Δευτέρα, Ιουλίου 07, 2025

Γιατί οι αναλυτές προτιμούν τη μετοχή της Motor Oil από τη HelleniQ Energy το β’ εξάμηνο

Δύο θετικές συστάσεις για Motor Oil και δύο ουδέτερες για τη HelleniQ Energy είναι οι τελευταίες εκτιμήσεις για τους δύο εισηγμένους ομίλους στο ΧΑ, όπου από τις αρχές του χρόνου σημειώνουν επιδόσεις +21% και +2%, αντίστοιχα.

Η Eurobank Equities και ο Νίκος Αθανασούλιας βλέπουν θετικές προοπτικές και για το β’ εξάμηνο του 2025, αναβαθμίζοντας τις προβλέψεις τους για την κερδοφορία και δίνοντας έμφαση στη στρατηγική μετάβασης προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ), η οποία, όπως σημειώνει, παραμένει υποτιμημένη από την αγορά.

Η Eurobank διατηρεί τη σύσταση «Αγορά» για τη Motor Oil, αυξάνοντας την τιμή στόχο στα €29,9 από €28,1 προηγουμένως. Όπως τονίζεται, η μετοχή διαπραγματεύεται με σημαντική έκπτωση της τάξης του 17% σε σχέση με τη HelleniQ και παραμένει ελκυστική ακόμη και έναντι των μέσων κυκλικών αποτιμήσεων του κλάδου. Η εκτίμηση για EBITDA το 2025 ανέρχεται στα €932 εκατ., με τις προβλέψεις για τα επόμενα έτη να κινούνται στα €850–900 εκατ.. Αντίθετα, για τη HelleniQ Energy η Eurobank μειώνει τη σύσταση σε «Διακράτηση» από «Αγορά», παρά την αύξηση της τιμής στόχου στα €9,1 (από €8,8). Η υποβάθμιση βασίζεται σε λόγους αποτίμησης, καθώς η μετοχή διαπραγματεύεται ήδη σε επίπεδα αντίστοιχα με τις μεσοπρόθεσμες αποδόσεις EBITDA που αναμένονται στο κάτω εύρος του guidance της εταιρείας (€0,8–1 δισ.). Η νέα εκτίμηση για το EBITDA του 2025 διαμορφώνεται με αύξηση 5%, ενώ για το 2026 η αύξηση φτάνει το 9%.

Τα περιθώρια διύλισης παραμένουν εντυπωσιακά ανθεκτικά, παρά τις αντίξοες μακροοικονομικές και γεωπολιτικές συνθήκες. Οι δείκτες αναφοράς έχουν επιστρέψει στα $7–9/βαρέλι, έναντι των χαμηλών μονοψήφιων επιπέδων του β’ εξαμήνου 2024, υποδεικνύοντας ισχυρή ζήτηση ενόψει και της εποχικά ευνοϊκής θερινής περιόδου. Στην Ελλάδα, η κατανάλωση παραμένει ισχυρή, ενώ οι εκτιμήσεις για επέκταση της παγκόσμιας δυναμικότητας είναι πλέον πιο συγκρατημένες.

Η Eurobank προβλέπει ότι και οι δύο εταιρείες θα επιστρέψουν σε μέγιστη δυναμικότητα παραγωγής το 2026, με την πλήρη αποκατάσταση της μονάδας CDU της MOH (έως τέλος γ’ τριμήνου) και την ολοκλήρωση της συντήρησης της μονάδας της Ελευσίνας της HelleniQ εντός του β’ τριμήνου. Οι εκτιμώμενες ταμειακές ροές από το σκέλος του διύλισης φτάνουν τα €0,5–0,6 δισ. ετησίως ανά εταιρεία.

Και οι δύο εταιρείες εντείνουν τις προσπάθειές τους για ενίσχυση της παρουσίας τους στις ΑΠΕ. Η MOH στοχεύει σε 1,6 GW εγκατεστημένη ισχύ έως το 2027 (από 839MW σήμερα), ενώ η HelleniQ στοχεύει σε 1 GW έως το 2026 (από 494MW σήμερα), ενώ αμφότερες έχουν ως μακροπρόθεσμο στόχο τα 2 GW έως το 2030.

Η Eurobank, αν και παραμένει πιο συντηρητική στις προβλέψεις της (1,51GW για MOH και 1,05GW για HelleniQ το 2027), εκτιμά ότι τα επαναλαμβανόμενα EBITDA από τις ΑΠΕ θα φτάσουν τα €170 εκατ. για τη MOH και τα €100 εκατ. για τη HelleniQ. Επιπλέον, οι δύο όμιλοι δίνουν έμφαση στην κάθετη ολοκλήρωση: η HelleniQ εξαγόρασε πλήρως την Elpedison, ενώ η MOH ενσωμάτωσε την παραγωγή της Komotini CCGT στην NRG, ενόψει και της εμπορικής έναρξης λειτουργίας της μονάδας.

H Pantelakis Securities και οι αναλυτές Βασίλης Κόλλιας και Πάρης Μαντζαβράς, από την πλευρά τους διατηρούν τη σύσταση «υπεραπόδοσης» (Overweight) για τη μετοχή της Motor Oil με τιμή στόχο τα €31,7. Ο όμιλος έχει κεφαλαιοποίηση €2,62 δισ. και EV €4,41 δισ., με ελεύθερη διασπορά 58%. Ο πολλαπλασιαστής EV/EBITDA για την περίοδο 2025–27 κινείται μεταξύ 4,6 φορές και 4,2 φορές, με μερίσματα 6,3%–6,8% και απόδοση κεφαλαίου (ROIC) 10,4%.

