Σάββατο, Ιουλίου 05, 2025

Η επιστροφή της Motor Oil στην κορυφή των επενδυτικών επιλογών

Στα 31,7 ευρώ από 23,66 ευρώ ανεβάζει την τιμή - στόχο για την Motor Oil η Pantelakis Securities με σύσταση Overweight για την μετοχή με  το περιθώριο κέρδους για το 2026 να αυξάνεται κατά 8% στα 12,4 δολάρια/βαρέλι.

Σύμφωνα με το report της Pantelakis η ΜΟΗ αναμένεται να επιστρέψει σε κερδοφορία περίπου 1 δισ. ευρώ από το 2027 ενώ ιδιαίτερα σημαντική είναι η είσοδος της εταιρείας στη διαχείριση αποβλήτων.

Συγκεκριμένα όπως αναφέρεται στην έκθεση τα περιθώρια διύλισης αψηφούν την αστάθεια του πετρελαίου. Το Brent αυξήθηκε στα 78 δολάρια/βαρέλι μέχρι τα μέσα Ιουνίου λόγω των εντάσεων Ισραήλ-Ιράν, αλλά γρήγορα υποχώρησε στα 67 δολάρια/βαρέλι καθώς η απάντηση του Ιράν στην επίθεση των ΗΠΑ περιορίστηκε και σύντομα προέκυψε εκεχειρία.

Ωστόσο, τα ευρωπαϊκά spreads παρέμειναν σταθερά, ενισχυμένα από την εποχιακή ζήτηση, τις κρίσεις στην προσφορά ντίζελ και τις διαταραχές στην παροχή φυσικού αερίου από το Ισραήλ.

Ο βασικός κίνδυνος παραμένει μια εκ νέου κλιμάκωση του πολέμου, που στη χειρότερη περίπτωση θα προκαλέσει το κλείσιμο του Ορμούζ (επηρεάζοντας περίπου το 18% των παγκόσμιων ροών πετρελαίου). Αλλά αυτό είναι μάλλον απίθανο, καθώς το Ιράν βασίζεται στο στενό για 1,6 εκατ. βαρέλια την ημέρα των εξαγωγών.

Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου παραμένει ανθεκτική παρά την αυξανόμενη υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, υποστηριζόμενη από ισχυρές εισαγωγές εκτός ΟΟΣΑ, ειδικά στην Κίνα.

Παρά τα όσα σχεδιάζονται για αυξήσεις στην προσφορά του ΟΠΕΚ+, οποιοδήποτε προκύπτον πλεόνασμα πετρελαίου θα πρέπει να παραμείνει περιορισμένο από την ισχύ της ζήτησης, τη μείωση της παραγωγής της Βενεζουέλας και τους κινδύνους της Μέσης Ανατολής.

Ισχυρές προοπτικές διύλισης

Στο πρώτο τρίμηνο, τα ευρωπαϊκά περιθώρια διύλισης μειώθηκαν στα 10 δολάρια/βαρέλι (ο μέσος όρος του κύκλου), πριν υποχωρήσουν στα 8 δολάρια/βαρέλι τον Απρίλιο εν μέσω εντάσεων στο εμπόριο δασμών των ΗΠΑ. Ωστόσο, ανέκαμψαν απότομα στα 13-14 δολάρια/βαρέλι από τον Μάιο, τροφοδοτούμενα από τις λιγότερο αναμενόμενες προσθήκες δυναμικότητας, τις διακοπές λειτουργίας στο διυλιστήριο Dagnote της Νιγηρίας, χωρητικότητας 650 kb/d, και τις κρίσεις εφοδιασμού στη Μέση Ανατολή, ανεβάζοντας τον μέσο όρο του δεύτερου τριμήνου στα 12 δολάρια/βαρέλι.


Η εκτίμηση Pantelakis για το περιθώριο κέρδους της ΜΟΗ για το 2025 υποχώρησε κατά 15% στα 9,5 δολάρια/βαρέλι (8,4 δολάρια) το πρώτο τρίμηνο, αλλά έσοδα από ασφάλιση ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ (εκ των οποίων 200 εκατομμύρια ευρώ για διακοπή λειτουργίας) αντισταθμίζουν την απώλεια. Μετά την αποκατάσταση των διυλιστηρίων το τρίτο τρίμηνο του 2025, το περιθώριο κέρδους για το 2026 αυξάνεται κατά 8% στα 12,4 δολάρια/βαρέλι.

Επίσης αναθεώρησε τα περιθώρια κέρδους των ΕΛΠΕ για το 2025/26 στα 11,7 δολάρια/12,2 δολάρια/βαρέλι (+10%/+12%) λόγω ισχυρών ρωγμών και της αναβάθμισης του διυλιστηρίου της Ελευσίνας (+0,4 δολάρια/βαρέλι).

