Τετάρτη, Ιουλίου 30, 2025

Οι προτάσεις της Motor Oil για το μέλλον του βιομεθανίου στην Ελλάδα

Σαφές στίγμα για το πλαίσιο ανάπτυξης της αγοράς βιομεθανίου στην Ελλάδα δίνει η Motor Oil, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης που διεξάγει η ΡΑΑΕΥ για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στον Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) μετά την ψήφιση από τη Βουλή των διατάξεων για τα ανανεώσιμα αέρια και συγκεκριμένα το υδρογόνο και το βιομεθάνιο.

Η εταιρεία χαιρετίζει την πρωτοβουλία και επισημαίνει τη στρατηγική σημασία της εισαγωγής του βιομεθανίου στο ενεργειακό μείγμα της χώρας, ωστόσο διατυπώνει σειρά επισημάνσεων με στόχο τη διαμόρφωση ενός ρυθμιστικού πλαισίου που θα ευνοεί τις επενδύσεις, θα εξασφαλίζει ίσους όρους πρόσβασης και θα προωθεί την ανάπτυξη μιας βιώσιμης αγοράς με διαφάνεια και ανταγωνιστικότητα.

Στο πλαίσιο αυτό, ζητεί να διασφαλιστεί ότι το βιομεθάνιο δεν θα αντιμετωπίζεται ως φυσικό αέριο «δεύτερης κατηγορίας», αλλά ότι θα μπορεί να εντάσσεται ομαλά και χωρίς διακρίσεις στο δίκτυο. Η Motor Oil προειδοποιεί ότι η υπερβολική αυστηρότητα στις τεχνικές προδιαγραφές ή οι ασαφείς διαδικασίες μπορεί να λειτουργήσουν αποτρεπτικά για τη διείσδυση των πρώτων έργων και καλεί τη Ρυθμιστική Αρχή να επανεξετάσει συγκεκριμένα σημεία του Κώδικα που υπέβαλε προς έγκριση ο ΔΕΣΦΑ. Όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά, «δεν θα πρέπει να υφίσταται δυνατότητα απόρριψης του βιομεθανίου με αόριστες ή ανεπαρκώς αιτιολογημένες αποφάσεις του Διαχειριστή». Ζητά, συνεπώς, κάθε ενδεχόμενη άρνηση παραλαβής να τεκμηριώνεται επιστημονικά και να κοινοποιείται εγκαίρως στους παραγωγούς, με πρόβλεψη ελαχιστοποίησης των επιπτώσεων στις εγκαταστάσεις τους.

Έμφαση δίνεται και στο ζήτημα της αντίστροφης ροής του δικτύου, με την εταιρεία να υπογραμμίζει ότι οι σχετικές επενδύσεις δεν θα πρέπει να εξαρτώνται από την ευχέρεια του Διαχειριστή, δεδομένου ότι, όπως αναφέρει, η δυνατότητα αντίστροφης ροής αποτελεί προϋπόθεση για την ουσιαστική πρόσβαση των ανανεώσιμων αερίων στο δίκτυο, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις. Παράλληλα, εισηγείται τροποποιήσεις στον Κώδικα ώστε να διασφαλίζεται ότι οι μονάδες βιομεθανίου θα τύχουν ευνοϊκής μεταχείρισης, με ξεχωριστά τιμολόγια και κατά προτεραιότητα αξιολόγηση των αιτημάτων σύνδεσης.

Η Motor Oil εστιάζει ιδιαίτερα στο ζήτημα του κόστους σύνδεσης και των τελών χρήσης, υποστηρίζοντας ότι θα πρέπει να αναπτυχθεί διακριτό πλαίσιο κοστολόγησης για το βιομεθάνιο, διαφορετικό από εκείνο που ισχύει για τις μονάδες που εγχέουν φυσικό αέριο. Όπως αναφέρει, οι μονάδες παραγωγής βιομεθανίου έχουν εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά μεγέθους, τοποθεσίας και λειτουργίας, γεγονός που καθιστά ανεφάρμοστη τη λογική του «ενιαίου τιμολογίου». Ζητεί, επομένως, να προσδιοριστούν ειδικές μοναδιαίες τιμές, βασισμένες στο κόστος που αντιστοιχεί ρεαλιστικά στις ανάγκες και τα δεδομένα των έργων βιομεθανίου. Προτείνει επίσης, για λόγους διαφάνειας και προβλεψιμότητας, να δημοσιεύεται κατάλογος με τις τιμές αυτές ανά τύπο έργου, ώστε να παρέχεται καθοδήγηση στους υποψήφιους επενδυτές και να αποφεύγονται καθυστερήσεις λόγω κατά περίπτωση διαπραγματεύσεων.

