτώβριο

Τον προηγούμενο μήνα οι εισαγωγές (ρωσικές) από το Σιδηρόκαστρο σημείωσαν μείωση, με μερίδιο που έπεσε στο 50%.

Η εικόνα αυτή οφείλεται σε κάποιες συντηρήσεις που έλαβαν χώρα, όπως είπε ο κ. Μπράβος, και σε επίπεδο δεκαμήνου το ποσοστό του ρωσικού αερίου διατηρείται στο 60%, όπως θα δείξουν και τα επίσημα στοιχεία που θα ανακοινώσει προσεχώς ο ΔΕΣΦΑ. Σημειωτέον πάντως ότι το μήνα Σεπτέμβριο, οι εισαγωγές ρωσικού αερίου στην Ελλάδα είχαν φτάσει στο εντυπωσιακό ποσοστό του 65%, επίπεδα που δεν είχαμε δει ούτε πριν τη κρίση και την εισβολή στην Ουκρανία.

Στο ίδιο πάνελ, ο Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Gastrade, Κώστας Σιφναίος, χαρακτήρισε «statement» την απόφαση της Venture Global να δεσμεύσει το 25% της δυναμικότητας του FSRU της Αλεξανδρούπολης, είπε ότι δείχνει πως οι αμερικανικές εταιρείες έχουν έρθει για να μείνουν, προσθέτοντας ότι υπάρχει γεωστρατηγική και εμπορική αξία στις αγορές της ΝΑ Ευρώπης, αφού η ζήτηση αναμένεται να υπερβεί τα 8-10 bcm μετά τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία,.

Επομένως η διείσδυση του LNG στην περιοχή θα δημιουργήσει νέα παράθυρα ευκαιρίας, που εξηγούν τη σημασία υλοποίησης του Κάθετου Διαδρόμου, βασικό πρόβλημα του οποίου είναι το dumping των Ρώσων στις τιμές, με τον κ. Σιφναίο να επαναλαμβάνει ότι πρέπει να εμπλακούν πολύ πιο ενεργά οι Βρυξέλλες.

Στην ανάγκη η χώρα να αποκτήσει και δεύτερο σταθμό εισόδου LNG στον Νότο, καθώς η αναλογία με τις εγκαταστάσεις στην Β. Ελλάδα είναι 1 προς 4, άρα αν υπάρξει πρόβλημα, θα υπονομευτεί η ενεργειακή μας ασφάλεια, αναφέρθηκε ο Head of Natural Gas Business Unit της Motor Oil, Νίκος Σάτρας.

Εκανε αναφορά στη «Διιώρυγα Gas», είπε ότι σήμερα κλιμάκιο του ΥΠΕΝ θα βρίσκεται στους Αγ. Θεοδώρους για να διενεργήσει αυτοψία, όπως έγραψε το Energypress, ως προς τη χορήγηση άδειας εγκατάστασης, προσθέτοντας ότι σε κάθε περίπτωση το έργο πρέπει να ενισχυθεί με κάποιο σχήμα στήριξης. 

Στα χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης των επενδύσεων του αγωγού IGB το 2025 (Σταρα Ζαγόρα) και το 2026 (Κομοτηνή), αναφέρθηκε ο Co-Executive Officer της ICGB, Γιώργος Σάτλας, λέγοντας ότι παρά το αποτυχημένο market test του καλοκαιριού, παραμένει ο στόχος για αύξηση της δυναμικότητάς του από τα 3 bcm ανά έτος στα 5 bcm. Επισήμανε επίσης ότι έχουμε σοβαρό έλλειμα αποτελεσματικού ρυθμιστικού πλαισίου σε επίπεδο ΕΕ που επηρεάζει αρνητικά πολλές επενδυτικές αποφάσεις.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

Helleniq Energy & Motor Oil: Έρχονται κίνητρα για “πράσινα” καύσιμα

 

Την κινητροδότηση των δυο μεγάλων διυλιστηριακών ομίλων, της Helleniq Energy και της Motor Oil εξετάζει η κυβέρνηση προκειμένου να ενθαρρύνει την παραγωγή βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (Sustainable Aviation Fuels-SAF), χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος η χρήση των οποίων καθίσταται υποχρεωτική αρχής γενομένης από το 2025, στη βάση του νέου Κανονισμού της ΕΕ Refuel Aviation.

Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσαν από το βήμα διεθνούς συνεδρίου του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) για τα SAF η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου και ο Γενικός Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης, πριν λίγες ημέρες το ΥΠΕΝ προκοινοποίησε στην Κομισιόν την πρότασή του για σχήμα στήριξης για την παραγωγή SAF στην Ελλάδα, καθώς η έγκριση της Γενικής Επιτροπής Ανταγωνισμού της EE (DG COMP) αποτελεί προαπαιτούμενο για να υπάρξει κρατική επιδότηση. Όπως διευκρίνισε ο κ. Αϊβαλιώτης, οι πόροι –το ύψος των οποίων δεν έχει ακόμα καθοριστεί καθώς ο σχεδιασμός είναι σε πρώιμο στάδιο- θα προέλθουν από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού της ΕΕ, ένα νέο εργαλείο για τη στήριξη δράσεων απανθρακοποίησης που χρηματοδοτείται από τα έσοδα του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών Ρύπων, με τον συνολικό «κουμπαρά» για την Ελλάδα να εκτιμάται σε 1,32 δις. ευρώ. Ο κ. Αϊβαλιώτης διευκρίνισε ότι η επιδότηση –εφόσον οι Βρυξέλλες δώσουν το «πράσινο φως», θα αφορά στις κεφαλαιουχικές δαπάνες (capex) για την δημιουργία των μονάδων παραγωγής, καθώς οι πόροι δεν επαρκούν για να καλύψουν τη διαφορά του κόστους μεταξύ των συμβατικών ορυκτών καυσίμων και των βιοκαυσίμων και των -ακόμα ακριβότερων- συνθετικών καυσίμων, κάτι που συνιστά πρόκληση για ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα των SAF, συμπεριλαμβανομένης και της αεροπορικής βιομηχανίας.

Τα σχέδια των Motor Oil και Helleniq Energy

Η Motor Oil έχει εντάξει στον πυλώνα της κυκλικής οικονομίας και των εναλλακτικών καυσίμων (που πλαισιώνει τους υπόλοιπους στρατηγικούς πυλώνες που είναι η διύλιση και η προμήθεια συμβατικών καυσίμων, η ηλεκτροκίνηση και τα δίκτυα λιανικής και η παραγωγή ΑΠΕ) την παραγωγή τόσο προηγμένων βιοκαυσίμων (biofuels) όσο και συνθετικών καυσίμων (e-fuels). Προσβλέπει μάλιστα στη δημιουργία σημαντικών συνεργειών μέσω της πλατφόρμας της Elin Verd που εξαγόρασε το 2022 και έχει ως αντικείμενο την παραγωγή και εμπορία βιοκαυσίμων, διαθέτοντας μεταξύ άλλων εργοστάσιο παραγωγής βιοντίζελ στη ΒΙ.ΠΕ Βόλου αλλά και την «Πράσινο Λάδι» που δραστηριοποιείται στη συλλογή και εμπορία χρησιμοποιημένων μαγειρικών ελαίων και ζωικών λιπών (που αποτελούν την πρώτη ύλη για τα βιοκαύσιμα)

Και η Helleniq Energy από την πλευρά της έχει εξαγγείλει σχέδια για παραγωγή βιοκαυσίμων. Στο πλαίσιο αυτό σε προχωρημένη φάση βρίσκεται η δημιουργία μονάδας επεξεργασίας χρησιμοποιημένων μαγειρικών ελαίων στο διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης με στόχο την παραγωγή βιοκαυσίμου HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).