Μετά τις αναβαθμίσεις στα EBITDA για το 2025/26 (6%/13% για τα ΕΛΠΕ, 15% για την MOH), και οι δύο εταιρείες αναμένεται να επιστρέψουν σε κερδοφορία περίπου 1 δισ. ευρώ από το 2027.

Αυτό αντανακλά ένα ανθεκτικό υπόβαθρο στον τομέα της διύλισης, την επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης (17% 2024-27% EBITDA ΑΠΕ), την ενοποίηση της Elpedison και την είσοδο της MOH στη διαχείριση αποβλήτων.

Overweight για MOH - Neutral για τα ELPE

Μετά την αναπροσαρμογή των κερδών, η Pantelakis προχώρησε σε αύξηση της τιμής - στόχου της MOH στα 31,7€/μήνα από 25,0€/μήνα (άνοδος 34%). Η απόδοση της ELPE αυξήθηκε στα 9,2€/μήνα από 8,4€/μήνα (άνοδος 11%), και υποβάθμιση της μετοχής σε Neutral μετά την πλήρη αποτίμηση.

Ο καταλύτης των ELPE για πιθανές γεωτρήσεις στο οικόπεδο E&P νοτιοδυτικής Κρήτης παραμένει στο επίκεντρο, αλλά είναι μάλλον μια ιστορία του 2026-27.

Βασικό υπόβαθρο του πλαισίου αποτίμησης είναι η υπόθεση ενός ρυθμού ανάπτυξης 0,5% στο διηνεκές. Αυτό αντικατοπτρίζει τους αυξανόμενους διαρθρωτικούς κινδύνους για τις παραδοσιακές δραστηριότητες διύλισης που θέτει η άνοδος των ηλεκτρικών οχημάτων και των εναλλακτικών καυσίμων. Εφαρμόζεται επίσης ένα μη προσανατολισμένο κόστος ιδίων κεφαλαίων (COE) 8,5%, ενώ το σταθμισμένο μέσο κόστος κεφαλαίου (WACC) ανέρχεται σε 9% τόσο για την MOH όσο και για τα ΕΛΠΕ.

Στη γραμμή των συγγενών εταιρειών, το μερίδιο 23,9% της MOH στην Ελλάκτωρ και το 9,6% στην Optima Bank αποτιμώνται στην αγοραία αξία, συμπληρωμένο από μια εκτιμώμενη αποτίμηση 95 εκατομμυρίων ευρώ για το μερίδιό της 50% στη μονάδα CCGT 877MW στην Κομοτηνή, ενώ οι υπόλοιπες μικρές συμμετοχές αποτιμώνται στη λογιστική αξία.

Η MOH προχώρησε σε δύο εξαγορές τον Ιανουάριο. Η πρώτη αφορούσε την αγορά της Helector έναντι 114,7 εκατ. ευρώ, που αντιπροσωπεύει πολλαπλασιαστή 5,9 φορές τα τελευταία κέρδη EBITDA. Αυτή η εξαγορά, σε συνδυασμό με την προηγούμενη εξαγορά της Thales πέρυσι, ενισχύει περαιτέρω τη θέση της MOH στον τομέα της διαχείρισης αποβλήτων. Η δεύτερη συναλλαγή αφορούσε την εξαγορά της αλυσίδας λιανικής πώλησης «TWENTY 4 SHOPEN» έναντι 12,2 εκατ. ευρώ.

Τέλος, προσαρμοσθηκε το καθαρό χρέος του 2024 ώστε να συμπεριλάβει το μέρισμα των 1,40€/έτος της MOH που καταβλήθηκε για το οικονομικό έτος 2024 και την ενδιάμεση πληρωμή των ΕΛΠΕ ύψους 0,20€/έτος τον Ιανουάριο, ενώ η ημερομηνία αποκοπής για τα υπόλοιπα 0,55€/έτος, εκ των οποίων τα 0,30€/έτος αντιστοιχούν στο ήμισυ των εσόδων από την εμπορική πώληση της ΔΕΠΑ, έχει οριστεί για τις 2 Ιουλίου.

Επίσης αυξανόμενη είναι η σημασία της πράσινης μετάβασης στις στρατηγικές προοπτικές και των δύο εταιρειών. Τα τμήματα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της κυκλικής οικονομίας παρουσιάζουν ξεχωριστή δυναμική της αγοράς και χαρακτηριστικά αποτίμησης σε σύγκριση με τη διύλιση και την εμπορία, που παραμένουν οι βασικές δραστηριότητες των εταιρειών.