Αναλυτική είναι και η τοποθέτηση της εταιρείας σχετικά με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του καυσίμου. Ζητεί την αναθεώρηση του ορίου για την ελάχιστη περιεκτικότητα σε μεθάνιο – που σήμερα τίθεται στο 95% – τονίζοντας ότι πρόκειται για εξαιρετικά υψηλό όριο που δεν ανταποκρίνεται στις συνθήκες της εγχώριας παραγωγής. Προτείνει, ως μεταβατικό μέτρο, να δοθεί η δυνατότητα περιορισμένης απόκλισης, αντίστοιχης με εκείνη που ισχύει για το υγροποιημένο φυσικό αέριο, ώστε να καταστεί εφικτή η εκκίνηση των πρώτων έργων.

Σε ό,τι αφορά τις υποδομές, η Motor Oil θεωρεί απαραίτητο να διευκρινιστεί ότι το κόστος εγκατάστασης Μονάδων Ελέγχου και Μέτρησης (ΜΕΜ) δεν πρέπει να βαραίνει τους παραγωγούς, αλλά να εντάσσεται στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση του Διαχειριστή, σύμφωνα με όσα προβλέπει και ο νέος νόμος για το βιομεθάνιο. Επιπλέον, εισηγείται προσθήκη ειδικής διάταξης στον Κώδικα για τις περιπτώσεις όπου η μονάδα δεν έχει άμεση πρόσβαση στο ΕΣΦΑ και απαιτείται μεταφορά μέσω CNG ή LNG, με πρόβλεψη αποζημίωσης για το κόστος συμπίεσης ή υγροποίησης.

Τέλος, στο πεδίο του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης, η Motor Oil εκφράζει έντονο προβληματισμό για τον αργό ρυθμό με τον οποίο εντάσσονται νέα έργα στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ. Υποστηρίζει ότι απαιτείται μεγαλύτερη ευελιξία και προτείνει τη διεύρυνση της διαδικασίας των «Μικρών Έργων» χωρίς να απαιτείται τροποποίηση του συνολικού προγράμματος. Κατά την εταιρεία, η δυνατότητα άμεσης σύνδεσης μικρών μονάδων μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης για την ανάπτυξη της αγοράς, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη των επενδυτών και επιταχύνοντας την εμπορική αξιοποίηση του βιομεθανίου σε εθνικό επίπεδο.

 ΠΗΓΗ:www.ienergeia.gr

Σταθερές οι τιμές του πετρελαίου μετά τα κέρδη λόγω του τελεσιγράφου Τραμπ προς τη Ρωσία

Σταθεροποιητικές τάσεις παρατηρούνται στις τιμές του πετρελαίου την Τετάρτη, μετά την αύξηση άνω του 3% την Τρίτη, καθώς επανήλθαν στο προσκήνιο οι πιθανές ελλείψεις στην προσφορά μετά την ανακοίνωση του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ότι δίνει στη Μόσχα προθεσμία-εξπρές για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία.

Συγκεκριμένα, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του brent σημείωσαν απώλειες κατά 0,12% στα 72,40 δολάρια ανά βαρέλι,  ενώ το αμερικανικό αργό (WTI) μειώθηκε κατά 0,23% στα 69,04 δολάρια ανά βαρέλι.

Σημειώνεται ότι, και τα δύο συμβόλαια είχαν κλείσει την Τρίτη στα υψηλότερα επίπεδα από τις 20 Ιουνίου.

Υπενθυμίζεται ότι, ο Τραμπ δήλωσε την Τρίτη ότι θα ξεκινήσει την επιβολή μέτρων κατά της Ρωσίας, συμπεριλαμβανομένων δευτερογενών δασμών 100% στους εμπορικούς της εταίρους, εάν δεν σημειωθεί πρόοδος στον τερματισμό του πολέμου εντός 10-12 ημερών, μεταφέροντας νωρίτερα την προηγούμενη προθεσμία των 50 ημερών.

«Δευτερογενείς δασμοί 100% σε ισχύ θα προκαλούσαν δραστική ανατροπή στην αγορά πετρελαίου. Πολλοί βασικοί αγοραστές ρωσικού πετρελαίου πιθανόν να διστάσουν να συνεχίσουν τις αγορές, ιδίως μεγάλοι εμπορικοί εταίροι των ΗΠΑ», ανέφεραν αναλυτές της ING σε σημείωμα.