Αντιθέτως, για τη HelleniQ Energy (ΕΛΠΕ) η σύσταση υποβαθμίζεται σε «ουδέτερη» (Neutral), παρά την ανοδική αναθεώρηση της τιμής στόχου στα €9,2 (από €8,4). Η κεφαλαιοποίηση του ομίλου φτάνει τα €2,51 δισ. και η επιχειρηματική αξία (EV) τα €5,35 δισ., με ελεύθερη διασπορά 28%. Ο δείκτης EV/EBITDA διαμορφώνεται στις 6,9 φορές για το 2025 και υποχωρεί στις 5,2 φορές το 2027, ενώ τα μερίσματα αυξάνονται σταδιακά από 5,4% σε 6,7%. Η απόδοση κεφαλαίου διαμορφώνεται σε 6,3%–7,8%.

Οι αποτιμήσεις επιβεβαιώνονται και μέσω μεθοδολογίας SOTP, η οποία ενσωματώνει τις πράσινες δραστηριότητες των ομίλων. Για τα ΕΛΠΕ, η πιθανή γεώτρηση νοτιοδυτικά της Κρήτης διατηρεί επενδυτικό ενδιαφέρον, αλλά πρόκειται για μεσοπρόθεσμο σενάριο με ορίζοντα το 2026–27.

Θετικά παραμένουν τα περιθώρια διύλισης στην Ευρώπη, παρά τις έντονες διακυμάνσεις στην τιμή του πετρελαίου και τη γεωπολιτική αβεβαιότητα. Το μπρεντ σκαρφάλωσε έως τα 78 δολάρια ανά βαρέλι στα μέσα Ιουνίου λόγω της έντασης Ισραήλ–Ιράν, όμως γρήγορα αποκλιμακώθηκε στα 67 δολάρια, μετά τη συγκρατημένη αντίδραση της Τεχεράνης και την επίτευξη κατάπαυσης του πυρός. Παρόλα αυτά, τα crack spreads στην Ευρώπη παρέμειναν υψηλά, ενισχυμένα από εποχική ζήτηση, αναταραχές στην προσφορά diesel και προβλήματα στις ροές φυσικού αερίου από το Ισραήλ.

Παρότι η επανεκκίνηση του πολέμου και το ενδεχόμενο κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ (από όπου διέρχεται περίπου το 18% του παγκόσμιου πετρελαίου) παραμένει ο βασικός κίνδυνος, το σενάριο θεωρείται απίθανο, καθώς και η ίδια η Τεχεράνη εξαρτάται από τη διέλευση 1,6 εκατ. βαρελιών ημερησίως μέσω του στρατηγικού περάσματος.

Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου παραμένει ισχυρή, παρά την αύξηση των EVs, χάρη κυρίως στις εισαγωγές των μη ανεπτυγμένων χωρών και ειδικά της Κίνας. Αν και επίκεινται αυξήσεις παραγωγής από τον OPEC+, η όποια υπερπροσφορά εκτιμάται ότι θα απορροφηθεί λόγω της ισχυρής ζήτησης, των προβλημάτων στη Βενεζουέλα και των γεωπολιτικών κινδύνων στη Μέση Ανατολή.

Στο πεδίο των περιθωρίων διύλισης, αυτά υποχώρησαν στα 10 δολάρια ανά βαρέλι το α’ τρίμηνο του έτους – κοντά στον μέσο κυκλικό όρο – και διολίσθησαν περαιτέρω στα 8 δολάρια τον Απρίλιο λόγω των εμπορικών εντάσεων ΗΠΑ. Ωστόσο, από τον Μάιο ανέκαμψαν έντονα στα 13 με 14 δολάρια, στηριζόμενα σε καθυστερημένες νέες επενδύσεις, καθυστερήσεις στο μεγάλο διυλιστήριο Dangote της Νιγηρίας και διαταραχές στον εφοδιασμό από τη Μέση Ανατολή. Ο μέσος όρος του β’ τριμήνου διαμορφώνεται έτσι κοντά στα 12 δολάρια ανά βαρέλι.

Αναθεωρήσεις εκτιμήσεων για ΕΛΠΕ και Motor Oil

Με φόντο τη θετική συγκυρία, οι εκτιμήσεις για τα περιθώρια των ΕΛΠΕ αναθεωρούνται ανοδικά για το 2025/2026, στα 11,7 και 12,2 δολάρια ανά βαρέλι αντίστοιχα (+10%/+12%), ενσωματώνοντας την αναβάθμιση του διυλιστηρίου Ελευσίνας που προσθέτει 0,4 δολάρια ανά βαρέλι.

Αντίθετα, η εκτίμηση για τη Motor Oil στο 2025 μειώνεται κατά 15% στα 9,5 δολάρια ανά βαρέλι (από 8,4 δολάρια το α’ τρίμηνο), λόγω της προσωρινής επίπτωσης από τη φωτιά στο διυλιστήριο. Ωστόσο, η ζημιά αντισταθμίζεται από ασφαλιστικές αποζημιώσεις €250 εκατ., εκ των οποίων τα €200 εκατ. αφορούν διακοπή εργασιών. Μετά την πλήρη επαναλειτουργία της μονάδας στο γ’ τρίμηνο 2025, οι εκτιμήσεις για το 2026 ενισχύονται στα 12,4 δολάρια ανά βαρέλι (+8%). Η αναβάθμιση των προβλέψεων οδηγεί και τις δύο εταιρείες σε επαναφορά σε επίπεδα EBITDA κοντά στο €1 δισ. από το 2027 και μετά. Αυτό βασίζεται στη σταθερή δυναμική του κλάδου, την επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης (εκτιμώμενος μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης EBITDA από ΑΠΕ στο 17% για την περίοδο 2024–2027), τη συγχώνευση της Elpedison, καθώς και τη διείσδυση της Motor Oil στον τομέα διαχείρισης αποβλήτων.