Είναι κρίσιμο ότι η ανοδική αναθεώρηση των εκτιμήσεων κερδών, λόγω των ισχυρότερων υποθέσεων για το περιθώριο κέρδους, υποστηρίζει τη συνέχιση των γενναιόδωρων πολιτικών αμοιβών των μετόχων και από τις δύο εταιρείες. Για την MOH, αναμένονται ετήσια μερίσματα ύψους 1,5–1,7 €/έτος, που υποδηλώνουν απόδοση περίπου 6,5%.

Για τα ΕΛΠΕ, προβλέπονται μερίσματα της τάξης των 0,4–0,6 €/έτος, που υποδηλώνουν μέση απόδοση περίπου 7% κατά την περίοδο 2025-27.

Επιπλέον, η MOH είναι σε θέση να επωφεληθεί περισσότερο ουσιαστικά από τη μεγαλύτερη έκθεσή της σε αιολικά στοιχεία, τα οποία αντιμετωπίζουν περιορισμένο κίνδυνο περικοπών και επιβάλλουν υψηλότερα feed-in tariffs σε σύγκριση με τα ηλιακά στοιχεία.

Αντίθετα, το χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ των ΕΛΠΕ είναι σε μεγάλο βαθμό στρεβλωμένο προς την ηλιακή ενέργεια, η οποία είναι πιο ευάλωτη στις περικοπές.

Επιπλέον, η MOH παραμένει πιο ελκυστικά αποτιμημένη από τα ΕΛΠΕ όσον αφορά την Απόδοση Οικονομικού Κέρδους (REP, δηλαδή EV/IC έναντι ROIC/WACC).

Τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια έχουν σημειώσει άνοδο 16% σε ετήσια βάση, χάρη στις σημαντικά βελτιωμένες προοπτικές για τα περιθώρια κέρδους. Η MOH έχει αυξηθεί κατά 14% σε ετήσια βάση, ανακάμπτοντας από την πτώση 7% το 2024 (δείκτης ATHEX General +13%) που είχε πληγεί τότε από τον αποκλεισμό της από τον MSCI, έναν φόρο 2,0 ευρώ/έτος και μια πτώση στα μέσα Σεπτεμβρίου 2024. Με τα περιθώρια κέρδους να ανακάμπτουν, τα έσοδα από ασφαλίσεις να εισρέουν και τις πλήρεις λειτουργίες να αναμένονται στο 3ο τρίμηνο του 2025, το κλίμα έχει μετατοπιστεί αποφασιστικά.

Αντίθετα, τα ΕΛΠΕ σημείωσαν άνοδο 9% σε ετήσια βάση, μετά από ένα ισχυρό κέρδος 16% το 2024. Κρίσιμο είναι ότι, τα κέρδη του 2024 υποστηρίχθηκαν από την ενισχυμένη ελεύθερη διασπορά (+11%) και τη βελτιωμένη ρευστότητα που προέκυψε από την τοποθέτηση μετοχών τον Δεκέμβριο του 2023. Ωστόσο, το βελτιωμένο πλαίσιο διύλισης, η συμφωνία με την Elpedison και η έξοδος από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας προσφέρουν ανοδική πορεία, αν και περιορίζονται από μια μάλλον πλήρη αποτίμηση.

Οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι

Οι προοπτικές για τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια επισκιάζονται από γεωπολιτικούς κινδύνους, κυρίως την πιθανή κλιμάκωση του πολέμου στη Μέση Ανατολή, η οποία θα μπορούσε να ωθήσει το Ιράν να κλείσει το Στενό του Ορμούζ— διαταράσσοντας τις ροές αργού και ενδεχομένως ωθώντας το Brent πάνω από τα 100 δολάρια/βαρέλι.

Μια τέτοια αύξηση θα συμπίεζε τα περιθώρια διύλισης και θα επηρέαζε την κερδοφορία για την MOH και την ELPE. Σύμφωνα με την ανάλυση ευαισθησίας, μια αύξηση 1 δολαρίου/βαρέλι στα περιθώρια διύλισης μεταβάλλει τα προσαρμοσμένα EBITDA για το 2026 κατά περίπου 7% (76 εκατ. ευρώ) για την MOH και περίπου 11% (92 εκατ. ευρώ) για την ELPE.

Είναι σημαντικό ότι η MOH προμηθεύεται η περίπου το 85% του αργού της από το Ιράκ και επομένως είναι εξαιρετικά ευάλωτη σε οποιοδήποτε κλείσιμο του Ορμούζ.