«Παρότι αυτό δίνει στον ΟΠΕΚ+ περιθώριο να αρχίσει να χαλαρώνει επιπλέον περικοπές στην προσφορά, η αγορά θα παραμείνει ελλειμματική σε ένα σενάριο χειρότερης περίπτωσης». πρόσθεσαν.

Οι ΗΠΑ είχαν προειδοποιήσει την Κίνα, τον μεγαλύτερο αγοραστή ρωσικού πετρελαίου, ότι θα μπορούσε να αντιμετωπίσει υψηλούς δασμούς εάν συνεχίσει τις αγορές, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Σκοτ Μπέσεντ σε συνέντευξη Τύπου στη Στοκχόλμη, όπου διεξάγονταν εμπορικές συνομιλίες με την ΕΕ.

Αναλυτές της JP Morgan σημείωσαν σε δικό τους σημείωμα ότι ενώ είναι απίθανο η Κίνα να συμμορφωθεί με τις αμερικανικές κυρώσεις, η Ινδία έχει δώσει σήμα ότι ενδέχεται να το πράξει, γεγονός που θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο 2,3 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου την ημέρα.

Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι ΗΠΑ και η ΕΕ απέφυγαν έναν εμπορικό πόλεμο με μια συμφωνία που περιλαμβάνει δασμούς 15% των ΗΠΑ στις ευρωπαϊκές εισαγωγές, περιορίζοντας τις ανησυχίες για τις επιπτώσεις των εμπορικών εντάσεων στην οικονομική ανάπτυξη και παρέχοντας περαιτέρω στήριξη στις τιμές του πετρελαίου.

Στη Βενεζουέλα, ξένοι εταίροι της κρατικής πετρελαϊκής εταιρείας PDVSA εξακολουθούν να αναμένουν εγκρίσεις από τις ΗΠΑ για να δραστηριοποιηθούν στη χώρα που τελεί υπό κυρώσεις, μετά τις σχετικές συνομιλίες την περασμένη εβδομάδα – κάτι που θα μπορούσε να επιστρέψει μέρος της προσφοράς στην αγορά και δυνητικά να μειώσει την ανοδική πίεση στις τιμές.

Την ίδια ώρα, ανοδικά κινήθηκε και η τιμή του φυσικού αερίου κατά 1,92% στα 35,40 ευρώ ανά μεγαβατώρα.

 ΠΗΓΗ:energypress.gr

Σάββατο, Ιουλίου 26, 2025

Ανακοίνωση της Λαϊκής Συσπείρωσης Ελευσίνας για την νέα μελέτη διέλευσης Αγωγών των ΕΛΠΕ

Ανακοίνωση τύπου έδωσε στη δημοσιότητα ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Ελευσίνας κος Κώστας Κώνστας, αναφορικά στον νέο σχεδιασμό της διέλευσης των αγωγών των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα (Βλ. «Θ» 25.7.25 Αυτή είναι η πρόταση για τη νέα χάραξη των αγωγών των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα – Από που θα περνάνε).

Το κείμενο επιστολή των ΕΛΠΕ που παραλάβαμε από το Δήμαρχο Ελευσίνας με θέμα “Υλοποίηση Εναλλακτικής Όδευσης διέλευσης αγωγών μεταφοράς υγρών υδρογονανθράκων εντός του Δήμου Ελευσίνας”, επιβεβαιώνει τις παρεμβάσεις και τις θέσεις της Λαϊκής Συσπείρωσης στα δημοτικά συμβούλια. Επιβεβαιώνει τις παρεμβάσεις των σωματείων και μαζικών φορέων σε συνελεύσεις στις γειτονιές, σε συσκέψεις και σε συγκεντρώσεις σε υπουργεία και δημοτικά συμβούλια αλλά και τις αλλεπάλληλες παρεμβάσες του βουλευτή δυτικής Αττικής του ΚΚΕ, Χρήστου Τσοκάνη και στο κοινοβούλιο και στις συνεδριάσεις των δημοτικών συμβουλίων.

Όλοι μας αντιμετωπίσαμε από αδιαφορία μέχρι και χλεύη για τις θέσεις μας από τη δημοτική αρχή και άλλες δημοτικές παρατάξεις, τη διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής, μέχρι και την Κυβέρνηση και ήρθε η επιστολή των ΕΛΠΕ όπου κυνικά ομολογούν και παραδέχονται όλα αυτά τα οποία καταγγέλλει η «Λαϊκή Συσπείρωση» και το μαζικό κίνημα της περιοχής τόσο καιρό .