ΠΗΓΗ:www.mononews.gr



 

Που βρίσκονται τα projects των EDF, Advent, ΔΕΗ – Motor Oil, Helleniq Energy, ΔΕΣΦΑ στο υδρογόνο – Επενδύσεις 2 δις. ευρώ ρέουν στη Βόρεια Ελλάδα

Στήριξη, κίνητρα, απάλειψη της γραφειοκρατίας, ταχύτητα στις διαδικασίες και κυρίως προοπτική ζητά η αγορά υδρογόνου στη χώρα μας, επιταχύνοντας ρυθμούς για την υλοποίηση projects πάνω από 2 δις. ευρώ στα σκαριά, με τη Βόρεια Ελλάδα στο επίκεντρο.

Πρόσφατα, ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από την Ολομέλεια το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ για την μερική κύρωση κοινοτικής οδηγίας που ρυθμίζει και ζητήματα της αγοράς υδρογόνου, με τους ενδιαφερόμενους ωστόσο να ζητούν πολύ πιο γρήγορα βήματα, ξεκάθαρο ρυθμιστικό πλαίσιο, γκάζι στις  αδειοδοτήσεις, επιτάχυνση δημιουργίας των απαραίτητων υποδομών και συγκεκριμένα  κίνητρα στήριξης.

Νέες νομοθετικές ρυθμίσεις αναμένονται τον Σεπτέμβριο, με την αγορά αρκούντως επιφυλακτική για την ώρα.

Σύμφωνα με το νέο νόμο που ψήφισε η Βουλή, στην περίπτωση μονάδων παραγωγής υδρογόνου, απαιτείται έκδοση Βεβαίωσης Παραγωγού Υδρογόνου, έκδοση περιβαλλοντικής άδειας, έκδοση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης από τον αρμόδιο Διαχειριστή [εφόσον πρόκειται για μονάδα που πραγματοποιεί έγχυση στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (Ε.Σ.Φ.Α.) ή σε δίκτυο διανομής ή σε δίκτυο υδρογόνου], χορήγηση έγκρισης εγκατάστασης, σύναψη Σύμβαση Σύνδεσης (εφόσον πρόκειται για συνδεδεμένη μονάδα, ειδάλλως Σύμβαση Κατασκευής και Λειτουργίας Μονάδας Ελέγχου και Μέτρησης Υδρογόνου), και χορήγηση έγκρισης λειτουργίας.

Την ίδια στιγμή, ο γαλλικός πολυεθνικός ενεργειακός όμιλος EDF «ψήνει» μεγάλη επένδυση (θα αφορά ηλεκτροπαραγωγή μέσω υδρογόνου) εκατοντάδων εκατομμυρίων στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, σε έκταση 20.000 στρεμμάτων.

Οι διαβουλεύσεις  και οι συζητήσεις βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη για να μπει και αυτό το project σε τροχιά υλοποίησης, με τους οιωνούς να προδιαθέτουν για θετικές εξελίξεις.

Οι κυψέλες υδρογόνου των 70 εκατ. της Advent

Την ίδια στιγμή, η Advent Technologies επενδύει πάνω από 70 εκατ. ευρώ για την παραγωγή κυψελών πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας με πρώτη ύλη το υδρογόνο (έργο RHyno), ένα project που ανοίγει νέους αναπτυξιακούς ορίζοντες στην Κοζάνη.

Με δεδομένη την ελληνική γραφειοκρατία, ο ορίζοντας υλοποίησης του μεγαλόπνοου πλάνου της Advent (σε ιδιόκτητη έκταση στην Κοζάνη) «βλέπει» το 2030, βάσει των αρχικών εκτιμήσεων, με τις διαδικασίες αδειοδοτήσεων να υπολογίζεται πως θα ολοκληρωθούν έως το 2027.

Hellenic Hydrogen: Πράσινο υδρογόνο 70 εκατ. στο Αμύνταιο

Αναπτυξιακή ορμή στο Αμύνταιο και την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας στοχεύει να δώσει η επένδυση (θα αγγίξει τα 70 εκατ. ευρώ, ανοίγοντας 400 θέσεις εργασίας) της Hellenic Hydrogen (κοινοπραξία μεταξύ της Motor Oil και της ΔΕΗ)  για την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου (οι πρώτοι τόνοι θα παραχθούν το 2027).

Σε πρώτη φάση, το υδρογόνο θα χρησιμοποιηθεί στη μονάδα Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού-Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης που αυτή τη στιγμή κατασκευάζεται από τη ΔΕΗ στην Καρδιά, και είναι 20% Hydrogen-ready. Παράλληλα, η χρήση του υδρογόνου στα επόμενα στάδια ανάπτυξης περιλαμβάνει τη διάθεσή του στις βαριές μεταφορές καθώς και στις εξαγωγές.

Helleniq Energy: Διυλιστήρια νέας εποχής στη Θεσσαλονίκη

Την ίδια στιγμή, η Helleniq Energy πρoχωρά το «Green Hub North», ένα επενδυτικό project άνω του 1 δισ. ευρώ, που στοχεύει στη λειτουργία των βιομηχανικών εγκαταστάσεων Θεσσαλονίκης αποκλειστικά με πράσινη ηλεκτρική ενέργεια.

Βάσει των σχεδίων του ομίλου, στο διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης θα κατασκευαστεί φωτοβολταϊκός σταθμός από το ρεύμα του οποίου θα παράγεται «πράσινο» υδρογόνο με τη μέθοδο της ηλεκτρόλυσης όπου το νερό θα διασπάται σε υδρογόνο και οξυγόνο.

Hydrogen Backbone made in… ΔΕΣΦΑ

Το project Hydrogen Backbone που ωριμάζει ο ΔΕΣΦΑ (και έχει ενταχθεί στην έκτη λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος PCI) ύψους 1 δισ. ευρώ, αφορά στην κατασκευή αγωγού μεταφοράς καθαρού υδρογόνου, συνολικού μήκους 570 χιλιομέτρων που θα ξεκινά από τη Νότια Ελλάδα και θα καταλήγει στο σημείο διασύνδεσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου με τη Βουλγαρία. Το έργο μάλιστα έλαβε πρόσφατα χρηματοδότηση 5,4 εκατ. από την Κομισιόν.