Η ELPE διαφοροποιείται με το 91% της εισαγωγής αργού για το 2024 να είναι απότο Καζακστάν, το Ιράκ, τη Λιβύη, τη Σαουδική Αραβία, τη Νορβηγία και την Αίγυπτο.

Ακολουθούν οι συναλλαγματικοί κίνδυνοι, καθώς και τα δύο διυλιστήρια έχουν σημαντικά έσοδα και κόστη σε δολάρια. Οι διακυμάνσεις στην ισοτιμία €/US$ επηρεάζουν άμεσα την κερδοφορία, με την ανάλυση ευαισθησίας μας να δείχνει σημαντική διακύμανση EBITDA που συνδέεται με τις κινήσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών.

Άλλες προκλήσεις περιλαμβάνουν την αυστηροποίηση των περιβαλλοντικών κανονισμών της ΕΕ, ιδίως τη σταδιακή μείωση των δικαιωμάτων CO₂ στο πλαίσιο του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών, την υποχρέωση των διυλιστηρίων να επιταχύνουν τις δαπανηρές επενδύσεις σε καθαρότερες τεχνολογίες για να διατηρήσουν τη συμμόρφωση και την ανταγωνιστικότητά τους.

Επιπλέον, οι γεωπολιτικές εντάσεις και τα μεταβαλλόμενα πρότυπα ζήτησης - που οφείλονται στις οικονομικές συνθήκες και την ενεργειακή μετάβαση - αποτελούν συνεχείς απειλές για το μερίδιο αγοράς και τη σταθερότητα των κερδών. Τέλος, η μεταβλητότητα της ανανεώσιμης παραγωγής ενέργειας λόγω των καιρικών διακυμάνσεων και των περικοπών προσθέτει ένα ακόμη επίπεδο αβεβαιότητας στις μακροπρόθεσμες προβλέψεις.

 ΠΗΓΗ:www.worldenergynews.gr

Υδρογονάνθρακες: Ενδιαφέρον από BP, Eni και TotalEnergies για τον διαγωνισμό της Chevron

Μετά τη Chevron που επίσημα εκδήλωσε ενδιαφέρον για τους υδρογονάνθρακες της Κρήτης και της Πελοποννήσου, πληροφορίες αναφέρουν ότι και άλλες πετρελαϊκές διερευνούν την πιθανότητα συμμετοχής στον διεθνή διαγωνισμό της χώρας μας.

Για τις έρευνες στους υδρογονάνθρακες, σημειώνεται ότι βρίσκεται σε εξέλιξη νέος γύρος παραχωρήσεων. Τρέχει ο διεθνής διαγωνισμός για τη μίσθωση των θαλάσσιων blocks «Νότια της Πελοποννήσου» και «Νότια της Κρήτης Ι» και «Νότια της Κρήτης II».

Το ενδιαφέρον για συμμετοχή

Πληροφορίες θέλουν τους πετρελαϊκούς κολοσσούς TotalEnergies, BP και Eni πρόσφατα να ζήτησαν από την Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) ενημέρωση για τον διεθνή διαγωνισμό για τα προαναφερόμενα θαλάσσια blocks, ο οποίος προκηρύχθηκε κατόπιν της επίσημης εκδήλωσης ενδιαφέροντος που υπέβαλλε η Chevron και της αποδοχής της από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρο Παπασταύρου.

Πηγές αναφέρουν ότι οι άλλες «Big Oil» δεν αποκλείεται σύντομα να αποκτήσουν πρόσβαση και στο data room της ΕΔΕΥΕΠ με τα σεισμικά δεδομένα για τις συγκεκριμένες περιοχές. Αν και εφόσον καταθέσουν επίσημα εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή τους στον διεθνή διαγωνισμό.

Ο διαγωνισμός υπενθυμίζεται ότι λήγει στις 10 Σεπτεμβρίου.

Οι συζητήσεις για τους υδρογονάνθρακες με HELLENiQ ENERGY

Πριν από λίγες εβδομάδες ο Ανδρέας Σιάμισιης, CEO της HELLENiQ ENERGY είχε κάνει γνωστό ότι η εταιρεία συζητά με διεθνείς παίκτες για την από κοινού συμμετοχή στον διεθνή διαγωνισμό.

Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι οι τρεις προαναφερόμενοι νέοι όμιλοι είναι σε συζητήσεις με την ελληνική εταιρεία, ενώ να σημειωθεί πώς η TotalEnergies ήταν εταίρος με την HELLENiQ ENERGYκαι την ExxonMobil στα παραχωρημένα δικαιώματα έρευνας και εκμετάλλευσης των περιοχών «Δυτικά της Κρήτης» και «Νοτιοδυτικά της Κρήτης». Η TotalEnergies, αποχώρησε από τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες πριν από περίπου πέντε χρόνια.