Επιβεβαιώνεται πως οι αγωγοί των ΕΛΠΕ που τοποθετήθηκαν 50 και πλέον χρόνια, σχεδιάστηκαν εκτός αστικού ιστού και τα ΕΛΠΕ αξιώνουν τώρα την αντικατάσταση τους από τους νέους μιας και τα ίδια τα ΕΛΠΕ θεωρούν πρόβλημα ότι “σε κάποια σημεία έχουν παρατύπως ανεγερθεί κατασκευές πάνω από αυτούς”. Αξίζει να αναφέρουμε ότι μια τέτοια “κατασκευή” είναι και το ΕΠΑΛ Ελευσίνας.

Επιβεβαιώνεται ότι δεν υπάρχει κανένας κρατικός φορέας συντήρησης των αγωγών αλλά την ευθύνη την έχουν τα ίδια τα ΕΛΠΕ, που γνώμονα έχουν το κέρδος τους και όλα τα υπόλοιπα έπονται.

Επιβεβαιώνεται το ενιαίο έργο αγωγών – Προαστιακού Δυτικής Αττικής όπως αναφέρουν τα ΕΛΠΕ “είχε συμφωνηθεί από το Νοέμβριο του 2017 με την υπογραφή σχετικού μνημονίου κατανόησης μεταξύ ΕΛΠΕ, ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και Δήμου Ελευσίνας, η τοποθέτηση νέων αγωγών παράλληλα με την υπό αναβάθμιση σιδηροδρομική γραμμή” αλλά και γιατί “ λαμβάνοντας υπόψη προηγούμενες επικοινωνίες για την ελαχιστοποίηση της όχλησης και το διαχωρισμό από το έργο του ΟΣΕ μελετούμε μία εναλλακτική όδευση”.

Επιβεβαιώνεται επίσης ότι η χάραξη της όδευσης των αγωγών επιλέχτηκε με βάση την “βέλτιστη οικονομοτεχνικά” λύση για τον όμιλο και όχι με γνώμονα την ασφάλεια των κατοίκων και των εργαζόμενων της περιοχής.

Η νέα χάραξη που προτείνεται περνά και αυτή μέσα από τον οικιστικό ιστό γεγονός αναμενόμενο μιας και τα ίδια τα ΕΛΠΕ βρίσκονται έτσι κι αλλιώς στον οικιστικό ιστό, με ευθύνη του αστικού κράτους και όλων των κυβερνήσεων. Μάλιστα διασχίζει κάθετα ακόμα και την εθνική οδό Αθηνών – Κορίνθου, ενώ πιθανές άλλες επιλογές μακριά από τον οικιστικό ιστό δεν εξετάζονται γιατί είναι κοστοβόρες για τον όμιλο και δεν ενδείκνυνται για την κερδοφορία του. Την ίδια στιγμή κανένας κρατικός μηχανισμός δεν αναλαμβάνει την ευθύνη για τον έλεγχο της συντήρησης του δικτύου, αλλά και της άμεσης επέμβασης σε περίπτωση ατυχήματος. Έτσι για άλλη μία φορά, ο λαός και οι εργαζόμενοι της Δυτικής Αττικής θα γίνουμε στο ίδιο έργο θεατές με το μπαλάκι των ευθυνών να πηγαίνει από τα ΕΛΠΕ στην Κυβέρνηση, από την Κυβέρνηση στην Περιφέρεια και στο Δήμο και ο λαός να συνεχίζει να πληρώνει με τη ζωή του και την υγεία του.

Ο λαός της Ελευσίνας γνωρίζει καλά πως η άναρχη καπιταλιστική ανάπτυξη δεν έχει ούτε τη ζωή του ούτε την κάλυψη των αναγκών του ως κριτήριο, παρά μονάχα τα κέρδη των εφοπλιστών και των βιομηχάνων. Δίπλα στις ενεργειακές εγκαταστάσεις που παράγουν δισεκατομμύρια για μία χούφτα καπιταλιστές, εμείς ζούμε σε παγωμένα σπίτια το χειμώνα γιατί δεν μπορούμε να πληρώσουμε το πανάκριβο πετρέλαιο τους. Σε μία περιοχή με μεγάλες αποθήκες logistics, με εμπορικό λιμάνι και άλλες υποδομές εμείς χρυσοπληρώνουμε τα εμπορεύματα, όσα από αυτά μπορούμε να αγοράσουμε με τους μισθούς πείνας που ακόμα βρίσκονται χαμηλότερα από τα επίπεδα του 2011 ενώ τα κέρδη των καπιταλιστών και των “στρατηγικών επενδυτών” που μαζεύτηκαν στην περιοχή σπάνε κάθε ρεκόρ χρόνο με το χρόνο. 