Ο αγωγός θα ξεκινάει από την Αττική, καταλήγοντας στα σύνορα με τη Βουλγαρία, όπου θα ενώνεται με την αντίστοιχη υποδομή μεταφοράς υδρογόνου της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας, της Σλοβακίας, της Τσεχίας με τελικό «στόχο» τη διασύνδεση με τη Γερμανία, ανοίγοντας τον δρόμο για το «χτίσιμο» του Διαδρόμου Υδρογόνου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης (South Eastern European Hydrogen Corridor - SEEHyC). Στο παζλ μπορεί αργότερα να μπει και η Ιταλία.

Το έργο βρίσκεται αυτή τη στιγμή στη φάση της εκπόνησης της Μελέτης Βασικού Σχεδιασμού, με το χρονοδιάγραμμα να κάνει λόγο για λήψη Τελικής Επενδυτικής Απόφασης μέσα στην περίοδο 2026-2028 και εφόσον αυτή είναι θετική ο αγωγός πρόκειται να λειτουργήσει μέχρι το 2035.

Κίνητρο για τη συμμετοχή στη διαδικασία έχουν επιχειρήσεις οι οποίες σχεδιάζουν είτε να παράγουν υδρογόνο στην Ελλάδα ή στη Βουλγαρία, είτε να ενσωματώσουν την κατανάλωση ανανεώσιμου αερίου στην παραγωγική τους διαδικασία, είτε να δραστηριοποιηθούν στην εμπορία και την προμήθεια Η2.

Hydrogen Ready αγωγοί

Ο ΔΕΣΦΑ κατασκευάζει όλους τους νέους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου με προδιαγραφές «Hydrogen Ready», ώστε να είναι συμβατοί με τη μεταφορά έως και 100% υδρογόνου. Τέτοιο έργο είναι ο υπό ανάπτυξη αγωγός που θα επεκτείνει το σύστημα μεταφοράς στη Δυτική Μακεδονία, ο οποίος αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία μέσα στο 2025.

Συμβατός με την οικονομία του υδρογόνου θα είναι και ο διασυνδετήριος αγωγός αερίου Ελλάδας - Βόρειας Μακεδονίας που εκτιμάται πως μέσα στο 2025 θα μπει σε τροχιά υλοποίησης.

Το καύσιμο του μέλλοντος

Το υδρογόνο είναι ένα άχρωμο, άοσμο και άγευστο αέριο. Λειτουργεί ως ισχυρό καύσιμο και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή ηλεκτρισμού, τη λειτουργία οχημάτων και την παραγωγή θερμότητας.

Ως φορέας καθαρής ενέργειας, το υδρογόνο έχει τη δυνατότητα να μειώσει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και να συμβάλει στον βιώσιμο ενεργειακό εφοδιασμό

ΠΗΓΗ:www.energymag.gr 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΣΥΝΔ.Ε.ΣΥ ΓΙΑ ΔΣ



ΠΗΓΗ:pseep.gr

Σάββατο, Ιουλίου 05, 2025

Η επιστροφή της Motor Oil στην κορυφή των επενδυτικών επιλογών

Στα 31,7 ευρώ από 23,66 ευρώ ανεβάζει την τιμή - στόχο για την Motor Oil η Pantelakis Securities με σύσταση Overweight για την μετοχή με  το περιθώριο κέρδους για το 2026 να αυξάνεται κατά 8% στα 12,4 δολάρια/βαρέλι.

Σύμφωνα με το report της Pantelakis η ΜΟΗ αναμένεται να επιστρέψει σε κερδοφορία περίπου 1 δισ. ευρώ από το 2027 ενώ ιδιαίτερα σημαντική είναι η είσοδος της εταιρείας στη διαχείριση αποβλήτων.

Συγκεκριμένα όπως αναφέρεται στην έκθεση τα περιθώρια διύλισης αψηφούν την αστάθεια του πετρελαίου. Το Brent αυξήθηκε στα 78 δολάρια/βαρέλι μέχρι τα μέσα Ιουνίου λόγω των εντάσεων Ισραήλ-Ιράν, αλλά γρήγορα υποχώρησε στα 67 δολάρια/βαρέλι καθώς η απάντηση του Ιράν στην επίθεση των ΗΠΑ περιορίστηκε και σύντομα προέκυψε εκεχειρία.

Ωστόσο, τα ευρωπαϊκά spreads παρέμειναν σταθερά, ενισχυμένα από την εποχιακή ζήτηση, τις κρίσεις στην προσφορά ντίζελ και τις διαταραχές στην παροχή φυσικού αερίου από το Ισραήλ.

Ο βασικός κίνδυνος παραμένει μια εκ νέου κλιμάκωση του πολέμου, που στη χειρότερη περίπτωση θα προκαλέσει το κλείσιμο του Ορμούζ (επηρεάζοντας περίπου το 18% των παγκόσμιων ροών πετρελαίου). Αλλά αυτό είναι μάλλον απίθανο, καθώς το Ιράν βασίζεται στο στενό για 1,6 εκατ. βαρέλια την ημέρα των εξαγωγών.

Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου παραμένει ανθεκτική παρά την αυξανόμενη υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, υποστηριζόμενη από ισχυρές εισαγωγές εκτός ΟΟΣΑ, ειδικά στην Κίνα.

Παρά τα όσα σχεδιάζονται για αυξήσεις στην προσφορά του ΟΠΕΚ+, οποιοδήποτε προκύπτον πλεόνασμα πετρελαίου θα πρέπει να παραμείνει περιορισμένο από την ισχύ της ζήτησης, τη μείωση της παραγωγής της Βενεζουέλας και τους κινδύνους της Μέσης Ανατολής.