Ο διαγωνισμός της Λιβύης

Σημειώνεται, ότι η όρεξη… των πετρελαϊκών έχει ανοίξει και με τον αντίστοιχο διαγωνισμό της Λιβύης. Η έρευνα για τους υδρογονάνθρακες της αφρικανικής χώρας συνοδεύονται από την κίνηση αμφισβήτησης του ελληνικού διαγωνισμού και των θαλάσσιων blocks της Κρήτης.

Όπως και να χει, οι TotalEnergies, BP και Eni είναι γνώστες της ευρύτερης περιοχής της ΝΑ Μεσογείου. Η Eni ανακάλυψε το μεγαλύτερο κοίτασμα της περιοχής το Ζορ της Αιγύπτου και η BPδραστηριοποιείται σε Ισραήλ και Δέλτα του Νείλου.

 ΠΗΓΗ:www.ot.gr

Ανατιμήσεις στα καύσιμα από το 2027 φέρνει η νέα ευρωπαϊκή πολιτική για τους ρύπους – Οι εκτιμήσεις του Γ. Αληγιζάκη για τον κλά

Σημαντικές αλλαγές στην αγορά καυσίμων, με επίκεντρο την επιβάρυνση του κόστους λόγω των νέων ευρωπαϊκών ρυθμίσεων για τις εκπομπές ρύπων, προανήγγειλε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ και πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ, Γιάννης Αληγιζάκης, κατά τη διάρκεια της ετήσιας γενικής συνέλευσης της εταιρείας.

Όπως ανέφερε, από την 1η Ιανουαρίου 2027 αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το δεύτερο σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ETS2), το οποίο θα επηρεάσει άμεσα τις οδικές μεταφορές και τη θέρμανση. «Οι επιβαρύνσεις στη βενζίνη, το ντίζελ και το μαζούτ θα κυμανθούν από 102 έως 140 ευρώ ανά κυβικό μέτρο, με αποτέλεσμα το συνολικό κόστος για τους Έλληνες καταναλωτές να εκτιμάται σε περίπου 800 εκατ. ευρώ ετησίως», σημείωσε.

Φορολογικό βάρος και στρεβλώσεις στην αγορά

Ο επικεφαλής της ΕΛΙΝΟΙΛ αναφέρθηκε στην ήδη υψηλή φορολογία των καυσίμων στην Ελλάδα, εκφράζοντας ανησυχία για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η νέα πολιτική. Όπως είπε, το ύψος των φόρων είναι τέτοιο που «ακόμη και αν το πετρέλαιο δινόταν δωρεάν, η τελική τιμή στον καταναλωτή θα ξεπερνούσε το 1 ευρώ το λίτρο».

Επιπλέον, έκανε λόγο για παρατεταμένες στρεβλώσεις στην αγορά, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την παραβατικότητα, τονίζοντας ότι η ΕΛΙΝΟΙΛ υπέστη απώλειες μεριδίου αγοράς λόγω της άρνησής της να συνεργαστεί με παραβατικούς πρατηριούχους. Η εφαρμογή της νομοθεσίας για το κλείσιμο μη συμμορφούμενων πρατηρίων οδήγησε, όπως ανέφερε, σε 80 σφραγίσεις – καμία εκ των οποίων δεν αφορούσε το δίκτυο της εταιρείας.

Οικονομικά αποτελέσματα και διεθνής προσανατολισμός

Σε ό,τι αφορά τον απολογισμό της περασμένης χρονιάς, ο κ. Αληγιζάκης σημείωσε ότι το 2024 ήταν θετικό για την ΕΛΙΝΟΙΛ, με ενίσχυση της κερδοφορίας κατά 15% σε σχέση με το 2023. Κομβικό ρόλο σε αυτή την επίδοση έπαιξαν οι διεθνείς δραστηριότητες, οι οποίες αντιστοιχούν πλέον στο 83% των συνολικών πωλήσεων, με όγκο που ξεπέρασε τους 3 εκατ. τόνους.

Η στρατηγική επέκταση σε αγορές όπως η Ισπανία και ο Περσικός Κόλπος, καθώς και οι συνεργασίες με μονάδες ηλεκτροπαραγωγής στην Κύπρο, αποτελούν μέρος της διεθνούς τοποθέτησης της εταιρείας. Παράλληλα, αναγνώρισε τις δυσκολίες που διαμορφώνει το διεθνές περιβάλλον, με φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού και μειωμένη ζήτηση.