Η περιοχή μας είναι μια απέραντη κοιλάδα ομίλων, μία κοιλάδα παραγωγής πλούτου για τους λίγους, ενώ οι πολλοί βγάζουμε με δυσκολία το μήνα και σταθερά κινδυνεύουμε από ένα βιομηχανικό ατύχημα μεγάλης έκτασης. Οι κίνδυνοι αυτοί έχουν πλέον αυξηθεί κατακόρυφα, γιατί με την εμπλοκή της χώρας μας όλο και πιο βαθιά στα μέτωπα των ιμπεριαλιστικών πολέμων, τέτοιες κρίσιμες ενεργειακές υποδομές που γειτνιάζουν μάλιστα με το στρατιωτικό αεροδρόμιο που χρησιμοποιείται από τους μακελάρηδες των λαών, γίνονται στόχος αντιποίνων, βάζοντας στο στόχαστρο των πολέμων τους εργαζόμενους και τον λαό της περιοχής.


Όμως ακόμα και αυτά τα μεγαθήρια τα βρήκαν σκούρα από την αντίσταση του λαού της Ελευσίνας που έβαλε εμπόδια με τον πολύμηνο αγώνα του στους σχεδιασμούς τους. Για αυτό τώρα εξετάζουν άλλες λύσεις για τη διασύνδεση των διυλιστηρίων τους. Εμείς καλούμε το λαό της πόλης μας να μη δείξει καμία εμπιστοσύνη στα ΕΛΠΕ και στις συμφωνίες που θα επιδιώξουν έχοντας τις πλάτες της κυβέρνησης, των κομμάτων της βολικής αντιπολίτευσης αλλά και των περιφερειακών και δημοτικών αρχών και άλλων γενικότερα πρόθυμων θιασωτών της καπιταλιστικής ανάπτυξης. Να συνεχιστεί και να φουντώσει ο αγώνας που ξεκίνησε εδώ και ένα χρόνο που βάζει μπροστά την ικανοποίηση των πραγματικών λαϊκών αναγκών και όχι τα κέρδη των ομίλων.

Υ.Γ. 1. Ορισμένοι που διέρρεαν, όπως ο κ. Χρηστάκης, εβδομάδες πριν, την πρόθεση των ΕΛΠΕ να τροποποιήσουν τη χάραξη των αγωγών, πράγμα που δεν επιβεβαίωνε σε εκείνη τη φάση ούτε η ίδια η Κυβέρνηση, οφείλουν να απαντήσουν για το τι είδους επαφές έχουν με τη διοίκηση των ΕΛΠΕ και αντλούν τέτοιες πληροφορίες.

Υ.Γ.2. Ερωτηματικό γεννάται και από το γεγονός ότι η Κυβέρνηση δεν επιβεβαίωνε την αλλαγή χάραξης των αγωγών των ΕΛΠΕ. Τελικά τα ΕΛΠΕ τι είναι; Κράτος εν Κράτει;

ΠΗΓΗ:thriassio.gr

Παρασκευή, Ιουλίου 18, 2025

Η Ελλάδα ποντάρει στο πράσινο υδρογόνο της Motor Oil

«Πράσινο φως» στην ενίσχυση ύψους 111,8 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση της πρώτης μεγάλης μονάδας παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου, σε ένα από τα πλέον φιλόδοξα clean energy projects της χώρας, άναψε η Κοινή Υπουργική Απόφαση για το «Έργο Παραγωγής Ανανεώσιμου Υδρογόνου».


Το έργο, προϋπολογισμού 146,1 εκατ., ευρώ θα αναπτυχθεί από τη Motor Oil Hellas και χρηματοδοτείται μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF), σηματοδοτώντας την είσοδο του ελληνικού ενεργειακού κλάδου στην αγορά των πράσινων μορίων.