Ισχυρές προοπτικές διύλισης

Στο πρώτο τρίμηνο, τα ευρωπαϊκά περιθώρια διύλισης μειώθηκαν στα 10 δολάρια/βαρέλι (ο μέσος όρος του κύκλου), πριν υποχωρήσουν στα 8 δολάρια/βαρέλι τον Απρίλιο εν μέσω εντάσεων στο εμπόριο δασμών των ΗΠΑ. Ωστόσο, ανέκαμψαν απότομα στα 13-14 δολάρια/βαρέλι από τον Μάιο, τροφοδοτούμενα από τις λιγότερο αναμενόμενες προσθήκες δυναμικότητας, τις διακοπές λειτουργίας στο διυλιστήριο Dagnote της Νιγηρίας, χωρητικότητας 650 kb/d, και τις κρίσεις εφοδιασμού στη Μέση Ανατολή, ανεβάζοντας τον μέσο όρο του δεύτερου τριμήνου στα 12 δολάρια/βαρέλι.


Η εκτίμηση Pantelakis για το περιθώριο κέρδους της ΜΟΗ για το 2025 υποχώρησε κατά 15% στα 9,5 δολάρια/βαρέλι (8,4 δολάρια) το πρώτο τρίμηνο, αλλά έσοδα από ασφάλιση ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ (εκ των οποίων 200 εκατομμύρια ευρώ για διακοπή λειτουργίας) αντισταθμίζουν την απώλεια. Μετά την αποκατάσταση των διυλιστηρίων το τρίτο τρίμηνο του 2025, το περιθώριο κέρδους για το 2026 αυξάνεται κατά 8% στα 12,4 δολάρια/βαρέλι.

Επίσης αναθεώρησε τα περιθώρια κέρδους των ΕΛΠΕ για το 2025/26 στα 11,7 δολάρια/12,2 δολάρια/βαρέλι (+10%/+12%) λόγω ισχυρών ρωγμών και της αναβάθμισης του διυλιστηρίου της Ελευσίνας (+0,4 δολάρια/βαρέλι).

Μετά τις αναβαθμίσεις στα EBITDA για το 2025/26 (6%/13% για τα ΕΛΠΕ, 15% για την MOH), και οι δύο εταιρείες αναμένεται να επιστρέψουν σε κερδοφορία περίπου 1 δισ. ευρώ από το 2027.

Αυτό αντανακλά ένα ανθεκτικό υπόβαθρο στον τομέα της διύλισης, την επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης (17% 2024-27% EBITDA ΑΠΕ), την ενοποίηση της Elpedison και την είσοδο της MOH στη διαχείριση αποβλήτων.

Overweight για MOH - Neutral για τα ELPE

Μετά την αναπροσαρμογή των κερδών, η Pantelakis προχώρησε σε αύξηση της τιμής - στόχου της MOH στα 31,7€/μήνα από 25,0€/μήνα (άνοδος 34%). Η απόδοση της ELPE αυξήθηκε στα 9,2€/μήνα από 8,4€/μήνα (άνοδος 11%), και υποβάθμιση της μετοχής σε Neutral μετά την πλήρη αποτίμηση.

Ο καταλύτης των ELPE για πιθανές γεωτρήσεις στο οικόπεδο E&P νοτιοδυτικής Κρήτης παραμένει στο επίκεντρο, αλλά είναι μάλλον μια ιστορία του 2026-27.

Βασικό υπόβαθρο του πλαισίου αποτίμησης είναι η υπόθεση ενός ρυθμού ανάπτυξης 0,5% στο διηνεκές. Αυτό αντικατοπτρίζει τους αυξανόμενους διαρθρωτικούς κινδύνους για τις παραδοσιακές δραστηριότητες διύλισης που θέτει η άνοδος των ηλεκτρικών οχημάτων και των εναλλακτικών καυσίμων. Εφαρμόζεται επίσης ένα μη προσανατολισμένο κόστος ιδίων κεφαλαίων (COE) 8,5%, ενώ το σταθμισμένο μέσο κόστος κεφαλαίου (WACC) ανέρχεται σε 9% τόσο για την MOH όσο και για τα ΕΛΠΕ.

Στη γραμμή των συγγενών εταιρειών, το μερίδιο 23,9% της MOH στην Ελλάκτωρ και το 9,6% στην Optima Bank αποτιμώνται στην αγοραία αξία, συμπληρωμένο από μια εκτιμώμενη αποτίμηση 95 εκατομμυρίων ευρώ για το μερίδιό της 50% στη μονάδα CCGT 877MW στην Κομοτηνή, ενώ οι υπόλοιπες μικρές συμμετοχές αποτιμώνται στη λογιστική αξία.

Η MOH προχώρησε σε δύο εξαγορές τον Ιανουάριο. Η πρώτη αφορούσε την αγορά της Helector έναντι 114,7 εκατ. ευρώ, που αντιπροσωπεύει πολλαπλασιαστή 5,9 φορές τα τελευταία κέρδη EBITDA. Αυτή η εξαγορά, σε συνδυασμό με την προηγούμενη εξαγορά της Thales πέρυσι, ενισχύει περαιτέρω τη θέση της MOH στον τομέα της διαχείρισης αποβλήτων. Η δεύτερη συναλλαγή αφορούσε την εξαγορά της αλυσίδας λιανικής πώλησης «TWENTY 4 SHOPEN» έναντι 12,2 εκατ. ευρώ.