Η επόμενη μέρα και οι εκτιμήσεις για το 2025

Για τη φετινή χρονιά, ο επικεφαλής της ΕΛΙΝΟΙΛ εκτίμησε ότι παρότι οι συνθήκες παραμένουν αβέβαιες, υπάρχουν και προοπτικές. Η αποκλιμάκωση των επιτοκίων και η ενίσχυση της πραγματικής οικονομίας μέσω των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης αναμένεται να δώσουν ώθηση, ενώ ενθαρρυντική είναι και η επέκταση του δικτύου της εταιρείας, με 15 νέα πρατήρια το πρώτο εξάμηνο.

Ερωτηθείς για την άρση του πλαφόν στα περιθώρια κέρδους, υποστήριξε ότι ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα έντονος και δεν προβλέπεται κύμα ανατιμήσεων, ωστόσο έκρινε ως απαραίτητη την επιστροφή σε πιο βιώσιμα περιθώρια για την ενίσχυση της υγιούς επιχειρηματικότητας.

Πράσινη μετάβαση: Επενδύσεις με έμφαση στη βιωσιμότητα

Στο μέτωπο της ενεργειακής μετάβασης, η ΕΛΙΝΟΙΛ επενδύει στη μετατροπή του δικτύου των 550 πρατηρίων σε σύγχρονους ενεργειακούς σταθμούς. Μέσω της συνεργασίας με τη ΔΕΗ blue έχουν ήδη εγκατασταθεί 128 ταχυφορτιστές, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται έργα για σταθμούς LNG και CNG.

Ο κ. Αληγιζάκης αναφέρθηκε και στις δυνατότητες αξιοποίησης εναλλακτικών καυσίμων όπως το υδρογόνο, υπό την προϋπόθεση ότι η πολιτεία θα στηρίξει την προσπάθεια με σταθερό κανονιστικό πλαίσιο. Παράλληλα, υπογράμμισε τη συνεισφορά του κλάδου στην ελληνική οικονομία, με επενδύσεις άνω των 450 εκατ. ευρώ και 100.000 εργαζόμενους.

Έκκληση για ρεαλισμό από Πολιτεία και ΕΕ

Κλείνοντας, απηύθυνε έκκληση προς την ελληνική κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να υιοθετήσουν έναν πιο ρεαλιστικό σχεδιασμό για την ενεργειακή μετάβαση. «Χρειαζόμαστε πολιτικές που στηρίζουν τη βιώσιμη επιχειρηματικότητα και δεν τιμωρούν την υγιή λειτουργία», ανέφερε, τονίζοντας ότι η προβλεψιμότητα αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για τη λήψη επενδυτικών αποφάσεων.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

 


 

Ιταλία: Στους 45 αυξήθηκαν οι τραυματίες από την έκρηξη σε πρατήριο καυσίμων στη Ρώμη

Τουλάχιστον 45 άτομα, μεταξύ των οποίων 12 αστυνομικοί και έξι πυροσβέστες, τραυματίστηκαν από την τεράστια έκρηξη σε πρατήριο καυσίμων στη Ρώμη σύμφωνα με τις ιταλικές αρχές.

Η έκρηξη στο διανομέα βενζίνης, ντίζελ και υγραερίου (LPG) στην εργατική συνοικία Prenestino ακούστηκε σε όλη την πρωτεύουσα λίγο μετά τις 8 π.μ. τοπική ώρα.

Τα άτομα που τραυματίστηκαν από την έκρηξη νοσηλεύονται σε τοπικά νοσοκομεία, σύμφωνα με ιταλικά πρακτορεία ειδήσεων, με δύο από αυτά να βρίσκονται σε κρίσιμη κατάσταση λόγω εκτεταμένων εγκαυμάτων και να χρειάζονται υποστήριξη αναπνοής.

Ο ιστότοπος Roma Today δημοσίευσε μια φωτογραφία μιας τεράστιας σφαίρας φλόγας και καπνού που υψωνόταν ψηλά στον ουρανό. Ξεχωριστές εικόνες που δημοσίευσε η πυροσβεστική υπηρεσία έδειχναν το βενζινάδικο σχεδόν εντελώς κατεστραμμένο.

«Προσεύχομαι για τους ανθρώπους που εμπλέκονται στην έκρηξη ενός βενζινάδικου (…) στην καρδιά της Επισκοπής μου. Συνεχίζω να παρακολουθώ με ανησυχία τις εξελίξεις αυτού του τραγικού συμβάντος», έγραψε ο Πάπας Λέων XIV στο X.