Η επένδυση αφορά στην εγκατάσταση μονάδας ισχύος 50 MW, βασισμένη σε αλκαλική ηλεκτρόλυση υπό πίεση, με υποδομές καθαρισμού, αποθήκευσης και διανομής υδρογόνου. Το project θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τον Ιούνιο του 2026, ενώ η χρηματοδότηση θα καταβληθεί σταδιακά με μηχανισμό προκαταβολής (30%), ενδιάμεσων δόσεων (έως 40%) και τελικής αποπληρωμής (υπόλοιπο 30%).

Fortunegreece.com

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ NEWSLETTER

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η Ελλάδα ποντάρει στο πράσινο υδρογόνο της Motor Oil

AΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΚΙΤΣΗ

18/07/2025, 10:31

SHARE

Η Ελλάδα ποντάρει στο πράσινο υδρογόνο της Motor Oil

Photo: Shutterstock

«Πράσινο φως» στην ενίσχυση για ένα από τα πλέον φιλόδοξα clean energy projects της χώρας.


«Πράσινο φως» στην ενίσχυση ύψους 111,8 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση της πρώτης μεγάλης μονάδας παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου, σε ένα από τα πλέον φιλόδοξα clean energy projects της χώρας, άναψε η Κοινή Υπουργική Απόφαση για το «Έργο Παραγωγής Ανανεώσιμου Υδρογόνου».


Το έργο, προϋπολογισμού 146,1 εκατ., ευρώ θα αναπτυχθεί από τη Motor Oil Hellas και χρηματοδοτείται μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF), σηματοδοτώντας την είσοδο του ελληνικού ενεργειακού κλάδου στην αγορά των πράσινων μορίων.


Η επένδυση αφορά στην εγκατάσταση μονάδας ισχύος 50 MW, βασισμένη σε αλκαλική ηλεκτρόλυση υπό πίεση, με υποδομές καθαρισμού, αποθήκευσης και διανομής υδρογόνου. Το project θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τον Ιούνιο του 2026, ενώ η χρηματοδότηση θα καταβληθεί σταδιακά με μηχανισμό προκαταβολής (30%), ενδιάμεσων δόσεων (έως 40%) και τελικής αποπληρωμής (υπόλοιπο 30%).



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Σκλαβενίτης νέος μέτοχος στην Premia

17/07/2025

Η ευρωπαϊκή ενίσχυση εγκρίθηκε μετά από θετική απόφαση της Κομισιόν (SA.104899/2024), η οποία έκρινε ότι το έργο είναι συμβατό με τους κανόνες κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ. Το έργο εντάσσεται στο εθνικό σχέδιο H2 ανάπτυξης (σύμφωνα με το νέο ΕΣΕΚ), αλλά και στην ευρύτερη στρατηγική διαφοροποίησης του ενεργειακού μίγματος της Motor Oil. Σύμφωνα με την απόφαση, η επιχορήγηση θα καλύψει το 76% του συνολικού κόστους, αφήνοντας το υπόλοιπο να καλυφθεί από ίδια κεφάλαια ή δανεισμό.


Το έργο θα τελεί υπό στενή παρακολούθηση από τη Διεύθυνση ΑΠΕ του ΥΠΕΝ και τον ανεξάρτητο φορέα πιστοποίησης ΚΑΠΕ, ενώ για κάθε πληρωμή απαιτείται πιστοποίηση οικονομικών και τεχνικών δεικτών. Επιπλέον, έχει προβλεφθεί μηχανισμός ανάκτησης (recovery mechanism) για περίπτωσεις υπεραντιστάθμισης, με ετήσιες επαληθεύσεις καθαρών ταμειακών ροών για διάστημα 20 ετών.

Η Motor Oil υποχρεούται να διατηρεί ξεχωριστή λογιστική παρακολούθηση του έργου, να παράγει αποκλειστικά πράσινο υδρογόνο και να αποδεικνύει την αειφορία της παραγωγής μέσω αναγνωρισμένου sustainability verification scheme. Ειδικά για την καταβολή της προκαταβολής, απαιτείται ισόποση εγγυητική επιστολή από τράπεζα.


Η συγκεκριμένη απόφαση θεωρείται ορόσημο για την ελληνική αγορά υδρογόνου, με την κυβέρνηση να επιχειρεί ένα πρώτο θεσμικά διασφαλισμένο βήμα προς την ενεργοποίηση ενός νέου βιομηχανικού τομέα, σε ευθυγράμμιση με το RepowerEU. Το έργο θεωρείται συμπληρωματικό του project EPHYRA (30 MW), το οποίο υποστηρίζεται από το Horizon Europe, υποδεικνύοντας στρατηγική συσσωμάτωση έργων μεγάλης κλίμακας.