Το πλάνο στρατηγικού μετασχηματισμού Vision 2025 προβλέπει και την δημιουργία αυτόνομης μονάδας παραγωγής βιολογικών SAF (bio-SAF) στο διυλιστήριο του Ασπρόπυργου με πρώτη ύλη υδρογονοεπεξεργασμένους εστέρες και λιπαρά οξέα (HEFA), με στόχο την κάλυψη της ζήτησης για τα εν λόγω πράσινα καύσιμα τουλάχιστον έως το 2030. Από το βήμα του συνεδρίου του ΚΑΠΕ, το στέλεχος της Helleniq Energy Μιχάλης Παπάζογλου αναφέρθηκε και σε ένα νέο σχέδιο για μονάδα e-Jet που θα καλύπτει την πρόσθετη ζήτηση για συνθετικά αεροπορικά καύσιμα (e-SAF) που θα παράγονται από δεσμευμένο CO2 και ανανεώσιμο υδρογόνο. Σημειώνεται ότι η Helleniq ήδη από το 2022 προμηθεύεται SAF από τη φιλανδική Neste και μέσω της θυγατρικής ΕΚΟ ξεκίνησε -για πρώτη φορά στην Ελλάδα- να ανεφοδιάζει με SAF τα αεροσκάφη της AEGEAN για τις πτήσεις της που αναχωρούν από το Αεροδρόμιο «Μακεδονία», Το περασμένο καλοκαίρι η συνεργασία των δυο εταιρειών επεκτάθηκε για το σύνολο του κλάδου στην Ελλάδα, με ακόμα μεγαλύτερες ποσότητες SAF σε περισσότερα αεροδρόμια.

Σε κάθε περίπτωση, το ότι η κοινοτική νομοθεσία επιτάσσει τη χρήση SAF σε ποσοστό 2% επί του συνόλου των αεροπορικών καυσίμων ήδη από τον επόμενο χρόνο, με το ποσοστό να αυξάνεται στο 5% το 2030 –μέρος του οποίου πρέπει να αφορά αποκλειστικά σε συνθετικά καύσιμα (e-fuels), στα οποία δεν χρησιμοποιείται φυτική πρώτη ύλη (η οποία είναι δυσεύρετη και ακριβή), αλλά παράγονται από υδρογόνο και ανακυκλωμένο άνθρακα (υλικά που μπορούν να προκύψουν από τις βιομηχανικές διεργασίες των διυλιστηρίων δίνοντάς τους ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στον «αγώνα δρόμου» για τα SAF), δημιουργούν μια σημαντική επιχειρηματική ευκαιρία προς αξιοποίηση, καθώς εάν δεν υπάρχει εγχώρια παραγωγή SAF θα πρέπει να τα εισάγουν από το εξωτερικό, κάτι το οποίο ήδη πράττει από το 2022 η Helleniq Energy σε εθελοντική βάση. Εκπρόσωποι των διυλιστηριακών ομίλων με τους οποίους συνομίλησε το energygame.gr δήλωσαν ότι ωριμάζουν συγκεκριμένα σχέδια για την παραγωγή SAF, ωστόσο προαπαιτούμενο για τη λήψη τελικών επενδυτικών αποφάσεων είναι να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο πλέγμα στήριξης που να αντιμετωπίζει την πληθώρα των προκλήσεων και των κινδύνων, από το υψηλό κόστος των επενδύσεων και την αργή επέκταση των τεχνολογιών για εμπορική χρήση, έως την έλλειψη της πρώτης ύλης (όσον αφορά στα προηγμένα βιοκαύσιμα) και την «ψαλίδα» σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα που αποτελούν το 30% της βάσης κόστους ενός αερομεταφορέα. Γι’ αυτό και απαιτούνται είτε επιδοτήσεις στα καύσιμα χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος είτε φοροαπαλλαγές για να μην μετακυλιστούν δυσβάσταχτα κόστη στον τελικό καταναλωτή.

Τι προβλέπει το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα

Το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) περιλαμβάνει στόχους για μείωση των εκπομπών CO2 από τις αεροπορικές μεταφορές, με την προώθηση των SAF, πρώτα των βιοκαυσίμων και εν συνεχεία των συνθετικών καυσίμων, λόγω του υψηλότερου κόστους και της μεγαλύτερης πολυπλοκότητας στην διαδικασία παραγωγής τους.