Πυροσβέστες και διασώστες βρέθηκαν στο επίκεντρο της έκρηξης, καθώς είχαν κληθεί νωρίτερα στο σημείο, μετά από σύγκρουση φορτηγού με αγωγό στο βενζινάδικο, σύμφωνα με τα ιταλικά μέσα ενημέρωσης.

Ο δήμαρχος της Ρώμης, Roberto Gualtieri, μιλώντας από τον τόπο του συμβάντος, δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι υπάρχει υποψία για ατύχημα κατά τη διάρκεια της επαναπλήρωσης των δεξαμενών καυσίμων, το οποίο προκάλεσε διαρροή αερίου, ακολουθούμενη από πυρκαγιά και έκρηξη.

Η πρωθυπουργός Giorgia Meloni ευχαρίστησε την αστυνομία, τους πυροσβέστες και τις άλλες υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης για τη βοήθειά τους στο να διασφαλιστεί «ότι αυτό το τραγικό συμβάν δεν είχε ακόμη πιο σοβαρές συνέπειες».

Το πρατήριο ανήκε στην Eni, αλλά δεν ήταν ιδιοκτησία του ιταλικού ενεργειακού ομίλου, σύμφωνα με δήλωση της εταιρείας.

Ένα αθλητικό κέντρο που φιλοξενεί ένα καλοκαιρινό κατασκηνωτικό πρόγραμμα για νέους απέναντι από το πρατήριο εκκενώθηκε πριν από την έκρηξη, σύμφωνα με δήλωση εκπροσώπου του κέντρου σε βίντεο στο Facebook, ο οποίος πρόσθεσε ότι τα πέντε παιδιά που φιλοξενούσε το κέντρο ήταν ασφαλή και επέστρεψαν στις οικογένειές τους.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

 

Παρασκευή, Ιουλίου 04, 2025

Πετρελαιαγωγός Θεσσαλονίκης – Β. Μακεδονίας: Τι συμβαίνει με την επαναλειτουργία

Προς το τέλος του έτους οδεύει η επαναλειτουργία του αγωγού Θεσσαλονίκης – Βόρειας Μακεδονίας, με ορισμένα εμπόδια που έμπαιναν κυρίως από την πλευρά της γειτονικής χώρας να καθυστερούν την επανεκκίνηση, καθώς παρά τις προσδοκίες που καλλιεργούνταν ήδη από τα τέλη του 2024 για λειτουργία εντός του πρώτου μισού του 2025, το πετρέλαιο δεν κύλησε στον αγωγό.

Αξίζει να σημειωθεί πως η Helleniq Energy έχει τρέξει όλες τις απαραίτητες διαδικασίες για να επαναλειτουργήσει ο αγωγός.

Μετά την απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ) 15ετούς διάρκειας, που πήρε το πράσινο φως του ΥΠΕΝ (πριν 2 μήνες) μπαίνει το… πετρέλαιο στο αυλάκι με τον αγωγό να θερμαίνεται ξανά μέχρι την επαναλειτουργία του μετά από 12 χρόνια.

Με τα σημερινά δεδομένα, ο αγωγός το πιθανότερο είναι να τεθεί ξανά σε λειτουργία προς το τέλος του έτους, χωρίς βέβαια να αποκλείεται, εφόσον τρέξουν γρήγορα οι απαραίτητες διαδικασίες, να καταστεί εφικτή η επαναλειτουργία του και νωρίτερα αν και κάτι τέτοιο δεν φαίνεται πιθανό αυτή τη στιγμή κι ενώ ήδη έχουμε εισέλθει στο β’ εξάμηνο του έτους.

Το γεωστρατηγικό αποτύπωμα

Ο αγωγός θα συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό και στην ενεργειακή θωράκιση των Βαλκανίων καθιστώντας τη Βόρεια Μακεδονία ενεργειακό κόμβο, με τη Helleniq Energy να διευρύνει το επενδυτικό της αποτύπωμα στην χώρα.

Επιπλέον, αναδεικνύεται περαιτέρω ο βαρύνουσας σημασίας ρόλος της Ελλάδας στην ενεργειακή τροφοδοσία της ευρύτερης περιοχής με τη χώρα μας να μοιράζει… την ενεργειακή τράπουλα, ισχυροποιώντας το γεωπολιτικό και γεωστρατηγικό της στίγμα.

Στο πλαίσιο αυτό, ο πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας Χρίστιαν Μίτσκοσκι είχε δηλώσει (στη διάρκεια συνάντησης που είχε στα Σκόπια με τον ομόλογό του της Σερβίας, Μίλος Βούτσεβιτς) ότι ο αγωγός μεταφοράς πετρελαϊκών προϊόντων που συνδέει τη χώρα του με την Ελλάδα βρίσκεται στην τελική φάση της έναρξης λειτουργίας, αναφερόμενος παράλληλα και στην προοπτική επέκτασής του προς τη Σερβία.