ΠΗΓΗ:fortunegreece.com


 

Chevron: Ο σύμμαχος της Αθήνας απέναντι στο τουρκολιβυκό

Στον αμερικανικό κολοσσό Chevron φαίνεται να εναποθέτει τις ελπίδες η ελληνική πλευρά στην αντιπαράθεσή της με τη Λιβύη — και εμμέσως με την Τουρκία — για την οριοθέτηση των θαλάσσιων ζωνών νοτίως της Κρήτης.

H κυβέρνηση ψάχνει τα επόμενα βήματα της Chevron σε μια προσπάθεια να εδραιώσει τις έρευνες στους υδρογονάνθρακες με τον αμερικανικό παράγοντα να λειτουργεί ως «ασπίδα» στη στάση της Λιβύης και της Τουρκίας. 

Η τηλεφωνική επικοινωνία του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρου Παπασταύρου με τη Λιζ Σβάρτσε, αντιπρόεδρο Παγκόσμιας Εξερεύνησης της Chevron, στις 15 Ιουλίου, επιβεβαίωσε τη δέσμευση της εταιρείας στο project. Στη μεταξύ τους επικοινωνία, συζητήθηκαν τα επόμενα βήματα και τα χρονοδιαγράμματα με στόχο την ολοκλήρωση της διαδικασίας παραχωρήσεων έως το τέλος του 2025 και την έναρξη των ερευνητικών γεωτρήσεων στις αρχές του 2026.

Η Αθήνα, μετά τις άκαρπες διπλωματικές επαφές του υπουργού Εξωτερικών Γιώργου Γεραπετρίτη με την κυβέρνηση της Τρίπολης, αξιοποιεί την εμπλοκή της Chevron για να ενισχύσει τη θέση της απέναντι στο τουρκολιβυκό μνημόνιο του 2019. Το μήνυμα είναι σαφές: ένας ενεργειακός κολοσσός όπως η Chevron δεν θα επένδυε σε περιοχές αμφισβητούμενης κυριαρχίας, αν δεν υπήρχε σαφής νομική και γεωπολιτική βάση.

Mέσω αυτής της επικοινωνίας, η ελληνική κυβέρνηση δίνει το «σήμα» προς την Τουρκία και τους συμμάχους της στη Λιβύη ότι το ενδιαφέρον του δεύτερου μεγαλύτερου παγκοσμίως πετρελαϊκού κολοσσού για τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες παραμένει ισχυρό και επικυρώνει τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα στην αμφισβητούμενη από την Λιβύη περιοχή.

Θυμίζουμε ότι η Chevron έχει υποβάλει επίσημα αίτημα από τον Αύγουστο του 2024 για έρευνες σε τρεις θαλάσσιες περιοχές – τις δύο νοτίως της Κρήτης και μία νοτίως της Πελοποννήσου. Η καθυστερημένη απάντηση της Ελλάδας, που ήρθε μερικώς μόλις τον Ιανουάριο του 2025 (αρχικά μόνο για την Πελοπόννησο), αποδίδεται σε εσωτερικές επιφυλάξεις και στη δημοσίευση προκήρυξης παραχωρήσεων από τη Λιβύη στις 3 Μαρτίου, που δημιούργησε νέα δεδομένα.

Η ελληνική πλευρά θεώρησε καθησυχαστικό το γεγονός ότι οι λιβυκές χαρτογραφήσεις σέβονται την μέση γραμμή βάσει UNCLOS — τον νομικό πυρήνα του νόμου 4001/2011 — και άναψε το «πράσινο φως» για την αποδοχή και των υπόλοιπων αιτημάτων της Chevron για την Κρήτη.

Ανησυχία και διπλωματική επιφυλακτικότητα

Ωστόσο, η συμμετοχή της Chevron και σε διαγωνισμούς για οικόπεδα εντός της λιβυκής ΑΟΖ δεν περνά απαρατήρητη από την Αθήνα. Αν και ερμηνεύεται ως διεύρυνση του ενδιαφέροντος της εταιρείας για την Ανατολική Μεσόγειο, προκαλεί και εύλογο προβληματισμό για τη μελλοντική στάση του ενεργειακού παίκτη, σε περίπτωση που υπάρξουν γεωπολιτικές πιέσεις από Άγκυρα ή Τρίπολη.