Στο κείμενο τονίζεται ότι τα μέτρα πολιτικής για το κλάδο αυτό θα περιλαμβάνουν στοχευμένη στήριξη και χρηματοδότηση της παραγωγής «πράσινων» καυσίμων καθώς και συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, για να βελτιωθεί η διαθεσιμότητα και η οικονομική βιωσιμότητα της δραστηριότητας αυτής, και να επιταχυνθεί περαιτέρω η προμήθεια και η διάδοσή τους.

Περαιτέρω, για την Ελλάδα, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί πως οι ανάγκες για παραγωγή SAF και η αξιοποίηση τεχνολογιών παραγωγής συνθετικών βιοκαυσίμων μη βιολογικής προέλευσης θα καλυφθούν, όσο είναι εφικτό, από εγχώρια παραγωγή, δεδομένου του δυναμικού της χώρας σε ΑΠΕ.

Βιοκαύσιμα

Σύμφωνα με το ΕΣΕΚ, η βιώσιμη ανάπτυξη των αεροπορικών μεταφορών απαιτεί τη θέσπιση μέτρων και κινήτρων ενίσχυσης της δραστηριότητας παραγωγής βιοκαυσίμων στη χώρα μας, με την εμπλοκή τόσο του αγροτικού όσο και του βιομηχανικού τομέα, συμπεριλαμβανομένων οικονομικών μέσων για την έρευνα και ανάπτυξη του κλάδου.

Τα προηγμένα βιοκαύσιμα που παράγονται με υδρογόνωση φυτικών ελαίων ή άλλων βιολογικών λιπών, όπως το ζωικό λίπος, τα χρησιμοποιημένα μαγειρικά έλαια και το tall oil (υπόλειμμα βιομηχανιών χαρτιού) δεν παράγονται σήμερα στην Ελλάδα. Με τη χημική αυτή διαδικασία, αφαιρείται καταρχήν το περιεχόμενο στην πρώτη ύλη οξυγόνο και στη συνέχεια γίνεται διάσπαση και ισομερισμός των οργανικών μορίων, με τελικό προϊόν το ντίζελ (προηγμένο βιοντίζελ) ή την κηροζίνη (SAF-Sustainable Aviation Fuel). Οι διεργασίες αυτές γίνονται συνήθως στα διυλιστήρια με χρήση παραγόμενου εκεί υδρογόνου.

Η συμμετοχή των προηγμένων βιοκαυσίμων εκτιμάται ότι θα ανέλθει στο 4% των καυσίμων μεταφορών μέχρι το 2030 και στο 8,9% μέχρι το 2050.

Ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης (RNFBO)

Μηδενική είναι στην παρούσα φάση στην Ελλάδα και η παραγωγή και χρήση ανανεώσιμων καυσίμων μη βιολογικής προέλευσης, η διείσδυση των οποίων κατά το ΕΣΕΚ αναμένεται να ανέλθει στο 3,3% των καυσίμων μεταφορών μέχρι το 2030 και στο 31,1% μέχρι το 2050. Κυριότερη αβεβαιότητα είναι η τεχνική, και κυρίως οικονομική, βελτιστοποίηση των σχετικών τεχνολογιών.

Τα διυλιστήρια προβλέπεται να είναι η αιχμή του δόρατος για την παραγωγή συνθετικών καυσίμων και προηγμένων βιοκαυσίμων, αν και για τα τελευταία υπάρχει ο περιορισμός της πρώτης ύλης. Η παραγωγή συνθετικών καυσίμων προβλέπεται να γίνεται από πράσινο υδρογόνο που θα παράγεται επί τόπου καλύπτοντας το μεγαλύτερο ποσοστό των εγχώριων αναγκών.

ΠΗΓΗ:www.energygame.gr

Ξεκινά το Πρόγραμμα πρακτικής άσκησης Empowering Interns - Υποβάλετε την αίτησή σας

Το Empowering Interns είναι το θερινό μας πρόγραμμα πρακτικής άσκησης, μέσα από το οποίο προσφέρουμε σε φοιτητές και νέους επιστήμονες την ε...