Ιστορική αναδρομή

Ο αγωγός πετρελαίου κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία εξαγόρασαν τα τότε ΕΛΠΕ (νυν Helleniq Energy) το 1998. Ο αγωγός μετέφερε αργό πετρέλαιο. Το 2013 έπαυσε να λειτουργεί όταν τα ΕΛΠΕ έκριναν  ασύμφορη τη δραστηριότητα της διύλισης των ΟΚΤΑ.

Τότε τα ΕΛΠΕ πήραν την απόφαση να αξιοποιηθούν οι εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ στα Σκόπια ως κόμβος εφοδιασμού των Δυτικών Βαλκανίων με πετρελαιοειδή. Ο, σχεδιασμός της Ηelleniq Energy προέβλεπε την αναβάθμιση του αγωγού (που έχει καθαριστεί καθώς δε χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού) για τη μεταφορά τελικού προϊόντος ντίζελ από την Ελλάδα στη Βόρεια Μακεδονία, το οποίο θα αποθηκεύεται στο πρώην διυλιστήριο της ΟΚΤΑ, που στο ενδιάμεσο έχει μετατραπεί σε αποθηκευτικό χώρο.

Η υλοποίηση του εν λόγω σχεδίου είχε ως απαραίτητη προϋπόθεση την αλλαγή χρήσης του αγωγού ώστε αντί για αργό να μεταφέρει προϊόντα διύλισης (ντίζελ). Αν και οι εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ τροποποιήθηκαν για να εξυπηρετούν τη νέα χρήση και έγιναν επενδύσεις εκσυγχρονισμού τους, ο αγωγός παρέμεινε σε αδράνεια γιατί καθυστερούσε η έκδοση αλλαγής της αδειοδότησής του από τη Βόρεια Μακεδονία.

Την ίδια στιγμή, εκκρεμούσαν και κάποιες άλλες τεχνικές λεπτομέρειες, εκκρεμότητες που φαίνεται να έχουν διευθετηθεί. Μετά την παύση λειτουργίας του αγωγού Θεσσαλονίκης-Σκοπίων το 2013, η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται οδικώς με καύσιμα, με συνέπεια το κόστος ανεφοδιασμού να είναι υψηλό ενώ και τα συμφέροντα που δεν θέλουν να χάσουν μία προσοδοφόρα δραστηριότητα, εφόσον επαναλειτουργήσει ο αγωγός, είναι ισχυρά.

Κερδισμένη σε πολλαπλά επίπεδα η Βόρεια Μακεδονία

Με την επαναλειτουργία του αγωγού, η Βόρεια Μακεδονία θα μπορεί να ανεφοδιάζεται με υψηλής ποιότητας καύσιμα, και με μικρότερο κόστος. Παράλληλα, η Helleniq Energy θα είναι ικανή να αξιοποιήσει τις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ ως κέντρο διακίνησης καυσίμων στην ευρύτερη περιοχή και κυρίως προς το Κόσοβο και τη Σερβία.

Αξίζει να σημειωθεί πως η Βόρεια Μακεδονία προμηθεύεται καύσιμα σχεδόν αποκλειστικά από την Ελλάδα, κυρίως από το διυλιστήριο της Helleniq Energy στη Θεσσαλονίκη.

O αγωγός, μήκους 213 χλμ και ικανότητας μεταφοράς 350.000 μετρικών τόνων πετρελαίου, συνδέει τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης του διυλιστηρίου των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη (δύο δεξαμενές, χωρητικότητας 80.000 m3 η κάθε μία) με τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις αποθήκευσης του διυλιστηρίου της ΟΚΤΑ.

Διασχίζει κατά βάση αγροτικές, θαμνώδεις και δασικές εκτάσεις στα όρια των δήμων Κορδελιού-Ευόσμου, Δέλτα, Ωραιοκάστρου, Χαλκηδόνος, Κιλκίς και Παιονίας και έχει μεταφορική δυναμικότητα που ανέρχεται στα 2,5 εκατομμύρια τόνους (πετρέλαιο κίνησης/Diesel) ετησίως.

ΠΗΓΗ:www.energymag.gr

 

Διαμαρτυρία στο Δημοτικό Συμβούλιο Ελευσίνας ενάντια στη διέλευση αγωγών των ΕΛΠΕ μέσα στην πόλη

Παράσταση διαμαρτυρίας στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ελευσίνας, όπου θα τεθεί προς συζήτηση το ζήτημα της εναλλακτικής όδευσης των...