Σύμφωνα με πληροφορίες από το ΥΠΕΝ, το ενδιαφέρον της Chevron παραμένει ισχυρό και επιβεβαιώθηκε εκ νέου στη πρόσφατη τηλεφωνική συνομιλία Παπασταύρου–Σβάρτσε. Η αμερικανική εταιρεία εντάσσει την Ελλάδα στο πλαίσιο της συνολικότερης στρατηγικής της παρουσίας στην Ανατολική Μεσόγειο, όπου ήδη δραστηριοποιείται σε Κύπρο, Ισραήλ και Αίγυπτο.

Ημερομηνία-κλειδί: 10 Σεπτεμβρίου

Το αν οι θετικές ενδείξεις θα μετουσιωθούν σε συμβασιοποιημένες παραχωρήσεις και έμπρακτες επενδύσεις, θα φανεί στις 10 Σεπτεμβρίου, όταν και λήγει η προθεσμία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τα οικόπεδα σε Κρήτη και Πελοπόννησο. Κυβερνητικές πηγές διαβεβαιώνουν πως δεν υπάρχει ανησυχία, ωστόσο ο χρόνος πιέζει και τα περιθώρια στενεύουν.

Η ελληνική πλευρά ελπίζει ότι η Chevron μπορεί να λειτουργήσει ως «ασπίδα» απέναντι σε τουρκικές διεκδικήσεις, διαμορφώνοντας ένα σκηνικό όπου η διεθνής ενεργειακή παρουσία συνιστά και πολιτική κατοχύρωση. Η Ανατολική Μεσόγειος παραμένει ένας περίπλοκος ενεργειακός χάρτης — και η Ελλάδα επιχειρεί να τον ξανασχεδιάσει με συμμάχους διεθνούς βεληνεκούς.

ΠΗΓΗ:liberal.gr

BP: Πουλάει τα αιολικά στις ΗΠΑ στην LS Power – Επιστρέφει στους υδρογονάνθρακες

Η BP συμφώνησε να πουλήσει την επιχείρηση χερσαίων αιολικών εγκαταστάσεων στις ΗΠΑ στην LS Power, καθώς η εταιρεία προσπαθεί να στραφεί εκ νέου προς τον πυρήνα των δραστηριοτήτων της – στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο.

Η συμφωνία ολοκληρώνει την έξοδο του βρετανικού ενεργειακού κολοσσού από την παραγωγή αιολικής ενέργειας, μεταβιβάζοντας την κυριότητα 10 περιουσιακών στοιχείων σε επτά πολιτείες των ΗΠΑ, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση.

Η αξία της συναλλαγής δεν γνωστοποιήθηκε, αλλά η BP δήλωσε ότι θα παράσχει ενημέρωση σχετικά με τα έσοδα από την πώληση όταν θα ανακοινώσει τα αποτελέσματα β’ τριμήνου στις αρχές του επόμενου μήνα.

Οι μετοχές της BP αυξήθηκαν κατά 1,8% το πρωί στο Λονδίνο. Η LS Power, με έδρα τη Νέα Υόρκη, αναπτύσσει, επενδύει και διαχειρίζεται ενεργειακά έργα.

Ο διευθύνων σύμβουλος Murray Auchincloss προωθεί ένα σχέδιο ανάκαμψης που ανακοινώθηκε τον Φεβρουάριο, το οποίο περιελάμβανε την επιστροφή στην αύξηση της παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου και την εκποίηση περιουσιακών στοιχείων ύψους 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων, καθώς ο κολοσσός εγκαταλείπει τη στρατηγική χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Το πρόγραμμα αποεπένδυσης της BP αποσκοπεί στη μείωση του χρέους και τη βελτίωση του ισολογισμού. Η Castrol είναι το κορυφαίο περιουσιακό στοιχείο που προσπαθεί να πουλήσει η BP, το οποίο θα μπορούσε να αποφέρει 8 έως 10 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τους αναλυτές. Η εταιρεία επιδιώκει επίσης να πουλήσει το διυλιστήριο Gelsenkirchen στη Γερμανία και ένα μερίδιο της μονάδας ηλιακής ενέργειας και αποθήκευσης μπαταριών Lightsource BP.
 

ΠΗΓΗ:ictplus.gr

HELLENiQ ENERGY: Από τη συνείδηση στη δράση για το περιβάλλον

Η HELLENiQ ENERGY προσανατολίζεται σταθερά προς τη βιώσιμη ανάπτυξη, ενσωματώνοντας το περιβάλλον και την κοινωνία στον πυρήνα της στρατηγικ...