Τέλος, προσαρμοσθηκε το καθαρό χρέος του 2024 ώστε να συμπεριλάβει το μέρισμα των 1,40€/έτος της MOH που καταβλήθηκε για το οικονομικό έτος 2024 και την ενδιάμεση πληρωμή των ΕΛΠΕ ύψους 0,20€/έτος τον Ιανουάριο, ενώ η ημερομηνία αποκοπής για τα υπόλοιπα 0,55€/έτος, εκ των οποίων τα 0,30€/έτος αντιστοιχούν στο ήμισυ των εσόδων από την εμπορική πώληση της ΔΕΠΑ, έχει οριστεί για τις 2 Ιουλίου.

Επίσης αυξανόμενη είναι η σημασία της πράσινης μετάβασης στις στρατηγικές προοπτικές και των δύο εταιρειών. Τα τμήματα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της κυκλικής οικονομίας παρουσιάζουν ξεχωριστή δυναμική της αγοράς και χαρακτηριστικά αποτίμησης σε σύγκριση με τη διύλιση και την εμπορία, που παραμένουν οι βασικές δραστηριότητες των εταιρειών.

Είναι κρίσιμο ότι η ανοδική αναθεώρηση των εκτιμήσεων κερδών, λόγω των ισχυρότερων υποθέσεων για το περιθώριο κέρδους, υποστηρίζει τη συνέχιση των γενναιόδωρων πολιτικών αμοιβών των μετόχων και από τις δύο εταιρείες. Για την MOH, αναμένονται ετήσια μερίσματα ύψους 1,5–1,7 €/έτος, που υποδηλώνουν απόδοση περίπου 6,5%.

Για τα ΕΛΠΕ, προβλέπονται μερίσματα της τάξης των 0,4–0,6 €/έτος, που υποδηλώνουν μέση απόδοση περίπου 7% κατά την περίοδο 2025-27.

Επιπλέον, η MOH είναι σε θέση να επωφεληθεί περισσότερο ουσιαστικά από τη μεγαλύτερη έκθεσή της σε αιολικά στοιχεία, τα οποία αντιμετωπίζουν περιορισμένο κίνδυνο περικοπών και επιβάλλουν υψηλότερα feed-in tariffs σε σύγκριση με τα ηλιακά στοιχεία.

Αντίθετα, το χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ των ΕΛΠΕ είναι σε μεγάλο βαθμό στρεβλωμένο προς την ηλιακή ενέργεια, η οποία είναι πιο ευάλωτη στις περικοπές.

Επιπλέον, η MOH παραμένει πιο ελκυστικά αποτιμημένη από τα ΕΛΠΕ όσον αφορά την Απόδοση Οικονομικού Κέρδους (REP, δηλαδή EV/IC έναντι ROIC/WACC).

Τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια έχουν σημειώσει άνοδο 16% σε ετήσια βάση, χάρη στις σημαντικά βελτιωμένες προοπτικές για τα περιθώρια κέρδους. Η MOH έχει αυξηθεί κατά 14% σε ετήσια βάση, ανακάμπτοντας από την πτώση 7% το 2024 (δείκτης ATHEX General +13%) που είχε πληγεί τότε από τον αποκλεισμό της από τον MSCI, έναν φόρο 2,0 ευρώ/έτος και μια πτώση στα μέσα Σεπτεμβρίου 2024. Με τα περιθώρια κέρδους να ανακάμπτουν, τα έσοδα από ασφαλίσεις να εισρέουν και τις πλήρεις λειτουργίες να αναμένονται στο 3ο τρίμηνο του 2025, το κλίμα έχει μετατοπιστεί αποφασιστικά.

Αντίθετα, τα ΕΛΠΕ σημείωσαν άνοδο 9% σε ετήσια βάση, μετά από ένα ισχυρό κέρδος 16% το 2024. Κρίσιμο είναι ότι, τα κέρδη του 2024 υποστηρίχθηκαν από την ενισχυμένη ελεύθερη διασπορά (+11%) και τη βελτιωμένη ρευστότητα που προέκυψε από την τοποθέτηση μετοχών τον Δεκέμβριο του 2023. Ωστόσο, το βελτιωμένο πλαίσιο διύλισης, η συμφωνία με την Elpedison και η έξοδος από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας προσφέρουν ανοδική πορεία, αν και περιορίζονται από μια μάλλον πλήρη αποτίμηση.

Οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι

Οι προοπτικές για τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια επισκιάζονται από γεωπολιτικούς κινδύνους, κυρίως την πιθανή κλιμάκωση του πολέμου στη Μέση Ανατολή, η οποία θα μπορούσε να ωθήσει το Ιράν να κλείσει το Στενό του Ορμούζ— διαταράσσοντας τις ροές αργού και ενδεχομένως ωθώντας το Brent πάνω από τα 100 δολάρια/βαρέλι.

Μια τέτοια αύξηση θα συμπίεζε τα περιθώρια διύλισης και θα επηρέαζε την κερδοφορία για την MOH και την ELPE. Σύμφωνα με την ανάλυση ευαισθησίας, μια αύξηση 1 δολαρίου/βαρέλι στα περιθώρια διύλισης μεταβάλλει τα προσαρμοσμένα EBITDA για το 2026 κατά περίπου 7% (76 εκατ. ευρώ) για την MOH και περίπου 11% (92 εκατ. ευρώ) για την ELPE.

Είναι σημαντικό ότι η MOH προμηθεύεται η περίπου το 85% του αργού της από το Ιράκ και επομένως είναι εξαιρετικά ευάλωτη σε οποιοδήποτε κλείσιμο του Ορμούζ.

Η ELPE διαφοροποιείται με το 91% της εισαγωγής αργού για το 2024 να είναι απότο Καζακστάν, το Ιράκ, τη Λιβύη, τη Σαουδική Αραβία, τη Νορβηγία και την Αίγυπτο.

Ακολουθούν οι συναλλαγματικοί κίνδυνοι, καθώς και τα δύο διυλιστήρια έχουν σημαντικά έσοδα και κόστη σε δολάρια. Οι διακυμάνσεις στην ισοτιμία €/US$ επηρεάζουν άμεσα την κερδοφορία, με την ανάλυση ευαισθησίας μας να δείχνει σημαντική διακύμανση EBITDA που συνδέεται με τις κινήσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών.

Άλλες προκλήσεις περιλαμβάνουν την αυστηροποίηση των περιβαλλοντικών κανονισμών της ΕΕ, ιδίως τη σταδιακή μείωση των δικαιωμάτων CO₂ στο πλαίσιο του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών, την υποχρέωση των διυλιστηρίων να επιταχύνουν τις δαπανηρές επενδύσεις σε καθαρότερες τεχνολογίες για να διατηρήσουν τη συμμόρφωση και την ανταγωνιστικότητά τους.

Επιπλέον, οι γεωπολιτικές εντάσεις και τα μεταβαλλόμενα πρότυπα ζήτησης - που οφείλονται στις οικονομικές συνθήκες και την ενεργειακή μετάβαση - αποτελούν συνεχείς απειλές για το μερίδιο αγοράς και τη σταθερότητα των κερδών. Τέλος, η μεταβλητότητα της ανανεώσιμης παραγωγής ενέργειας λόγω των καιρικών διακυμάνσεων και των περικοπών προσθέτει ένα ακόμη επίπεδο αβεβαιότητας στις μακροπρόθεσμες προβλέψεις.

 ΠΗΓΗ:www.worldenergynews.gr

Υδρογονάνθρακες: Ενδιαφέρον από BP, Eni και TotalEnergies για τον διαγωνισμό της Chevron

Μετά τη Chevron που επίσημα εκδήλωσε ενδιαφέρον για τους υδρογονάνθρακες της Κρήτης και της Πελοποννήσου, πληροφορίες αναφέρουν ότι και άλλες πετρελαϊκές διερευνούν την πιθανότητα συμμετοχής στον διεθνή διαγωνισμό της χώρας μας.

Για τις έρευνες στους υδρογονάνθρακες, σημειώνεται ότι βρίσκεται σε εξέλιξη νέος γύρος παραχωρήσεων. Τρέχει ο διεθνής διαγωνισμός για τη μίσθωση των θαλάσσιων blocks «Νότια της Πελοποννήσου» και «Νότια της Κρήτης Ι» και «Νότια της Κρήτης II».

Το ενδιαφέρον για συμμετοχή

Πληροφορίες θέλουν τους πετρελαϊκούς κολοσσούς TotalEnergies, BP και Eni πρόσφατα να ζήτησαν από την Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) ενημέρωση για τον διεθνή διαγωνισμό για τα προαναφερόμενα θαλάσσια blocks, ο οποίος προκηρύχθηκε κατόπιν της επίσημης εκδήλωσης ενδιαφέροντος που υπέβαλλε η Chevron και της αποδοχής της από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρο Παπασταύρου.

Πηγές αναφέρουν ότι οι άλλες «Big Oil» δεν αποκλείεται σύντομα να αποκτήσουν πρόσβαση και στο data room της ΕΔΕΥΕΠ με τα σεισμικά δεδομένα για τις συγκεκριμένες περιοχές. Αν και εφόσον καταθέσουν επίσημα εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή τους στον διεθνή διαγωνισμό.

Ο διαγωνισμός υπενθυμίζεται ότι λήγει στις 10 Σεπτεμβρίου.

Οι συζητήσεις για τους υδρογονάνθρακες με HELLENiQ ENERGY

Πριν από λίγες εβδομάδες ο Ανδρέας Σιάμισιης, CEO της HELLENiQ ENERGY είχε κάνει γνωστό ότι η εταιρεία συζητά με διεθνείς παίκτες για την από κοινού συμμετοχή στον διεθνή διαγωνισμό.

Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι οι τρεις προαναφερόμενοι νέοι όμιλοι είναι σε συζητήσεις με την ελληνική εταιρεία, ενώ να σημειωθεί πώς η TotalEnergies ήταν εταίρος με την HELLENiQ ENERGYκαι την ExxonMobil στα παραχωρημένα δικαιώματα έρευνας και εκμετάλλευσης των περιοχών «Δυτικά της Κρήτης» και «Νοτιοδυτικά της Κρήτης». Η TotalEnergies, αποχώρησε από τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες πριν από περίπου πέντε χρόνια.

Ο διαγωνισμός της Λιβύης

Σημειώνεται, ότι η όρεξη… των πετρελαϊκών έχει ανοίξει και με τον αντίστοιχο διαγωνισμό της Λιβύης. Η έρευνα για τους υδρογονάνθρακες της αφρικανικής χώρας συνοδεύονται από την κίνηση αμφισβήτησης του ελληνικού διαγωνισμού και των θαλάσσιων blocks της Κρήτης.

Όπως και να χει, οι TotalEnergies, BP και Eni είναι γνώστες της ευρύτερης περιοχής της ΝΑ Μεσογείου. Η Eni ανακάλυψε το μεγαλύτερο κοίτασμα της περιοχής το Ζορ της Αιγύπτου και η BPδραστηριοποιείται σε Ισραήλ και Δέλτα του Νείλου.

 ΠΗΓΗ:www.ot.gr

Ανατιμήσεις στα καύσιμα από το 2027 φέρνει η νέα ευρωπαϊκή πολιτική για τους ρύπους – Οι εκτιμήσεις του Γ. Αληγιζάκη για τον κλά

Σημαντικές αλλαγές στην αγορά καυσίμων, με επίκεντρο την επιβάρυνση του κόστους λόγω των νέων ευρωπαϊκών ρυθμίσεων για τις εκπομπές ρύπων, προανήγγειλε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ και πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ, Γιάννης Αληγιζάκης, κατά τη διάρκεια της ετήσιας γενικής συνέλευσης της εταιρείας.

Όπως ανέφερε, από την 1η Ιανουαρίου 2027 αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το δεύτερο σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ETS2), το οποίο θα επηρεάσει άμεσα τις οδικές μεταφορές και τη θέρμανση. «Οι επιβαρύνσεις στη βενζίνη, το ντίζελ και το μαζούτ θα κυμανθούν από 102 έως 140 ευρώ ανά κυβικό μέτρο, με αποτέλεσμα το συνολικό κόστος για τους Έλληνες καταναλωτές να εκτιμάται σε περίπου 800 εκατ. ευρώ ετησίως», σημείωσε.

Φορολογικό βάρος και στρεβλώσεις στην αγορά

Ο επικεφαλής της ΕΛΙΝΟΙΛ αναφέρθηκε στην ήδη υψηλή φορολογία των καυσίμων στην Ελλάδα, εκφράζοντας ανησυχία για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η νέα πολιτική. Όπως είπε, το ύψος των φόρων είναι τέτοιο που «ακόμη και αν το πετρέλαιο δινόταν δωρεάν, η τελική τιμή στον καταναλωτή θα ξεπερνούσε το 1 ευρώ το λίτρο».

Επιπλέον, έκανε λόγο για παρατεταμένες στρεβλώσεις στην αγορά, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την παραβατικότητα, τονίζοντας ότι η ΕΛΙΝΟΙΛ υπέστη απώλειες μεριδίου αγοράς λόγω της άρνησής της να συνεργαστεί με παραβατικούς πρατηριούχους. Η εφαρμογή της νομοθεσίας για το κλείσιμο μη συμμορφούμενων πρατηρίων οδήγησε, όπως ανέφερε, σε 80 σφραγίσεις – καμία εκ των οποίων δεν αφορούσε το δίκτυο της εταιρείας.

Οικονομικά αποτελέσματα και διεθνής προσανατολισμός

Σε ό,τι αφορά τον απολογισμό της περασμένης χρονιάς, ο κ. Αληγιζάκης σημείωσε ότι το 2024 ήταν θετικό για την ΕΛΙΝΟΙΛ, με ενίσχυση της κερδοφορίας κατά 15% σε σχέση με το 2023. Κομβικό ρόλο σε αυτή την επίδοση έπαιξαν οι διεθνείς δραστηριότητες, οι οποίες αντιστοιχούν πλέον στο 83% των συνολικών πωλήσεων, με όγκο που ξεπέρασε τους 3 εκατ. τόνους.

Η στρατηγική επέκταση σε αγορές όπως η Ισπανία και ο Περσικός Κόλπος, καθώς και οι συνεργασίες με μονάδες ηλεκτροπαραγωγής στην Κύπρο, αποτελούν μέρος της διεθνούς τοποθέτησης της εταιρείας. Παράλληλα, αναγνώρισε τις δυσκολίες που διαμορφώνει το διεθνές περιβάλλον, με φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού και μειωμένη ζήτηση.

Η επόμενη μέρα και οι εκτιμήσεις για το 2025

Για τη φετινή χρονιά, ο επικεφαλής της ΕΛΙΝΟΙΛ εκτίμησε ότι παρότι οι συνθήκες παραμένουν αβέβαιες, υπάρχουν και προοπτικές. Η αποκλιμάκωση των επιτοκίων και η ενίσχυση της πραγματικής οικονομίας μέσω των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης αναμένεται να δώσουν ώθηση, ενώ ενθαρρυντική είναι και η επέκταση του δικτύου της εταιρείας, με 15 νέα πρατήρια το πρώτο εξάμηνο.

Ερωτηθείς για την άρση του πλαφόν στα περιθώρια κέρδους, υποστήριξε ότι ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα έντονος και δεν προβλέπεται κύμα ανατιμήσεων, ωστόσο έκρινε ως απαραίτητη την επιστροφή σε πιο βιώσιμα περιθώρια για την ενίσχυση της υγιούς επιχειρηματικότητας.

Πράσινη μετάβαση: Επενδύσεις με έμφαση στη βιωσιμότητα

Στο μέτωπο της ενεργειακής μετάβασης, η ΕΛΙΝΟΙΛ επενδύει στη μετατροπή του δικτύου των 550 πρατηρίων σε σύγχρονους ενεργειακούς σταθμούς. Μέσω της συνεργασίας με τη ΔΕΗ blue έχουν ήδη εγκατασταθεί 128 ταχυφορτιστές, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται έργα για σταθμούς LNG και CNG.

Ο κ. Αληγιζάκης αναφέρθηκε και στις δυνατότητες αξιοποίησης εναλλακτικών καυσίμων όπως το υδρογόνο, υπό την προϋπόθεση ότι η πολιτεία θα στηρίξει την προσπάθεια με σταθερό κανονιστικό πλαίσιο. Παράλληλα, υπογράμμισε τη συνεισφορά του κλάδου στην ελληνική οικονομία, με επενδύσεις άνω των 450 εκατ. ευρώ και 100.000 εργαζόμενους.

Έκκληση για ρεαλισμό από Πολιτεία και ΕΕ

Κλείνοντας, απηύθυνε έκκληση προς την ελληνική κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να υιοθετήσουν έναν πιο ρεαλιστικό σχεδιασμό για την ενεργειακή μετάβαση. «Χρειαζόμαστε πολιτικές που στηρίζουν τη βιώσιμη επιχειρηματικότητα και δεν τιμωρούν την υγιή λειτουργία», ανέφερε, τονίζοντας ότι η προβλεψιμότητα αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για τη λήψη επενδυτικών αποφάσεων.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

 


 

Mε ποιούς συζητά η Helleniq Energy για τις έρευνες για τους υδρογονάνθρακες

H διοίκηση της Helleniq Energy φέρεται να συζητάει και με άλλες πολυεθνικές, εκτός της Chevron, πιθανότατα και με τις ευρωπαϊκές BP και ΕΝΙ ...